Rabu, Ogos 02, 2017

BELAJAR MENULIS SAJAK YANG BAIK

Apabila orang bertanya bagaimana untuk menghasilkan sajak yang baik, saya turut diminta menulis hal-hal kecil dan mudah untuk penulis baru atau pemula dalam menghasilkan sebuah sajak yang tidak terlihat klise.
Walhal sebenarnya tiada kerangka khusus dalam menulis puisi kepada pemula.
Pada dasarnya puisi adalah kreativiti seni, dengan penggunaan bahasa yang berkualiti pada estetika atau semantiknya. Seperti pelukis melahirkan seninya di kanvas, maka penyair menuang kata-kata dengan permainan diksi. Yang penting anda tahu bermain dengan persekitaran dan isu sebagai sumber inspirasi.
Menulislah berterusan disamping banyakkan membaca karya atau puisi yang bagus-bagus sama ada berbentuk biasa atau luar biasa, yang kaya dengan diksi bombastik atau yang bersifat penuh ambiguiti. Kemudian cubalah gali diksi tersebut perlahan-lahan dengan membacanya berulang-ulang.
Endaplah dahulu tulisan pertama anda beberapa jam atau beberapa hari, suntinglah berkali-kali sehingga anda menemukan diksi dan skruktur puisi yang lebih cocok.
Menulislah puisi dengan gaya tersendiri, anda cuma perlukan perasaan, atau debar-debar emosi serta suasana. Kerana puisi juga pada dasarnya adalah emosi sang penyair. Suasana yang anda bangunkan akan melahirkan tema yang anda kehendaki ketika itu; sama ada bersifat lucu, marah, sedih, mistik, romantik, kritis atau berbentuk kritik sosial.
Menulislah puisi dengan bebas, jangan terikat atau terikut dengan rima, walaupun sebahagian penulis puisi menekankan rima sebagai kecantikan dalam puisi. Tetapi percayalah terlalu berima pada puisi akan melahirkan puisi yang sakit dan terlalu ‘old fashion’.
Namun saya juga percaya rima yang sedikit, terbentuk dan mengalir tak terpaksakan tetaplah elok, molek duduk simpuhnya. Terlalu banyak rima akan membuat puisi anda lemas, terpaksakan dan kehilangan pola. Ini sangat berbeza dengan pola puisi klasik yang sememangnya mahal dengan rima dan adalah sesuatu yang semestinya ada.
Anda juga kena bijak bermain dengan majas dan metafora. Seringlah menjadi pemikir pada ruang-ruang yang ada untuk sinonimkan dengan metafora dan deskriptif. Seperti menyamakan perasaan gembira anda dengan fenomena alam. Bunga-bunga bermekaran atau bulan purnama. Atau melahirkan hati yang rawan dengan bulan pucat pasi.
Kerana puisi haruslah dikuasai pemilihan kata berlaras tinggi dan tidaklah sama dengan ungkapan seharian atau penulisan di buku maupun novel. Puisi dengan susunan kata yang indah, dan memiliki maksud mendalam akan membuat pembaca larut ketika menikmatinya.
Bagaimana yang dikatakan ayat biasa dibolak-balik akhirnya menjadi luar biasa dan terkesan kepada pembaca di dalam sebuah puisi?
Contoh:
Aku mendayung perahu ke hulu – ayat biasa
Perahuku berkolek ke hulu – daripada ayat biasa menjadi luar biasa hanya dengan pemadatan kata dan kata ‘mendayung’ ditukar kepada ‘berkolek’
Bagaimana pula diksi yang dikatakan lewah atau pengulangan kata yang tak perlu?
Air matamu seperti air hujan
– Hujan adalah air, jadi elakkan mengguna kalimah air ketika menggunakan kata hujan.
Angin semilir mengelus pipimu
– Semilir adalah angin dan angin adalah semilir. Hanya perlu memetik salah satu daripadanya.
Untuk pembelajaran lebih jauh, beberapa struktur puisi yang perlu anda tahu:
1. Diksi (pemilihan kata)
Sangat penting pada puisi dalam menyampaikan gagasan yang tepat dengan pemilihan kata yang luar dari lingkungan biasa.
2. Tipografi (pewajahan)
Sesuatu yang membezakan sajak, prosa atau balada adalah tipografinya. Namun perkembangan semasa membuat puisi berevolusi sesuai dengan peredaran zaman. Secara ringkas tipografi adalah penampilan fizikal puisi secara visual selain menampilkan nuansanya serta menarik minat pembaca menikmatinya.
3. Pemadatan Kata
Ini adalah ciri khas puisi dan penting diambil perhatian oleh pemula kerana puisi akan gagal bila berlaku pembaziran kata. Puisi memiliki kekhasan dalam diksinya. Satu kata dengan banyak makna sesungguhnya melautkan puisi tersebut. Dengan lain kata; satu makna yang padat dengan kata-kata akurat.
4. Imaji (susunan kata)
Adalah kemampuan penyair membentuk imaginasi dan pencitraan yang digambarkan seolah-olah pembaca turut melihat, mendengar, dan merasakan nuansa yang dibawakan dalam sajak tersebut.
5. Ton Dan Ritma (bunyi dan irama)
Bunyi dan irama atau tempo sangat berperanan dalam puisi. Bunyi akan menghasilkan tempo, keras-lembut, tinggi-rendah, pendek-panjang, sedih-gembira dengan tujuan menciptakan gelombang yang dapat memperindahkan sebuah puisi. Gaya bahasa dengan ritma yang indah akan menghasilkan kemerduan bunyi dalam puisi yang tak dapat didengar tapi dirasakan.
6. Licentia Poetica (lesen puisi)
Sesuatu yang jarang diperkatakan, dan paling enak pada saya kerana licentia poetica adalah kebebasan penyair berekspresi dan memanipulasi kata hanya sebagai menimbulkan efek dengan melanggar dan menyimpang dari kaedah tatabahasa yang sesungguhnya dalam ranah kepuisian. Maka di sini penyair adalah Tuhan.
Semoga para pemula mendapat manfaat dengan tulisan kecil ini.
Saya akhiri dengan puisi kecil untuk anda menebak-nebak hasil dari pemadatan kata namun rimbun pemaknaannya:
“Di seberang hujan,
engkaukah yang memetik dingin?
sedang rinduku diamuk gigil”
– Roketkini.com

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: