Sabtu, Ogos 05, 2017

CIRI PUISI ISLAM YANG BAIK


Sifat penulisan dalam Islam seperti yang ditegaskan oleh Prof. Ismail Al-Faruqi rahimahullah - "Gabungan isi kandungan yang luhur dengan bentuk yang luhur". 

Hal ini termaktub dalam Al-Quran dalam surah Ibrahim:

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran). Dan bandingan Kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup. Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri) dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya. (14:24-27) 

Kesusasteraan yang demikian hanya dapat ditulis oleh para penulis yang mempunyai akhlak yang baik, beriman dan mengerjakan amal soleh serta mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang agama. Al-Quran mengutuk penulis-penulis yang berbohong, munafik, yang bermain dengan kata-kata tanpa sebarang tujuan atau dengan kata lain sekadar menginginkan populariti semata-mata. Kutukan itu terkandung dalam ayat-ayat yang berikut: 

Mahukah Aku khabarkan kepada kamu, kepada siapakah syaitan-syaitan itu selalu turun? Mereka selalu turun kepada tiap-tiap pendusta yang berdosa, Yang mendengar bersungguh-sungguh (apa yang disampaikan oleh syaitan-syaitan itu), sedang kebanyakan beritanya adalah dusta. Dan penyair-penyair itu, diturut oleh golongan yang sesat tidak berketentuan hala. Tidakkah engkau melihat bahawa mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala dalam tiap-tiap lembah (khayal dan angan-angan kosong)? Dan bahawa mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya? Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh (dari kalangan penyair-penyair itu) dan mereka pula mengingati Allah banyak-banyak, serta mereka membela diri sesudah mereka dianiaya dan (ingatlah), orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali. (2:221-227) 

Intisari ayat-ayat dalam dua kutipan daripada Al-Quran ini jelas menunjukkan bahawa kaum penulis, dalam Islam, diwajibkan membentuk peribadi yang sempurna berasaskan konsep insan yang diajarkan oleh wahyu dan pada waktu yang sama ia harus menentukan isi kandungannya tidak melanggar batas-batas syariat, dan dengan menjadikan kalimah tayyibah sebagai pegangan dalam berkarya. 


Bibliografi:
Pendidikan estetika daripada pendekatan tauhid, Mohd Affandi Hassan

Tiada ulasan: