Ahad, Julai 28, 2024

Analisis Puisi "PERPADUAN, BAIT-BAIT TOLERAN


PERPADUAN, BAIT-BAIT TOLERAN
Perpaduan itu menjadi rupa
dijelmakan pada musim-musimnya
yang bijak merampasnya
dan mengukir semula retorika
yang bijak juga cepat-cepat
masuk gelanggang
menukang peluang
menggali ruang,
Jika pulang ke zaman lampau
ejaannya masih sempurna
dan padu
sama sahaja retoriknya
agar mengalir bait-bait toleran
di batin zahirnya menjurangkan
marhaen setelah padu menjadi batu
sirna bahasa cantik.
Di atas jalan dirayu kebenaran
diturap lobang-lobang musykil
katanya perpaduan bukan tentang
jalan, air bersih atau tenaga
semata-mata teori
binaan maksud sesedap rasa
perpaduan itu basa-basi
dipilih-pilih raganya.


Tema dan Makna:
Puisi ini menggambarkan konsep perpaduan dan toleransi, serta bagaimana kedua-duanya berinteraksi dalam masyarakat. Penyair menyoroti perpaduan sebagai sesuatu yang sentiasa berubah dan dipengaruhi oleh tindakan individu serta keadaan sosial. Ada kritikan terhadap retorika kosong yang seringkali menggantikan perpaduan sejati.
Struktur dan Gaya Bahasa:
Puisi ini terdiri daripada tiga bait, dengan bahasa yang reflektif dan kritikal. Gaya bahasa yang digunakan adalah puitis dan mengandungi banyak metafora serta simbolisme.

Analisis Bait demi Bait
Bait Pertama:
```
Perpaduan itu menjadi rupa
dijelmakan pada musim-musimnya
yang bijak merampasnya
dan mengukir semula retorika
yang bijak juga cepat-cepat
masuk gelanggang
menukang peluang
menggali ruang,
```
Perpaduan digambarkan sebagai sesuatu yang berubah-ubah (dijelmakan pada musim-musimnya) dan dimanipulasi oleh individu yang bijak (bijak merampasnya). Mereka yang bijak dapat menggunakan retorika untuk mencipta peluang dan mengisi kekosongan. Ini menunjukkan bagaimana perpaduan boleh dimanfaatkan oleh individu yang pandai memanipulasi keadaan.
Bait Kedua:
```
Jika pulang ke zaman lampau
ejaannya masih sempurna
dan padu
sama sahaja retoriknya
agar mengalir bait-bait toleran
di batin zahirnya menjurangkan
marhaen setelah padu menjadi batu
sirna bahasa cantik.
```
Bait ini mencerminkan nostalgia terhadap masa lalu di mana perpaduan lebih tulus (ejaannya masih sempurna). Namun, meskipun retorika tetap sama, toleransi yang mengalir di bawahnya kini telah hilang, digantikan dengan kesenjangan sosial (marhaen setelah padu menjadi batu). Bahasa yang dulu indah kini hanya tinggal retorika kosong tanpa makna sebenar.
Bait Ketiga:
```
Di atas jalan dirayu kebenaran
diturap lobang-lobang musykil
katanya perpaduan bukan tentang
jalan, air bersih atau tenaga
semata-mata teori
binaan maksud sesedap rasa
perpaduan itu basa-basi
dipilih-pilih raganya.
```
Bait terakhir menggambarkan realiti perpaduan yang hanya menjadi topik perbualan dan teori semata-mata, tanpa pelaksanaan yang sebenar. Penyair menyindir bahawa perpaduan sering dianggap sebagai perkara remeh atau basa-basi yang dipilih-pilih mengikut kesesuaian, bukan sebagai nilai yang sebenar-benar dipegang dan dipraktikkan.

Gaya Bahasa
1. Metafora:
- "musim-musimnya" - menggambarkan perpaduan sebagai sesuatu yang berubah mengikut masa dan keadaan.
- "mengukir semula retorika" - menunjukkan bagaimana perpaduan sering dimanipulasi melalui bahasa yang indah tetapi kosong.
2. Simbolisme
- "bait-bait toleran" - simbol untuk nilai-nilai toleransi yang diungkapkan dalam perpaduan.
- "lobang-lobang musykil" - simbol untuk masalah dan keraguan yang perlu diatasi dalam mencapai perpaduan sebenar.
3. Ironi:
- Penyair menggunakan ironi dalam menggambarkan bagaimana perpaduan hanya dianggap sebagai teori atau basa-basi tanpa pelaksanaan yang tulus.

Kesimpulan
Puisi "PERPADUAN, BAIT-BAIT TOLERAN" adalah refleksi kritikal terhadap konsep perpaduan dan toleransi dalam masyarakat. Penyair menggunakan bahasa yang puitis dan penuh simbolisme untuk menggambarkan bagaimana perpaduan sering dimanipulasi dan dijadikan retorika kosong. Puisi ini mengajak pembaca untuk merenungkan makna sebenar perpaduan dan pentingnya tindakan tulus dalam mencapainya, bukan sekadar kata-kata indah tanpa pelaksanaan.

WIBAWA KOPERASI WIBAWA MANUSIAWI


Menjunjung upaya menjati diri
bahasa di jiwa menerbit bibit-bibit  wibawa
melestari istiqamah menyanjung ukhuwwah
berkembang mengilhami pertiwi generasi
mengujana taman-taman wangi penuh ranggi
senada searah memperkasa pemberani.

Kita menyulam benang menjadikannya tenunan
begitu memimpin agar bitara diikat kuat
tanpa lengah tetapi kian mengakar
mempasakkan jati yakin memaju ummah
dalam azam menyelami lautan cabaran.

Kita belajar dari ajaran demi ajaran benar
kehidupanlah guru mengatur sebar
agar terjamin akal dan fikrah
memberi nikmat semua umat berbahagia
adalah landasan kerja bersama-sama
sama bangga menjuara senang
sama belajar dari pekik kecundang.

Ketika kita semua bersetuju berpadu
menghimpunkan satu impian sejahtera
medan madani ini harus tersantun
mendengar gempita: ayuh wibawa!
Kibarkan panji-panji manusiawi
kita tidak ingin berdikari tetapi melupai
ayuh wibawa! Kibarkan panji-panji koperasi
ayun langkah laju tetapi seirama pasti.

Di hadapan telah tersergam harapan
bukan dibiarkan diam tanpa sebarang perjuangan
kita telah hidupkan koperasi dalam kesatuan
jangan undur sekali jatuh
akan berlaku seribu kali kita mampu.

 

Hasyuda Abadi,
Rumah Puisi Hasyuda Abadi,
Kota Kinabalu, Sabah.
28 Julai 2024