Isnin, Disember 01, 2008

Insan Seni Itu Cepat 'Mengaus'

1.
Tentu sahaja bunyinya tidak sama, maksud saya persepsi tentang rasa. Memilih jalan sendiri, diami dunia diri sendiri tanpa memerlukan sesiapa pun. Namun masih juga perlu orang lain sebelum 'ketiadaan' terjadi, sebagai sebuah titik. Selepas inilah baru sepatutnya tak akan ada sesiapa perlu ambil tahu ketika 'ketiadaan' benar-benar ada.

2.
Saya membaca puisi-puisi Utusan Borneo keluaran Isnin (1 Disember 2008) bermula dari bawah. Maha Sabah menulis puisi berjudul 'Pelantar Ekonomi', disusuli puisi Along Nor Hakim (Nilai dan Erti yang Tidak berharga), Hajah Rokiah Hj Abdul Latif (Perjalanan Ini) hinggalah kepada bait-bait pantun penulis veteran kami Hajah Dayang Salmah Salam (Gurindam Jiwa).

Citarasa agak berbeza terhadap puisi-puisi yang disajikan dari segi bentuk dan persembahan, begitu juga dalam pemilihan diksi yang 'kurang menyengat'. Tanpa bermaksud mengulas puisi di ruangan ini, pun begitu makna ataupun intipati puisi-puisi yang disiarkan minggu ini tidak patut dipandang sepintas lalu, perlu direnung dan dihayati maksud yang tersirat. Biar apapun, sesuatu karya itu tetap sarat dengan makna yang tersendiri.

Saya terhenti seketika apabila membaca 5 bait pantun Hajah Dayang Salmah Salam (Ibu Dg Salmah) insan seni yang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas, yang pada hemat saya menjelaskan isi hatinya yang begitu nanar oleh masa-masa di usia yang senja. Mengenali penyair ini, saya tahu dan faham apabila segala pergerakan semakin dihadkan oleh keadaan (matanya yang terjejas terutamanya), merasakan bahawa dunia sudah melupakan. Dunia sudah tidak mempedulikan. Dunia juga seakan-akan menyediakan sebuah takdir diri inilah yang paling menderita. Begini bila merasakan kesendirian yang sebenarnya. Padahal tidak begitu kerana ada Dia yang lebih dekat dengan kita. Bagi insan seni yang maha halus jiwanya, yang begitu sensitif dan cepat 'mengaus' barangkali rasa-rasa sedemikian menjadi pilihan sama ada sengaja atau sebaliknya.

Sesungguhnya dunia seni dengan dunia realiti mempunyai batas perbezaan bagi citarasa seorang insan seni. Walaupun dikelilingi anak-anak, cucu dan cicit yang ramai, dia tidak dapat menikmati keindahan dunia seninya yang dibayangi para sasterawan dan penikmat karya sastera tulisannya. Ketika sehat semuanya hebat, ketika tenat tak siapa yang melihat. Laras pertuturan tentu jauh berbeza; antara anak-anak dengan dirinya, antara dirinya dengan cucu dan cicitnya. Mereka tentu amat jauh untuk mengenali apatah lagi mendekati dunia bahasa pantun, syair, gurindam, sajak apatah lagi untuk memahami makna diksi sebuah puisi yang sarat dengan kiasan serta maksud berlapis atau sebuah novel yang kaya dengan falsafah dan sebagainya.

Teman-teman dan sahabat handainya ialah para sasterawan. Dunianya dunia sasterawan. Dan kini setelah jalan penghubungnya sudah semakin kabur, telah merasakan bahawa jambatan ke kesinambungan percakapan seninya kian sirna - hanyalah kata-kata mampu menyuarakan rasa hatinya. Puisi, pantun, cerpen dan kenangan-kenangan kini lebih mengakrabi. Selebihnya harapan dan doa-doa. Seperti doa-doa yang sering kami panjatkan untuknya. Tiada kata secantik bahasa, tiada ingatan seakrab persahabatan yang tulen dan agung.

3.
Saya merasakan apa yang Ibu Dayang Salmah rasakan ketika ini dahkan selamanya. Mari kita sama-sama hayati pantun-pantun beliau yang terkini, saya fikir:

Sungai Papar membelah kota,
Perahu nelayan mudik ke hulu;
Sudah lama saya menderita,
Tiada teman dan menteri ambil tahu.

Laju-laju perahuku laju,
Laju sampai ke Pulau Gaya;
Biar lupa kain dan baju,
Janganla lupa kepada saya.

Ketam padi di sawah Mak Yah,
Sayang parangku tidak berulu;
Sudah lama saya tidak dapat berkarya,
Jiwaku tidak seriang dahulu.

Naik kereta menuju kota,
Singgah Kinarut membeli sayur;
Sejaku diserang penyakit mata,
Kini sudah mengjadi kabur.

Sorong papan tarik papan,
Papan ditarik jatuh di paya;
Mungkin sudah ditakdir Tuhan,
Nasib badan apakan daya.

(Utusan Borneo, 1 Disember 2008)


Tiada ulasan: