SEMASA saya membaca puisi atau mengadili peraduan menulis puisi
saya boleh mengenali sesetengah penulis puisi yang saya temui dan adili. Mungkin anda tidak pernah terfikir
bahawa pembaca juga boleh mengesan karya puisi yang dibacanya itu adalah
tulisan anda walaupun tanpa tercatat nama. Oleh pembaca yang tegar atau pengamat
puisi yang teliti, dia mempunyai rahsia yang tersendiri. Kuncinya mudah, iaitu
melihat kepada cara penulis mengolah karyanya. Ini termasuklah bagaimana dia
memilih diksi, menggunakan diksi-diksi itu
melalui gaya bahasa misalnya gabungan metafora, stail atau bentuk
penulisan serta kekerapannya berkarya dan juga dalam pemilihan diksi.
Penyair mencipta dan dia mengulangi penciptaannya. Sifatnya sangat kompleks,
tenaganya jauh berbeza-beza daripada karangan-karangan biasa. Malah puisi itu
adakalanya menjadi satu proses sains bahasa, satu proses eletrikal yang merujuk
kepada kekuatan daya pemikiran dalam mengolah bahasa. Namun kita masih mampu
mendalami rahsia yang bersembunyi di sebalik diksi yang diutarakan.
Metthew Arnold mereaksikan puisi sebagai sebuah kegiatan
intelektual, manakala Sutardji Calzoum Bachri mengibaratkannya lahir sebuah
pemikiran baru. Untaian makna puisi sangat kompleks, seleranya berpecah dan
pelbagai di tangan pengkarya. Istilah puisi padu dan padat malah sangat besar
maksudnya dalam memacu zaman. Justeru, hanya penyair yang mempunyai wacana
puisi sahaja yang mampu menzahirkan sebuah puisi yang hebat melalui medium
bahasa dan kata-kata yang terpilih.
Dalam puisi ada pemikiran dan unsur-unsur teks yang harmoni.
Bahasa menjadi tulang belakang. Bait-baitnya dipadat menjadi makna dalam lautan
kata. Bahasa adalah bahan tumisan bagi seniman atau si tukang sastera. Wellek
dan Warren mendedahkan hakikat puisi dicipta oleh seniman besar yang menempuh
kepelbagaian pengalaman kehidupan, kemudian disingkat dalam anekdot kecil.
Umpamanya seperti idiom atau peribahasa, pendek tetapi mendalam upaya maknanya.
Demikan seni puisi - dalam bahasa ada stail, ada lenggok dan ada wacana intelek
yang tidak mati.
Penyair, terutama yang baru menggauli puisi, sering tergoda untuk
memilih kata-kata, frasa, atau idiom yang indah-indah sebagaimana sering
ditemui dalam karya-karya sastera klasik, lirik-lirik lagu, atau kartu-kartu
ucapan hari perayaan. Seolah-olah kata-kata tersebut dengan serta-merta boleh
membuat sesebuah puisi menjadi indah. Estetika bahasa seolah diyakini dapat
dicapai melalui penggunaan idiom-idiom yang klise tersebut. Efek estetika
seakan menjadi satu-satunya yang sangat penting dalam proses penciptaan puisi,
sehingga para penyair yang baru sering kali melupakan elemen-elemen lain yang
tidak kalah pentingnya dalam puisi.
Bukankah jika terlalu terpaku pada sapuan kosmetik sering berisiko
memudarkan 'kecantikan dalam' sebagai aura seseorang? Begitu juga dengan puisi,
ada 'kekuatan dalam' yang juga perlu mendapatkan perhatian penyair. Diksi,
sedikit sebanyak memegang peranan penting dalam memunculkan kekuatan-kekuatan
sebuah puisi, baik secara fizik seperti unsur bunyi, keunikan komposisi,
mahupun secara non-fizik seperti picuan asosiasi makna yang terbangkit dalam
benak dan hati pembaca, getar emosi tertentu atau bahkan debar semangat yang
tak terjelaskan, yang dirasakan oleh seseorang seusai membaca sesebuah karya.
Diksi tentu tidak dapat dilepaskan daripada kosa kata. Agar
seorang penyair mampu mengolah diksi, ia dituntut memiliki perbendaharaan kata
yang cukup luas dan kaya serta upaya yang tekun dan tidak kenal menyerah untuk
mencari kemungkinan-kemungkinan pembentukan komposisi kata yang unik, segar,
dan menyarankan kebaharuan pada kadar tertentu. Di dalam puisi, setiap kata,
frasa atau bahkan larik diupayakan untuk hadir dengan alasan yang lebih kuat
daripada sekadar untuk hiasan semata-mata.
Memperkaya diri dengan bacaan-bacaan lintas disiplin, wawasan bahasa lintas
budaya, serta pengalaman berbahasa mahupun pengalaman batin secara luas baik
daripada interaksi dengan orang lain, lingkungan persekitaran mahupun dengan
diri sendiri adalah beberapa upaya yang dapat disebut guna mengasah kepekaan
diktif seseorang penyair.
Kekuatan diksi lambat laun dapat dicapai melalui latihan-latihan
empirik. Dari situlah mungkin dapat difahami mengapa setiap penyair dikenali
gaya ucapnya melalui diksi dalam rangkaian karya-karya puisinya. 'Dikenali' di
sini lebih bersifat intuitif berbanding fizik kerana seorang penyair yang baik
akan selalu berusaha terus mencari dan menemukan idiom-idiom atau diksi-diksi
yang belum pernah digunakan, paling tidak oleh dirinya sendiri. Ini tentu akan
mengurangi kemungkinan ditemukannya pengulangan-pengulangan dalam karyanya,
meski tidak dapat dinafikan kadang-kadang tanpa disedari atau memang dengan
sengaja, seseorang penyair sebenarnya memiliki kata-kata atau frasa pilihan
atau kegemarannya yang cenderung muncul dalam sejumlah puisi-puisinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan