Sabtu, November 29, 2008

Keutamaan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijah

“Demi Fajar! Dan malam yang sepuluh! Dan yang genap dan yang ganjil!” [89:1-3]

Allah SWT telah memberkati Jumaat sebagai hari yang terbaik dalam seminggu, Ramadan sebagai bulan terbaik dalam setahun, dan 10 hari terakhirnya sebagai hari-hari terbaik di bulan Ramadan. Serupa dengan hal itu Dia juga telah menyatakan sepuluh hari pertama di bulan Zulhijah sebagai masa yang penuh dengan kebaikan.

Untuk membezakannya, Allah SWT memanifestasikan kesucian rentang waktu “Sepuluh Malam” ini dalam Alquran. Menurut sejumlah ulama dalam Islam, ‘Sepuluh Malam’ merujuk pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadan atau sepuluh hari pertama di bulan Muharam atau lima hari ganjil terakhir di bulan Ramadan, yang juga termasuk, Malam Kemuliaan, Kedua Malam Idulfitri dan Iduladha, Mi’raj, ‘Arafah, dan Malam Pertengahan (Nisfu) Syaaban. Tetapi sebahagian besar ulama itu percaya bahawa ’Sepuluh Malam’ itu merujuk pada 10 malam pertama di bulan Zulhijah. Alasannya kerana haji dilaksanakan selama waktu tersebut.

Ditambah lagi dengan adanya hari ‘Arafah yang jatuh pada tanggal 9 Zulhijah. Sepuluh hari pertama di bulan Zulhijah adalah hari-hari yang terpenting dalam setahun. Dan hari ‘Arafah adalah hari yang terpenting di antara yang sepuluh itu. Oleh sebab itu ia merupakan hari terpenting dalam setahun. Allah SWT memberikan kemuliaan terbesar kepada hamba-Nya dengan jalan mengampuni mereka. Kebahagiaan di Akhirat sangat dipengaruhi oleh pencarian terhadap ampunan Allah SWT, hari ‘Arafah adalah hari pengampunan. Rasulullah SAW bersabda bahawa Muslim yang berpuasa di hari ‘Arafah akan diampuni dosa-dosanya sepanjang tahun.

Selain itu masih ada lagi hari yang baik di bulan ini, iaitu Hari Raya Korban atau Iduladha yang jatuh pada 10 Zulhijah. Ini adalah hari di mana Nabi Ibrahim AS diuji untuk mengorbankan putera yang paling dicintainya, Nabi Ismail AS sehingga setiap Muslim dianjurkan untuk memperingati peristiwa ini dan mengambil hikmahnya.

Rasulullah SAW mengatakan bahawa sepuluh hari pertama ini adalah waktu yang mustajab untuk berdoa, memohon, solat dan ibadah lainnya. Dilaporkan dari Abu Hurayrah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada hari-hari lain yang lebih disukai Allah SWT daripada 10 hari pertama di bulan Zulhijah.” Puasa di siang harinya adalah sama dengan puasa setahun penuh, dan ibadah di malam harinya setara dengan ibadah di malam Laylat al-Qadar. (Tirmidzi dan Ibnu Majah).

‘Abd Allah ibn Mas’ud RA berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada hari lain dalam setahun di mana suatu perbuatan baik mempunyai nilai yang sangat tinggi dibandingkan dengan hari yang sepuluh (yakni 10 hari pertama di bulan Zulhijah).” Seseorang bertanya, “Bagaimana dengan berjihad di jalan Allah SWT?” Beliau menjawab, “Bahkan dibandingkan jihad di jalan Allah SWT.” Haytami berkata, “Tabarani meriwayatkan hal itu dalam al-Mu’jam al-Kabir dan semua perawi hadis dalam rantai transmisinya adalah perawi yang sahih.

Juga diriwayatkan oleh Ibn Abbas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT selain di 10 hari pertama bulan Zulhijah. Jadi dalam periode ini perbanyaklah tasbih (Subhanallah), tahlil (Laa Ilaha Ilallah), tahmid (Alhamdulillah), dan takbir (Allahu Akbar).” (Tabarani).

Hazrat Abu Qatadah al-Ansari RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya mengenai puasa di hari ‘Arafah (9 Zulhijah). Beliau bersabda, “Puasa itu bisa menebus dosa-dosa kecil di tahun sebelumnya dan tahun yang akan datang.” (Muslim) Puasa ini adalah Mustahab, tidak berdosa jika tidak melakukannya.

Juga diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang tetap terjaga dan melakukan ibadah di malam Idulfitri dan Iduladha, hatinya tidak akan mati ketika hati orang-orang yang lain mati.” (Targhiib)

Hazrat Muadz bin Jabal RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jannah (syurga) adalah wajib bagi siapa yang tetap terjaga dengan niat beribadah pada malam 8, 9, dan 10 Zulhijah, malam Idulfitri dan malam Nisfu Syaaban.” (Targhiib)

Rasulullah SAW bersabda, “Siapapun yang berpuasa pada tanggal 1 Zulhijah seolah-olah ia ikut dalam Jihad di jalan Allah SWT selama 2,000 tahun tanpa istirehat sedikit pun. Bagi yang berpuasa di hari kedua seolah-olah ia telah beribadah kepada Allah SWT selama 2,000 tahun dan puasa di hari ketiga seolah-olah ia telah memerdekakan 3,000 budak di masa Nabi Ismail AS. Untuk puasa di hari keempat ia menerima ganjaran sama dengan 400 tahun ibadah. Untuk hari kelima ganjarannya setara dengan memberikan pakaian kepada 5,000 orang yang telanjang, puasa di hari ke-6 setara dengan ganjaran bagi 6,000 syuhada dan puasa di hari ketujuh, semua pintu di ketujuh neraka menjadi haram baginya dan untuk puasa di hari kedelapan, seluruh pintu syurga akan dibuka baginya.” Dalam riwayat yang lain disebutkan bahawa puasa pada hari pertama Zulhijah bagaikan telah mengkhatamkan Alquran sebanyak 36,000 kali.

Catatan: puasa-puasa tersebut adalah Mustahab, tidak ada keharusan untuk melakukannya. Selain itu kita juga dilarang berpuasa pada hari Tasyrik (hari ke-11, 12, dan 13 bulan Zulhijah) sebagaimana `Aisyah RA dan Ibnu `Umar RA meriwayatkan bahawa tidak seorang pun diperbolehkan berpuasa pada hari Tasyrik, kecuali mereka yang tidak mampu berkorban.
Sumber: NUR SUFI ILAHI

Jumaat, November 28, 2008

Dari Asnan ke dunia fana

Asnan Ismail, dia segera menghampiri saya barusan solat fardu Jumaat tengah hari tadi. Selepas bertanya khabar tentu sahaja dia akan bertanya tentang hal-hal penulisan dan aktiviti. Seperti kawan-kawan yang lain, yang tidak kerap berjumpa. Asnan juga dulunya amat rajin menulis sajak di media. Dia sebaris antara penulis paling prolifik, sektiar 80-an begitu memang ramai penulis yang baik antara yang terbaik. Objek seorang Asnan itu merefleksikan ingatan-ingatan era yang saya sebutkan, bagaimana selama sedekad tumbuh bagai rumput yang diberi baja padahal bajanya hanyalah dorongan-dorongan antara kawan dan kekerapan aktiviti yang dilaksanakan. Persatuan kesenian begitu menyerlah. Teater dan tari, begitu memberangsangkan serta menarik hati anak-anak mudah sebaya saya ketika itu. Penulis hadir seiring dengan aktivitis teater dan tari serta kesenian yang lain. Tidak begitu serius, kerana tidak ada badan penulis yang khusus saat itu. Kecuali apabila Badan Bahasa Sabah aktif semula pada pertengahan 80-an dan lahirnya Ikatan Penulis Sabah (IPS) pada tahun 1990. Dan hingga kini dunia penulisan sentiasa menjadi fokus. Begitu hebat dunia penulisan ia tetap berhadapan dengan pelbagai hadangan dan cabaran. Terutama ketika membabitkan badan-badan penulis yang begitu memerlukan sokongan serta bantuan untuk menggerakan aktiviti berkaitan. Badan-badan penulis ini lebih bersifat eksklusif dalam pengertian ia disertai mereka yang memang mempunyai keterselahan bakat dalam dunia persuratan. Badan-badan kesenian dulu agak berbeza kerana ahli-ahli boleh memilih samada seni tari, seni teater, seni persuaratan, seni muzik dan seterusnya. Apabila Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukar atau nama yang lebih mesra bagi penggiat seni - KKBS, dipecahkan menjadi dua lembaga (Lembaga Sukan dan Lembaga Kebudayaan) di samping sebuah kementerian yang bertambah cabangnya seperti pelancongan dan alam sekitar, aktiviti seni hanya tampak kepada makna 'seni' yang sempit yakni bila menyebut seni ia lebih tertumpu kepada seni tari dan muzik (baca: tradisi). Dari segi pendanaan bidang tari dan muzik tradisi lebih terserlah berbanding seni persuratan. Selama ini kita tidak tahu sama ada wujud pemahaman yang jitu tentang seni persuratan. Apakah lombong emas kepada pelancongan itu hanya pada seni tari, muzik dan busana etnik. Apakah ada kesedaran tentang sejarah atau intipati budaya etnik dari sudut sastera dan bahasa? Atau menerima seadanya lantaran lombong emas tidak mungkin begitu mudah berbanding penampilan tarian dan keasyikan muzik yang dipertunjukkan kepada orang asing, antara aset utama pendapatan negara.

Perjuangan menempatkan dunia persuratan telah berlangsung sekian lama, bagaimana memartabtkan sastera etnik sebagai bahagian daripada sastera kebangsaan, yang telah banyak mengorbankan kepentingan setempat. Apakah hujahan para pejuang ini tidak seteguh para pejuang ekonomi yang lebih melebatkan keuntungan fizikal berbandingan spritual. Padahal ada ketikanya dunia seni tempatan (baca: Sabah) telah dicercamerbakan oleh kepelbagaian literasi terhadap nilai majmuk masyarakatnya. Contoh, tarian limbai ditarikan oleh penari sumazau, penari magunatip menarikan tarian daling-daling dan sebagainya. Orang luar tentu tidak sensitif tentang perkara ini. Mereka lebih mementingkan pancawarna yang ada di hadapan mereka, yang barangkali tidak pernah mereka lihat atau memang tidak ada di tempat mereka. Barangkali juga inilah yang disebut kreativiti. Saya secara peribadi sejak sekian lama tidak bersetuju tentang 'rampaian' kesenian etnik di Malaysia.
2.
2008 telah semakin menipis. Memang terlalu banyak peristiwa yang terjadi, yang tersisa dengan ingatan yang amat mendalam, sama ada secara peribadi mahupun berbentuk kumpulan. Barangkali baik juga kita pusingkan semula ingatan sepajang 11 bulan yang lalu, apa yang telah kita lakukan, hasilnya dan kesannya dalam kehidupan, ataupun tentu ada yang tidak begitu disenangi kerana kesasar daripada landasan yang terbentang. Mungkin juga apa yang diharapkan hanya menambah kemelut dalam fikiran sehingga sedikit pun tidak memberikan pulangan makna. Meskipun demikian, lazimnya kehidupan tidak mungkin segalanya putih bersih dan tidak semuanya pula hitam merugikan. Saatnya, kita merenung semula, bermuhasabah, tidak mengapa biar setiap hujung tahun inilah yang kita patut lakukan. Perulangan dan perulangan, mungkin ada yang ingin melupakan perulangan perulangan itu, ada yang ingin terus mempelajaran perkara-perkara baru walaupun ia berulang. Setidak-tidaknya ada sesuatu yang dipelajari. Ambil yang jernih buang yang keruh, yang baik dijadikan teladan, yang tidak baik jadikan landasan.

3.
Ada airmata yang mengalir. Dan saya amat merasakan bagaimana degup jantung insan yang menitiskan airmatanya di hadapan saya. Apakah demikian besar dosa saya kepadanya? Namun pada sisi yang lain saya sudah kembali ke dalam diri sendiri dan azam ini terus terpelihara sampai bila-bila. Saya pulang untuk memperjuangkan jati diri insan yang tidak pernah kemarau oleh cabaran, dugaan dan pancaroba antara manusia. Jika ada yang bertanya, tentulah dunia ini begitu misteri dan kehidupan di dalamnya cukup rahsia. Tiada siapa yang sunyi daripada mengharungi kemisterian dan kerahsaiaan kehidupan dunia fana ini. Hanya Dia sahaja Yang Maha Tahu.

Khamis, November 27, 2008

Bangun dengan Keberanian

Hari ini Khamis yang penting kepada puteri saya yang bongsu, kerana hari ulangtahunnya yang ke-13. Adik sudah remaja. Meskipun saat ini dia tidak ada di biliknya kerana bercuti di kampung, sebenarnya saya telah mencium pipinya kelmarin. Kelmarin saya tiba-tiba bercuti kecemasan untuk mengikuti Kursus Umrah di Pekan Beaufort, rupanya kebetulan itu juga memberikan kesempatan untuk menemui Adik, di samping mama dan juga bapa di kampung. Moga Adik diberikan wajah kalbu yang menjadikannya lebih matang dalam usia yang sedang berkembang. Adik ternyata anak yang manja, anak bongsu kebanyakannya begitu. Dan Adik juga sudah pantai merapi rumah dan juga menyediakan juadah adik-adik sepupunya semasa emak saudaranya bekerja waktu siang. Saat ini saya memang rindu dan saya menghantar catatan selamat kepadanya selepas jam 12 semalam.
2.
Semalam keluar minum bersama Ailin Nor dan JM di KK. Kad undangan perkahwinan anak perempuan saya baru siap dicetak oleh JM. Kad itu tidak penting dalam catatan ini tetapi percakapan kami tentang Dialog Teluk yang menarik fikiran saya. Beberapa peristiwa Dialog Teluk di Wilayah Persekutuan Labuan itu telahpun kedengaran tetapi cerita kami semalam tentang seorang penulis wanita berusia yang mengambil (sebenarnya mencuri) secara sedar puisi penyair Jair Sulai... kemudian tentang rasa kurang senang Jair untuk mengambil tindakan dihalang. Tidak mengapalah, penciplak itu pun sudah tua (saya telah menggambarkan bagaimana reaksi 'makcik' tu saat diketahui 'puisi'nya itu tidak asli). Kesian dia. Dalam kes ini, sudah tentu tiada siapa dapat mengesan berlakunya pencurian karya terutama sekali sebelum manuskrip antologi Lambaian Teluk itu diterbitkan. Individu yang wajar bertanggungjawab ialah si pencuri karya itu. Beliau perlu meminta maaf dan mengeluarkan karya yang telah terbit itu. Jika tidak antologi puisi itu tidak mungkin memberikan sebarang makna kepada dialog berkenaan dan wajar sekali dianggap ia tidak wujud.
3.
Sama ada namaya bermula dengan 'Majlis' atau 'Lembaga' merujuk kepada cadangan penubuhan agensi bagi menyelaras aktiviti sastera di negeri Sabah, apa yang penting ialah penyelarasan aktiviti tidak bertindih dengan aktiviti-aktiviti sedia ada. Kerana itu juga, penubuhan bagai mana-mana agensi yang penting begini tidak berlaku dalam masa sehari dua, sebulan dua; tertakluk kepada sejauh mana kesungguhan ataupun komitmen pihak-pihak yang berkaitan. Fokus mesti jelas di mana fikiran berjalan seiring dengan pandangan-pandangan yang dimurnikan. Barangkali kelihatannya payah tapi tidak parah, kerana bila ada usaha sentiasa akan ada jalan kejayaan. Bila mampu membuka sedikit demi sedikit minda positif insyallah akan terbuka luas jalan yang diharapkan untuk membangunkan idealisme para pejuang yang bangun dengan keberanian.

Selasa, November 25, 2008

Mendapatkan Jalan Kebahagiaan

1.
Kehidupan ini perulangan perulangan, itu yang pernah saya katakan dalam catatan kepada Abd Naddin pertama kali. Saya bahagia dengan ungkapan itu. Sejauh mana benar betulnya kita boleh sama-sama telusuri hari-hari yang berlari.

2.
Kenangan, entah sudah berapa kenangan telah tercipta, jika bukan diinginkan pun kenangan bakal dicipta dan hanya dinamakan kenangan setelah ia berlalu dan masa kini menjadi layar yang menghidupkannya. Saya berkata, kenangan adalah kelmarin yang hidup hari ini. Saya pernah katakan ini kepada seseorang yang banyak mempengaruhi. Saya katakan itu lagi kepada anak perempuan saya yang bakal mengharungi hari-hari 'besar'nya, dan dia ternyata bingung walaupun berkali-kali saya katakan dan menjelaskan. Apapun, yang jelas kenangan itu sesuatu yang wujud tanpa kelihatan dan dinikmati meski perih walaupun ada saatnya bahagia.

3.
Saya menjadi begitu haru setelah membaca sebuah sajak adik dan sahabat baik saya JY petang tadi lewat blognya. Ada air mata yang mengalir di kalbu, saya teringatkan peristiwa-peristiwa pedih yang pernah diharunginya dan juga saat-saat manis yang pernah diceritakannya. Barangkali semua yang pedih itu telah bernoktah namun tiada apa yang boleh menahan jika ada waktu yang lain ia datang juga. Lantaran sajak itu begitu mengesankan ingatan-ingatan masa lalu saya turut menyisipkannya dalam blog ini:

KASIH TELUK RINDU

Mengenang pertautan kasih diteluk rindu
mengingati kau yang sentiasa bersama
tak lenyap walau sesaat
waktu yang remaja

adaku adalah adamu
tiadaku adalah tiadamu
ada kita adalah tanda
tiada kita adalah pusara!

diteluk rindu telah kurasai angin
kudengari nyanyi pohonan rhu
dipantai waktu
kawanan burung melagukan syair
teluk persalaman yang dalam
memanjang pantai perkasihan
dari Kimanis ke Teluk Brunei

pantai teluk rindu yang memutih
kita bersama memakna teriak ombak
kita bersama mentafsir garis air
kita bersama menghala arah tuju
rindu yang satu

JY
Putera Jaya Telipok
5.30 pagi @ 18 Nov. 2001





----------------
Now playing: Nat King Cole - Love
via FoxyTunes

Cerita Bantal Buruk dan Bapa

1.
Isteri saya membebel. Katanya, ini 'bantal buruk' jangan lupa! Bukan apa, rupanya yang dimaksudkannya 'bantal buruk' tu, kamera saya. Dia merujuk gelaran itu kerana ke sana ke mari benda itulah teman saya sekarang. Pantang melihat objek-objek ganjil dan jarang-jarang dilihat termasuklah imej-imej yang saya senangi seperti bunga-bunga dan awan.

2.
Hanya tinggal kurang 3 minggu, saya akan menerima menantu. Memang merasai bahang kesibukan. Tapi yang lebih sibuk ialah emak saya dan juga adik ipar saya di kampung. Kebetulan majlis persandingan anak perempuan saya di kampung, di rumah kami. Saya amat puji adik ipar yang bertugas sebagai guru itu. Orangnya memang rajin juga merupakan seorang pekebun yang amat gigih. Di belakang rumah kami dulu adalah kebun getah; itulah sumber pencarian bapa membesarkan kami 6 beradik selain emak menjual kuih dan soto di gerai mereka. Kini kawasan ladang getah itu telah berganti wajah dengan sawit. Adik iparlah yang menggantikan tanaman itu apabila harga sawit pun memuaskan dan kebetulan pokok getah yang dulu itu sudah tidak 'bersusu' lagi.

Mudah-mudahan majlis persandingan anak gadis saya yang sulung itu berjalan dengan lancar. Insyaallah pada ahad, 14 Disember bersamaan 16 Zulhijjah 1429, sahabat handai diundang hadir.

3.
Saya senang sekali apabila sahabat baik saya JY sudah membina blognya. Nah, JY punya idealisme tersendiri. Beberapa minggu yang lalu Abd Naddin juga melakukan hal yang sama. Saya merasa kehidupan ini cukup bermakna apabila menikmati buah fikiran mereka berdua sebagaimana pemikiran-pemikiran sahabat-sahabat yang lain juga. Memang ada kalanya membaca catatan pengalaman orang lain memerikan lagi kehidupan ini. Setidak-tidaknya membuka dimensi ruang fikir yang baru sebagai pendorong baru.

4.
Teringatkan bapa. Bila adik perempuan yang bekerja sebagai Ketua Jururawat di Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu memberitahu hasil pemeriksaan doktor 'kemungkinan' bapa mengidap kanser di peha, saya tergamam juga. Kelmarin bapa dibawa ke klinik swasta untuk melakukan imbasan pada ketumbuhan di peha kanannya. Kasihan bapa.

5.
Saya tetap mengingatkan Pak Shuhaibun, Pak Amil Jaya dan Babu Dayang Salmah yang seusia dengan bapa.

Antara ayat-ayat sunyi

1.
Tidak mudah melupakan sesuatu yang telah abadi bersemi dalam sanubari. Satu demi satu telah tiba dan akan tiba pada saat-saat yang berdetik itu terulit pelbagai imbau kenangan. Kenangan adalah kelmarin yang hidup hari ini. Inilah ungkapan yang diucap dalam diam yang amat dalam. Sebuah puisi tak pernah menghentikan pengalaman-pengalaman yang berlalu seperti mengalirnya darah, berdegupnya jantung dan akar fikir yang menjalar subur, mendambakan sebuah arah ke aras teratas. Dan inilah ayat-ayat sunyi yang sering menyapa perjalanan-perjalanan tersisa.

2.
Tidak mudah melupakannya walaupun diminta untuk itu.

3.
Kau tak pernah memahami mengapa sering terjadi duka menjadi riwayat peristiwa berulang dan berulang detik demi detik menyatukan gumam yang tersaring di halkum tanpa bunyi yang memberi erti saat diberitahu keberangkatan terjadi juga kau hanya mengetahui erti duka memandang jeritan sukma bersahut di celah danau rahsia rasa sekelilingmu menjelmakan bayang-bayang angan yang semakin tidak datang selain menunggu cuaca baru menyingkap hijab menyembunyikan segala segara makna.

4.
Melihatmu, Duka.

5.
Jangan lakukan lagi
meski pejam mata
sengaja saja melihatmu
ketawa,duka!