*KESYUMULAN ISLAMIYAH PERSURATAN ISLAM
SEBAGAI PEMANGKIN KEMAKMURAN
Mukadimah
Kertas kerja ini berhasrat untuk mengemukakan fikrah di sekitar mauduk persuaratan Islam menjadi landasan atau pemangkin kemakmuran sejagat. Pengutamaan dan kecenderungannya lebih merupakan satu pembicaraan bagaimana sastera Islam telah memainkan peranan dalam menghubung-intimkan budaya bahasa dan sastera dan menunjangi budaya ummah khususnya di Nusantara yang lebih erat persefahaman dan keakrabannya. Memang telah banyak diutarakan perbincangan, polemik dan akhirnya teori sastera Islam yang kini menjadi asas untuk menganalisis karya-karya sastera mutakhir berasaskan sumber-sumber kesusasteraan Islam.
Al-Quran dan Hadis menggesa umat Islam supaya kembali kepada Islam yang sebenar. Allah telah menyediakan jalan yang lurus, maka kita hendaklah ikuti. Dalam konteks ‘al-hayat al-Islamiyyah’ yang ‘syumul’ dan merangkumi termasuklah budaya bahasa dan sastera, maka kita digesa merujuk budaya Islam atau ‘al-thaqafahtal-Islamiyah’ yang telah dilandasi oleh al-Quran dan Hadis (Mana Sikana, 1998: 185). Tanpa menyedari dan mentaatinya, umat Islam akan terseleweng atau diselewengkan.
Menyedari hal di atas, sebenarnya bukan sesuatu yang baharu; kerana Islam telah lama menyeru umatnya berpegang teguh dengan apa yang telah diprinsipkan. Dalam hubungan ini elok juga kita kembali kepada ilmu-Nya, semoga kita mendapat hidayah dan taufik-Nya.
Segompal Sejarah Persuratan Islam di Nusantara
Pembangunan sastera Islam di Nusantara telah digerakkan dari pengaruh dakwah dan harakat pengislaman yang meluas antara abad 13-16 Masihi. Gerakan Islamisasi yang bermula pada abad ke 13 Masihi itu telah membawa perubahan yang penting dalam sejarah kebudayaan Melayu, dengan penyerbuan pengaruh sufi yang berkembang di abad ke 17, dan “menghasilkan pencerahan umat secara meluas dan merata sehingga memecahkan monopoli kepujanggaan istana.” (Siddiq Fadzil, 2012:128).
Ledakan dari gejala Islamisasi ini telah memulakan babak baharu dalam sejarah persuratan Melayu-Islam, yang melahirkan umat baharu dengan pandangan agama dan kebudayaannya, umat yang melihat segala sesuatu dengan worldview tawhidik, menyikapi segala sesuatu berasaskan etos dan tatanan nilai Islami. (Siddiq Fadzil, 2012: 3) Ini dibuktikan dari pemetaan tamadun dunia Islam yang dilakarkan Malik Bennabi, di mana kedudukan dunia Melayu diiktiraf sebagai sebuah zon tamadun Islam yang berkeperibadian Melayu-Islam (Siddiq Fadzil, 2012).
Dengan pengaliran faham dan pengaruh dari syair sufi yang berkembang di abad ke 17 itu, khazanah kesusasteraan Melayu-Islam banyak terkesan dengan corak pemikiran tasawuf, di mana sepanjang proses penyempurnaan itu sastera terus terhasil dan setiap karya mencerminkan tahap Islamisasi yang dilaluinya. (Siddiq Fadzil, 2012:179). Ini turut ditekankan oleh Mana Sikana (1983), dalam bukunya tentang sejarah perkembangan sastera Islam dan beliau mengakui yang kedatangan Islam secara lebih pesat ke pulau Sumatera ialah melalui jalan sastera tasawuf.
Ia jelas memberi dampak dalam perkembangan pemikiran dan nilai, di mana perkembangan dan perubahan yang dibawanya cukup menentukan, “melibatkan perubahan pandangan sarwa (weltanschauung), sistem nilai dan cara hidup keseluruhannya.” (Siddiq Fadzil, 2012:141) Ia turut menjadi katalis kepada transformasi masyarakat melayu daripada “masyarakat estetik kepada saintifik, tradisi lisan kepada budaya tulisan, alam tahyul kepada tamadun ilmu” (Al-Attas, 1990). Semua ini berlaku apabila ditunjukkan nilai-nilai Islam yang syumul bagaimana nilai-nilai mujahadah mampu menjadi katalis atau pemangkin ummah hidup bertoleransi.
Nilai-nilai Persuratan Islam – Perbincangan Umum
Dalam tulisannya tentang ‘nilai kebudayaan dalam bahasa dan kesusasteraan Melayu’, Al-Attas (1975) menekankan pengaruh Islam atas kesusasteraan Melayu ini: “Tiada pernah dimanapun direnungkan bahawa sejarah bahasa dan kesusasteraan Melayu itu harus dirumpunkan sebagai sejarah bahasa dan kebudayaan Islam.” Oleh sebab itulah, menurut beliau, “nilai-nilai saintifik, nilai-nilai rasionalisme yang bersendikan intelektualisme yang dibawa oleh Islam dan yang terdapat dalam struktur bahasa serta isi kesusasteraan Melayu-Indonesia yang telah diperislamkan itu tiada pernah dipertimbangkan dan dibicarakan secara ilmiah.”
Inilah yang tidak diperhatikan dalam kajian-kajian Barat tentang proses kemasukan Islam yang memungkinkan penerobosan pengetahuan saintifik dan rasional ke Alam Melayu. Proses yang berpengaruh dalam menggerakkan harakat bahasa dan kebudayaan di mana agama dan penghayatannya diperluas dan dipertingkatkan, dan harakat dakwah disemarakkan. Di saat ini sastera memainkan peranannya yang utama sebagai saranan dakwah dan pendidikan yang “merakyat dan memasyarakatkan ajaran Islam sehingga berlaku transformasi ketamadunan yang sangat bererti itu.” (Siddiq Fadzil, 2012: 141).
Ketinggian sastera Melayu yang terhasil, mendapat sentuhannya, dari karya-karya sufi yang mengalir di Baghdad dan Damsyik, dan tersebar di alam Melayu dari pengaruh ulama dan pujangga Islam seperti Shamsuddin al-Sumatrani, Nuruddin al-Raniri, Abd al-Ra’uf Singkel, Bukhari al-Jauhari, Syeikh Ahmad al-Fatani, Amir Hamzah, Raja Ali Haji, dan Hamzah Fansuri dari Acheh yang menghasilkan Mi’ratul Mu’minin, Syair Perahu, Sharab al-‘Asyiqin, dan Zinatul Muwahhidin. Ini seperti ditegaskan oleh Abdul Hadi W.M., “sebagai penyair besar dan pencetus syair, Hamzah Fansuri tidak hanya mempengaruhi perkembangan sastra Melayu pada abad ke-17 dan 18 Masihi, tetapi juga sesudahnya.” (2012). Perkembangannya turut terkesan dari tradisi kepenyairan Islam di tanah Arab, Parsi, dan Andalus, yang dipelopori oleh Ibnu Arabi, Sadr al-Din al-Qunyawi, Ibrahim Hakki, Lubaid, Jalaluddin al-Rumi, Najm al-Din al-Kubra, Farid al-Din Attar, al-Hallaj, dan Rabiah al-‘Adawiyah, yang terkenal dengan karya-karya puitis dan keTuhanannya.
Fenomena ini ditanggapi dengan jelas oleh Braginsky (1993:ix) dalam analisisnya yang mendalam tentang sejarah dan pengaruh tasawuf yang menyebar luas di alam Melayu yang menggerakkan kebangkitan sastera: “sejak akhir abad ke 14 terutama sekali abad ke 16-17, tasawuf selalu memainkan peranan yang sangat penting dalam sejarah, agama dan budaya di kawasan Melayu-Indonesia yang maha luas itu. Cukup dikatakan, bahawa justeru bentuk sufi ternyata bentuk yang paling sesuai dengan mentaliti rakyat di dunia kepulauan itu, tersebar khasnya Islam di kalangan mereka. Semangat toleransi yang menjadi kelaziman dalam tasawuf mazhab Ibn Arabi yang agung itu, serta juga kecekapan dan kefasihan mubaligh-mubaligh sufi yang tahu jalan-jalan menuju hati, baik para intelektual dan aristokrat yang terpelajar mahupun rakyat jelata, sangat memperindah bagi masuknya agama Islam ke dalam semua serata masyarakat.”
Ini turut membentuk tasawur Islam yang jelas dalam pandangan kosmologi Melayu, di mana “kebangunan kembali Islam ini bererti penyejagatan nilai-nilai agama itu, langkah pembetulan terhadap penyimpangan dalam kehidupan dan masyarakat, dan penambahan dimensi kepada realiti atau kewujudan itu sendiri…perubahan pada pendekatan hidup, sekurang-kurangnya dari segi penekanan ataupun pemberatannya, berhubung dengan alam-jagat, atau falsafah hidup. Apabila tasawur Islam membentuk persekitaran atau mendefinisikan keadaan, maka dengan sendirinya pemikiran dan perlakuan individu terlibat menjuruskan kepada pembentukan manusia rabbani dan orde tauhid” (Mohamad Abu Bakar, 2003).
Perkembangan sastera Islam di abad moden mula digerakkan dengan peranan pujangga dan sasterawan dan pengaruh Islam yang pesat pada akhir 30-an. Ini diperkukuh dengan karya-karya sastera yang mengalir dari Indonesia, yang ditulis oleh Hamka, dan wacana penting yang dicetuskan oleh penggiat sastera. Gagasan penting tentang kesusasteraan Islam ini telah dicetuskan oleh Yusof Zaki Yaakob (1986). Pemikiran ini dilanjutkan dalam makalahnya, dan dari beberapa pandangan yang dilontarkan oleh S. Othman Kelantan dalam bukunya ‘Ruang Perjalanan’ yang mengungkapkan idea dan falsafahnya tentang sastera Islam. Diskusinya terus hangat pada 1980 ketika tercetusnya polemik tentang sastera Islam antara Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad, yang cuba membedah dan membongkar tradisi sastera bernafas Islam dan melihat pengaruh dan impaknya dalam masyarakat.
Dalam waktu yang sama, penghasilan sastera Islam terus dijelmakan dalam pelbagai genre, melalui karya-karya penting Abdul Hadi W.M. (seperti sajak. Tuhan, Kita Begitu Dekat), Taufiq Ismail, S. Othman Kelantan, Habiburahman El-Shirazy, Suhaimi Muhammad dan A. Samad Said.
Puisi Al-Amin yang dihasilkan oleh A.Samad Said setebal 317 halaman telah diangkat sebagai karya agung yang merakamkan nilai yang puitis dan ketinggian ungkapan sastera yang signifikan dan bersejarah. Dalam naratifnya tentang perjalanan hidup Nabi (saw), “tetap diselitkan dengan pesanan-pesanan atau nafas-nafas rohaniah” yang tinggi. Mengulas tentang kekuatan karya ini, penerbitnya mengungkapkan, “dari sisi gaya, puisi Al-Amin jelas memenuhi ciri-ciri ‘puisi liris” yang diadun dengan ciri-ciri “puisi naratif” secara harmoni. Memang terlihat kematangan seorang penyair membentuk urutan tema dan persoalan yang dilatari sejarah perjuangan seorang Nabi besar (saw).” (A. Samad Said, 2001) Ini turut menzahirkan kenyataan tentang daya kreativiti yang tulen dan kesan spiritual yang mendalam yang dizahirkan dari lakaran puisi yang ditampilkan, di mana “puisi ini tidak sahaja menunjukkan perkembangan daya kreativiti dan sensitiviti A. Samad Said terus subur, tetapi juga memberi sumbangan yang amat tinggi nilainya dalam memperkaya khazanah sastera Melayu.”
Dalam komentarnya terhadap karya puitis ini, Muhammad Bukhari Lubis, mengakui kehebatan daya kepenyairan Pak Samad yang menandingi keupayaan pujangga Melayu besar di abad ke 17 dan penghasilannya ini telah memperkukuh tradisi kesusasteraan lama dari warisan Arab, Parsi, dan Turki: “tidak pernah saya lihat dalam kesusasteraan Arab, Parsi dan Turki, puisi keagamaan sebegini panjang”, manakala Baharuddin Ahmad pula menekankan ketinggian nilainya dan sumbangannya dalam penerusan tradisi penulisan dan pemekaran sastera klasik: “selepas gurindam Raja Ali Haji dan puisi Amir Hamzah, tiada usaha yang kukuh dalam genre puisi yang dapat secara kreatif meneruskan tradisi sastera agama.” (2001).
Puisi yang tercipta ini, dalam perkembangan sastera Arab, disebut al-Madaih al-Nabawiyah (saw) “sejenis puisi yang disebarkan oleh ahli tasawuf sebagai cara mengucapkan rasa cinta dan kasih keagamaan dalam bentuk sastera yang tinggi nilainya. Puisi ini hanya diilhamkan oleh kalbu yang penuh kebenaran dan kejujuran” (Rogayah A. Hamid, 2005: 27). Puisi At-Tariq yang dihasilkan oleh Suhaimi Muhammad, penyair surealis dan mistik akhir abad ke-20, pula memaparkan falsafah kesusasteraan, hal-hal ketuhanan, tasawuf, dan kebatinan. Ia “merealisasikan puisi daripada aliran mistik yang menerapkan falsafah dan pemikiran Islam sebagai titik tolak, inti sari pembicaraan dan penyelesaian” Menurut penilaian yang diberikan, “pembicaraan, analisis dan penyelesaiannya lebih bersifat Islam dalam konteks antarabangsa, moden dan global” (2000).
Puisi ini mengungkapkan kecintaan yang tinggi terhadap al-Khaliq, di mana “melalui wujud, Suhaimi telah berjaya mengungkapkan persoalan cinta martabat tinggi, cinta terhadap al-Khaliq, Pencipta segala pencipta. (Dewan Sastera, November 1996). Jaafar Rahim, dalam komentar dan analisisnya terhadap kekuatan sastera yang diungkapkannya memandang puisi ini “mempunyai makna yang amat luas, membicarakan hubungan dirinya dengan Ilahi, hubungan manusia dengan Ilahi dan sifat-sifat ketuhanan.” (Utusan Malaysia, 4 Sept 1996).
Ini selari dengan falsafah sufistik yang digarap dalam pengkaryaan sastera Islam yang mengungkapkan keresahan dan perjuangan insan dalam ranah kehidupannya yang menyeluruh, seperti diungkapkan oleh Haris Effendi Thahar (1982), sarjana, dan pengkritik sastera dari Indonesia, “bahawa keresahan seorang sufi ialah keresahan manusia seluruhnya dengan segala perjuangannya.” Habiburrahman el Shirazy melalui novelnya Ayat-Ayat Cinta, yang telah meraih ‘PENA Award Novel Terpuji Nasional 2005’ dan ‘Anugerah Penghargaan The Most Favorite Book 2005’ telah mengangkat karya Islam ke puncak pencapaian sastera yang terbaik, yang digolongkan dan lingkaran novel Islam. Nilai ijtihad dan nafas Islam yang digarap dalam karya ini dijelaskan oleh Mohd Faizal Musa “sebagaisebuahkarya sastera Islam, Ayat-Ayat Cinta karangan Habiburrahman el Shirazy memuatkan banyak ajaran Islam. Antara aspek ajaran Islam yang disentuh dalam novel ini adalah konsep ijtihad.” (2011). Dalam kata pengantar yang ditulisnya, Hadi Susanto, menyifatkan novel ini sebagai “kayu ukur dan pedoman untuk pengarang muda yang mahu berjinak-jinak dengan sastera Islam.” (Mohd Faizal Musa, 2011) Menurutnya, novel ini berhasil menggarap pesan dakwah, tema cinta, latar belakang budaya suatu bangsa dengan menarik, kerananya ia “perlu menjadi acuan terutama bagi penulis yang mahu berjinak-jinak untuk menulis sastera Islami.” (Susanto dalam Shirazy, 2007).
A. Samad Said, dalam ulasannya yang jitu dan sangat bermakna, menyifatkannya sebagai “sebuah novel yang sangat memujuk dan menghiburkan…rasanya memang sesekali kisah cinta yang Islami begini sempat disampaikan dengan penuh tertib.” (A.Samad Said dalam Shirazy, 2007). Novel Imam, yang dihasilkan oleh sasterawan negara Abdullah Hussain dan telah meraih Hadiah Novel Nasional 92/94, turut diiktiraf sebagai karya sastera Islam yang penting. ‘Imam’ dikerjakan selama tiga tahun enam bulan semasa beliau bertugas di DBP Brunei, sebagai pegawai kontrak yang turut memperlihatkan sikap dan pemikirannya yang terbuka dan moden. Ia memaparkan tentang perjuangan dan kebangkitan seorang Imam (Imam Mihad) di Kampung Anggerik Desa. Dalam usahanya menganjurkan pembaharuan, beliau bangkit melakukan revolusi mental, memperbetul kepincangan, dan menekankan kepentingan mendalami ilmu.
Sasterawan Negara Prof. Rahman Shaari dalam kertas kerjanya ‘Kamar Hati dan Kamar Akal dalam Imam’ merumuskan bahawa novel ini mempamerkan keindahan nilai estetika Islam dengan pewarnaan tempatan: “novel ‘Imam’ menepati novel yang berada dalam lingkungan sastera Islam yang buat masa ini kurang diperkatakan. Saya berpendapat Abdullah Hussain ketika menghasilkan novel ‘Imam’ berada di tingkat kesedaran bahawa beliau mesti menghasilkan karya yang memuatkan asas estetika dalam Islam” (Talib Samat, 1998).
Karya yang menyentuh pelbagai aspek keagamaan dan sejarah ini, cuba mengetengahkan nilai pembaharuan yang digerakkan oleh kaum muda dengan mengangkat idealisme dan mencanangkan ijtihad. Ia menggembleng pemahaman asas tentang gagasan pembaharuan dan tajdid dan berusaha menangani ikhtilaf mazhab dengan pandangan fiqh yang luas dan landasan hukum dan maqasid syariat. Tulisannya turut menyentuh isu perpecahan masyarakat Islam yang berlaku hampir di semua negara Islam kini, “yang dilanda kemelut perpecahan, perebutan jawatan, intrik, harta (kebendaan) dan keruntuhan moral yang terjadi di mana-mana negara Islam.” Ia turut menzahirkan kritikan keras terhadapkesempitan faham kaum konservatif yang terbelenggu dengan taklid dan pemahaman agama yang beku dan sikap yang permisif dan tunduk kepada telunjuk pemerintah. Tulisannya memperlihatkan sikap yang sinis terhadap “golongan imam dan agama yang menulis teks-teks khutbah Jumaat yang setengah-setengahnya tidak berpijak di bumi nyata, terlalu melebihkan golongan raja dan memuliakannya tidak bertempat,” dengan mesejnya agar mereka turun padang melihat sendiri permasalahan masyarakat dan umat Islam (Talib Samat, 1998: 147-150).
Penutup
Dari perbincangan ringkas di atas, kita telah melihat dengan jelas kekuatan nilai dan perspektif khusus yang membentuk pandangan sastera Islam, seperti unsur tauhid, moral, ihsan, kebenaran, keindahan, nilai mistik, sufisme dan sebagainya. Pandangan dan idealisme yang tinggi ini telah mewarnai sastera Melayu danmembentuk falsafah dunianya yang dinamis. Usaha penyebaran sastera Islam dan penerapan pengaruhnya ke rantau ini haruslah ditingkatkan bagi membangun nilai dan keperibadian Islam yang kental dan melanjutkan pengaruhnya yang ekstensif dalam tradisi pemikiran dan persuratan Melayu dan warisan kebudayaannya, terutamanya nilai-nilai inklusivisme dan transendentalnya. Kita haruslah memperjuang dan mengangkat martabat sastera dan mempertahankankhazanah kesusasteraan Melayu-Islam dan mengetengahkan sumbangannya yang signifikan dan penting dalam menggerakkan kesedaran dan kebangkitan sastera dan “menyingkapkan tabir bagi angkatan muda buat selanjutnya menyelami sastera Islam yang sangat luas itu.” (Hamka, 1966: 4).
Sebagai kesimpulannya, perbincangan kertas kerja ini merumuskan bahawa persuratan Islam dapat memainkan peranannya sebagai pemangkin penting ke arah pemakmuran ummah. Jika selama ini kita menggunakan atau akan menggunakan pelbagai kaedah, teori dan metodologi luaran, namun telah terbukti usaha para pengkaji dan pemikir kita mengaplikasikan Islam sebagai turuq ke arah kejayaan menyatu padukan umat di dunia belahan sebelah sini. Yang penting daripada segala-galanya ialah kepercayaan kita terhadap Islam dan karya berunsur Islam berjaya memaikan peranan dan fungsinya. Kita yakin hanya Islam dapat membantu dan terus memperakalkan budaya, bahasa dan sastera kita. Semoga Allah memberikan berkat dan rahmat-Nya. Amin.
Rujukan dan bahan bacaan
A. Samad Said. 1999. Al-Amin: Riwayat Hidup Rasulullah s.a.w. dalam Puisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka..
Abdul Hadi W.M. 2012, Sept 7. Jejak Sang Sufi: Hamzah Fansuri dan Syair-Syair Tasawwufnya. Diakses dari http://jalantelawi.com/2012/09/jejak-sang-sufi-hamzah-fansuri-dan-syair-syair-tasawufnya/.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 1975/76. “Nilai Kebudayaan dalam Bahasa dan Kesusasteraan Melayu”, Jernal Jihad, 64-72.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 1990. Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. Kuala Lumpur: Angkatan Belia Islam Malaysia.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 2001. Risalah Untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur: Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam.
Habiburrahman el Shirazy. 2007. Ayat-Ayat Cinta. Kuala Lumpur: Ar Risalah Product.
Hamka. (1966). Lembaga Hikmat. Jakarta: Bulan Bintang.
Haris Effendi Thahar. 20 Okt, 1982. Harian Singgalang, Indonesia.
Kamariah Kamarudin. 2010. Antara Komersialisme dengan Intelektualisme dalam Novel Getaran Rindu. Jurnal Pengajian Melayu, 20 (1), 99-118.
Kassim Ahmad & Shahnon Ahmad. 1987. Polemik Sastera Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mana Sikana. 1983. Sastera Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbitan Sarjana.
Mana Sikana. 1998. Khazanah Islam: Falsafah dan Kesusasteraan. Selangor: Penerbitan Karyawan.
Mana Sikana. 2009. Wajah Sastera Melayu Singapura Selepas Perpisahan dengan Malaysia. Sari, 27 (2), 27-57.
Mohd. Affandi Hassan. 1990, Januari-Jun. Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid I-IV. Dewan Sastera, hh. 31-35.
Mohd Faizal Musa. 2011. Persoalan Ijtihad dalam Novel Ayat-Ayat Cinta. Alayasastra Jurnal Ilmiah Kesusasteraan, 7 (1), 1-15.
Rogayah A. Hamid, Wahyunah Abd. Sani (penyelenggara). 2005. Pandangan Semesta Melayu: Syair. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka..
S. Othman Kelantan. 1987. Arah Pemikiran Sastera Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Shahnon Ahmad. 1981. Kesusasteraan Dan Etika Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd..
Siddiq Fadzil. 2012. Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat. Selangor: Akademi Kajian Ketamadunan.
Suhaimi Muhammad. 2000. At-Tariq: Kumpulan Puisi Mistik dan Kerohanian. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka..
Syed Hussein Alatas 2015. Kita dengan Islam Tumbuh Tiada Berbuah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Talib Samat. 1998. Islam di Antara Percikan Sastera dan Budaya. Batu Caves: Thinker’s Library.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan