Ahad, Julai 30, 2017

K A L A U A K U J A D I Y B


Sebelum itu, mungkin tersilap
sebab memilih rakyat
memilihku wakil mereka

sekarang aku digelar YB
yang berhormat (ketawa)
sebab menang pilihan raya

malah cuma 5 undi bezanya
atau meski satu undi sesiapa jua
diisytihar spr sebagai pemenang

cuma YB ini lain dari biasa
dipilih oleh rakyat itu biasa
ini pula rakyat yang bagi tempat

mereka kumpul duit lunas deposit
buat tabung tampung medan berkempen
pekerja bekerja semulia hati

menang kalah bukan utama
dakwah syariat dan perjuangan
kental jati diri berwibawa menggempur lawan

jadi YB bukan untuk dihormat
dalam dewan hanya protokol dan adab
di dalam rakyat aku tetap rakyat

aku hanya saudara bagi kamu
rakyat majikanku kerana bekerja buat mereka
tak harus bangga hanya kerana menang pilihan raya

mengurus jiwa rakyat
itulah kemenangan sebenarnya
lebih lama bukan seminggu dua

kerana rakyat yang menyokong
ribuan di gelanggang dan dalam peti undi
aku patut enggan dipanggil apa-apa lagi

kalau betul YB ini diberikan
bukan kerana aku istimewa
justeru kuasa rakyatlah jua lebih berbisa

jangan alpa kuingatkan diri
kalaulah tersilap memilihku berada di  sini
hanya rakyat yang tahu menghargakan diri.

Pustaka Iqbal Nazim,
Sabah.

5 Jun 2016



Tiada ulasan: