Selasa, Julai 12, 2005

Komuniti Sastera Daerah

APABILA TS Prof. Em. Ismail Hussien berucap, isu yang amat tebal dalam alamfikirnya ialah alam Melayu dari sudut yang global tetapi beliau tidak lupa kepada yang lebih dekat dengan dirinya iatu komuniti (yang sering disebutnya komunitas) sastera di peringkat akar. Suatu yang wajar terjadi dan dilakukan. Memang komuniti ini ada, hanya barangkali disebabkan masalah pengurusan dan masalah dana, apa yang berlaku komuniti itu bergerak secara mandiri. Misalnya aktif menulis sendiri tanpa kelompok sebagaimana yang berlaku di Indonesia sebagai negara contoh yang diberikan TS. Secara peribadi, saya amat bersetuju tetapi dengan syarat ada individu yang mengepalainya. Individu ini juga harus mendapat kerjasama yang baik daripada individu-individu dalam komuniti itu juga. Mereka harus bernas, punya andatila program yang luas. Saya fikir usaha yang berterusan seperti mengadakan klinik atau workshoppenulisan menjadi aktiviti terasnya. Barulah barangkali dapat melahirkan individu penulis yang berwibawa daripada kalangan komuniti itu.

Inilah sebahagian dapatan yang diperolehi selepas kembali dari Pertemuan Penulis Pedalaman Bawah di Beaufort kelmarin. Kehadiran TS di sebuah daerah yang agak pedalaman kedudukannya daripada ibu negeri, tentu sahaja wujud suatu suasana yang memanggil hasrat itu. Tentu saja ia akan berlaku di tempat-tempat yang terpencil juga. Saya amat begitu optimis sekali sebagai usaha menjana keberadaan penulis secara konsisten di Sabah. Pada masa yang sama, melahirkan bakat-bakat baru seterusnya memantapkan para penulis yang sedia ada dilakuan berterusan.

Saya juga melihat usaha yang kerap dilakukan oleh sama ada pihak DBP Cawangan Sabah mahupun persatuan-persatuan penulis memberikan impak yang positif, memberikan cernaan usaha yang bersambungan. Aktiviti sastera dan budaya bahkan apa jua yang berkaitan dengan kesenian diadakan di desa-desa kecil di mana juga. Ini boleh direalisasikan melalui aktiviti seperti kenduri sastera, sebagai contoh, bakal menonjolkan pelbagai budaya yang ada di desa-desa berkenaan. Sebelum ini memang sering juga dilakukan misalnya program penyair masuk desa dan sebagainya, tetapi tidak diteruskan sebagai aktiviti yang konsisten. Dalam hal ini, tidak ada sesiapa yang akan mengungkayahkannya jika bukan para aktivis dan pengurus sastera di peringkat agensi kerajaan yang terbabit dan persatuan-persatuan penulis. Tetapi kita harus tidak lupa dengan bantuan yang wajar diberikan oleh kerajaan negeri yang 'kurang mesra' dengan aktiviti-aktiviti kesusasteraan. Jika bidang tarian dan muzik (apa lagi sukan) mendapat perhatian yang utama, mengapa kesusasteraan yang istimewa sifatnya itu menjadi pilihan terakhir? Dan tiada siapa lagi yang boleh membawa hal ini ke tengah-tengah pihak berwajib jika bukan kita dan ada insan dalam dunia kita itu yang difikirkan mempunyai keupayaan dan tanggungjawab. Tidak perlu disebutkan di sini siapa, saya percaya pembaca Kemsas maklum dan seperti biasanya: tepuk dada tanya rasanya!

Barangkali kita boleh juga menganjurkan Program Penulis Anak Angkat bagi para penulis yang terpilih. Para penulis ini berada di desa berkenaan selama beberapa hari. Tinggal dalam komuniti desa berkenaan. Mereka akan mengalami kehidupan bersama penduduk di situ. Kita memilih desa atas kapasitinya sebagai lokasi yang berkedudukan setempat dan berkelompok, kaya dengan budaya dan kesenian tradisional. Interaksi budaya akan berlangsung dan ini memberi dorongan kepadanya menulis apa sahaja yang termampu. Program ini boleh Berkembang bukan setakat bersama masyarakat desa tetapi menjadikannya sebagai bengkel genre penulisan masing-masing. Saya rasa idea ini boleh difikirkan.

Tiada ulasan: