Label

2017 2022 2025 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Antologi Puisi Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBKK DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Jubli Perak DBKK Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Senandung Kota di Bibir Samudera Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Rabu, Ogos 02, 2017

BELAJAR MENULIS SAJAK YANG BAIK

Apabila orang bertanya bagaimana untuk menghasilkan sajak yang baik, saya turut diminta menulis hal-hal kecil dan mudah untuk penulis baru atau pemula dalam menghasilkan sebuah sajak yang tidak terlihat klise.
Walhal sebenarnya tiada kerangka khusus dalam menulis puisi kepada pemula.
Pada dasarnya puisi adalah kreativiti seni, dengan penggunaan bahasa yang berkualiti pada estetika atau semantiknya. Seperti pelukis melahirkan seninya di kanvas, maka penyair menuang kata-kata dengan permainan diksi. Yang penting anda tahu bermain dengan persekitaran dan isu sebagai sumber inspirasi.
Menulislah berterusan disamping banyakkan membaca karya atau puisi yang bagus-bagus sama ada berbentuk biasa atau luar biasa, yang kaya dengan diksi bombastik atau yang bersifat penuh ambiguiti. Kemudian cubalah gali diksi tersebut perlahan-lahan dengan membacanya berulang-ulang.
Endaplah dahulu tulisan pertama anda beberapa jam atau beberapa hari, suntinglah berkali-kali sehingga anda menemukan diksi dan skruktur puisi yang lebih cocok.
Menulislah puisi dengan gaya tersendiri, anda cuma perlukan perasaan, atau debar-debar emosi serta suasana. Kerana puisi juga pada dasarnya adalah emosi sang penyair. Suasana yang anda bangunkan akan melahirkan tema yang anda kehendaki ketika itu; sama ada bersifat lucu, marah, sedih, mistik, romantik, kritis atau berbentuk kritik sosial.
Menulislah puisi dengan bebas, jangan terikat atau terikut dengan rima, walaupun sebahagian penulis puisi menekankan rima sebagai kecantikan dalam puisi. Tetapi percayalah terlalu berima pada puisi akan melahirkan puisi yang sakit dan terlalu ‘old fashion’.
Namun saya juga percaya rima yang sedikit, terbentuk dan mengalir tak terpaksakan tetaplah elok, molek duduk simpuhnya. Terlalu banyak rima akan membuat puisi anda lemas, terpaksakan dan kehilangan pola. Ini sangat berbeza dengan pola puisi klasik yang sememangnya mahal dengan rima dan adalah sesuatu yang semestinya ada.
Anda juga kena bijak bermain dengan majas dan metafora. Seringlah menjadi pemikir pada ruang-ruang yang ada untuk sinonimkan dengan metafora dan deskriptif. Seperti menyamakan perasaan gembira anda dengan fenomena alam. Bunga-bunga bermekaran atau bulan purnama. Atau melahirkan hati yang rawan dengan bulan pucat pasi.
Kerana puisi haruslah dikuasai pemilihan kata berlaras tinggi dan tidaklah sama dengan ungkapan seharian atau penulisan di buku maupun novel. Puisi dengan susunan kata yang indah, dan memiliki maksud mendalam akan membuat pembaca larut ketika menikmatinya.
Bagaimana yang dikatakan ayat biasa dibolak-balik akhirnya menjadi luar biasa dan terkesan kepada pembaca di dalam sebuah puisi?
Contoh:
Aku mendayung perahu ke hulu – ayat biasa
Perahuku berkolek ke hulu – daripada ayat biasa menjadi luar biasa hanya dengan pemadatan kata dan kata ‘mendayung’ ditukar kepada ‘berkolek’
Bagaimana pula diksi yang dikatakan lewah atau pengulangan kata yang tak perlu?
Air matamu seperti air hujan
– Hujan adalah air, jadi elakkan mengguna kalimah air ketika menggunakan kata hujan.
Angin semilir mengelus pipimu
– Semilir adalah angin dan angin adalah semilir. Hanya perlu memetik salah satu daripadanya.
Untuk pembelajaran lebih jauh, beberapa struktur puisi yang perlu anda tahu:
1. Diksi (pemilihan kata)
Sangat penting pada puisi dalam menyampaikan gagasan yang tepat dengan pemilihan kata yang luar dari lingkungan biasa.
2. Tipografi (pewajahan)
Sesuatu yang membezakan sajak, prosa atau balada adalah tipografinya. Namun perkembangan semasa membuat puisi berevolusi sesuai dengan peredaran zaman. Secara ringkas tipografi adalah penampilan fizikal puisi secara visual selain menampilkan nuansanya serta menarik minat pembaca menikmatinya.
3. Pemadatan Kata
Ini adalah ciri khas puisi dan penting diambil perhatian oleh pemula kerana puisi akan gagal bila berlaku pembaziran kata. Puisi memiliki kekhasan dalam diksinya. Satu kata dengan banyak makna sesungguhnya melautkan puisi tersebut. Dengan lain kata; satu makna yang padat dengan kata-kata akurat.
4. Imaji (susunan kata)
Adalah kemampuan penyair membentuk imaginasi dan pencitraan yang digambarkan seolah-olah pembaca turut melihat, mendengar, dan merasakan nuansa yang dibawakan dalam sajak tersebut.
5. Ton Dan Ritma (bunyi dan irama)
Bunyi dan irama atau tempo sangat berperanan dalam puisi. Bunyi akan menghasilkan tempo, keras-lembut, tinggi-rendah, pendek-panjang, sedih-gembira dengan tujuan menciptakan gelombang yang dapat memperindahkan sebuah puisi. Gaya bahasa dengan ritma yang indah akan menghasilkan kemerduan bunyi dalam puisi yang tak dapat didengar tapi dirasakan.
6. Licentia Poetica (lesen puisi)
Sesuatu yang jarang diperkatakan, dan paling enak pada saya kerana licentia poetica adalah kebebasan penyair berekspresi dan memanipulasi kata hanya sebagai menimbulkan efek dengan melanggar dan menyimpang dari kaedah tatabahasa yang sesungguhnya dalam ranah kepuisian. Maka di sini penyair adalah Tuhan.
Semoga para pemula mendapat manfaat dengan tulisan kecil ini.
Saya akhiri dengan puisi kecil untuk anda menebak-nebak hasil dari pemadatan kata namun rimbun pemaknaannya:
“Di seberang hujan,
engkaukah yang memetik dingin?
sedang rinduku diamuk gigil”
– Roketkini.com

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: