Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Ahad, September 10, 2017

SASTERA DAN KHALAYAKNYA


BEGITU dunia persuratan berkembang merentas zaman, menuntut setiap generasinya mengetengahkan metodologi-metodologi tertentu dalam karya, sehingga lahir segelintir penulis yang kaku dan lesu. Sambil merasakan terdapat kekurangan kononnya tidak memiliki acuan atau teori yang menyebabkan karyanya tidak tergolong sebagai karya yang berilmu, mengikuti jalur zaman, bermutu dan sebagainya, penulis menjadi buntu. Memang memahami teori-teori sastera merupakan suatu kelebihan kepada penulis namun apakah itu menjadi elemen yang mandatori wajib? Sudah tentu jawapannya adalah tidak.
    
Kata sesetengah orang, penulis itu tidak mungkin berhenti menulis kerana begitu dia berhenti bermakna dia berhenti berfikir. Menulis itu suatu kegiatan berfikir. Tidak ada apa dalam karyanya jika tidak ada perkara yang terhasil daripada aktiviti berfikir. Merakam peristiwa yang kemudiannya diterjemahkan sebagai bahan baca yang mengandungi elemen-elemen baharu untuk pembaca berfikir juga tidak dapat lari daripada medan berfikir.

Seorang penulis yang berjaya menyelesaikan sebuah cerpen misalnya sekali duduk, terhasil setelah ia puas atau berhempas pulas berfikir. Apakah bahan yang diperolehinya itu boleh menjadi sesuatu yang berfaedah untuk dinikmati pembaca, sudah menjadi unsur penting hingga dia merenung jauh, jauh atau dalam, dalam sekali. Hingga bila melihat pokok, telus tembus ke pokok-pokok lain, begitu juga bila melihat gunung ganang, pandangan kalbunya boleh menyeberangi ke segala ceruk rimba. Apabila merenung kegelapan malam, dia boleh memandang kelahiran esok pagi bahkan hari-hari yang berlalu lama dulu. Inilah kelebihan penulis yang berfikir.

Apakah pembaca memahami atau menerima apa yang difikirkannya, itu persoalan lain. Baik atau tidak sesebuah karya itu soal kemudian. Setelah diedar atau diterbitkan, karya itu sudah sebahagiannya menjadi yang lain, bukan seperti asal. Orang boleh membuat apa sahaja tanggapan. Puisi atau sebuah cerpen bahkan novel dan drama sekalipun, orang akan membuat tafsiran yang berbeza-beza. Jika dikatakan penulis sudah ‘mati’ setelah karyanya dibaca orang lain, ini berkaitan dengan persepsi di mana penulis menyerahkan kepada pembaca, pentelaah, pengkaji, penilai, pengkritik dan sebagainya memberikan tanggapan tanpa campur tangan penulis.

Sesetengah pembaca barangkali menekuni buku-buku ilmiah Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tanpa masalah mungkin orang lain tidak, begitu juga karya kreatif Datuk Anwar Ridhwan, Dr. Faisal Tehrani, Dr. Ramzah Dambul, Prof Dr Siti Zainon Ismail, Lufti Ishak, Rafi Harumin, Dayangku Masturah, Jaya Ramba, Jong Chian Lai, Raymond Majumah, Siti Rahmah G Ibrahim dan seumpamanya. Orang kata ada cara untuk mencari makna sesebuah karya itu. Gunakan tanda atau perlambangan. Cari pendekatan atau aliran penulis-penulis berkenaan. Hampiri latar kehidupan penulis karya berkaitan. Dan bermacam-macam lagi, tidak payah diceritakan. Orang yang tahu asam garam dunia sastera, lebih faham apakah rahsia dalam fikiran setiap penulis. Mungkin juga memenatkan. Atau meletihkan. Bagaimana kalau penulis yang dulunya gah dalam dunia sastera, kini sudah begitu letih bersastera, melihat kegiatan sasteranya hanya sebagai kenangan, tetapi itu pilihannya untuk berhenti berfikir untuk sastera, mungkin kata orang begitu, kini arahnya mungkin di arena yang lain. Misalnya dia lebih suka lepak di kedai kopi bertemu sahabat  handainya. Mungkin menceburkan diri dalam dunia dagang atau memilih dunia politik dan dunia masjid. Sudah pasti untuk kembali ke dunia kreatif memberikan sedikit masalah. Namun tidak mustahil mereka mampu kembali walaupun barangkali agak langka. Hal ini dibuktikan dengan kelahiran karya para penulis yang diistilahkan sebagai ‘penulis muda yang berusia’ yang mampu menghasilkan cerpen serta puisi dengan baik.

Berfikir itu bukan sekadar kerana bersastera. Berhujah tentang sesuatu perkara dalam konteks yang lain juga boleh terjadi. Asasnya, sastera adalah alat atau jambatan.  Sastera ini, kata Khalil Gibran, kadang-kadang hanyalah singgahan orang yang letih berfikir perkara-perkara yang rutin. Dia melepaskan masalahnya di sana. Jadilah juga sebuah ciptaan yang dangkal dan asal siap, kurang nilai seninya, kurang diksi yang mencabar, dan inilah karya yang mungkin diterima lantaran mudah difahami. Sedangkan mereka yang benar-benar menggilai sastera yang sudah berani membenarkan pilihan diksi di luar kebiasaan, diletakkan di suatu kamar lain. Terdapat ada penulis yang ingin menulis dalam semua genre walaupun kekuatannya hanya pada satu genre. Dia menulis novel, cerpen, drama dan puisi. Bila menghasilkan puisi, karyanya tidak begitu kukuh berbanding karya-karya prosa. Nilai estetikanya kurang menyerlah, pemilihan diksinya kurang dinamik, teknik penulisannya juga kurang bertenaga.
Mengukuh kepunyaan dalam konteks mendalami bagaimana pencarian kata dan bahasa dalam penciptaan karya kreatif khususnya puisi perlu melalui fasa-fasa tertentu. Masa lalu sering menjadi harga yang berwibawa dan membaca segala peristiwa dengan tekun. Salah satu nasihat bagi pengarang muda ialah sesuatu yang mungkin sangat baharu bagi sebahagian mereka, iaitu membaca. Jika anda senang menulis, kenapa anda meremehkan apa yang sudah ditulis?

Bacalah buku apa saja untuk menangkap gaya setiap penulis. Membaca juga membuat kita tahu apa yang membuat sebuah tulisan itu bagus serta memperluas kosa kata. Tapi begitu tiba waktunya menulis, kita harus mulai dengan gaya kita sendiri. Mulailah menulis apa saja yang anda tahu. Tulislah apa yang anda alami dan apa yang anda rasakan. Itulah yang kulakukan, pesan Jasni Matlani, ketika menyampaikan perkongsiannya dalam program Suntik.

Kita tahu mana-mana penulis yang serius dan penulis yang sekadar bermain-main di lapangan itu. Penulis yang serius mungkin serius menyertai acara-acara penataran karya sastera. Bengkel penulisan novel contohnya, diawali dengan azam yang diakhiri oleh produknya. Ini pilihan para penulis yang komited. Untuk genre-genre yang lain juga demikian. Dimulai daripada yang amatur hingga yang profesional harus dipisahkan skemanya. Sudah tentu kurang terancang apabila semua peserta disuguhkan mengenai perkara yang sama sedangkan pengalaman masing-masing penulis itu berbeza-beza. Genre pilihan mereka juga berbeza. Apa yang terjadi dalam hal ini ialah persoalan untuk membezakan antara menimba ilmu dan menambah ilmu dalam kalangan para penulis. Memperbanyakkan progam pemugaran karya yakni memberikan nilai tambah kepada para karyawan yang telah diakui metodologi penulisannya wajar dilaksanakan dan sudah pasti memberikan manfaat kepada para penulis yang mempunyai wibawa yang tinggi.

Pendekatan terbaharu dalam kalangan pengurus dunia penulisan kreatif adalah dengan memberikan ilmu kepada penulis secara intensif. Dengan peserta yang relatif minimum, peserta diwajibkan memberikan latar atau sinopsis novel atau cerpen yang bakal dihasilkan. Melalui pendekatan ini, pembimbing tidak menghadapi masalah mengetengahkan hasil bengkel kerana para penulis telah menunjukkan iltizam mereka untuk menzahirkan apa yang mereka telah fikirkan.

Bagaimana dengan penulis baharu? Sudah sampai masanya diutarakan pendekatan yang lebih holistik agar tidak berlaku anggapan ada penulis yang diabaikan. Dengan kata-kata lain, sewajarnya digembelingkan usaha penjabaran ilmu penulisan ini dari bawah. Program penataran sastera kreatif di peringkat remaja harus dihidupkan semula. Ini tidak berhenti setakat ini tetapi membawa mereka yang berbakat dan berpotensi itu mendalami lagi dunia penulisan kreatif pada tahap yang kedua seterusnya tahap-tahap yang lanjut. Pendekatan yang lain memberikan ruang kepada karya-karya mereka disiarkan dalam media massa. Penulis-penulis ini digalakkan berguru yakni menyertai mana-mana program penataran. Melalui program Suntik pula juga boleh membantu melahirkan penulis-penulis yang berwibawa.

Peranan dunia persuratan dalam kalangan generasi muda cukup bermakna, sebab itu generasi muda yang meminati dunia penulisan kreatif harus diberikan perhatian. Sikap mandiri dan ingin berdikari mengikut rentak fikiran serta hal tuju generasi yang mahukan kebebasan, hak memasarkan buah fikiran yang menyimpang daripada kebiasaan, sewajarnya dielakkan atau disempitkan jurangnya. Gerakan sastera kita harus terus disemarakkan melalui aktiviti-aktiviti bersama orang ramai yang relevan seperti pelajar sekolah, guru-guru dan ini perlu diperluaskan lagi. Misalnya berada dalam kalangan masyarakat desa menerusi masjid atau surau dan dewan-dewan orang ramai ketika mereka mengadakan program-program rakyat.

Seperti disiplin-disiplin yang digemari masyarakat, sastera juga perlu kelompok-kelompoknya yang tersendiri. Bukan semua individu dalam sesebuah masyarakat menyukai aktivti-aktiviti sastera. Maka pendekatan bersama mereka perlukan pelaksanaan yang lebih teratur. Yakni mengenalpasti setiap perancangan menepati sasaran. Para penulis juga perlu mengetahui hala tujunya. Objektifnya menulis untuk apa. Mungkin ada lagi, terserah kepada anda. Mahu menimba atau menambah ilmu itu jangan alang kepalang. Barulah sasaran gerakan sastera yang ingin dicapai sampai. Mudah-mudahan.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: