Jumaat, Mac 14, 2014

Bukan sekadar menulis



"Kalau kamu bukan anak raja dan engkau bukan anak ulama besar, maka jadilah penulis." (Imam Al Ghazali).

HAKIKAT menulis sesungguhnya adalah untuk mempersembahkan fikiran, untuk mengatasi tekanan-tekanan hidup dan untuk mengungkapkan gagasan secara bebas. Lalu pada akhirnya menemukan konsep "mengikat makna" yang prinsipnya tidak mungkin kita hanya melakukan upacara membaca saja atau menulis saja. Dua kegiatan ini harus dipadukan agar kita langsung dapat merasakan manfaat membaca dan menulis.

Menurut Stephen King "ketika seorang penulis hanya menunggu waktu yang tepat atau menunggu datangnya inspirasi ketika hendak memulakan penulisan, maka sebenarnya ia belum menjadi dirinya sendiri." Dalam erti yang lain "kita tidak harus menunggu datangnya inspirasi itu, kita sendirilah yang menciptakannya."   Kata-kata ini selalu bermain dalam ingatan saya melalui pesan sasterwan Amil Jaya, "penulis harus berjalan, dengan berjalan dia merakam pengalaman. Penulis mesti melaluinya bukan sekadar duduk, melamun, menanti ilham tiba". Maka untuk menjadi penulis, dituntut kesungguhan, keseriusan, konsistensi dan kerja keras. Tidak ada alasan untuk tidak ada idea, kerana sesungguhnya hambatan kita itu adalah idea, ketidaktahuan kita itu juga merupakan idea, maka tulislah hambatan itu. Tulislah kerana kemudiannya akan menjadi solusi dari hambatan idea tersebut.

Mungkin secara sederhana untuk menulis hal yang perlu diperhatikan untuk pertama kali adalah "apa" lalu "bagaimana" dan yang paling penting adalah isi daripada tulisan. Dalam maksud, kita memang menulis kerana kepentingan itu agar kita tidak kaku dan jumuh, biarkan tulisan itu mengalir sesuai dengan kemahuan idea yang ada dalam kepala, lanjutkan terus kalau masih ada sisa di benak kita, jangan berhenti. Kebenaran tata bahasa jangan dulu diperhatikan, demikian juga keindahan dan gaya. Kerana hal itu akan mengganggu konsentrasi berkreatif. Biarkan otak dan tangan terus menulis merangkaikan kata demi kata.

Ada tiga hal yang setidaknya mempengaruhi perkembangan peribadi seseorang. Tiga hal itu berupa bakat, lingkungan, dan buku yang dibaca. Bakat mengarah kepada suatu pembawaan sejak lahir. Sedangkan lingkungan merupakan tindakbalas dalam merangsang bakat sebagai kesempurnaan kewujudan. Sementara buku adalah ruang khidmat untuk menandaskan idea dan gagasan-gagasan yang menawarkan ruang inspirasi.

Salah satu bakat yang dimiliki oleh seseorang iaitu kemampuan untuk berbahasa. Secara normal, semua orang yang dilahirkan ke dunia, kemampuan berbahasa menjadi bekal pokoknya. Hal itu menjadi saranan dalam mengembangkan potensi keperibadiannya yang lain. Tinggal di mana orang tersebut berada, maka bahasa yang terbentuk adalah sesuai dengan lingkungannya.

Sementara yang berkait dengan bahasa dan merupakan sebahagian bentuk dari pengembangan kemampuan berbahasa adalah sastera. Dalam mencipta karya sastera konstruksi bahasa tidak akan terlepas daripadanya. Bahasa sastera merupakan bahasa pengembangan peribadi manusia yang mengarah pada nilai estetika. Bahasa ini pada dasarnya dibentuk sama dengan bahasa-bahasa pada umumnya, iaitu melalui proses interaksi dengan lingkungan yang bertumpu pada pembawaan.

Seseorang menuturkan bahasa disebabkan oleh adanya wacana lingkungan, baik lingkungan fizik maupun psikik. Lingkungan itulah yang menjadi media pemicu akan hadirnya ujaran bahasa termasuk sastera. Orang tersebut bermaksud ingin menyampaikan pesan tertentu atas fenomena yang telah ditangkapnya. Oleh sebab itulah, estetika bahasa dalam sastera merujuk pada dua hal iaitu estetika struktural dan estetika semiotik. Estetika struktural (khasnya puisi) diwakili dengan adanya perwujudan nilai puitis yang berhubungan dengan diksi, rima, irama, aliterasi, asonansi, permajasan, enjambemen dan tipografi. Estetika semiotik pula berorientasikan pada makna dan nilai-nilai yang hendak disampaikan pengarang melalui karya sastera yang membekasinya.

Untuk mencapai kedua estetika tersebut, seorang pengarang tidaklah serta merta atau secara spontan menggenggamnya. Seorang pengarang harus menempuh proses tertentu dalam menggauli dan mengintimi sastera. Proses tersebut dapat ditempuh dengan dua jalan, iaitu menghujani fikiran dengan bacaan-bacaan dan bertukar fikiran atau bertukar pengalaman dengan kawan yang sama-sama berkecimpung dengan sastera. Kedua hal itu tentunya tidak terlepas dari faktor lingkungan juga. Sebab fenomena lingkunganlah yang mengilhami akan hadirnya sebuah karya dari peribadi seseorang.

Kedua-dua estetika di atas pada gilirannya akan menjelma sebagai suatu kekuatan yang sungguh luar biasa dalam karya sastera. Dapat dikatakan bahawa dua hal itu seiring sejalan. Yang satu sebagai jasad dan yang lainnya sebagai roh. Jasad tanpa roh maka tak ada kehidupan. Roh tanpa jasad maka tak tampak jejak keberadaannya.

Karya sastera adalah karya seni yang berbicara tentang masalah hidup dan kehidupan, tentang manusia dan kemanusiaan yang menggunakan bahasa sebagai mediumnya (Esten, 1980). Seirama dengan itu (Rusyana, 1982) menyatakan, "Sastera adalah hasil kegiatan kreatif manusia dalam pengungkapan penghayatannya tentang hidup dan kehidupan, tentang manusia dan kemanusiaan yang menggunakan bahasa." Daripada kedua-dua pendapat itu dapat ditarik pengertian bahawa karya sastera adalah karya seni, yang menggunakan alat ungkap bahasa sebagai alat penyampainya, yang esensinya adalah tentang hidup dan kehidupan, manusia dan kemanusiaan. Dari simpulan itu kemudian dapat dimunculkan pertanyaan, "Apakah seseorang perlu belajar sastera?" Jika ya, apa hasil akhir yang diharapkan daripada pembelajaran itu? Bagaimana pembelajaran itu dilaksanakan? Logikanya pembelajaran sastera memang tidak dapat dipisahkan dengan pembelajaran bahasa. Namun, pembelajaran sastera tidaklah dapat disamakan dengan pembelajaran bahasa. Perbezaan hakiki keduanya terletak pada tujuan akhirnya.

Menurut (Oemarjati, 1992), seperti berikut ini. "Pengajaran sastera pada dasarnya mengemban misi efektif, iaitu memperkaya pengalaman dan menjadikan (lebih) tanggap atau peka terhadap peristiwa-peristiwa di sekelilingnya. Tujuan akhirnya adalah menanam, menumbuhkan, dan mengembangkan kepekaan terhadap masalah-masalah manusiawi, pengenalan dan rasa hormatnya terhadap tata nilai – baik dalam konteks individual, mahupun sosial."

Jika diperhatikan ketiga pendapat di atas, dapat disimpulkan bahawa pembelajaran sastera sangatlah diperlukan. Hal itu bukan saja ada hubungan dengan konsep atau pengertian sastera, tetapi juga ada kaitan dengan tujuan akhir dalam pembelajaran sastera. Dewasa ini sama-sama dirasakan, kepekaan manusia terhadap peristiwa-peristiwa di sekitar kita bahkan dalam konteks global semakin tipis, kepekaan terhadap masalah-masalah manusiawi semakin berkurangan. Apakah ada celah alternatif melalui pembelajaran sastera untuk menyentuh kembali kekurangpekaan itu? Perihal inilah barangkali yang perlu menjadi bahan renungan sebagai dasar untuk pembelajaran sastera. Dan, bagi penulis, tugas kita bukan sekadar menulis tetapi harus meniti, meneliti hal-hal pembelajaran yang berterusan tentang kehidupan, mengenai jati diri atau hal-hal yang berkaitan dengan kemanusiaan dan kasih sayang atau ketuhanan sebagai puncaknya.


HURUF-HURUF YANG WANGI




Apakah kau dapat membaca huruf-huruf yang bersembunyi di dalam fikiran? Hanya mengandai tentang malam atau detik kehadiran mimpi-mimpi syurgawi menghentikan kata tanpa huruf, meraba-raba mencari punca sedangkan akar akal telah lama bertunjang tapi makna segalanya terhimpun dengan ilusi yang pekat menenggelamkan hakikat menyamai dusta adalah permainan semata-mata. Kegembiraan adalah bahagian perjalanan ke syurga dengan bahagian yang lain memberi makna penghidupan apakah berhasil mengambil erti seadanya atau terus bergelumang dengan tanya dan andaian yang mencuka rasa, tak ada yang tulus memaknai setiap peristiwa adalah duka yang membuka andatila diri, membenarkan kepercayaan titik terjadi sebelum menerima cahaya Maha Cahaya dengan sabar dan redha. Hanya insan kecil yang kurang gagah disergah putus asa membayangkan titik-titik kelam hadam dan khatam dalam zahir kehidupan, kau tak mampu membaca huruf-huruf wangi itu lagi meski sampai berakhirnya pelabuhan itu nanti.

HASYUDA ABADI,
Pustaka Kreatif Hasyuda,
Kota Kinabalu, Sabah.

2 Zulkaedah 1429H

Rabu, Mac 12, 2014

STANZA NYANYIAN BURUNG-BURUNG


i)Nyanyi Burung kepada Awan

setelah kau khabarkan sebuah perjalanan
sayap jelitamu menerjah ke dada awan gemawan
barangkali kesempatan ini telah bermula
daripada kata-kata yang diam
sebenarnya telah ada keterujaan
untuk segera berangkat
ke destinasi yang jelas
dalam bayang
dalam senandung nyanyian -
telah kudatang kepadamu
telah kudatang kepadamu, awan-awan

ii)Nyanyi Burung kepada Malam

hanya cahaya yang mampu membawa
di manakah sukmamu bersembunyi
sedang halkum tak membaca aksara
selain khusyuk memuji Tuhan
seperti tak ada lagi kebarangkalian
untuk datang atau untuk kembali
segalanya ditakdirkan begini
tak lagi terasa rupa atau sapa
tak lagi tersisa kata atau makna
meluncur terbang mengarah kelam
dengan diam damai
dengan malam
dengan alam

iii)Nyanyi Burung kepada Lautan

mungkinkah ada pusaran gelombang yang menelan
serba tafsir dan tamsil bergema
ada lorong-lorong yang membawa ke dasar
di lapangan lautan yang sukar difahami
di sini segalanya mencari
burung-burung laut yang akur
tak berpuas rasa membuka seluasnya
gelora gelombang
di pantai menunggu sebuah janji
di pergunungan menanti terbukanya cahaya
dari lautan bergema zahir zikir
dari lautan mengaum zahir fikir
dari lautan mengalun zahir segala mungkin


(iv)Nyanyi Burung kepada Diri

telah terungkai kun faya kun
hanya kembali ini memandangnya
berserah pasrah
saudara-saudara yang berjuang
entah untuk apa dan kepada siapa
sukar difahami tetapi ini terapi
yang mengajar diri
mengingatkan seluas dataran
seluas lautan seluas angkasa
seluas cinta seluas diri
apakah yang dapat diberi
dari hikmah dan ingatan ini
doa-doa para daie, para insan
para sahabat, para makmum
para pengasih kepada Maha Pengasih
buatmu
inilah nyanyian sukma
yang terus terbang
mengibarkan jelita sayap-sayapnya.


Kota Kinabalu
12 Mac 2014



Isnin, Mac 10, 2014

Hidup Bersama - A. Samad Said



PUSTAKA IQBAL NAZIM

Kata-kata Terpilih HA


Kau dan aku memang tak sama walaupun melalui kenangan yang sama. [21/2/14]

Tak kan berubah adalah kenangan. Walaupun zaman telah merobah ingatan seseorang. . [21/2/14]

Sulitnya mengatakan tidak demi memelihara persahabatan. Sebab itu saling memahami dan mengerti sangat perlu. [21/2/14]

Memaafkan orang lain lebih baik daripada menghukumnya. [20/2/14]

Setiap tahun negeri kita mencari orang paling cantik tidak pula tercari orang paling cantik fikirannya. Orang cantik nanti akan jelek bila dimamah usia sedang fikiran yang cantik semakin dihargai oleh usia. [19/2/14]

Kita tidak tahu niat seseorang, melainkan menzahirkan sikap positif terhadapnya. [17/2/14]

Muhasabah walaupun dalam pesona bahagia. Kerana saat bahagia kita mungkin alpa. [17/2/14]

Ketawa kita kawan ikut, tangis kita sahabat ikut. Sebaik kawan dan sahabat adalah diri sendiri. [29/1/14]

Apabila kita memiliki niat yang murni, inshaAllah kita juga memiliki ketenangan yang memberikan jalan yang indah dan mudah. Saya sentiasa merafakkan doa buat sahabat-sahabat yang terus berjuang. Cabaran kita tak mungkin habis namun mampu diatasi. Kita sentiasa berhadapan dengan pelbagai situasi dan ragam. Kita juga berhadapan dengan karenah insan yang tepu dengan kerenahnya juga. Kembali kepada nawaitu, kita hadapi segalanya dengan sabar waima di hadapan itu serigala yang bila-bila masa merobek-robek akal budi kita. [25/2/14]

Manusia yang bahagia ialah mereka yang membahagiakan orang lain walaupun sekadar sebuah senyuman. [16/1/14]

Hujan ini bagai sebuah melodi. Ada nada tinggi kadang rendah bahkan korus seperti menekankan makna yang terinti penghayatan anugerah Ilahi. [16/1/14]

Dua berita gembira hari ini. Pertama buku puisi saya akan diterbitkan dan kedua, kelahiran Sumayyah Zhufairah. Alhamdulillah syukur. [24/12/13]

Ya Allah, permudahkan isteriku, melahirkan zuriat kami. [24/12/13]

Jangan berputus asa, sesungguhnya akan datang kepadamu kebaikan dari arah yang tidak diketahui. [5/12/13]

Memandang sesuatu sama ada dengan mata yang baik atau tidak, bukan ukurannya, tetapi pandangan yang luhur dan jujur diukur dari mata hati. Tuhan Maha Tahu. (22 Mei 2013)

Keangkuhan menyebabkan manusia dihormati kerana kehormatannya sendiri telah tiada. (19 Mei 2013)

Jangan terlalu yakin bahawa kita sudah begitu bagus dalam apa juga bidang sehingga menyekat pilihan orang lain dalam upayanya menghasilkan karya yang terbaik. Kadang lihat dulu keperkasaan diri apakah sudah dipunyai. Ilmu sudah cukup bagus untuk orang lain sedangkan masih banyak hal yang harus didalami untuk diri sendiri. Semog diinsafi. Kita perlu berkongsi bukan sekadar menyatakan kelemahan orang lain. (9 mac 2013)

Jika kita merasa begitu sempurna sehingga sapaan kebaikan diterjemahkan sebagai pisau mengerat urat-urat fikir yang rasional terserah kerana kewarasan tidak selalu memberikan kita keputusan yang tepat apabila ia diletakkan pada tempat yang tidak tepat. Benarlah tidak semua manusia berakal itu menggunakan akalnya tetapi lebih sanggup meruntuhkan jambatan daripada memantapkan keutuhan jambatan itu. Semoga kita tidak tergolong sebagai orang-orang yang rugi. (8 Februari 2013)

Mengapa anda memilih jadi penulis sudah pasti ada jawapannya yang konkrit. Soalnya, jika anda punya tujuan tertentu, mengapa ribut bila anda tidak menerima layanan yang baik daripada audiens anda? Lakukanlah dengan cara yang betul bukan meminta-minta atau menagih simpati. Tunjukkan kemampuan bukan keampuan! (25 Mei 2011)

Mungkin kita ingin memahami dan memahamkan menerusi citra yang pelbagai, misalnya dengan bahasa berterus terang, dengan bahasa badan atau bahasa diam. Namun ada saat kita tidak mampu melakukannya, entah mengapa, sama ada mahu menjaga hati atau sekadar terus memerhati. Apapun situasinya, ada hari yang lain kita akan memahaminya sendiri, bukan melalui sesiapa, tetapi satu anugerah yang diberikan Tuhan dan tiada sesiapa mampu menafikannya. (22 Mei 2013)

Ketika di hadapan cermin apa yang selalu kita perhatikan? Rambut yang sudah berwarna atau kulit muka yang kerdut atau pandangan yang hilang. Syukurlah jika saat merapi diri itulah yang diberikan tumpuan kerana dari situ kita harus sedar kita bukan sesiapa lagi kecuali sebuah pinjaman yang akan hilang. Kerana itu juga mengapa harus berbangga diri? (20 Mei 2013)

Apakah kita berfikir bahawa kitalah yang terbaik? Tentu tidak. Tetapi muhasabah diri wajar dilakukan kerana kekurangan kita ada di mana-mana tanpa disedari. Malah yang terbaik mengatakan keterbaikan bukan kita sendiri. (20 Mei 2013)

Apabila bercakap tentang kecemerlangan diri sudah pasti kejujuranlah yang mungkin menjadi pendorong. Mengapa mungkin, kerana kejujuran sukar diukur dengan hanya kata-kata indah. Sebenarnya keindahan kecemerlangan itu ada pada mata batin orang lain yang lebih jujur mengukur bukan atas dasar jaga rasa tetapi jaga benar. (20 Mei 2013)

Orang yang terkenal juga sering melupai saat hidup sederhana. Saat terkenal dia lupa bahawa itu hanyalah sebahagain kecil anugerah yang diberikan Tuhan kepadanya. Kadang hal ini menyebabkannya tamak dan rakus, enggan berasa puas dan sering mengelabui mata orang lain dengan kelebihan yang dia miliki. Seorang yang hipokrit tidak pernah malu untuk meletakkan maruah diri di mana-mana waima berlakon untuk meraih sesuatu yang menguntungkannya dan mencapai hasrat fikirannya. Sederhana bukan pakaiannya. Bukan pilihannya. Meraih segala kemampuan harta memang sulit. Tapi lebih sulit lagi mengendalikannya menjadi tampil secara sederhana. Kerana nafsu memang tidak pernah berhenti mengalir ke segala arah.  (19 Mei 2013)

Setelah menjadi terkenal kadang terlupa ia hanya suatu kelebihan yang sedikit berbanding yang lain. Kelebihan begitu tidak seharusnya menolak diri ke tingkat angkuh dan rakus. Masihkah letak diri pada tempatnya yang biasa namun tetap juga berbisa. (15 Mei 2013)

Kesederhanaan itu senjata untuk berjaya. Bukan akur kepada keadaan tetapi inilah jalan yang indah bagi pejuang yang sabar. (15 Mei 2013)

Ingatan kita bersama. Bersederhanalah biarpun di saat punya kuasa atau di saat biasa-biasa. Kuasa yang diberi kepada yang berhak merupakan suatu amanah. Cermin diri kembali apa yang telah dilakukan ketika amanah yang digalas itu dilaksanakan. Apakah wujud wajah sombong dan angkuh itu? Kita manusia bukan haiwan yang sirna perasaan. Kesombongan dan keangkuhan tidak membawa kita ke mana-mana malah membuka jalan dendam dan kebencian. Beberapa hari yang lalu mungkin telah merenggangkan kita sebagai manusia meski sekampung atau senegara. Namun hari ini dan seterusnya kita masih punya negara yang bermaruah, makmur dan damai. Semoga kita bijaksana dalam memberi dan menerima. (6 Mei 2013)

Saya sering mengingatkan diri sendiri bahawa kesempurnaan jarang ada tetapi jalan ke arahnya terbentang luas asalkan minda kita juga ikut terbuka luas. ( 6 Februari 2013)

Sebagai penulis yang telah menempa nama bertahun-tahun berkarya puluhan buku diterbitkan seharus mampu melahirkan karya yang lebih hebat. Mengapa ya penulis yang begitu ternama masih berbicara tentang rajuk dan kurang bertenaga menzahirkan diksi yang mencabar baru bernas dan lari daripada kebiasaan. (6 Februari 2013)

Kerana mahu kekal dikenali, dia memilih jalan yang lain. Kerana mahu selalu dihormati, dia sanggup menjadi duri. Kerana mahu sentiasa disanjung tinggi, dia siap memilih api. Dengan jalan yang lain dia membuka baju dan mengibarkan bendera baru. Meski duri dia selesa mencuri hati orang-orang yang keliru. Di mulut api dia ekor yang mentafsir dunianya akan hancur kecuali membakar sekam dari dalam. Dia memang pandai memberi madu dan jadam. Dia pintar memutar benar memudar onar. Berdiri di arena menjual kalimat ubah dan baru di tengah orang-orang yang keliru. Mereka menyahut ya, ya, ubah ayuh ubah! Sedang jalan yang baru tiada di mata, mahu diubah apa, mahunya apa jika bukan tempatnya! Dia adalah dia yang sentiasa mengimpi jalan selesa. Dia adalah dia yang lazim menzalimi pekerti. Dia adalah dia yang meluap lupanya demi sebuah mimpi dan janji. (12 November 2012)

Apabila perasaan benci menguasai, semua situasi dipandang kelam dan sirna rasional akal. Kebaikan dientengkan keburukan pula diwangikan. Satu ketika akal harus difitrahkan. Kembali murnikan minda. Pulang ke madarasah asal dan dapatkan ketenangan kebenaran. (5 Ogos 2012)

Bosan membaca politik dan polemik. Semoga kamu berbahagia diberi otak untuk merasionalkan bukan meradikalkan fikiran. ( 3 Ogos 2012)

'Hari Puisi Nasional' sifatnya 1 negara, bukan 'Hari Puisi Sabah' tapi nak dapatkan sokongan dana bukan mudah.Terpaksa bekerja keras.Memerlukan komitmen yang tinggi.Namun tinggi bagaimanapun, yang bakal terjadi nanti tentulah tidak mencapai apa yang diharapkan.Sedih juga sesetengah jabatan yang mempunyai kaitan dengan KESENIAN enggan membantu.Cakap saja bukan main hebat, bila sampai masanya berbagai alasan diberi. (18 Februari 2012)

Facebook tempat berjabat salam untuk saling kenal mengenali, mengakrabi tali silaturrahim, saling mengkhabarkan, juga tempat menyalin ilmu, menyuara pandangan, mengiktibar peristiwa, berkongsi masalalu. Itu jika digunakan sebaiknya, alhamdulillah. Kita juga telah membaca lewat tag biasanya,catatan-catatan yang kurang berguna apabila memang disalahguna. (20 November 2010)

Biarlah setiap kata menerbitkan makna yang tidak sia-sia. (26 Oktober 2009)

Dengan menyalakan lilin orang lain, lilin kita tidak akan padam, malah akan mendapat lebih cahaya. (19 Oktober 2009)


PUSTAKA IQBAL NAZIM