Selasa, Ogos 24, 2010

Hadiah Sastera Perdana Malaysia dicabar

Oleh Nazmi Yaakub
(Berita Harian Online 23/8/2010)

DIALOG Orang Muda (DOM): Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM), Perdana@Tidak? meminta status perdana pada HSPM oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dibuktikan melalui pemerolehan karya daripada media perdana sastera, penilaian yang berbobot dan mengambil kira pembaharuan serta pemikiran yang tinggi dalam karya.

Dialog anjuran Biro Penulis Muda PENA itu juga, menyarankan nilai hadiah terutama karya eceran dinaikkan kepada hadiah lebih lumayan berbanding RM1,000 ekoran wujudnya hadiah seumpama anjuran pihak swasta yang menawarkan hadiah lebih tinggi.

Malah dialog yang dihadiri 20 peserta itu, turut mencadangkan PENA dan penerbit swasta mewujudkan hadiah sastera masing-masing tanpa perlu bergantung kepada badan kerajaan terbabit sama ada melalui penganugerahan berbentuk wang atau sijil penghargaan.

Penyair yang juga Editor Pentas, Istana Budaya, Rahimidin Zahari, berkata konsep perdana yang bermaksud besar, hebat dan luar biasa dalam menggambarkan jati diri sastera Melayu dan Malaysia tidak berlaku dalam realiti pelaksanaan dan penganugerahan HSPM.

Takkan nilai HSPM yang diberikan oleh kerajaan untuk puisi dan cerpen hanya RM1,000 sedangkan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) bernilai RM2,500 untuk cerpen. Lebih baik saja kita masuk program realiti televisyen yang menawarkan hadiah jauh lebih tinggi.

Selain itu, kita juga melihat ada cerpen yang memenangi sagu hati dalam HSKU, menggondol HSPM, manakala cerpen yang memenangi hadiah utama tidak berjaya sedangkan panel hakim dua hadiah berkenaan adalah individu serupa,di Rumah

Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Kuala Lumpur, baru-baru ini. Rahimidin berkata, penentuan status karya dan pemilihan panel penilai itu berpunca daripada masalah besar dalam dunia sastera yang menghadapi krisis kredibiliti terhadap sarjana di semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Kita boleh ambil contoh analisis karya dalam Dewan Sastera yang pengulas cerpen menganggap semua cerpen adalah baik sehingga penulis muda tidak ada cara untuk meningkatkan diri dalam melahirkan karya lebih baik dan menerbitkan buku yang berwibawa.

Begitu juga panel penilai yang tidak membaca karya pengarang muda sehingga menimbulkan kesulitan bagaimana mereka mahu meletakkan neraca untuk menilai karya yang layak untuk HSPM, katanya pada dialog yang dipengerusikan AJK PENA, Muhammad Lutfi Ishak.

Rahimidin memberi perbandingan, kegagalan itu boleh dilihat pada pemilihan memoir kedua Said Zahari, Dalam Ribuan Mimpi Gelisah: Memoir Said Zahari memenangi HSPM 2006/2007 sedangkan siri pertama memoirnya, Meniti Laut Gelora yang lebih bagus dan menyeluruh gagal meraih hadiah berkenaan.

Justeru, PENA disaran mengambil langkah drastik dengan menganjurkan hadiah sastera sendiri seperti yang pernah dilakukan pada dekad 1970-an dan sekiranya tidak mempunyai dana, cukup sekadar sijil penghargaan, selain penerbit swasta juga turut berbuat demikian.

Penulis muda, Norbulsalman Sulaiman atau lebih dikenali sebagai Salman Sulaiman, berkata kelemahan ketara yang merendahkan nilai perdana pada HSPM ialah permintaan agar pengarang menghantar karya, sekali gus menyebabkan penilaiannya tidak menyeluruh apabila ada pengarang yang gagal atau enggan berbuat demikian.

Mungkin permintaan itu mengambil kira faktor HSPM menilai semua karya sehingga timbul kesulitan kepada urus setia untuk mendapatkan karya yang diterbitkan dalam pelbagai medium, tetapi masalah berkenaan boleh diselesaikan dengan melantik lebih ramai ahli jawatankuasa (AJK) untuk mendokumentasikan karya sastera.

Faktor yang merendahkan nilai perdananya juga ialah kelemahan pembukuan karya yang pernah memenangi HSPM sehingga hanya baru-baru ini saja karya berkenaan dibukukan dan itu pun membabitkan koleksi bertahun-tahun, katanya.

Salman berkata, pembukuan dan penerbitan karya yang dianggap perdana dan berprestij itu sangat penting sebagai proses dokumentasi dan rujukan termasuk sebagai kayu ukur yang boleh diambil oleh penulis baru dan muda untuk mengenai karya yang diangkat sebagai karya perdana dalam ranah sastera.

Pemenang HSPM 2002/2003, Raihani Mohd Saaid melihat sifat tidak konsisten dan tiada publisiti pada penganjuran HSPM juga menyebabkan karya pemenang tidak dijadikan rujukan, terutama apabila ada pihak yang mahu menghasilkan kajian.

Karya yang menang HSPM memang bagus, tetapi masalah tidak ada orang membacanya kerana ia tidak dibukukan berbanding hadiah lain yang lebih konsisten dan diberi publisiti.

Saya pun baru tahu puisi saya yang menang pada HSPM 2002/2003 baru dibukukan dan itu pun satu lagi masalah apabila hal itu tidak diberitahu kepada pengarang, selain karya HSPM juga tidak dijadikan teks sastera atau Komponen Sastera Dalam Bahasa Melayu (KOMSAS), katanya.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: