Rabu, November 28, 2007
Kemandulan Minda: sebuah tohmahan
Jumaat, November 23, 2007
Khamis, November 22, 2007
Setelah Letih Bersastera
Kata sesetengah orang penulis itu tak mungkin berhenti menulis kerana berhenti bermakna dia berhenti berfikir. Menulis itu suatu kegiatan berfikir. Tidak ada apa dalam karyanya jika tidak ada perkara yang terhasil daripada aktiviti berfikir. Merakam peristiwa yang kemudiannya diterjemah sebagai bahan baca yang mengandungi elemen baru untuk pembaca berfikir juga tidak dapat lari daripada medan berfikir. Seorang penulis yang berjaya menyelesaikan sebuah cerpen misalnya sekali duduk, terhasil setelah ia puas atau berhempas pulas berfikir. Apakah bahan yang diperolehinya itu boleh menjadi sesuatu yang berfaedah untuk dinikmati pembaca, sudah menjadi unsur penting hingga dia merenung jauh, jauh atau dalam, dalam. Hingga bila melihat pokok, telus tembus ke pokok-pokok lain, begitu juga bila melihat gunung ganang, pandangan kalbunya boleh menyeberangi ke segala ceruk rimba. Apabila merenung kegelapan malam, dia boleh memandang kelahiran esok pagi bahkan hari-hari yang berlalu lama dulu.
Berfikir itu bukan sekadar kerana bersastera. Berhujah tentang sesuatu perkara dalam konteks yang lain juga boleh terjadi. Sastera ini kadang-kadang hanyalah singgahan orang yang letih berfikir perkara-perkara yang rutin. Dia melepaskan masalahnya di arena sastera. Jadilah sebuah ciptaan yang dangkal dan asal siap, kurang nilai seninya, kurang diksi yang mencabar, dan inilah karya yang mungkin diterima lantaran mudah difahami. Sedangkan mereka yang benar-benar menggilai sastera yang sudah berani membenarkan pilihan diksi di luar kebiasaan, diletakkan di suatu kamar lain. Misalnya begini, jika puisinya dipilih dalam KOMSAS, karya itu disimpan dulu...Letih juga, namun menyeronokkan juga. Berbicara tentang sesuatu yang kurang disenangi, tidak begitu mudah difahami... Orang boleh kata itu dan ini... Orang juga terajak mencari ... katakanlah di Kemsas sekarang ada hujahan sastera yang perlu diketahui, orang di luar sana berusaha membuka milis Kemsas. Wah, berbaloi juga ungkapan Dinda Sasjira... Letih yang nikmat. Nikmat sastera berbeza rahsianya dengan rahsia-rahsia rasa yang lain. Tidak percaya mari masuk ke kamarnya...
Khamis, November 08, 2007
Catatan yang Tertangguh
Sebetulnya saya berada di atas meja yang sama dengan bapak Surya Irawan ketika apa yang difikirkan belum sampai di penghujungnya. Bapa Surya Irawan? Setahun lalu saya bertemu di Kuala Lumpur, juga tanpa disangka. Orang yang pernah memberi laluan karya saya tersiar di akhbar kira-kira 26 tahun lalu berada di hadapan saya selepas tidak bertemu apabila beliau bersara sebagai editor akhbar Harian Ekspress. Kali ini di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah ketika beliau sedang mengurus dokumen perjalanan keluarga untuk ke Bandung. Beliau sudah kelihatan berusia (seperti yang anda lihat di muka depan laman web Kemsas). Kami mula bercerita apabila Pak Surya bertanya khabar IPS. Beliau menyentuh bagaimana karya-karya sastera popular yang memang baik dari segi estetikanya tetapi kosong hal-hal dalaman seperti nilai falsafah. Karya seperti ini memang menjadi pilihan lantaran mudah difahami dan memperihalkan citra semasa yang dominannya kepada golongan remaja dan dunia cinta. Diakui memang tidak salah hal-hal cinta terus menjadi intipati citraan para pengarangnya yang ramai wanita (?), tetapi dalam tempoh berapa tahun ia boleh bertahan? Pak Surya mengingatkan saya supaya menulis sesuatu yang boleh membangunkan sastera secara menyeluruh. Buat kritikan tetapi biarlah kritikan itu membina tanpa niat yang lebih kepada ingin menjatuhkan orang lain. Karya yang bernilai sastera walaupun apa pun mauduknya seperti memberi komentar harus ada unsur seninya. Pembaca malah akan merasa teruja, penulis yang karyanya dikomentar juga merasakan bahawa sesuatu teguran atau kritikan itu tidak memberikan sebarang masalah dalaman. Tidak terkongkong kepada ingin menegak benang atau mencanai kesalahan yang lebih 'kuman' padahal tanpa disedari ada kesalahan 'gajah' di hadapannya! Saya tidak pernah lupakan Pak Surya Irawan yang pernah mengatakan pada tahun 1986 di Sandakan bahawa beliau juga gemar kepada puisi-puisi eksperimen. Dan, memang benar bahawa ketika beliau menjadi Editor Bahasa Malaysia akhbar Daily Express, sastera di surat khabar kelihatannya hebat berbanding akhbar-akhbar lain yang ada ketika itu. Peluang para penulis menulis lebih banyak berbanding sekarang kecuali sebuah cerpen dan beberapa buah puisi pada penghujung minggu. Kalau pun mahu berbangga dengan wacana sastera yang ada masa ini, masih juga belum banyak memberikan ruang kepada para penulis melebarkan agenda sastera untuk difikirkan bersama khalayak ramai.
Dua manusia yang sering berada dalam fikiran saya inilah, Surya Irawan dan seorang lain Haji Hussain Qasau. Sesekali saya tidak berasa ketiadaan apabila berhadapan salah seorang daripada mereka ini. Namun untuk sastera di surat khabar, ketiadaan Surya Irawan memang amat dirasai bagi mereka yang tahu sejarah sastera di Sabah.
Jumaat, Oktober 05, 2007
Bagaimana 'Nawaitu' Tercipta
Sabtu, September 15, 2007
Membedah Karya Sendiri
Bunyinya mungkin pelik tetapi bukan luar biasa, membedah karya sendiri. Ini mungkin boleh disamai dengan menceritakan proses kreatif. Para penulis sering ditanya bagaimana proses kreatif atau proses penciptaan sehingga karyanya tidak kiralah sama ada novel, cerpen atau puisi terhasil. Namun demikian, ada kalanya penulis seperti ini kesasar apabila berhadapan dengan mereka yang kurang faham tentang bedah karya sendiri ini. Penulis amatur beranggapan penulis ini 'syok sendiri' dan 'angkat bakul'. Mereka juga menanggap apakah ini salah satu cara mempromosi karya selepas menyatakan karya tersebut bermutu baik dan patut dibaca, patut dibeli untuk dijadikan idola atau contoh jika mahu terlibat lebih jauh dalam bidang penulisan.
Tentulah berbeza keadaanya jika bedah karya itu dibuat oleh orang lain, pengkritik sastera misalnya. Tentulah berbeza tanggapan. Inipun tertakluk sejauh mana niat kritikan itu dibuat. Ada kritikan promo, ada kritikan bina, ada kritikan angkat dan ada juga kritikan kawan. Idealisme seorang penulis itu berbagai-bagai. Barangkali dia boleh menghebahkan mengapa dia menulis sesebuah karya itu dengan memberi alasan-alasan terperinci kemudian diperkuat dengan elemen-elemen pembinaan hingga menyerlah sebagai sebuah karya yang diagungi. Itu pun memerlukan reaksi orang lain yang membaca. Apakah dengan pandangan beberapa orang yang rapat sudah memaksa dinobatkan itulah karya yang terbaik. Barangkali penulis ini berpandangan sudah sampai masanya para penulis bangun dari tidur dan mengkhabarkan kepada dunia bahawa 'akulah penulis yang hebat', 'aku menghasilkan sebuah novel besar', 'orang yang tidak membaca rugi besar tapi inilah buku yang terhebat dihasilkan oleh seorang aku bergelar penulis yang tiada tandingnya di negeri ini' dan sebagainya lagi. Wah, ini memberi tanda yang kurang enak didengar. Jika benarlah novel atau cerpennya atau buku puisinya itu memang versatil, sasa dengan gagasan-gagasan baru, teguh dengan buah fikir yang mampu diuji zaman kita tidak ragu-ragu untuk mengakuinya. Tapi harus bersabar dulu kerana karya besar tidak terjadi dengan masa yang terdekat tetapi bakal memakan waktu. Memerlukan juga peranan pihak-pihak lain. Bukan main sumbat, main tangkap atau main cakap sahaja.
Apapun juga terserahlah, jika ada yang begitu suka berkata 'akulah yang hebat' ya teruskan. Apa yang penting setiap langkah yang diatur akan menuju destinasi yang jujur, setiap ungkapan yang diperkatakan akan mengangkat kebenaran bukan kemegahan yang berlebih-lebihan. Saya pernah berkata bahawa zaman keemasan seseorang itu tidak akan berulang.
Menziarahi Pak Shuhaibun i
Saya amat menyenangi budayawan-sasterawan yang sudah berusia 70-an ini, kerana itu juga bersama-sama rakan di IPS melantik beliau menjadi Ahli Kehormat IPS. Setiap tahun kami melakukan ziarah ke rumahnya di Dangau Budaya Kampung Pengalat Kecil Papar. Seperti baru-baru ini iaitu pada 8 September 2007 saya bersama Ketua 2 IPS (Abd Naddin Shaiddin), Setiausaha IPS (JY), Ketua Penerangan IPS (Oneh Latifah Osman) dan AJK IPS (Rem dan Mohd Fuad) melawat beliau sekeluarga. Datin Ripah, isteri tersayang Pak Shuhaibun juga sentiasa ramah bersantai kira-kira 2 jam. Pelbagai isu kami bicarakan di majlis ziarah ini. Saya telah menyatakan beberapa isu terkini sastera di Sabah yang turut menyentuh Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah. Saya mengulangi sikap saya terhadap kedudukan sastera masa kini yang berada pada tahap yang mencabar setiap individu yang bergelar penulis. Apatah lagi bagi penggiat dalam sebuah organisasi sastera yang berhadapan dengan pelbagai cabaran. Sambil menyatakan juga harapan agar para penulis di Sabah tidak cepat mengalah dengan cabaran sedia ada.
Pak Shuhaibun juga turut menyatakan hal yang sama. Namun yang lebih penting lagi beliau mengutarakan perasaan yang kurang menceriakan kehidupan senjanya kerana sering dipersenda walaupun sendaan itu berupa kesilapan orang lain yang sepatutnya tidak dilakukan. Apapun juga sebagai anak-anak yang menyayanginya kami sentiasa mendoakan kesejahteraan, keceriaan dan kesihatan yang berterusan.
Khamis, September 13, 2007
Sambulayang seorang Nandra
Isu kedua yang ingin saya utarakan ialah kononnya kehadiran Deddy M.Borhan dalam produksi Teater Perdana DBP Sabah kali ini disebabkan wujud kecercamerbaan di kalangan penggiat teater. Jika benar, saya fikir kebenaran ini juga telah meletakkan Deddy sebagai penggiat seni yang profesional. Meskipun beliau dikenali sebagai pendokong perfileman Melayu yang luar biasa pada suatu ketika, beliau juga mampu meletakkan dunia teater berada pada suatu tahap yang dibanggakan. 'Sambulayang' arahan Deddy mewujudkan kelainan membenarkan kenyataan Encik Zubaidi Abas, Pengarah DBP Cawangan Sabah sebelum pementasan perdana dilaksanakan. Saya tidak mengatakan inilah persembahan yang terbaik untuk slot Teater Perdana, kerana setiap produksi itu ada kelebihan dan ada juga kekurangannya. Jurang pemisah antara satu karya seni dengan karya seni yang lain tentulah terletak kepada kreativiti, 'teamwork' dan tingkat profesionalisme masing-masing. Sebagai hasil seni 'Sambulayang' cukup bermakna dalam pembangunan teater biarpun 90 peratus pelakon teater sejarah ini terdiri daripada nama-nama yang baru pertama kali beraksi di atas pentas.
Isu ketiga, berkaitan dengan skrip 'Sambulayang'. Saya ingin menyatakan pandangan peribadi saya berkaitan hal ini. Saya pernah bertanya kepada penulisnya Nandra Hitong (gambar) semasa kami mengajar Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) di PLKN Kem Kubena Sipitang baru-baru apakah beliau dipelawa atau dijemput dalam apa-apa perbincangan tentang produksi teater perdana. Nandra sebagai nama penting dalam dunia teater di Sabah selain sebagai seorang pelukis yang berpengalaman, hanya memberikan reaksi selamba. Namun pada malam persembahan 7 September lepas, saya melihat wajahnya yang sugul serta sedih sekali. Saya melihat beliau duduk di anjung kantin DBP Sabah ditemani Karim Gullam dan seorang pegawai DBP. Ketika saya duduk bersama, saya mendengar kata hatinya. Memang beliau kecewa dan sedih kerana skrip 'Sambulayang' telah 'dihiris-hiris dan dicincang-cincang macam cendawan pada batang kayu'. Barangkali ia sekadar bayangan dalam fikiran saya sahaja (maafkan saya jika terlalu hiperbola), namun saya fikir perlu juga dijelaskan kepada penulis yang juga menggunakan nama Nandrayantirow dalam bidang penulisan kreatif tentang kedudukan yang sebenar.
'Saya tidak tahu saya harus berada di mana, makan di mana dan duduk di mana dalam majlis tadi?' adu Nandra. Saya merakam perbualan ini dengan baik sekali. Kesian dia, bunyi pesanan ringkas sahabat baik saya yang tidak hadir pada malam itu.
Kata Nandra lagi, 'Saya berada di celah-celah pemain dan tenaga produksi sehabis teater tetapi itu pun kerana diminta oleh Pengarah DBP kerana saya bukan bahagian dalam produksi'. Namun Nandra seorang yang rendah diri, bukan orang yang suka membesar-besarkan sesuatu, hanya mengambil kesimpulan bahawa apa yang dialaminya sebagai 'tetamunya sahaja yang perlu dibuai dan menerimanya dengan positif.'
Sambil ketawa kecil memandang saya membelek-belek buka cenderamata yang tidak terdapat gambarnya sebagai penulis skrip. Pada saya, penulis skrip wajar sekali dimaklumkan tentang apa sahaja yang berkaitan dengan produksi walaupun ada anggapan bahawa Nandra hanyalah penulis sedangkan skrip itu kini menjadi milik DBP namun dari segi hak inteleknya pula Nandra tetap berhak mengetahui sejauh mana berlaku rombakan skrip sebenar. Kedudukan penulis skrip biasanya berada di belakang dan dalam banyak peristiwa tidak begitu diperhatikan. Apakah para pemain kenal siapa Nandra, misalnya. Sekurang-kurangnya pihak pengurusan memaklumkan juga atau memperkenalkan ketokohannya. Sebagai contoh jika skrip 'Kursi" dipentaskan, jelaskan skrip ini dihasilkan oleh Hatta Azad Khan dengan menyebut profil beliau. Ketika Bagaton diangkat menjadi teks teater, Datuk Ismail Abas sebagai penulis asalnya dimaklumkan dan para pemain tahu dari mana cerita asal teater yang mereka akan mainkan. Begitulah seterusnya.
Apabila produksi pementasan teater mengambil teks daripada buku yang telah diterbitkan sepatutnya perlu kebenaran terlebih dahulu atas kuasa hak intelek seseorang penulis. Mungkin boleh dimaafkan jika kebanyakan penulis skrip drama yang sedia ada berada jauh dari kita tetapi jika seorang yang bernama Nandra Hitong yang berada lebih kurang 130 kilometer sahaja dari Bangunan DBP Sabah dan dengan adanya kemudahan teknologi kita fikir beliau amat berbesar hati mendengar terlebih dahulu justifikasi rombakan atau ubahsuaian skrip yang dimenanginya dalam Sayembara Menulis Skrip Drama Pentas anjuran DBP Cawangan Sabah ini.
Isu seterusanya, saya fikir teater perdana harus ditamatkan dengan program bedah karya. Pada saya ini penting apatah lagi jika program Teater Perdana ini dianggap sebagai aktiviti mega yang berbaloi dengan kosnya yang tinggi. Dengan adanya majlis bedah karya dalam bentuk diskusi atau serasehan yang dianjurkan dapat melihat kekurangan-kekurangan yang perlu ditingkatkan lagi. Yang lebih penting ialah agar produksi seterusnya bakal memberikan sumbangan lebih besar kepada dunia seni teater selain menjadikannya sebagai program khas sempena menyambut Hari Jadi TYT yang kita kasihi.
Akhir-akhir ini teater begitu semarak. Api keghairahan para penggiatnya menyala hebat. Penggiat yang pernah diam sudah mulai bangun. Mereka mula berteater keliling, mula mengembalikan zaman kecemerlangan mereka pada tahun-tahun 80-an dulu. Kalau dulu penggiat-penggiat ini 'mengusut' dengan KKBS (Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan) kini DBP menjadi payung menerusi slot Anjung Apresiasinya. Sesekali mereka menerima jasa baik daripada agensi-agensi kerajaan yang berkaitan. Senario ini memberikan gambaran terbaik kepada bidang teater. Namun ada kebimbangan sekiranya kedudukan teater berterusan begini atau tetap berada pada tahap sekadar mahu mengembalikan kegemilangannya semata-mata, sebaliknya tidak berusaha meletakkan teater sebagai profesion yang dihormati, hebat dan profesional.
Sudah sampai masanya penggiat teater berusaha menjadikan teater ini 'mahal' dalam pemahaman pendokongannya dan pelestariannya. Mahal dari segi pendekatan dengan membawa masuk golongan korporat dan gergasi-gergasi swasta. Namun begitu pihak kerajaan juga punya peranan yang amat besar misalnya menyediakan prasarana canggih selain keupayaan menyalurkan dana. Saya ingat apabila seorang pembantu menteri berkata suatu ketika dulu bahawa kerajaan negeri akan membina sebuah dewan atau panggung yang akan memberi keselesaan kepada penggiat teater di Sabah. Ungkapan ini diulanginya sekali lagi semasa melancarkan teater keliling Gabungan Teater Elit Sabah (GATES) di Dewan Institut Perguruan Gaya pada 3 September lepas. Pada saya tidak ada gunanya jika hanya mengulang-ulangkan kata-kata yang serupa sebagai retorik penyedap gegendang telinga dan membuat penggiat teater tersengih bukan disebabkan gembira tetapi serik. Seperti ungkapan-ungkapan yang terdengar setiap masa hampir pilihan raya umum, kita tidak mahu pentas seni dijadikan batu loncatan orang-orang tertentu yang berkepentingan. Jika ini terjadi teater hanya dinikmati oleh orang-orang yang seronok sendiri yang sepatutnya sepakat bersama-sama para pemimpin yang prihatin mengangkat seni persembahan warisan ini berada di tempatnya yang paling wajar.
Isnin, September 03, 2007
DARI DARUL SAADAH KE DARUSSALAM MENYIRAT JERNIH SELUT SASTERA
Saya ingin menjurus langsung kepada sastera di Sabah yang secara peribadi saya berpendapat harus melalui cabaran-cabaran yang lebih besar lagi. Sebelum ini pun sastera kita ternyata terumbang-ambing merentas cabaran-cabaran yang sedia ada. Sastera sering dikaitkan dengan kegiatan. Pelaksanaan kegiatan pula memerlukan kos dan komitmen. Dan dua perkara inilah yang sering menjadi hambatan besar untuk melangsungkan kegiatan-kegiatan sastera. Malah melihatnya secara meluas misalnya untuk merasakan turut serta dalam gerakan kebangsaan dan antarabangsa, sastera di Sabah masih berada di tahap yang biasa. Bukan tidak ada yang terjadi tetapi ia lebih bersifat pesta semata-mata, ada kalanya bersifat 'asal ada', 'asal jadi' atau 'tidak apa' (contohnya, ada yang berpendapat kalau tidak ada sekalipun tiada siapa rugi, negarapun tidak menerima kesan apa-apa bagi sesetengah orang yang buta sastera). Maksud saya jelas iaitu bagaimana golongan sasterawan kita bekerja keras menghasilkan karya sastera tetapi berapa ramaikah yang ingin mengetahui peranan yang dimainkan oleh para sasterawan ini dalam pembangunan Negara, pembangunan minda bangsanya atau pembangunan kehidupan rakyat? Sastera hanya dilihat sebagai sesuatu yang mustahil memberi sebarang impak dalam kehidupan manusia. Anak-anak menjadikan aliran sastera sebagai pilihan terakhir setelah sains tidak memberikan harapan kepadanya dalam akademik. Walaupun pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan Melayu telah dimasukkan dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah namun ia lebih kepada untuk melahirkan pelajar yang mempunyai ketrampilan dalam bahasa, dan menghargai serta menghayati Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi Negara. Pendedahan dan apresiasi genre sastera yang ditekankan masih bersifat 'orientasi peperiksaan'. Tiada sukatan apakah para pelajar itu telah menerima sastera sebagai bahagian dalam kehidupannya sepertimana mereka belajar mengira, membaca dan menulis. Sistem 3M yang menjadi asas kepada kemajuan para pelajar seharusnya asas-asas sastera juga patut ditekankan kepada mereka seawal prasekolah lagi.
Jika kita amati betul-betul sastera sebenarnya sudah ada dalam kehidupan kita. Hanya kita tidak menyedari kehadirannya yang secara fitrah itu. Mungkin juga kita tidak dapat membezakan mana yang sastera dan kelaziman kehidupan kita. Misalnya cara kita berhadapan dengan sesama manusia, haiwan, alam dan sebagainya lagi sebenarnya kita telah pun berada dalam lingkungan bersastera. Dalam kehidupan tradisi di desa-desa bagaimana peristiwa-peristiwa adat dilakukan dalam bentuk yang amat tinggi nilai-nilai sasteranya. Pergi jauh ke kota-kota besar, sastera juga menjadi pengimbang kepada kemelut kehidupan manusianya. Nilai-nilai yang murni sering dijadikan batasan apabila wujud sifat-sifat negatif yang melanggar norma kehidupan berorganisasi. Para pemimpin menggunakan langgam atau laras bahasa yang indah dalam penyampaian yang berkesan dan apatah lagi untuk mengekalkan pengaruhnya apabila tiba masanya mereka patut kekal bergelar pemimpin bangsanya. Sesiapa juga yang berada di pasar ikan, dalam bas, di pusat beli belah dan sebagainya menceritakan seribu satu hal dengan pendekatan sastera walaupun cara komunikasinya berbeza-beza; tidak kira sama ada mereka berbangsa Melayu, China, India, Kadazan, Iban, Bugis, Benggali, Orang Asli, Inggeris, Perancis, Jepun dan sebagainya. Saya telah menceritakan hal ini kepada para pelatih Program Latihan Khidmat Negara yang mengikuti Program Penghayatan Sastera dan Budaya dalam latihan mereka. Sastera itu tidak asing dalam kehidupan harian tetapi sejauh manakah kita memahami keberadaan sastera itu perlu diberitahu seawal anak-anak berada di sekolah sepertimana saya maksudkan tadi. Namun begitu, saya tidak nampak kesan yang besar elemen sastera diterima para pelatih PLKN yang hanya didedahkan selama 18 jam sahaja dalam tempoh 2 atau tiga hari untuk satu-satu peringkat program.
Memberi penghargaan kepada para penulis menjadi topik perbualan komuniti sastera khususnya para penulis yang merasakan kehadirannya dalam komuniti sastera. Kita mahu SEA Write Award diberikan kepada penulis Sabah bukan terhenti setelah Datuk Haji Ismail Abbas (Amil Jaya) meraihnya beberapa lama dulu. Penulis-penulis Sabah sepatutnya turut berada dalam senarai calon penerima, bukan terhad kepada penulis-penulis besar di Semenanjung semata-mata. Sabah dan Sarawak juga mempunyai permata sastera yang tidak kurang hebatnya dalam kehadiran mereka sebagai penulis Malaysia. Apakah dengan kehadiran Jong Chian Lai dari Sarawak tampil di istana Raja Thai pada tahun 2006 melengkapkan keberadaan penulis dalam konteks Malaysia? Bukan bermaksud bahawa penulis bekerja semata-mata mengharapkan penghargaan. Penulis yang ideal dengan prinsip hidupnya mempunyai alasan sendiri apabila bercakap tentang penghargaan, anugerah, hadiah dan sebagainya. Duit bukan segala-galanya dalam kehidupan namun dengan nilai duit yang ada itu juga memberikan kesempatan para penulis menajamkan fikirannya semata-mata untuk memberikan kesedaran kepada orang lain. Rakyat yang miskin harus diberikan perhatian sewajarnya, rakyat yang kaya harus membantu mereka yang tidak bernasib baik, rakyat yang lupa diingatkan, rakyat yang leka disedarkan, rakyat yang tidak amanah ditegur, rakyat yang jenayah diinsafkan selepas melalui era hukuman. Konsep saling ingat mengingatkan ini amat relevan dengan tanggungjawab penulis. Rujukan-rujukan dalam bentuk buku tidak mungkin dapat ditemui tanpa penulis. Penulis yang masyhur dan berilmu memerlukan pembaca dan pembaca itu tentulah mereka yang mempunyai nilai beli yang baik. Kemudahan-kemudahan bacaan di perpustakaan juga akan kelihatan kosong tanpa buku yang memberikan cerminan kehidupan yang harus dicontohi. Seharuslah penulis menerima apa yang pernah diberinya itu sebagai penghargaan. Memang berbaloilah para penulis mendapatkan sedikit wang rakyat setelah pusingan keperluan dan tanggungjawab ini berputar.
Tidak semua penulis menerima Hadiah Sastera. Misalnya Hadiah Sastera Sabah yang berlangsung hanya memberikan penghargaan kepada karya-karya terbaik hasil kerja 27 orang penulis atau kurang apabila ada penulis yang menerima hadiah berganda. Bayangkan ratusan penulis yang lain, bagaimana dengan hasil kerja mereka itu? Saya tidak gemar bercakap tentang jumlah hadiah yang kecil untuk sebuah karya yang tidak harus dinilai berdasarkan jumlah wang yang disediakan. Namun ada baiknya kita kembali kepada matlamat hadiah sastera diwujudkan. Memberikan wang, sijil penghargaan … saya berfikir perlu ada sesuatu yang lain selepas ini. Tidak hanya digahkan dengan tetamu utama yang hadir. Pameran penulis yang ketinggalan zaman. Persembahan sambalewa yang tidak selektif. Sambil ucapan tahniah yang kedengaran hanyalah ungkapan basa basi kehidupan kita bermasyarakat. Saya menerimanya tanpa masalah. Apa yang saya fikirkan apakah impak daripada peristiwa besar ini (untuk para penulis dan sasterawan)? Habis selepas semua orang beredar? Habis selepas tetamu utama masuk ke perut kereta? Habis setelah para penulis berbual dan memberikan kata-kata yang penuh dengan kiasan sastera: selamat berjumpa lagi tahun hadapan! Bagaimana dengan karya-karya yang menang itu? Di mana karya-karya yang memenangi hadiah sastera sebelum ini. Adakah serasehan karya para pemenang dibuat? Adakah pertemuan rakyat dengan para penulis yang menerima hadiah sastera ini? Saya tahu semua ini tidak difikirkan atau mungkin difikirkan tetapi tidak tahu bagaimana mahu dilakukan. Mahu dilakukan tetapi apakah berbaloi dengan hasilnya kelak? Hasilnya nanti apakah berbaloi dengan kos yang perlu dikeluarkan?
Perlu ada kesinambungan dalam apa juga program yang dianjurkan. Perlu ada skala atau gred kerja yang sistematik dan profesional. Sayang sekali Majlis Bahasa dan Sastera Sabah sudah tidak bermaya melakukan sesuatu untuk komuniti sastera di Sabah. Saya tidak ingin memberikan tekanan kepada DBP Cawangan Sabah yang banyak melakukan aktiviti sastera di Sabah walaupun ada sesetengah aktiviti itu tidak memberikan faedah kepada sastera secara menyeluruh. Misalnya program yang dikaitkan dengan penciptaan rekod[ii] atau teater perdana yang dianjurkan itu selari dengan matlamat sebenar DBP di Sabah. Banyak dana yang disalurkan untuk aktiviti-aktiviti ini menyebabkan aktiviti-aktiviti asas tidak dilaksanakan. Kerana itu kita harus membantu agensi ini. Menerusi persatuan penulis yang ada seperti BAHASA dan juga IPS di Kota Kinabalu, WARISAN di Sandakan, PERWILA di Wilayah Persekutuan Labuan, banyak kerja boleh dilakukan agar sastera dan bahasa tidak dianggap sebagai keperluan sampingan semata-mata. Disentuh apabila terpaksa atau dipaksa menyentuhnya apabila isu mengenainya dibahaskan secara meluas. Walaupun begitu, persatuan-persatuan penulis juga terhad kepada kemampuannya juga. Saya pernah menyatakan dalam Dialog Borneo-Kalimantan ke-9 di Brunei baru-baru ini bahawa agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan swasta juga harus memainkan peranan aktif mereka. Persatuan penulis tidak seperti persatuan-persatuan sukan, kesenian dan belia yang menerima bantuan setiap tahun. Tidak ada rekod menyatakan bahawa IPS misalnya menerima sekian-sekian peruntukan untuk melaksanakan aktiviti sastera dan bahasa. Soalnya agensi mana yang boleh menyalurkan sebarang dana untuk persatuan penulis? Tidak ada agensi khsusus yang menjaga persatuan penulis selain DBP. Di Sabah DBP merupakan cawangan yang berpusat di Kuala Lumpur yang tertakluk kepada birokrasi yang ketat. DBP di Sabah bukan milik kerajaan Negeri Sabah tetapi kerajaan Pusat. Kalau sukan ada Lembaga Sukan Sabah. Kalau kebudayaan ada Lembaga Kebudayaan Sabah. Kalau penulis, apa yang ada? Kita tahu sukan, apakah peranannya baik wilayah, kebangsaan dan antarabangsa. Kebudayaan kita juga tahu lebih kepada kesenian dan tarian atau warisan yang lebih bersifat pesta. Sedangkan penulis (baca: Sabah sahaja) hanya dilihat sebagai 'hamba abdi' yang melukut di tepi gantang. Mengapa 'hamba abdi'? Pada saya secara peribadi, kerana mereka bekerja dan bekerja, menulis dan menulis, mengerah fikirannya tanpa mengira masa tanpa diberikan perhatian. Ada masanya mereka menerbitkan buku dengan kos sendiri yang tidak mungkin menerima keuntungan pun. Sebab itu juga saya cadangkan agar kerajaan Negeri Sabah mewujudkan sebuah jabatan untuk menerbitkan buku para penulis Sabah. Mungkin Jabatan percetakan kerajaan boleh diberikan peranan ini.
Setiap hujung minggu kita membaca karya penulis-penulis di media massa[iii]. Tidak kurang daripada 2 atau 3 buah cerpen dan lebih 10 buah puisi disiarkan untuk tatapan umum. Ini bermakna sebulan kita akan membaca 12 buah cerpen 40 buah puisi atau 144 buah cerpen dan 480 buah puisi setahun. Ini tidak termasuk karya penulis Sabah yang disiarkan dalam media lain seperti Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Wadah, Jendela Sabah dan majalah-majalah lain di luar negeri Sabah. Begitu banyak karya sastera yang terbiar sebenarnya. Saya akui ini berlaku. Karya-karya cerpen dan puisi yang berlambak itu hanya dijadikan koleksi sahaja tanpa sebarang usaha melestarikannya lebih luas seperti membuat kajian atau bedah karya atau yang lebih tepat bicara karya. Aktiviti ini amat penting jika kita mahu menjadikannya penting. Serasehan sastera yang pernah dilakukan oleh BAHASA atau IPS malah program-program berkaitan yang anjurkan di Sudut Penulis oleh Unit Sastera DBP Cawangan Sabah memberikan pengertian yang amat bermakna kepada penulis keseluruhannya. Memang yang dibicarakan itu karya dan bukan penulisnya, namun begitu karya tanpa penulis menjadi ungkapan yang janggal. Kerana itu perlu ada seorang pengkaji mengutarakan makalahnya yang turut dihadiri penulis berkenaan. Program ini patut diadakan berterusan. Setiap bulan wajib. Saya masih ingat cadangan yang pernah ditimbulkan selepas bengkel penulisan kritikan tahun 2006. Senarai tugas yang diberikan seolah-olah sebagai penyedap rasa. Ketika itu ramai yang ingin tampil menulis kritikan walaupun ternyata bukan bidangnya. Buktinya jelas. Penulis yang benar-benar cendrung dalam bidang kritikan juga yang masih praktis menulis. Selain Jasni Matlani dan Asmiaty Amat, siapa lagi. Kehadiran Cikgu Ramli A.R. sebagai pengulas puisi majalah Wadah yang terbit 3 atau 4 kali setahun amat dialu-alukan. Saya faham mengapa usaha kita mencari bakat penulisan kritikan ini masih mengekalkan situasi yang sama. Sesungguhnya bidang ini bukan gelanggang permainan sebagaimana kita boleh bermain kata-kata menerusi puisi atau berhujah melalui plot dan teknik penulisan dalam novel atau cerpen. Meskipun baik puisi, novel atau cerpen juga memerlukan kajian yang mendalam agar karya itu lahir sebagai sebuah karya yang diakui, kritikan harus lebih daripada itu. Kritikan tidak semudah kita mengkreatifkan peristiwa yang kita nampak, dengar dan baca. Kritikan harus melalui latihan-latihan yang menyeluruh, kajian yang berpunca, hujah yang berjejakkan fakta yang bukan khayalan, semata-mata impian atau ilham yang datang demi menyedapkan naluri para pembaca.
Saya ingin mencadangkan supaya kita sering mengadakan pertemuan. Mungkin idea ini lapuk dan ketinggalan namun sebagai aktivis sastera atau pengamal sastera yang komited saya fikir ada keperluan supaya para pemikir berjumpa sekurang-kurangnya sebulan sekali atau dua bulan sekali. Tidak perlulah di tempat yang besar atau jumlah peserta yang ramai. Yang penting ada isu atau topik, ada penyertaan yang positif para penulis, kesediaan berkongsi pandangan dan menyatukan segala persoalan dalam rumusan terhadap isu pokok. Rumusan-rumusan ini boleh menjadi rujukan atau menjadi bahan yang akan dipanjangkan dalam pertemuan-pertemuan sastera yang lebih besar sama ada di peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa. Dari sini kita juga bakal melakarkan idealisme pemerkasaan sastera sebaris dengan keperluan rakyat. Kita juga bakal mengetengah ketokohan penulis yang terus melaksanakan amanah menterjemah pemikirannya. Selama ini apapun juga buah fikiran yang ditampilkan ia sering disembunyikan oleh corak penulisan dan susun ayat atau diksi yang berlapis makna. Hanya pengkaji sahaja yang mampu meletakkan kedudukan penulis sama ada wajar atau tidak wajar mengangkat ketokohan seseorang penulis atau sasterawan kita. Saya fikir DBP Cawangan Sabah menerusi Unit Sasteranya atau Unit Penerbitan khususnya editorial Wadah/Jendela Sabah harus memainkan peranan ini. Majalah Wadah dan Jendela Sabah sebagai pemangkin aktiviti persuratan para penulis di Sabah harus melihatnya secara positif. Penulis memberikan komitmen mereka melahirkan karya-karya yang diperlukan sewajarnyalah karya-karya penulis Sabah menjadi keutamaan. Ada ketikanya terdapat juga karya penulis bukan berasal dari Sabah disiarkan dalam Wadah. Kita harus sensitif bahawa di Malaysia banyak media boleh memuatkan karya penulis-penulis yang dimaksudkan (misalnya Dewan Sastera, Berita Minggu dan Minggu Malaysia). Biarlah Wadah atau Jendela Sabah itu dikhususkan hanya kepada penulis Sabah sahaja tanpa sebarang rasa prejudis misalnya memberikan syarat tertentu sebelum sesebuah karya itu dapat disiarkan.
Penulis tidak pernah berkata bahawa suatu hari nanti mereka akan menjadi 'seseorang' secara muluk-muluk. Apa yang mereka miliki hanyalah khazanah karya yang dihasilkan walaupun usia kreatif mereka ada yang tidak panjang. Mereka sentiasa diingat dan dikenang. Kita melihat wajah mereka di atas dinding pameran atau dalam buku biografi penulis. Kita melihat senarai karya yang panjang walaupun karya-karya yang disenaraikan itu kebanyakannya tidak dibukukan. Terlalu tinggi penghargaan kita terhadap penulis atau sasterawan yang lahir sebelum kita. Kita amat menghormati mereka kerana mereka bahagian daripada kita yang mengimarahkan aktiviti sastera. Namun di sisi yang lain apakah penghormatan itu juga lahir dari setiap hati masyarakat yang mengetahuinya? Apakah sikap pemerintah Negeri Sabah untuk meletakkan kedudukan para penulis atau sasterawannya ini?
Ketika meninggalkan jeti Muara di Brunei Darussalam menuju ke Pulau Labuan selepas menyertai Dialog Borneo-Kalimantan ke-9, sambil menikmati gelombang samudera Laut Cina Selatan saya mengingat-ingat masa lalu yang sering membetuk persoalan yang sama, seputar dunia sastera bermula dan bermula lagi dengan topik yang serupa. Penulis bercakap mengenai dunianya yang bersendirian hingga menghijrahkan bidang ini kepada bidang yang menjanjikannya harapan-harapan baru. Namun saya percaya selepas memahami dunia sastera ini sebenarnya mereka akan kembali sepertimana kembalinya burung tempua ke sarangnya apabila usianya mencecah petang dan setelah tiada sesiapa lagi yang berada di sekelilingnya selain 'burung-burung kerdil' seperti saya. Ketika itu apakah mereka masih mampu menjernihkan lopak fikir mereka, kita tidak dapat memberikan apa-apa selain mengandaikan zaman keemasan itu biasanya berlaku hanya sekali.
Nota Kaki:
[i] DBP Cawangan Sarawak juga hanya diwakili oleh seorang pegawainya sebagai pembentang kertas kerja.
[ii] Aktiviti-aktiviti yang dikaitkan dengan Malaysian Book of Record (MBR) ialah Puisi Ria dan Sendait Ria yang diadakan selama 50 jam tanpa henti. Ini akan disusuli lagi dengan aktiviti Syair Ria dengan jumlah jangka masa yang sama untuk dicatatkan dalam MBR.
[iii] Di Sabah, media massa yang dimaksudkan ialah New Sabah Times, Daily Express dan Borneo Post.
Sabtu, September 01, 2007
Memerdekaan Program Sastera
Sabtu, Ogos 18, 2007
KEMERDEKAAN: Antara ketahuan dan ketaktahuan
Jumaat, Ogos 17, 2007
Optimis Sastera
Isnin, Julai 30, 2007
Di hadapan kita
Ahad, Jun 03, 2007
Baca Karya Hasyuda


Rabu, Mac 14, 2007
Membina atau apa?
Rabu, Februari 28, 2007
Sastera Serius vs Sastera Pop
Khamis, Februari 22, 2007
Gerak gempur untuk sastera, berhadapan dengan manusia dalam talam!
Perlu ada tumpuan yang jelas. Inilah antara punca kita sukar mencari formula apakah genre yang dikuasai seseorang penulis. Apakah dia seorang penulis puisi yang bagus atau seorang penulis cerpen yang boleh dinobatkan sebagai penulis contoh bagi generasinya. Saya sering merenung hal ini, saya tidak tahu sama ada orang lain menerimanya. Namun inilah realitinya. Bila saya menghadiri sesuatu aktiviti penulisan, biasanya tiada orang lain. Ini gara-gara sukarnya mendapatkan peserta. Sebagai contoh ketika sebuan agensi kerajaan menganjurkan bengkel penulisan tahun lalu yang terjadi ialah bengkelitu tidak menjadi selain sekadar menghabiskan dana yang telah disediakan. Yang penting bukan pengisian tetapi asal jadi. Sebab itu perancangan perlu lebih teliti. Mengapa kita begitu gerun dengan situasi tidak ada sambutan yang positif daripada orang ramai apabila dianjurkan pelbagai program sastera. Dari segi gender, mengapa hanya golongan wanita sahaja yang sering tampil? Memang betul, senario juga terjadi di mana-mana. Di mana pemikir lelaki? Apakah golongan lelaki tidak gemar berfikir menerusi penulisan? Saya kadang-kadang bosan dengan keadaan ini. Mungkin akan terjadi juga seseorang itu akan menjauhkan dirinya lantaran keinginannya tidak tercapai. Kepuasannya tidak kesampaian. Nalurinya untuk menggalas sebuah amanah hanya menjadikansetiap kerja yang asal ada dan asal jadi semata-mata. Maka tidak hairanlah, jikaramai penulis yang datang dan pergi. Ya lumrah di mana-mana. Anehnya kita yangs udah lama tidak berkarya itu pun tetap dinobatkan jasanya walaupun hanya adas ebuah dua mengisi media. Inipun tidak teliti. Asal ada dan asal jadi.
Saya bukan orang yang tidak suka mengenang jasa orang-orang lama. Jika betul, jujurapa salahnya. Semua ini perlu digerakgempurkan. Jangan lagi diungkapkanjawapan-jawapan yang sama. Cuba fikirkan. Zaman ini bukan zaman lalu yang sering membuang masa kita memikirkannya. Sejarah hanyalah suatu peristiwa sebagai perbandingan. Masalahnya bila masa kini tidak baik, dilihatlah peristiwa yangsama di mana lalu. Perbandingan ini kurang tepat kerana masa kini sepatutnyalebih baik. Kalau betul persoalannya disebabkan masalah manusia, manusialah yang menjadi galang ganti. Jika sistem, cari jalan bagaimana sistem mengganggu perjalanan gerakan sastera perlu diubah. Apakah andaakan katakan bahawa bercakap sebenarnynya mudah? Memang saya akui bercakap memang mudah. Bilakah masanya kita tidak boleh bercakap? Ketimbang perbuatanyang hanya terjadi apabila perkara kecil dibesarkan pada hal yang lebih besarada di hadapan mata dan perlu diambil perhatian serius, tidak diberikan perhatian. Misalnya menghadapai manusia yang hidup dalam talam!