Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Isnin, Disember 01, 2008

Insan Seni Itu Cepat 'Mengaus'

1.
Tentu sahaja bunyinya tidak sama, maksud saya persepsi tentang rasa. Memilih jalan sendiri, diami dunia diri sendiri tanpa memerlukan sesiapa pun. Namun masih juga perlu orang lain sebelum 'ketiadaan' terjadi, sebagai sebuah titik. Selepas inilah baru sepatutnya tak akan ada sesiapa perlu ambil tahu ketika 'ketiadaan' benar-benar ada.

2.
Saya membaca puisi-puisi Utusan Borneo keluaran Isnin (1 Disember 2008) bermula dari bawah. Maha Sabah menulis puisi berjudul 'Pelantar Ekonomi', disusuli puisi Along Nor Hakim (Nilai dan Erti yang Tidak berharga), Hajah Rokiah Hj Abdul Latif (Perjalanan Ini) hinggalah kepada bait-bait pantun penulis veteran kami Hajah Dayang Salmah Salam (Gurindam Jiwa).

Citarasa agak berbeza terhadap puisi-puisi yang disajikan dari segi bentuk dan persembahan, begitu juga dalam pemilihan diksi yang 'kurang menyengat'. Tanpa bermaksud mengulas puisi di ruangan ini, pun begitu makna ataupun intipati puisi-puisi yang disiarkan minggu ini tidak patut dipandang sepintas lalu, perlu direnung dan dihayati maksud yang tersirat. Biar apapun, sesuatu karya itu tetap sarat dengan makna yang tersendiri.

Saya terhenti seketika apabila membaca 5 bait pantun Hajah Dayang Salmah Salam (Ibu Dg Salmah) insan seni yang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas, yang pada hemat saya menjelaskan isi hatinya yang begitu nanar oleh masa-masa di usia yang senja. Mengenali penyair ini, saya tahu dan faham apabila segala pergerakan semakin dihadkan oleh keadaan (matanya yang terjejas terutamanya), merasakan bahawa dunia sudah melupakan. Dunia sudah tidak mempedulikan. Dunia juga seakan-akan menyediakan sebuah takdir diri inilah yang paling menderita. Begini bila merasakan kesendirian yang sebenarnya. Padahal tidak begitu kerana ada Dia yang lebih dekat dengan kita. Bagi insan seni yang maha halus jiwanya, yang begitu sensitif dan cepat 'mengaus' barangkali rasa-rasa sedemikian menjadi pilihan sama ada sengaja atau sebaliknya.

Sesungguhnya dunia seni dengan dunia realiti mempunyai batas perbezaan bagi citarasa seorang insan seni. Walaupun dikelilingi anak-anak, cucu dan cicit yang ramai, dia tidak dapat menikmati keindahan dunia seninya yang dibayangi para sasterawan dan penikmat karya sastera tulisannya. Ketika sehat semuanya hebat, ketika tenat tak siapa yang melihat. Laras pertuturan tentu jauh berbeza; antara anak-anak dengan dirinya, antara dirinya dengan cucu dan cicitnya. Mereka tentu amat jauh untuk mengenali apatah lagi mendekati dunia bahasa pantun, syair, gurindam, sajak apatah lagi untuk memahami makna diksi sebuah puisi yang sarat dengan kiasan serta maksud berlapis atau sebuah novel yang kaya dengan falsafah dan sebagainya.

Teman-teman dan sahabat handainya ialah para sasterawan. Dunianya dunia sasterawan. Dan kini setelah jalan penghubungnya sudah semakin kabur, telah merasakan bahawa jambatan ke kesinambungan percakapan seninya kian sirna - hanyalah kata-kata mampu menyuarakan rasa hatinya. Puisi, pantun, cerpen dan kenangan-kenangan kini lebih mengakrabi. Selebihnya harapan dan doa-doa. Seperti doa-doa yang sering kami panjatkan untuknya. Tiada kata secantik bahasa, tiada ingatan seakrab persahabatan yang tulen dan agung.

3.
Saya merasakan apa yang Ibu Dayang Salmah rasakan ketika ini dahkan selamanya. Mari kita sama-sama hayati pantun-pantun beliau yang terkini, saya fikir:

Sungai Papar membelah kota,
Perahu nelayan mudik ke hulu;
Sudah lama saya menderita,
Tiada teman dan menteri ambil tahu.

Laju-laju perahuku laju,
Laju sampai ke Pulau Gaya;
Biar lupa kain dan baju,
Janganla lupa kepada saya.

Ketam padi di sawah Mak Yah,
Sayang parangku tidak berulu;
Sudah lama saya tidak dapat berkarya,
Jiwaku tidak seriang dahulu.

Naik kereta menuju kota,
Singgah Kinarut membeli sayur;
Sejaku diserang penyakit mata,
Kini sudah mengjadi kabur.

Sorong papan tarik papan,
Papan ditarik jatuh di paya;
Mungkin sudah ditakdir Tuhan,
Nasib badan apakan daya.

(Utusan Borneo, 1 Disember 2008)


Tiada ulasan: