Ahad, November 30, 2008

Saat Seperti Ini Tentang Sebuah Puisi

Siapakah yang termakan cili ... teringat cetus erti peribahasa lama yang relevan sekiranya wujud nilai sahsiah diri yang baik tanpa membiarkan setiap aksara dan abjad dipersatu memancarkan makna, meskipun lebih diam dan mendalam. Sebuah puisi sentiasa hidup dengan tanggungjawab kerana apapun juga yang ingin dipersembahkan ia bukan sekadar luahan rasa bahkan mengobjekkan sesuatu agar difahami, dimengerti, dinikmati dan akhirnya apakah sebuah makna itu memberikan 'tusukan' yang tepat. Tentu sahaja sebuah kepuasan tercerna. Puisi juga merupakan kepuasan. Meleraikan kekusutan. Juga, sebuah terapi yang memberikan nikmat. Soalnya, apakah akan berakhir di situ?

Pagi ini saya menghayati sebuah puisi berjudul 'Geluk Rasa' tersiar di media tempatan (Harian Ekspress - Kota Kinabalu, Sabah). Penyairnya terlalu dekat dalam kehidupan yang agak sulit untuk dikongsikan di sini, di saat ini. Jelasnya puisi ini bagaikan sebuah tikaman, bagaikan busur panah yang menembusi ruang kalbu secepat kilat. Namun bagi penyairnya, itulah hakikatnya seperti apa yang dialaminya, tentunya - pedih, kecewa, lara dan rasa-rasa yang seumpamanya.

Tidak mudah melupakan setiap bait yang diungkapkan.

2.
Belajar untuk menghargai. Terkenang ramai orang yang pernah datang dan berusaha untuk menghargai. Hati budi, rupanya bukan semudah mengenal sesuatu secara fizikal. Citra diri tidak mungkin sama dengan sesiapa pun. Nilai kenal lebih banyak pada luaran sambil kehalusan dalaman hanyalah terletak kepada 'kebarangkalian' dan 'kebetulan'. Tidak semua yang ditemui memiliki kesempurnaan yang diperlukan. Waima yang terlalu dekat, masih juga wujud lompang hingga terdorong kepada gambaran yang kabur, keyakinan yang rendah, prasangka yang menggunung.

Akhirnya, merelakan saat-saat indah itu berlalu dan berlalu hingga sampai ke suatu titik yang tiada siapa berani merubahnya kecuali Yang Maha Agung.

3.
Sebuah azam terus terbina. Mudah-mudahan segala langkah dan gerak fikir lahir pada akal zahir dan rahsia mengikut jalan-jalan yang lurus dan kudus. Masa lalu menjadi pedoman yang tidak diingkari sebagai pemuka ke arah perjalanan yang lebih indah dan bahagia. Keindahan dan Kebahagaiaan yang hakiki.

4.
Saat seperti ini...

Tiada ulasan: