Rabu, Jun 18, 2025

Teks Puisi Sempena Ultah DBP ke-69

OBOR JIWA NAN ABADI

Masa lampau adalah lampu
menyorot lorong-lorong makna maruah
generasi bersilih generasi
bukan semata-mata bersaksi
tetapi terus kembali
menghembuskan jiwa sakti
kerana kita pemegang cinta utuh itu
memperkasa punca wibawa
dibenam berakar akad tekad beradab.
 
Menghampiri dekad ketujuh
tidak berhenti memelihara jati jiwa nan utuh
memaku martabat hebat
agar tiang-tiang dan tubuhnya
tidak tergoyah
cakna mengemudi lidah
meletakkan sejarah Balai Pustaka
dan Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu
menjulangkan obor bahasa akan perkasa.
 
Obor itu menyala dalam segala laman zaman
menyuluh jalan-jalan para pejuang
merentas belantara waktu dan alaf baharu
berwibawa memandu para perwira bahasa
biarlah semakin jauh dakwat mengalir
membina negara bangsa
mempatri mempersatu kata
persada jiwa merdeka.
 
Jangan hilangkan jerit derita bangsa
tiada galang ganti andai tewas dari berawas
aju perkasa memintal bitara
pacu jadi diri sebagai bangsa berdaulat
dari sum-sum hayat lahirmu
telah dibenam
telah mekar akar jati diri
jauh memanjang tunjangnya
ke pasak bumi merentas dunia
dipandu MABBIM dan MABM
bahasa Melayu
menjulang kebitaraannya.
 
Jangan lagi ada pengkhianat membunuhnya
apa lagi mencincang lumat dalam upaya kuasa
menolak bahasa rosak dan rojak
leluhur telah menjatikannya
dikunci oleh perundangan
menghormati perlembagaan
perkara 152 tidak dikotak-katikkan.
 
Jangan kata untuk berundur kerana gentar
biar kuasa bangsa terus tangkas menggalas
tidak akan mudah dimamah zaman
andai diberikan obor dan cinta 
kita sajikan kedua-duanya
agar santun tetapi jua bersuara bijaksana
obor tidak membakar tetapi menyinar
sembari cinta mengikat bijaksana
kita telah pilih daulat
bahasa kita harus bertempat
mempertahankan petah
setiap patah kata
setiap rupa makna
setiap jiwa cahaya.
 
Bahasa Jiwa Bangsa
dilarik disenandungkan
kekal subur menjadi obor kebijakan
semua warga teguh memperkasa
jangan bangun dari leka
tanpa terpancar obor eka bahasa
memperkasa tradisi, merayakan kemajmukan
meraikan perbezaan pandangan dunia
dalam jati diri setiap warganegara
maka, dengarkanlah semboyan
dari abadi sukma obor jiwa 
menjunjung bahasa
merangkum madani bangsa.

 
HASYUDA ABADI
Dangau Sastera Sepanggar
Kota Kinabalu
 
13 Mei 2025

Khamis, Jun 05, 2025

Sastera Adalah Cermin Jiwa Rakyat, Bukan Alat Elit


Sastera bukan sekadar soal kata. Ia bukan hanya rangkaian metafora indah atau permainan gaya bahasa yang memukau. Lebih daripada itu, sastera adalah soal jiwa, suatu cerminan batin manusia yang paling jujur dan dalam. Ia lahir dari pengalaman, kegelisahan, harapan, dan luka yang dirasakan manusia dalam denyut hidup sehari-hari. Sastera yang sejati tidak dibentuk oleh paksaan ideologi mahupun agenda kekuasaan elit, melainkan tumbuh secara organik daripada nadi rakyat itu sendiri.

Sejak zaman awal peradaban, sastera telah menjadi wadah pernyataan jiwa kolektif. Dalam hikayat, syair, pantun, cerpen hingga novel pasca-modern, dapat ditemukan jejak-jejak kehidupan masyarakat — baik dalam bentuk kritik sosial, puisi cinta, mahupun jeritan sunyi yang terpendam. Inilah yang menjadikan sastera relevan dan berharga: kemampuannya menjadi suara kepada yang tidak bersuara, menjadi saksi kepada zaman yang cuba melupakan dirinya sendiri.

Namun, dalam banyak wacana kontemporari, sastera mulai terseret ke dalam kerangka formalistik yang kaku. Ia dijadikan alat — bukan lagi luapan jiwa. Golongan elit sastera, dengan segala pengaruh dan kuasa mereka, kerap mencorakkan arah sastera berdasarkan kepentingan tertentu, baik politik, ekonomi mahupun estetik yang sempit. Hasilnya, lahirlah karya-karya yang indah dalam bentuk, tetapi kosong dalam jiwa. Sastera yang demikian tidak menyentuh nadi rakyat; ia hanya berputar di menara gading, jauh dari realiti.

Sastera yang benar — sastera yang hidup — adalah sastera yang berani jujur. Kejujuran ini tidak boleh dipaksakan oleh lembaga, kurikulum, atau garis panduan mana pun. Ia lahir daripada keberanian pengarang untuk menyelami dirinya sendiri dan masyarakatnya. Ia muncul saat penulis tidak lagi menulis untuk penghargaan atau pengiktirafan, tetapi kerana ada sesuatu dalam jiwanya yang harus disampaikan, yang tidak dapat ditahan.

Dalam konteks ini, kita harus bertanya: apakah kita sedang membina ekosistem yang membolehkan sastera jujur ini lahir dan tumbuh? Atau kita sebenarnya sedang mematikan keberanian itu melalui penilaian yang sempit dan pengagungan terhadap bentuk tanpa isi?

Peranan pembaca juga tidak kecil. Rakyat sebagai khalayak sastera harus diberi ruang dan keyakinan untuk membaca, menilai, dan bahkan mencipta sastera sendiri. Sastera bukan milik segelintir pakar atau akademikus; ia milik semua yang hidup, merasa, dan berfikir.

Oleh itu, dalam menyikapi masa depan sastera, kita perlu kembali kepada akarnya: jiwa. Dan jiwa yang jujur itu hanya dapat ditemui apabila sastera dibebaskan dari belenggu dominasi elit dan diberi ruang untuk bernapas di tengah denyut nadi rakyat.

Sastera bukan sekadar soal kata, tetapi soal jiwa — dan jiwa yang jujur tidak lahir dari paksaan atau perancangan elit, tetapi dari denyut hidup rakyatnya sendiri.

Jumaat, Mei 30, 2025

TULISLAH BUKU YANG MEROBAH HIDUPMU: Dari Pendam kepada Lebih Diam

Tulislah buku. Bukan sekadar buku yang dipenuhi hikayat atau kata-kata manis berunsur motivasi murah. Tetapi buku yang sebenar-benarnya keluar dari kedalamanmu, yang lahir dari kelam, luka, bisu, dan sunyi. Buku yang apabila kamu menamatkan titik terakhirnya, kamu tidak jadi lebih lantang, tapi lebih tahu erti diam.
Ada orang menulis untuk didengari. Ada yang menulis untuk dikenang atau dipuja. Mungkin kau menulis untuk menyembuh. Dan penyembuhan itu, pada hakikatnya, bukan suatu bunyi, tetapi suatu senyap yang penuh makna.
Di dalam hidup, ada fasa di mana kita pendam kerana tiada siapa yang benar-benar mahu mendengar dengan jiwa. Lalu segala yang terbuku, yang menggelora, yang meronta, menjadi batu di dada. Kita bawa ke mana-mana, berat dan senyap. Dan satu hari nanti, jika nasib baik, kau belajar menulis. Bukan untuk menunjuk. Tapi untuk meluahkan tanpa melukai. Untuk melepaskan tanpa menghapuskan.
Dan buku itu pun lahir. Ia tidak menjerit. Tidak memekik meminta simpati. Ia hanya hadir seperti senja yang tahu bila harus surut, seperti hujan yang tahu bila perlu reda. Kata-katanya tidak menghukum sesiapa, termasuk dirimu sendiri. Ia hanya menjadi saksi bahawa kamu pernah marah, pernah kecewa, pernah mahu hilang. Tapi kamu memilih untuk tinggal. Dan diam. Kerana diam bukan bererti kalah. Diam adalah tahap tertinggi dari penerimaan. Dan menulis adalah jambatan ke situ, jambatan dari pendam yang menyeksa ke diam yang membebaskan.
Jadi, tulislah buku yang merobah hidupmu. Bukan agar orang lain memahami. Tapi agar kamu sendiri tidak lagi perlu menjelaskan.

Selasa, Mei 27, 2025

POPULARITI


Kredit: Benuasabda
Populariti, bagi sesetengah orang, kelihatan seperti cahaya: hangat, terang dan mempesona. Namun seperti api, ia juga boleh membakar dalam diam. Saat nama kita mula dikenali, wajah disebut-sebut, dan pandangan kita dipetik tanpa diminta—itulah ketika ruang untuk berdiam diri semakin sempit. Populariti membawa tumpuan, dan tumpuan tidak selalunya membawa kehangatan. Kadangkala, ia menyilaukan.
Mereka yang mengejar populariti sering tidak sedar bahawa mereka sedang menukar ketenangan dengan kebisingan, menukar kebebasan dengan jangkaan. Setiap langkah diperhati, setiap kata dinilai, malah niat yang ikhlas pun boleh disalahertikan. Dalam dunia yang hingar-bingar ini, semakin tinggi kita mendaki, semakin tipis udara untuk bernafas. Maka tidak hairanlah jika mereka yang mencari kedamaian memilih untuk menjauh dari pusat perhatian. Mereka lebih selesa di ruang-ruang kecil di mana suara hati masih mampu kedengaran tanpa gema yang memekakkan.
Ada ketenangan yang tidak dapat dibeli dengan tepukan. Ada kedamaian yang hanya dapat dirasai apabila tiada siapa yang memandang. Maka, jika hatimu penat dengan sorotan, ingatlah: tidak semua yang bersinar perlu dikejar. Kadangkala, dengan melangkah satu tapak ke belakang dari keramaian, kita mampu melihat lebih jauh, lebih jelas, dan lebih jujur terhadap diri sendiri.

Ahad, Mei 25, 2025

CURHAT


SALAH satu kaedah melahirkan karya adalah melalui curhat. Pernahkah anda mendengar ini? Penyair Indonesia Ahmadun Yosi Herfanda pernah mengusulkan bahawa curhat merupakan kaedah terbaik dalam memulai sesebuah tulisan.

Curhat atau berbagi cerita, perasaan, dan pengalaman peribadi seringkali dianggap sebagai cara untuk melepaskan beban emosional. Namun, tidak ramai yang menyedari bahawa curhat juga boleh menjadi sumber yang sangat kaya bagi penciptaan karya-karya besar, baik dalam sastera, seni, muzik, mahupun bahkan ilmu pengetahuan. Idea bahawa curhat dapat menghasilkan karya besar mengandung potensi untuk menggali kedalaman emosi dan pengalaman manusia yang universalnya dapat melahirkan karya yang menginspirasi dan berpengaruh.

Banyak penulis besar, baik fiksyen maupun non-fiksyen, yang memulai perjalanan kreatif mereka dengan mengungkapkan perasaan mereka dalam bentuk curhat. Curhat memungkinkan penulis untuk menggali berbagai macam emosi, konflik internal, atau pengalaman hidup yang mendalam. Salah satu contoh yang terkenal adalah karya-karya Sylvia Plath, seperti "The Bell Jar," yang terlahir dari pengalaman peribadinya dengan depresi dan ketidakpastian identiti. Proses curhat ini tidak hanya berfungsi sebagai pelepasan, tetapi juga menjadi bahan mentah bagi eksplorasi tema-tema besar dalam sastera, seperti kesepian, pencarian jati diri, atau perlawanan terhadap norma sosial.

Bukan hanya dalam sastera, curhat juga telah menjadi sumber karya besar dalam seni rupa dan muzik. Banyak seniman, terutama di bidang muzik, menulis lagu-lagu yang terinspirasi dari pengalaman peribadi atau curahan hati mereka. Misalnya, lagu-lagu yang terlahir dari pengalaman patah hati, kehilangan, atau kegelisahan peribadi sering kali resonan dengan banyak orang kerana kedalaman emosional yang terkandung di dalamnya. Contoh paling nyata bisa dilihat dalam karya-karya musisi seperti Bob Dylan, Kurt Cobain, atau Adele, di mana curhat mereka tentang kehidupan peribadi menjelma menjadi lagu-lagu ikonik yang mencerminkan keadaan manusia yang lebih luas.

Seni visual dan teater juga banyak dipengaruhi oleh proses curhat. Banyak seniman lukis atau pelukis yang menggunakan karya mereka untuk menceritakan perasaan peribadi yang sulit diungkapkan dengan kata-kata. Misalnya, ekspresi dan penggambaran dunia batin melalui lukisan atau patung sering kali mencerminkan konflik emosional dan psikologis yang dialami senimannya. Demikian pula, dalam dunia teater, banyak pertunjukan yang lahir dari curhat peribadi para aktor atau penulis naskah yang mengungkapkan perasaan, ketakutan, atau perjuangan hidup mereka. Drama-drama seperti karya-karya Tennessee Williams atau Ingmar Bergman sering kali menciptakan karakter-karakter yang melibatkan pengalaman manusia yang sangat peribadi, namun tetap memiliki daya tarik universal.

Di luar dunia seni, curhat juga dapat menghasilkan wawasan yang mendalam dalam bidang filsafat dan ilmu pengetahuan. Banyak pemikir besar dalam sejarah filsafat yang karyanya muncul dari pergulatan peribadi dengan masalah eksistensial dan spiritual. Curhat yang dilakukan dengan cara refleksi diri dan pemikiran mendalam bisa melahirkan teori atau pandangan baru yang merevolusi cara kita melihat dunia. Misalnya, pemikiran-pemikiran besar seperti eksistensialisme yang dikembangkan oleh Jean-Paul Sartre dan Albert Camus banyak dipengaruhi oleh pengalaman-pengalaman hidup mereka sendiri yang melibatkan keraguan, kebebasan, dan absurdi kehidupan.

Di era digital saat ini, curhat tidak hanya terjadi dalam percakapan peribadi, tetapi juga di ruang awam seperti blog, media sosial, dan podcast. Banyak konten kreator atau penulis yang memanfaatkan platform ini untuk berbagi pengalaman hidup mereka, yang kemudian berkembang menjadi karya-karya besar. Fenomena ini memungkinkan lebih banyak orang untuk terhubung dengan karya yang berasal dari pengalaman manusia yang sangat peribadi, memperluas cakupan audiens dan pengaruhnya. Beberapa influencer dan podcaster mungkin memulai dengan sekadar berbagi cerita peribadi, namun banyak dari mereka yang akhirnya menciptakan karya yang menginspirasi jutaan orang di seluruh dunia.

Curhat, yang sering dipandang sebagai bentuk pelepasan emosional yang sederhana, sejatinya memiliki potensi yang sangat besar dalam menghasilkan karya-karya besar. Dengan mengungkapkan perasaan, konflik, dan pengalaman peribadi, individu tidak hanya menemukan jalan untuk melepaskan beban batin mereka, tetapi juga dapat menciptakan sesuatu yang dapat menginspirasi dan menggerakkan orang lain. Dari sastera, seni, hingga ilmu pengetahuan, curhat merupakan cermin dari kedalaman pengalaman manusia yang dapat menghubungkan kita semua dalam berbagai cara yang tak terduga.


NEPOTISME DALAM DUNIA SASTERA: Antara Realiti & Kekuatan Karya



NEPOTISME dalam dunia sastera bukan satu fenomena baharu. Ia telah lama menjadi buah mulut dalam kalangan penggiat dan pemerhati, terutama apabila individu tertentu lebih mendapat perhatian, ruang penerbitan, atau penghargaan berbanding yang lain. 

Namun begitu, adakah nepotisme semata-mata membawa keburukan, atau adakah wujud sisi lain yang jarang dibincangkan secara adil?

Secara asasnya, nepotisme merujuk kepada amalan memberi keistimewaan kepada saudara-mara, kenalan rapat, atau kumpulan tertentu tanpa mengambil kira kelayakan sebenar. Dalam konteks sastera, ini mungkin berlaku apabila penulis yang mempunyai hubungan tertentu dengan pengurus penerbitan, editor, atau institusi budaya menerima laluan mudah untuk menerbitkan karya mereka atau memenangi anugerah.

Namun, persoalan yang wajar dibangkitkan ialah: apakah yang berlaku jika karya yang dihasilkan benar-benar berkualiti tinggi dan memberi impak besar kepada dunia sastera? Adakah hubungan yang wujud secara peribadi itu harus membatalkan keabsahan nilai estetik dan intelektual karya tersebut?

Kita tidak boleh menafikan bahawa sastera, seperti bidang lain, sentiasa dipengaruhi oleh jaringan sosial dan budaya. Ramai penulis besar dunia lahir dalam lingkungan yang memberi mereka kelebihan—baik dari segi pendidikan, akses kepada penerbitan, mahupun sokongan komuniti kreatif. Namun, sejarah sastera juga membuktikan bahawa yang akhirnya bertahan bukan nama, tetapi mutu karya.

Justeru, jika nepotisme berlaku tetapi hasilnya adalah kelahiran karya-karya besar yang memperkaya khazanah persuratan, mungkin kita perlu melihat isu ini dengan lebih nuansa. Kritikan terhadap nepotisme tetap penting agar ekosistem sastera kekal adil dan inklusif, tetapi pada masa yang sama, kita perlu meraikan karya yang mampu memberi kesan mendalam—tanpa terus-menerus menghukum siapa yang menulisnya.

Sabtu, Mei 24, 2025

ILMU YANG MEMBIJAKSANAKAN





SERING kali kita mendengar pepatah "ilmu itu membijakkan", yang bermaksud ilmu seharusnya mengajarkan kita untuk bertindak dengan bijaksana, penuh pertimbangan, dan tidak terburu-buru dalam membuat keputusan. Tetapi, adakah ilmu itu hanya berfungsi untuk memperbaiki cara kita bertindak, atau ada dimensi lain yang perlu kita fahami dengan lebih mendalam?
Pernahkah anda berasa bahawa berbicara dengan tergesa-gesa atau tanpa pertimbangan boleh menyebabkan kita terperangkap dalam situasi yang tidak diingini? Atau mungkin ada kalanya kita terdiam, berasa bingung antara ingin berkata sesuatu namun takut tersilap? Mungkin inilah masa untuk merenung sejenak—adakah benar ilmu itu hanya soal "berkata-kata", atau adakah ia lebih daripada itu?
Ilmu yang dimaksudkan bukanlah sekadar mengumpul pengetahuan, tetapi bagaimana kita menggunakannya dalam kehidupan seharian. Apabila seseorang berasa kurang bijak dalam berbicara, itu bukan bermakna dia bodoh atau tidak berilmu. Sebaliknya, ia adalah sebahagian daripada proses pembelajaran untuk menjadi lebih bijak. Kadang-kadang, ilmu yang kita miliki justeru menuntut kita untuk lebih sabar dan berfikir sebelum berbicara, terutama dalam situasi-situasi sensitif.
Apa yang kita katakan bukanlah perkara yang terlepas daripada kesan. Setiap kata, baik disedari atau tidak, mempunyai kuasa untuk membina atau merosakkan. Oleh sebab itu, dalam banyak ajaran kebijaksanaan, ilmu sering dikaitkan dengan kemampuan untuk menahan diri, mendengar, dan hanya berbicara apabila memang perlu.
Dalam konteks ini, ilmu membentuk kita untuk memahami bila waktu yang sesuai untuk berbicara, dan lebih penting lagi, bila sebaiknya kita mendiamkan diri. Itu bukanlah pembodohan, tetapi kebijaksanaan yang terlatih. Kadang-kadang, diam bukan bermaksud tidak tahu, tetapi kerana kita tahu bahawa ada kalanya kata-kata boleh lebih berbahaya daripada diam.
Jangan pernah takut untuk berbicara, tetapi juga jangan takut untuk belajar daripada kesilapan. Tiada siapa yang terus bijak dalam berbicara. Semua orang pasti pernah terjatuh dalam perangkap ucapan yang salah, sama ada disebabkan emosi, ketidaktahuan, atau sekadar kurangnya pertimbangan.
Sebaliknya, keberanian untuk mengakui bahawa kita pernah tersilap dalam berbicara adalah petanda bahawa kita sedang berkembang.
Proses pembelajaran itu tidak mudah, dan sering kali datang dengan banyak pengajaran yang berharga. Sebagai contoh, kadangkala kita tidak sedar bahawa kata-kata kita boleh menyakitkan perasaan orang lain sehingga kita mendengarnya sendiri, atau lebih teruk, menyaksikan kesan negatifnya.
Ilmu akan mengajarkan kita untuk lebih berhati-hati, memikirkan dua kali sebelum berbicara, dan lebih bijak dalam memilih kata-kata. Dengan itu, setiap kesilapan yang kita lakukan dalam berbicara adalah batu loncatan untuk pembelajaran dan pencerahan diri.
Salah satu kunci dalam berbicara dengan bijak adalah pengawalan emosi. Ilmu, dalam hal ini, mengajarkan kita bahawa kata-kata yang keluar dari mulut kita sering kali dipengaruhi oleh perasaan kita ketika itu. Apabila emosi tidak terkawal, kata-kata boleh keluar tanpa kita fikirkan akibatnya. Di sinilah ilmu mengajarkan kita untuk mengenali perasaan kita terlebih dahulu sebelum melontarkan kata-kata.
Ilmu dalam berbicara bukan hanya datang daripada pengetahuan teori, tetapi juga pengalaman hidup yang membentuk peribadi kita. Kita menjadi lebih sedar tentang bagaimana emosi kita mempengaruhi perbualan. Dengan belajar mengurus emosi, kita boleh mengelak daripada mengucapkan perkataan yang menambah ketegangan, dan sebaliknya, berbicara dengan lebih tenang dan penuh pertimbangan.
Selain daripada pengawalan diri, ilmu juga mengajarkan kita untuk membezakan antara maklumat yang benar dan yang salah, serta bagaimana menyampaikan maklumat dengan cara yang tepat. Ramai orang merasa perlu untuk berbicara tentang segala hal, tanpa memeriksa kebenaran maklumat yang mereka sampaikan. Ini adalah satu contoh bagaimana ilmu boleh menghindarkan kita daripada melakukan kesilapan dalam berbicara.
Menyaring maklumat sebelum berbicara bukan hanya mengelakkan kita daripada menyebarkan berita palsu, tetapi juga memberi ruang untuk kita menyampaikan perkara yang lebih bermanfaat dan membina. Berbicara dengan bijak bermakna memilih kata-kata yang tepat dan hanya berbicara apabila kita yakin bahawa apa yang kita katakan adalah sesuatu yang benar dan memberi manfaat.
Akhirnya, ilmu bukanlah alat untuk memaksa kita berbicara sepanjang masa atau mengisi setiap ruang kosong dengan kata-kata. Sebaliknya, ilmu mengajarkan kita untuk menjadi lebih bijak dalam berbicara, memahami bila waktu yang sesuai untuk berbicara, dan bila lebih baik untuk mendiamkan diri. Ia memberi kita alat untuk menyaring kata-kata, mengawal emosi, serta menyampaikan maklumat yang bermanfaat.
Jadi, kurang bijak dalam berbicara bukan bermakna kita bodoh atau tidak berilmu. Sebaliknya, ia adalah sebahagian daripada proses pembelajaran untuk menjadi lebih bijak. Setiap kesilapan dalam berbicara adalah peluang untuk berkembang dan menjadi lebih baik lagi.All reactions:

Jumaat, Mei 23, 2025

WASATIYYAH KETIKA BERTAKHTA



Wasatiyyah İstiqamah
kekal Berimpak Tinggi
sebagai landasan kesederhanaan
dalam apa jua keadaan
Biarlah wasatiyyah tinggi nilainya
istiqamah menjadi jambatan
pemerkasaan diri
tak wajarlah sangat apologik
termampu, lakukanlah
Maruah insaniah
harus dipacu bertunjang ilmu
semai nilai-nilai ilmu
diam sedang bersuara
seperti kata-kata
sering membangunkan
ketika terleka dengan sapa
seikhlasnya
Merai kewibawaan rakan
bukan memasang lampu ampu
ada waktu sinar itu malap sendiri
fahami nilai figura sifatnya sementara
dari bawah dibawa jauh oleh jaya
dipandang orang dan dihargai
belum menjamin pengakhirannya
selamanya serupa
jangan bersifat langit
kita hanya tanah yang diberi nyawa.
Ketika tidak mempunyai apa-apa
seseorang kekal istiqamah
sentiasa ramai menyapa
bahasa kekal padu
hartanya amanah kepada percaya
wasatiyyah ketika bertakhta
menanam benih integriti
menjalar akar
dan menyokong pohonnya
teguh, utuh
HA

MENGHARGAI ATAU DIHARGAI

DALAM kehidupan ini, kita sering terdorong oleh keinginan untuk menghargai mereka yang hadir dalam kisah hidup kita. Terutama teman-teman yang pernah ada sewaktu kita menempuh detik-detik yang mencabar. Mereka yang hadir sewaktu tangis dan tawa bergilir, yang menemani saat kita tersungkur dan bangkit semula.
Namun, tidak semua insan mampu — atau mahu — membalas kehadiran kita dengan rasa yang serupa. Kita mungkin mengharapkan mereka untuk hadir saat kita pula diuji. Kita membayangkan mereka akan menghulur tangan, seperti mana kita pernah menghulur tangan kepada mereka. Tetapi sering kali, hakikatnya tidak begitu. Ternyata manusia itu berbeza. Tidak semua memikul nilai yang sama, tidak semua menyemai kasih dengan cara yang serupa.
Dalam situasi sebegini, kekecewaan mudah menjengah. Hati mula bertanya, "Mengapa aku tidak dihargai sebagaimana aku menghargai?" Namun, persoalan itu mungkin tidak akan pernah terjawab. Maka, daripada terus menanggung luka yang sia-sia, belajarlah untuk menerima. Terimalah bahawa tidak semua yang kita beri akan kembali, tidak semua yang kita tabur akan tumbuh.
Untuk melerai rasa tidak nyaman yang mencengkam hati, lalui sahaja segalanya seadanya. Jangan memaksa diri untuk difahami oleh semua orang. Jangan berpayah-payah untuk memenangi perhatian yang tidak tulus.
Sesungguhnya, hidup ini tidak serumit yang kita sangka. Ia menjadi rumit hanya apabila kita terus menggenggam perkara yang sepatutnya sudah dilepaskan. Belajarlah untuk terus memberi tanpa terlalu berharap. Belajarlah untuk menghargai tanpa perlu menuntut balasan. Dan yang paling penting, belajarlah untuk mencintai diri sendiri tanpa perlu pengesahan dari sesiapa.
Kadangkala, kelegaan itu hadir bukan apabila orang lain berubah, tetapi apabila kita sendiri memilih untuk redha.

[HA]

CATATAN KECIL PESISME


Kata kunci: Lobi, buli, ampu, batu api
DALAM dunia hari ini yang penuh dengan persaingan dan ketidaktentuan, sifat optimis sering menjadi pemacu utama kejayaan. Namun begitu, tidak semua individu memilih untuk melihat kehidupan dengan kaca mata harapan. Wujud golongan yang berjiwa pesimis – bukan semata-mata bersifat realistik, tetapi berpandangan negatif secara sistematik terhadap orang lain, keadaan sekeliling dan juga potensi diri sendiri. Lebih membimbangkan, apabila sikap ini diterjemahkan dalam bentuk tingkah laku beracun, merosakkan persekitaran sosial dan organisasi.
Dalam banyak konteks, individu pesimis ini tidak duduk diam dalam kepesimisan mereka. Sebaliknya, mereka aktif membina ‘strategi kelangsungan’ yang berteraskan kuasa dan manipulasi. Mereka melobi, membuli, mengampu, dan paling jahat – menjadi batu api yang meracuni hubungan sesama manusia. Apa yang mendorong mereka? Dan apakah kesan tingkah laku ini terhadap keseluruhan ekosistem sosial.
Pesimisme bukanlah satu bentuk keprihatinan atau kebimbangan biasa. Dalam bentuk ekstrem, ia menjadi sikap yang mempercayai bahawa keburukan pasti berlaku, orang lain tidak boleh dipercayai, dan kejayaan tidak akan dikecapi melalui cara yang sah atau bermaruah. Oleh kerana tidak percaya bahawa kebaikan boleh menang dalam sistem yang adil, mereka mencari jalan pintas – bukan untuk memperbaiki sistem, tetapi untuk memastikan mereka tetap berada ‘di atas’.
1. Melobi: Menanam Pengaruh untuk Kepentingan Sendiri
Melobi dalam erti kata asalnya adalah satu bentuk advokasi atau meyakinkan pihak berkepentingan untuk menyokong sesuatu idea atau dasar. Namun bagi individu pesimis yang berkepentingan, lobi bertukar menjadi medan untuk mengatur pengaruh, bukan berdasarkan fakta atau merit, tetapi berdasarkan hubungan tersembunyi, persepsi palsu dan permainan psikologi.
Mereka akan melobi pihak atasan dengan cerita yang direka atau ditokok tambah. Mereka memburukkan individu lain secara halus, mencipta naratif kononnya merekalah yang paling layak, paling setia, atau paling berwibawa. Semua ini dilakukan demi satu tujuan: mengawal persepsi pihak berkuasa agar segala keputusan memihak kepada mereka, walaupun dengan mengorbankan yang lebih layak.
2. Membuli: Menundukkan dengan Kuasa atau Kata
Individu pesimis juga sering bertindak membuli, baik secara terang-terangan mahupun secara psikologi. Mereka menggunakan kata-kata sinis, memperlekehkan usaha orang lain, dan menyindir secara berulang untuk menjatuhkan semangat mereka yang dilihat sebagai ancaman.
Mereka tidak percaya kepada persaingan sihat. Maka sesiapa yang lebih berpotensi atau mendapat perhatian akan dijadikan sasaran – dilemahkan dari dalam, dipinggirkan secara sistematik, dan dalam sesetengah kes, dimomokkan dengan tekanan sosial agar mengalah sendiri.
Buli ini juga boleh berlaku dalam bentuk ‘penggunaan kuasa tidak rasmi’ – misalnya menghasut orang lain agar tidak bekerjasama dengan individu tertentu, atau memutarbelit arahan dan maklumat untuk menjatuhkan imej pesaing.
3. Mengampu: Jalan Pintas ke Puncak Kuasa
Bagi individu pesimis, kejayaan bukan datang daripada kualiti diri tetapi melalui keberkesanan manipulasi. Maka mereka memilih jalan mengampu – memuji melangit pihak atasan, menyokong walaupun tahu tindakan itu salah, dan sanggup ‘menutup mata’ terhadap penyelewengan demi kelangsungan peribadi.
Apa yang lebih berbahaya, mereka akan mencipta watak seolah-olah mereka setia dan ikhlas. Namun dalam diam, mereka mencatur langkah untuk memastikan hanya mereka yang berada dalam ‘bulatan dipercayai’ pemimpin. Kebenaran tidak lagi menjadi ukuran; yang penting ialah kesetiaan palsu yang dibina atas dasar ketakutan dan kehendak untuk terus berkuasa.
4. Menjadi Batu Api: Meracuni Hubungan dan Melemahkan Kumpulan
Antara senjata paling licik golongan pesimis ini ialah menjadi batu api – memainkan peranan sebagai penyampai cerita separuh benar, memanipulasi emosi, dan mencetuskan konflik yang tidak perlu.
Mereka menyampaikan maklumat secara berpilih untuk menimbulkan prasangka antara individu atau kumpulan. Mereka melebih-lebihkan kesilapan kecil, memburukkan tanpa bukti yang jelas, dan mengapi-apikan suasana hingga wujud ketegangan. Konflik yang dicipta ini menjadikan mereka ‘perlu’ dalam organisasi, kononnya sebagai orang tengah atau penyelesai masalah, padahal merekalah dalang sebenar.
Tingkah laku seperti ini, jika tidak dikenalpasti dan dibendung, boleh membawa keruntuhan kepada sesebuah organisasi atau komuniti. Persekitaran kerja menjadi tidak selamat, bakat-bakat terbaik memilih untuk pergi, dan keputusan yang dibuat tidak lagi berasaskan kualiti.
Lebih malang, budaya ini boleh menular – kerana mereka yang jujur, tetapi tidak tahan tekanan, mungkin terpaksa mengikut arus untuk terus bertahan. Lama-kelamaan, institusi kehilangan jati diri, menjadi tempat penuh kebimbangan dan kekosongan nilai.
Menangani isu ini memerlukan keberanian, ketelusan dan sistem nilai yang kukuh. Pihak kepimpinan mesti bersikap terbuka terhadap maklum balas, tidak mudah termakan pujian, dan sentiasa menilai berdasarkan prinsip meritokrasi serta integriti.
Perlu juga diwujudkan sistem pemantauan dalaman yang adil, di mana sesiapa sahaja boleh melaporkan tingkah laku toksik tanpa rasa takut. Organisasi juga harus membina budaya di mana perbezaan pendapat diraikan, bukan disekat. Individu yang bersifat jujur dan progresif mesti diberi ruang berkembang tanpa perlu bermain politik murahan.
Kesimpulannya pilihan ada pada kita. Setiap organisasi, masyarakat atau kumpulan mempunyai pilihan – sama ada membiarkan racun ini terus merebak, atau bertindak memotong akar permasalahan. Individu pesimis yang gemar melobi, membuli, mengampu dan menjadi batu api bukan sahaja mengancam keharmonian, malah menyekat potensi besar yang ada dalam sesebuah komuniti.
Sudah sampai masa kita berani membezakan antara yang benar dan yang pandai bermuka-muka. Kerana jika yang rosak diberi tempat, maka yang tulen akan berundur. Dan bila itu berlaku, seluruh sistem akan runtuh dari dalam, perlahan, tetapi pasti.

* Pesisme: sikap atau kecenderungan memandang sesuatu itu dari sudut keburukannya (dgn perasaan tidak yakin akan kejayaannya dsb). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

Selasa, Mei 20, 2025

Puisi Adalah...




Antologi Puisi 'Di Gedung Suffah'
Mungkin saya kurang menulis kecuali beberapa perkara penting. Namun saya teruja membaca karya-karya terutama sajak-sajak kiriman rakan-rakan FB. Menjadi admin FB Puisi Adalh yang telah menyiarkan hampir 900 karya (sehingga 18/5/2025) memberikan kedamaian yang luar biasa. Lebih-lebih lagi menangani sajak-sajak dalam bentuk grafik atau mini poster yang saya reka.
Puisi Adalah salah satu inisiatif Ikatan Penulis Sabah (IPS) yang saya gagaskan sebagai sebuah gabungan aktiviti persatuan. Salah satunya adalah sayembara menerusi FB yang bermula pada Julai 2023. Pada 2024, IPS telah membukukan sajak-sajak pilihan yang kami nilai dengan judul ‘ Di Gedung Suffah’. Saya berbahagia kerana penglibatan penulis seluruh tanah air, Malaysia. Mereka inilah penulis sangat prolifik mengisi status FB berkenaan. Sehingga menjadi rakan sastera yang begitu akrab. Bahkan, ada rakan-rakan yang baru menulis terutama dari golongan muda.
Mungkin peranan ini sangat terpencil dan tidak kelihatan. Kami ‘bertemu’ di alam maya kecuali ahli-ahli IPS. Biarlah FB Puisi Adalah menjadi medan karya kumpulan ini. Sebagai sebuah medium penyiaran karya - sepanjang masa waima di dini hari, penyiaran karya boleh dibaca! Inilah mungkin antara fungsi FB boleh dimanfaatkan sebaiknya.
Dalam inisiatif ‘Puisi Adalah’ juga mempunyai program-program seperti wacana, deklamasi dan penerbitan. Ini menyebabkan inisiatif ini sangat menarik. Walaupun sifat lnya lokal dan sederhana namun impaknya memang sangat jelas. Ada fokus yang kita raikan bersama-sama khususnya dalam kalangan para penulis Puisi Adalah.
Projek perbukuan kedua dari program ini merupakan kompilasi sajak-sajak bertemakan Ramadan. Pada tahun 2025 ini jelasnya sepanjang bulan Ramadan lepas, kami menyiarkan lebih 100 karya Ramadan. Kami berpendapat karya-karya tersebut harus dijadikan sebuah buku agar akses kepada karya berkaitan Ramadan menjadi bahan bacaan umum. Tema-tema lain seperti Hari Kemerdekaan, Hari Malaysia, Hari Guru, Hari Ibu dan sebagainya juga boleh diterbitkan. Maka, inilah antara pengisian inisiatif Puisi Adalah.
Ketika media cetak semakin menghilang sembari media digital menjadi ruang yang mesra baca, mudah dan segera bahkan murah dari kos kini pilihan ramai penulis. Bagaimanapun, untuk FB Puisi Adalah ini hanya boleh diakses dalam kalangan rakan melainkan penulis sendiri mahu menyiarkan semula di status FBnya sendiri. Ini untuk menjaga keaslian karya itu sendiri daripada diceroboh pihak lain. Lagi pun, jumlah rakan FB Puisi Adalah mencecah angka 1k dan ini pasti akan terus bertambah sebagai pembaca. Begitupun, para penulis boleh mengambil karya-karya yang tersiar untuk tujuan penerbitan buku, penyertaan sayembara dan sebagainya.



Jumaat, April 11, 2025

Kata Pengantar Buku Antologi Puisi 'Senandung Kota di Bibir Samudera'


Kota Kinabalu: Sebuah Penjelajahan Sejarah dan Karya Sastera



APABILA para penulis sastera kreatif ditanya mengenai Kota Kinabalu, mereka pasti akan memberikan pelbagai perspektif yang berbeza. Begitu juga dengan penerbitan Antologi Puisi bertemakan Kota Kinabalu, yang telah menerima sambutan menggalakkan daripada penulis-penulis di seluruh negara, termasuk mereka yang berada di luar negeri Sabah. Kehadiran karya-karya ini menggambarkan bagaimana Kota Kinabalu dilihat dari pelbagai sudut yang penuh dengan kekayaan sejarah dan budaya.

Kota Kinabalu, apabila dibicarakan dari sudut sejarah, tidak dapat dipisahkan daripada peristiwa-peristiwa penting yang telah membentuk identiti bandar ini. Pada akhir abad ke-19, Syarikat Borneo Utara British (SBUB) mula menubuhkan koloni di Borneo Utara, yang kini dikenali sebagai Sabah. Pada tahun 1882, mereka menubuhkan penempatan kecil di kawasan Teluk Gaya, yang telah didiami oleh orang Bajau. Penempatan pertama ini terletak di Pulau Gaya, namun pada tahun 1897, penempatan ini dibakar oleh pejuang kebebasan Bajau yang dipimpin oleh Mat Salleh.

Setelah pemberontakan itu, SBUB memindahkan penempatan tersebut ke tanah besar, di kawasan perkampungan nelayan Api-Api. Lokasi ini kemudiannya dijadikan pelabuhan utama dan perhentian untuk Kereta Api Borneo Utara. Seiring dengan perkembangan pesatnya, penempatan ini dinamakan semula sebagai Jesselton, sempena nama Naib Pengerusi Syarikat, Sir Charles Jessel.

Perang Dunia Kedua memberikan satu lagi perubahan besar kepada Jesselton. Pada ketika tentera British berundur, mereka membakar Jesselton untuk menghalang bandar ini jatuh ke tangan Jepun. Selepas penjajahan Jepun, bandar ini dikenali kembali sebagai Api, sebelum dimusnahkan lagi dalam pengeboman Bersekutu pada tahun 1945. Hanya tiga bangunan yang kekal berdiri setelah perang berakhir dengan penyerahan rasmi Tentera Darat Jepun di Labuan pada 10 September 1945.

Selepas perang, SBUB menyerahkan pentadbiran Sabah kepada Kerajaan United Kingdom pada tahun 1946. Pada tahun 1963, Borneo Utara bersama Sarawak, Singapura, dan Persekutuan Tanah Melayu, membentuk Persekutuan Malaysia dan negeri tersebut dikenali sebagai Sabah. Jesselton, yang telah melalui pelbagai fasa sejarah, kemudiannya ditukar nama kepada Kota Kinabalu pada 30 September 1968, dan diberi status bandar raya pada 2 Februari 2000.

Nama "Kota Kinabalu" diambil daripada Gunung Kinabalu yang terletak kira-kira 50 kilometer di timur laut bandar. "Kinabalu" berasal daripada bahasa Dusun, yang bermaksud "tempat dihormati orang mati", dengan "Aki" bermaksud nenek moyang dan "Nabalu" merujuk kepada gunung. Terdapat juga teori lain yang menyatakan
bahawa nama tersebut berasal dari istilah "Ki Nabalu", yang bermaksud "semangat mati". Selain nama Jesselton, beberapa teori lain mengemukakan nama asal Kota Kinabalu, antaranya “Api-Api", yang merujuk kepada peristiwa pembakaran pejabat pentadbiran British di Pulau Gaya. Terdapat juga nama "Deasoka", yang bermaksud "di bawah pokok kelapa", dan "Singgah Mata", yang merujuk kepada jalur tanah yang kini menjadi pusat bandar Kota Kinabalu.

Sejarah Kota Kinabalu yang panjang dan berliku ini menjadi sumber inspirasi bagi karya-karya sastera yang terus mengalir. Sebagai sebuah bandar yang telah melalui pelbagai fasa sejarah, Kota Kinabalu berperanan sebagai pusat pentadbiran, ekonomi, dan budaya di Sabah. Oleh itu, sangat penting untuk mengekalkan sejarah ini agar bandar raya terus menjadi tumpuan generasi akan datang. Di samping perayaan-perayaan yang dianjurkan, salah satu cara untuk mengekalkan warisan sejarah ini adalah melalui program-program persuratan.

Atas kesedaran inilah, Ikatan Penulis Sabah (IPS) mengambil inisiatif untuk menerbitkan dan membukukan karya-karya sastera melalui projek penerbitan Antologi Puisi yang bertemakan Kota Kinabalu. Projek ini dimulakan pada bulan Februari 2025 bersempena dengan perayaan Jubli Perak Bandar Raya Kota Kinabalu. Sebanyak 100 buah puisi daripada 70 orang penulis dari seluruh Malaysia dipilih untuk diterbitkan setelah melalui proses tapisan.

Karya-karya ini tidak hanya mengangkat sejarah dan budaya Kota Kinabalu, tetapi juga menyentuh aspek pemikiran dan harapan terhadap masa depan bandar ini. Kelebihan utama antologi ini adalah keterlibatan penulis daripada pelbagai latar belakang, agama, dan profesion, yang memberikan dimensi yang lebih luas dalam menghargai Kota Kinabalu.

Melalui penerbitan antologi ini, IPS – dalam hal ini, kami, penyelenggara antologi puisi ini – berharap dapat mempromosikan Kota Kinabalu sebagai sumber inspirasi untuk penulis sastera di seluruh negara, sambil menggalakkan lebih banyak karya kreatif yang dapat merakamkan keindahan dan cabaran bandar raya ini. Diharapkan bahawa buku ini akan terus menyemarakkan usaha Kerajaan untuk memperkasa bacaan umum dan memperkenalkan Kota Kinabalu kepada dunia melalui karya sastera yang menggugah.

Salam Malaysia Madani. Salam Sabah Maju Jaya. Salam Bahasa Jiwa Bangsa. Salam literasi. Salam Ikatan Penulis Sabah: Wasatiyyah, Istiqamah dan Berimpak Tinggi.

Salam Jubli Perak Bandar Raya Kota Kinabalu. Dirgahayu Bandar Raya Kota Kinabalu!

HAJI SUKOR BIN HAJI USIN (HASYUDA ABADI)
Ketua Panitia Penyelenggara
Antologi Puisi “Senandung Kota di Bibir Samudera”
Ikatan Penulis Sabah

9 April 2025

Rabu, Februari 05, 2025

Berani Memberi, Berani Menerima

Oleh: Hasyuda Abadi
DALAM dunia yang semakin berkembang, idea-idea baharu sering menjadi nadi kepada perubahan dan kemajuan. Namun, untuk mengembangkan idea yang bukan sahaja bernilai tetapi berdaya saing, kita perlu mengimbangkan antara keberanian untuk memberi idea dan kesediaan untuk menerima sebarang kemungkinan yang datang bersamanya. Pepatah yang sering digunakan, "Berani memberikan idea harus juga berani menerima sebarang kemungkinan," mencerminkan betapa pentingnya aspek ini dalam proses inovasi dan pengembangan.
Menerima cabaran untuk memberikan idea adalah langkah pertama dalam apa jua proses perubahan. Setiap idea yang diutarakan, sama ada dalam bidang perniagaan, pendidikan, atau inovasi sosial, bertujuan untuk mencipta sesuatu yang baru atau memperbaiki keadaan sedia ada. Tetapi, memberi idea bukan hanya sekadar mencetuskan pemikiran baharu; ia adalah suatu tindakan berani untuk keluar dari zon selesa, mencabar norma, dan menyumbang kepada penyelesaian masalah yang ada.
Namun begitu, dalam memberi idea, kita tidak boleh hanya mengandalkan keberanian semata. Setiap idea yang dikemukakan haruslah berdasarkan pemikiran yang mendalam, kajian yang teliti, dan analisis yang matang. Tanpa dasar yang jelas, idea yang kelihatan kreatif sekalipun mungkin tidak mampu dilaksanakan dengan berkesan. Dengan kata lain, keberanian memberi idea haruslah disertakan dengan strategi yang konkrit dan panduan yang jelas supaya ia tidak sekadar tinggal sebagai satu angan-angan kosong.
Setiap idea yang kita beri akan menemui pelbagai reaksi, sama ada positif atau negatif. Di sinilah pentingnya untuk kita bersedia menerima segala kemungkinan yang datang bersama dengan idea tersebut. Menerima kemungkinan ini bukan bermaksud kita perlu berkompromi dengan matlamat atau visi kita, tetapi lebih kepada menghargai bahawa dalam setiap langkah menuju kejayaan, pasti ada cabaran dan halangan yang perlu dihadapi.
Sebagai contoh, ketika kita mengemukakan idea untuk memperkenalkan sesuatu yang baru dalam tempat kerja atau masyarakat, tidak semua pihak akan bersetuju atau memberi sokongan penuh pada awalnya. Mungkin ada yang skeptikal, ada yang tidak faham, atau ada juga yang merasa cemas dengan perubahan tersebut. Di sinilah keberanian untuk menerima kenyataan bahawa idea kita mungkin perlu diperhalusi atau disesuaikan dengan pandangan orang lain menjadi sangat penting. Keberanian untuk menerima kritikan dan pendapat yang berbeza adalah kunci untuk memperbaiki idea tersebut dan menjadikannya lebih kukuh.
Mengemukakan idea tanpa dasar yang jelas adalah seperti membina sebuah rumah di atas pasir. Tanpa asas yang kukuh, idea tidak akan mampu bertahan lama atau dilaksanakan dengan baik. Oleh itu, dalam proses mencipta dan memberi idea, penting untuk memastikan bahawa setiap cadangan yang dikemukakan disertakan dengan satu dasar yang jelas dan praktikal. Ini termasuklah tujuan yang ingin dicapai, langkah-langkah yang perlu diambil, serta jangkaan atau hasil yang diinginkan.
Misalnya, jika seseorang itu mencadangkan penggunaan teknologi baharu dalam pengajaran di sekolah, idea tersebut perlu disertakan dengan dasar yang menerangkan bagaimana teknologi itu akan membantu dalam meningkatkan pembelajaran pelajar, serta apakah sumber dan sokongan yang diperlukan untuk melaksanakannya. Tanpa penjelasan yang jelas tentang dasar dan implikasi pelaksanaan, idea tersebut mungkin dianggap terlalu idealistik atau tidak praktikal.
Keberanian untuk memberi idea adalah satu perkara, tetapi keberanian untuk menerima segala kemungkinan yang timbul daripada idea tersebut adalah satu cabaran yang lebih besar. Kita perlu faham bahawa, dalam dunia yang penuh dengan ketidakpastian ini, tidak ada yang dapat dijamin. Setiap keputusan atau tindakan yang kita ambil mempunyai risiko yang tersendiri. Oleh itu, penting bagi kita untuk bersedia menghadapi kegagalan, menerima kritikan, dan memperbaiki diri berdasarkan pengalaman dan maklum balas yang diterima.
Di samping itu, dasar yang jelas adalah pelengkap yang perlu ada dalam setiap idea. Tanpa dasar ini, walaupun idea yang diberikan mungkin kelihatan hebat, ia tetap tidak akan dapat diterjemahkan dalam bentuk tindakan yang berkesan. Dengan dasar yang kukuh, kita bukan sahaja dapat memberi idea dengan lebih yakin, tetapi kita juga dapat menghadapi segala cabaran dan halangan yang datang dengan lebih matang dan terencana.
"Berani memberikan idea harus juga berani menerima sebarang kemungkinan" adalah satu peringatan bahawa dalam dunia yang semakin kompleks ini, setiap idea yang diutarakan memerlukan keberanian untuk dihadapi dengan segala kemungkinan dan cabarannya. Keberanian memberi idea tanpa dasar yang jelas hanyalah separuh daripada usaha yang diperlukan. Oleh itu, kita perlu memastikan bahawa setiap idea yang kita lontarkan disertai dengan strategi yang jelas dan pendekatan yang matang. Dengan itu, kita bukan sahaja mampu mencetuskan perubahan, tetapi juga bersedia untuk menghadapinya dengan penuh keyakinan dan kecerdikan.