Ahad, November 13, 2005

Tidak ramai tapi intim...itulah kami

Kami tidak ramai tapi memang intim... Inilah yang sering tidak dapat saya nafikan ketika memiliki sebuah persahabatan. Sejak dulu lagi. Saya tetap mengingati sahabat-sahabat seperti JM (Jasni Matlani), ANS (Abd Naddin Shaiddin), Robby (Liberia S. Arkadious), Ailin, Sharifah, Along, Muharsafa Kirana, Wan, Sahara, Shukri, NR Rahim kemudian Ony, JY (Jasni Yakub), RR (Rosnah Radin), Mabul, Rafidah, Maskuna, Mohd Azrone, hingga kini Anira, Anthonia dan seterusnya. Kami tidak ramai tapi kerana keintiman itu menjadi kami tetap kuat. Seperti kata Ony, tidak mendengar suara JY beberapa hari, aduhai seperti ada sesuatu yang tidak kena!

Sahabat-sahabat ini datang dan tidak pernah pergi meskipun harus berada di tempat jauh lantaran tanggungjawab yang tidak mungkin dielak. Tiara yang kami kenal lewat Kemsas juga, tidak mungkin renggang dalam naluri ukhwah persaudaraan. Tiara bersedia datang dua kali di tahun yang sama ke Kota Kinabalu menjelaskan tarikan tali persahabatan yang luar biasa. Robby walaupun jarang-jarang bersapa tapi saya tahu ada sentuhan tersendiri yang tidak dapat dicakapkannya. Meskpun JM, Ailin, NR Rahim atau Wan tidak bersama di IPS tetapi IPS itu menjadikan kami tidak jauh. Kata Robby, jauh tapi dekat! Apatah lagi perjuangan yang sama apabila JM meneruskan peranannya menerusi Bahasa. Dia selalu mengajak saya mengadakan aktiviti.

Menariknya lagi keintiman itu diikatkan dengan kehadiran anak-anak yang kami punya menjadi suatu keluarga yang kedua selain rumah sendiri. Anak saya terutama yang bongsu begitu mengenali sahabat-sahabat ayahnya. Kenal siapa Zaini Ozea kalau saya menyebut Sarawak. Malah kenal Zubaidi Abbas bila saya terlupa dia akan ingatkan nama pengarah DBP Sabah itu. Kenal juga seorang penyair yang amat terkenal dengan cara deklamasi yang agresif dalam persembahan baca puisi, Haji Ismaily Bongsu. Dia kenal beberapa tokoh teater Sabah seperti Karim Gulam, A.Karim Kadir, Cikgu Ramli, Matnor Makbul, Mat Konggo... Malah masa festival teater baru-baru ini dia begitu bersetuju jika drama 'Kerusi' PTPL itu menjadi juara! Bayangkan seawal tahun 5 sekolah rendah. Ini pendedahan yang terbaik untuk menyemai generasi mengenal tokoh. Salah satu saya fikir. Namun keintiman itu pada saya tetap saja dipelihara meskipun ada waktunya kami diberati tanggungjawab yang berbeza. Sebab itu pertemuan warga Kemsas dan keluarga IPS di Sumur Mahmudah (SM) sentiasa diharapkan terjadi. Sering terjadi tidak semestinya di SM bakan di tempat-tempat lain. Saya telah memikirkannya. Saya amat menghargai sahabat-sahabat yang hadir dalam pertemuan warga Kemsas sabtu lepas termasuklah Rem, Norzah, Brahim Samad dan Ustaz Ismail Duah. Tunggak utama kami ialah JY dan Ony. Ini dua persona yang diibaratkan bagai kuku dan isi buat IPS. Ada juga sahabat yang tidak kesampaian lantaran tersesat jalan. Sungguh Sumur Mahmudah itu terletak jauh dari Kota Kinabalu.

Seperti kata Anthonia, nasib baik ada yang sudi menumpangkannya ke SM. Saya berbisik kepada Ony, nanti bina penanda jalan, biarlah setiap simpang ada penanda ke SM. Ini menjadi harapan Ony juga yang punya hasrat yang mahmud untuk menjadikan SM sebagai salah satu pusat pengembangan sastera. IPS akan laksanakan Khemah Sastera tahun depan di SM jika tiada aral. Mudah-mudahan akan mengeratkan lagi tali persaudaraan dan persahabatan antara ahli di samping mengekalkan tradisi yang kami punyai sejak 15 tahun yang lalu.

12 November 2005

Tiada ulasan: