Rabu, Disember 03, 2008

Hadiah Sastera Sabah

1.
Masyarakat penulis dan sasterawan di Sabah sedang menanti kesimpulan penilaian Hadiah Sastera Sabah 2006-2007, hingga saat ini belum diumumkan secara rasmi. Ada juga maklumat yang sampai di telinga saya tentang para pemenang, kononnya lebih kepada para penulis yang mapan. Malah menurut sumber, ada penerima yang baru dalam sesuatu genre tetapi lebih matang menghasilkan karyanya terutama esei kritikan sastera dan novel remaja. Bagi puisi, khabar itu lagi memaklumkan para penyair tersohor semacam suatu kelahiran semula kerana ramai daripada mereka merupakan penulis muda yang hebat di sekitar tahun 80-an dan 90-an. Saya tidak akan menyebut nama-nama mereka, kebetulan memang ramai yang rapat dan saya kenali. Nantikan sahaja pemaklumannya daripada Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah sebagai sekretariat Hadiah Sastera Sabah.

2.
Baru-baru ini diadakan majlis pertemuan dengan beberapa tokoh sasterawan dari daerah Tuntong Negara Brunei Darussalam di DBP Cawangan Sabah. Mereka juga diraikan dengan majlis makan malam, persembahan kebudayaan dan baca puisi. Lawatan mereka pada asasnya cukup bermakna dalam rangka merapatkan hubungan antara negara, antara budaya serumpun, antara penulis-budayawan-masyarakat setempat dan pertukaran maklumat, karya serta perkhabaran aktviti sastera, bahasa dan budaya di tempat-tempat masing. Pada saya, tiada batas yang menghalang hubungan-hubungan yang disebutkan tadi dilakukan kerana kebetulan Sabah dan Brunei DS berada di pulau yang sama. Tutur bahasa yang serupa. Budaya yang tidak banyak berbeza. Barangkali hanya paspot sahaja yang membatasi pergerakan. Saya fikir inipun tidak menyebabkan pertukaran maklumat terbantut. Kita sentiasa menggunakan apa juga saluran yang kita miliki walaupun bertemuan empat mata secara fizikalnya lebih sempurna. Betullah seperti dikatakan oleh Encik Zubaidi Abas tentang lawatan balas yang diutarakan rombongan tersebut yang tidak boleh dijanjikan saat ini. Namun ramai sependapat masih luas terbentang ruang saling mengakrabi melalui program-program yang bakal dilaksanakan. Jalur pertemuan sentiasa diungkayahkan seperti Dialog Borneo-Kalimantan, Pertemuan Sasterawan, Dialog Teluk di samping aktiviti-aktiviti sastera dan bahasa yang berkala sifatnya. Malah yang paling terkini menerusi sebuah festival sastera, budaya dan perpaduan anjuran Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA) yang bakal dinaungi kerajaan Pusat dan Negeri serta badan-badan penulis tempatan. Yang Dipertua BAHASA, Jasni Matlani membuka pintu untuk wakil-wakil atau badan-badan berkaitan yang berminat menyertai festival berkenaan yang melibatkan negara-negara jiran seperti Brunei DS, Indonesia dan Singapura.

3.
Kadang-kadang saya terfikir bagaimana suasana tidak dapat mengubah sesuatu. Walaupun dunia terus berkembang dengan segala macam bentuk, ragam, rentak yang boleh diterima umum namun ada kalanya perkembangan itu tidak dapat mengubah sikap seseorang. Mereka merasa telah merdeka, telah menikmati makna kemerdekaan, merasa berkebolehan terhadap banyak perkara, mereka telah mampu berdiri di hadapan dunia dengan bangganya - namun semua itu tidak memberikan kesan terhadap sikap yang sepatutnya turut berubah.

Tiada ulasan: