Ahad, September 10, 2017

SASTERA DAN KHALAYAKNYA


BEGITU dunia persuratan berkembang merentas zaman, menuntut setiap generasinya mengetengahkan metodologi-metodologi tertentu dalam karya, sehingga lahir segelintir penulis yang kaku dan lesu. Sambil merasakan terdapat kekurangan kononnya tidak memiliki acuan atau teori yang menyebabkan karyanya tidak tergolong sebagai karya yang berilmu, mengikuti jalur zaman, bermutu dan sebagainya, penulis menjadi buntu. Memang memahami teori-teori sastera merupakan suatu kelebihan kepada penulis namun apakah itu menjadi elemen yang mandatori wajib? Sudah tentu jawapannya adalah tidak.
    
Kata sesetengah orang, penulis itu tidak mungkin berhenti menulis kerana begitu dia berhenti bermakna dia berhenti berfikir. Menulis itu suatu kegiatan berfikir. Tidak ada apa dalam karyanya jika tidak ada perkara yang terhasil daripada aktiviti berfikir. Merakam peristiwa yang kemudiannya diterjemahkan sebagai bahan baca yang mengandungi elemen-elemen baharu untuk pembaca berfikir juga tidak dapat lari daripada medan berfikir.

Seorang penulis yang berjaya menyelesaikan sebuah cerpen misalnya sekali duduk, terhasil setelah ia puas atau berhempas pulas berfikir. Apakah bahan yang diperolehinya itu boleh menjadi sesuatu yang berfaedah untuk dinikmati pembaca, sudah menjadi unsur penting hingga dia merenung jauh, jauh atau dalam, dalam sekali. Hingga bila melihat pokok, telus tembus ke pokok-pokok lain, begitu juga bila melihat gunung ganang, pandangan kalbunya boleh menyeberangi ke segala ceruk rimba. Apabila merenung kegelapan malam, dia boleh memandang kelahiran esok pagi bahkan hari-hari yang berlalu lama dulu. Inilah kelebihan penulis yang berfikir.

Apakah pembaca memahami atau menerima apa yang difikirkannya, itu persoalan lain. Baik atau tidak sesebuah karya itu soal kemudian. Setelah diedar atau diterbitkan, karya itu sudah sebahagiannya menjadi yang lain, bukan seperti asal. Orang boleh membuat apa sahaja tanggapan. Puisi atau sebuah cerpen bahkan novel dan drama sekalipun, orang akan membuat tafsiran yang berbeza-beza. Jika dikatakan penulis sudah ‘mati’ setelah karyanya dibaca orang lain, ini berkaitan dengan persepsi di mana penulis menyerahkan kepada pembaca, pentelaah, pengkaji, penilai, pengkritik dan sebagainya memberikan tanggapan tanpa campur tangan penulis.

Sesetengah pembaca barangkali menekuni buku-buku ilmiah Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tanpa masalah mungkin orang lain tidak, begitu juga karya kreatif Datuk Anwar Ridhwan, Dr. Faisal Tehrani, Dr. Ramzah Dambul, Prof Dr Siti Zainon Ismail, Lufti Ishak, Rafi Harumin, Dayangku Masturah, Jaya Ramba, Jong Chian Lai, Raymond Majumah, Siti Rahmah G Ibrahim dan seumpamanya. Orang kata ada cara untuk mencari makna sesebuah karya itu. Gunakan tanda atau perlambangan. Cari pendekatan atau aliran penulis-penulis berkenaan. Hampiri latar kehidupan penulis karya berkaitan. Dan bermacam-macam lagi, tidak payah diceritakan. Orang yang tahu asam garam dunia sastera, lebih faham apakah rahsia dalam fikiran setiap penulis. Mungkin juga memenatkan. Atau meletihkan. Bagaimana kalau penulis yang dulunya gah dalam dunia sastera, kini sudah begitu letih bersastera, melihat kegiatan sasteranya hanya sebagai kenangan, tetapi itu pilihannya untuk berhenti berfikir untuk sastera, mungkin kata orang begitu, kini arahnya mungkin di arena yang lain. Misalnya dia lebih suka lepak di kedai kopi bertemu sahabat  handainya. Mungkin menceburkan diri dalam dunia dagang atau memilih dunia politik dan dunia masjid. Sudah pasti untuk kembali ke dunia kreatif memberikan sedikit masalah. Namun tidak mustahil mereka mampu kembali walaupun barangkali agak langka. Hal ini dibuktikan dengan kelahiran karya para penulis yang diistilahkan sebagai ‘penulis muda yang berusia’ yang mampu menghasilkan cerpen serta puisi dengan baik.

Berfikir itu bukan sekadar kerana bersastera. Berhujah tentang sesuatu perkara dalam konteks yang lain juga boleh terjadi. Asasnya, sastera adalah alat atau jambatan.  Sastera ini, kata Khalil Gibran, kadang-kadang hanyalah singgahan orang yang letih berfikir perkara-perkara yang rutin. Dia melepaskan masalahnya di sana. Jadilah juga sebuah ciptaan yang dangkal dan asal siap, kurang nilai seninya, kurang diksi yang mencabar, dan inilah karya yang mungkin diterima lantaran mudah difahami. Sedangkan mereka yang benar-benar menggilai sastera yang sudah berani membenarkan pilihan diksi di luar kebiasaan, diletakkan di suatu kamar lain. Terdapat ada penulis yang ingin menulis dalam semua genre walaupun kekuatannya hanya pada satu genre. Dia menulis novel, cerpen, drama dan puisi. Bila menghasilkan puisi, karyanya tidak begitu kukuh berbanding karya-karya prosa. Nilai estetikanya kurang menyerlah, pemilihan diksinya kurang dinamik, teknik penulisannya juga kurang bertenaga.
Mengukuh kepunyaan dalam konteks mendalami bagaimana pencarian kata dan bahasa dalam penciptaan karya kreatif khususnya puisi perlu melalui fasa-fasa tertentu. Masa lalu sering menjadi harga yang berwibawa dan membaca segala peristiwa dengan tekun. Salah satu nasihat bagi pengarang muda ialah sesuatu yang mungkin sangat baharu bagi sebahagian mereka, iaitu membaca. Jika anda senang menulis, kenapa anda meremehkan apa yang sudah ditulis?

Bacalah buku apa saja untuk menangkap gaya setiap penulis. Membaca juga membuat kita tahu apa yang membuat sebuah tulisan itu bagus serta memperluas kosa kata. Tapi begitu tiba waktunya menulis, kita harus mulai dengan gaya kita sendiri. Mulailah menulis apa saja yang anda tahu. Tulislah apa yang anda alami dan apa yang anda rasakan. Itulah yang kulakukan, pesan Jasni Matlani, ketika menyampaikan perkongsiannya dalam program Suntik.

Kita tahu mana-mana penulis yang serius dan penulis yang sekadar bermain-main di lapangan itu. Penulis yang serius mungkin serius menyertai acara-acara penataran karya sastera. Bengkel penulisan novel contohnya, diawali dengan azam yang diakhiri oleh produknya. Ini pilihan para penulis yang komited. Untuk genre-genre yang lain juga demikian. Dimulai daripada yang amatur hingga yang profesional harus dipisahkan skemanya. Sudah tentu kurang terancang apabila semua peserta disuguhkan mengenai perkara yang sama sedangkan pengalaman masing-masing penulis itu berbeza-beza. Genre pilihan mereka juga berbeza. Apa yang terjadi dalam hal ini ialah persoalan untuk membezakan antara menimba ilmu dan menambah ilmu dalam kalangan para penulis. Memperbanyakkan progam pemugaran karya yakni memberikan nilai tambah kepada para karyawan yang telah diakui metodologi penulisannya wajar dilaksanakan dan sudah pasti memberikan manfaat kepada para penulis yang mempunyai wibawa yang tinggi.

Pendekatan terbaharu dalam kalangan pengurus dunia penulisan kreatif adalah dengan memberikan ilmu kepada penulis secara intensif. Dengan peserta yang relatif minimum, peserta diwajibkan memberikan latar atau sinopsis novel atau cerpen yang bakal dihasilkan. Melalui pendekatan ini, pembimbing tidak menghadapi masalah mengetengahkan hasil bengkel kerana para penulis telah menunjukkan iltizam mereka untuk menzahirkan apa yang mereka telah fikirkan.

Bagaimana dengan penulis baharu? Sudah sampai masanya diutarakan pendekatan yang lebih holistik agar tidak berlaku anggapan ada penulis yang diabaikan. Dengan kata-kata lain, sewajarnya digembelingkan usaha penjabaran ilmu penulisan ini dari bawah. Program penataran sastera kreatif di peringkat remaja harus dihidupkan semula. Ini tidak berhenti setakat ini tetapi membawa mereka yang berbakat dan berpotensi itu mendalami lagi dunia penulisan kreatif pada tahap yang kedua seterusnya tahap-tahap yang lanjut. Pendekatan yang lain memberikan ruang kepada karya-karya mereka disiarkan dalam media massa. Penulis-penulis ini digalakkan berguru yakni menyertai mana-mana program penataran. Melalui program Suntik pula juga boleh membantu melahirkan penulis-penulis yang berwibawa.

Peranan dunia persuratan dalam kalangan generasi muda cukup bermakna, sebab itu generasi muda yang meminati dunia penulisan kreatif harus diberikan perhatian. Sikap mandiri dan ingin berdikari mengikut rentak fikiran serta hal tuju generasi yang mahukan kebebasan, hak memasarkan buah fikiran yang menyimpang daripada kebiasaan, sewajarnya dielakkan atau disempitkan jurangnya. Gerakan sastera kita harus terus disemarakkan melalui aktiviti-aktiviti bersama orang ramai yang relevan seperti pelajar sekolah, guru-guru dan ini perlu diperluaskan lagi. Misalnya berada dalam kalangan masyarakat desa menerusi masjid atau surau dan dewan-dewan orang ramai ketika mereka mengadakan program-program rakyat.

Seperti disiplin-disiplin yang digemari masyarakat, sastera juga perlu kelompok-kelompoknya yang tersendiri. Bukan semua individu dalam sesebuah masyarakat menyukai aktivti-aktiviti sastera. Maka pendekatan bersama mereka perlukan pelaksanaan yang lebih teratur. Yakni mengenalpasti setiap perancangan menepati sasaran. Para penulis juga perlu mengetahui hala tujunya. Objektifnya menulis untuk apa. Mungkin ada lagi, terserah kepada anda. Mahu menimba atau menambah ilmu itu jangan alang kepalang. Barulah sasaran gerakan sastera yang ingin dicapai sampai. Mudah-mudahan.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: