Rabu, Disember 17, 2008

Ucapan Penghargaan

Saya bersama Adik, Azrul, Zierah dan Isteri


Lebih 300 jemputan hadir seisi keluarga, saya berasa amat bersyukur dan teramat berterima kasih serta amat menghargai. Pertama kerana telah melaksanakan tanggungjawab sebagai ayah untuk anak perempuan saya. Keduanya, dapat merapatkan hubungan silaturrahim dengan warga desa serta saudara mara dan sahabat handai yang datangnya daripada merata tempat dekat dan jauh. Seterusnya memberikan rasa bahagia ahli keluarga saya yang banyak menyalurkan komitmen. Namun saya fikir ia lebih daripada itu selain sebagai sumbangan kekeluargaan. Ayah, emak, adik beradik, adik-adik ipar, ayah dan emak saudara, anak-anak saudara, adik-adik sepupu seterusnya jiran tetangga tanpa mengenal masa dan tenaga membuktikan rasa bersaudara itu amat bermakna daripada segala-gala.

Kenangan telah tercipta bagi keluarga kami dan dalam peribadi seluruh ahli keluarga. Barangkali masing-masing juga menyimpan persepsi yang amat indah dan belajar daripada segala peristiwa manis dan apa juga kekurangan yang terkesan. Memang tiada insan yang lekang daripada masalah dan kekurangan. Sebagai pengalaman sulung bagi saya majlis besar sebuah keluarga besar tentulah meninggalkan kenangan indah yang tidak semudah itu dilupakan. Ini saya kesan tatkala balik ke Kota Kinabalu, emak saya terkedu semasa saya memeluknya. Malah saya fikir beliau telah melakukan yang terbaik untuk saya anak sulungnya dan juga buat isteri serta anak saya, Syahzierah. Keluarga saya amat kecil namun ini tidak bermakna terhambat oleh angka yang kecil kerana apabila seluruh keluarga kami berkampung di rumah besar kami, angkanya telah mencecah 40 orang.

Saya percaya apa yang saya alami juga dialami oleh orang lain. Kehadiran warga desa, saudara mara dan sahabat handai yang jauh dan dekat menggambarkan keakraban dan saling menghargai selain sebagai kelaziman budaya masyarakat berbilang bangsa dan agama. Sahabat-sahabat saya juga telah menyambut undangan saya terutama sekali sahabat karib saya Jasni Yakub yang menceriakan lagi suasana majlis sejak pagi hingga larut malam apabila beliau bertindak sebagai juruacara dibantu oleh anak saudaranya. Abang Mak Konggo juga. Saya tidak dapat melupakannya kerana walaupun jauh sanggup juga datang malah menyajikan lagu dangdut yang memang saya sering mendegar beliau mendendangkannya. Anak-anak buah saya dari Ikatan Penulis Sabah (IPS), ahli-ahli BAHASA yang diketuai Cikgu Ramli Jusoh juga hadir, walaupun tanpa ketua mereka Jasni Matlani yang sedang bermesyuarat PPSB di Kuala Lumpur. Saya cukup gembira menerima seorang demi seorang daripada mereka meskipun terpaksa berjalan kaki lebih 100 meter lantaran terpaksa meletakkan kereta di sepanjang jalan untuk ke rumah kami.

Syukur Alhamdulillah, itulah yang saya sering ucapkan. Begitulah juga yang diungkapkan oleh besan saya Sdr Arun dan Isterinya serta seluruh saudara mara mereka yang turut memeriahkan majli perkahwinan anak mereka. Saya juga bersyukur kerana keluarga saya semakin membesar. Juga sudah mula berjejak di sebelah utara Sabah yang sebelum ini telah merentas Nabawan, Weston, Tenom, Tawau, Labuan dan Bongawan dengan suku bangsa Murut, Berunai, Kadazan, Banjar, Jawa, China dan Sungai.

2.
'Poco-poco' begitu digemari di desa saya. Tak terkira berapa kali JY mengajak atas permintaan hadiri menjejaki rentak lagu tersebut. Begitu asyik sekali. Bahkan saya tidak pernah menyaksikan dua kakak sebelah rumah 'dirasuk' rentak tarian tersebut. Pada saya dan kebanyakan orang juga barangkali bersetuju bahawa tarian ini memerlukan tumpuan dan disiplin, menggerakan setiap langkah begitu teratur, seragam, seiring menjadikan persembahan menerusi tarian beramai-ramai ini menjadi begitu menarik sekali. Tidak sahaja orang-orang dewasa tetapi juga kanak-kanak terpanggil untuk berada di tengah-tengah perkarangan rumah kami.

3.
Tiba-tiba sahaja saya menyanyi lagi 'Oh Fatimah'. Saya suka menyanyia seperti orang lain juga malangnya suara saya kurang sesuai, nafas semput dan pendek kata tiada aura sebagai penyanyi. Begitu pun kita rupanya perlu punya daya sedia supaya tidak 'merah muka' bila dipanggil untuk melakukannya. Sekurang-kurang tahu nada lagu. Berkaraoke bukanlah mudah juga. Namun jika lagu 'Oh Fatimah' atau 'Widuri' serta beberapa buah lagu Ebit G. Ade atau nyanyian kumpulan rock Amuk bolehlah saya bawa. Memang selalunya lari... dalam erti kata tidak sesedap orang yang memang pandai menyanyi. Masa kecil saya pernah dibawa oleh guru saya, Cik gu Ibrahim Mohamed (Raja Guru, seorang penulis) dan belajar menyanyi. Cik gu Ibrahim (atau juga digelar Cikgu Lazim) pandai main gitar. Saya tidak ingat kugiran yang disertainya pada hujung tahun 60-an dulu di kampung saya. Dengan lagu yang saya tahu bertajuk 'Lagu Tiga Kupang'. Hetam saja, saya tidak pernah melupainya. Samalah ketika saya membaca puisi di sebuah panggung wayang yang kini hanya tinggal kenangan. Memang jarang-jarang mendengar Ketua Satu IPS menyanyi... tentulah menjadi ingatan yang lain.

4.
Kehadiran Nadin Haji Salleh, seorang pegawai penting di DBP Cawangan Sabah menyerlahkan semangat saya sebagai tuan rumah. Memangpun beliau juga berasa dari daerah yang sama dan katanya pernah berkempen pilihan raya di kampung saya. Kehadirannya pada saya sudah cukup memadai mewakili seluruh staf DBP Cawangan Sabah. Saya faham lokasi desa dengan ibu kota amat jauh, 100 lebih kilometer. Memang bermakna sekali melihat undangan yang datang dari sejauh itu. Apa lagi jika datangnya dari Tawau, Tenom, Keningau, Kota Belud, Kudat... Berbaloi sebenarnya sesekali menjejaki desa yang begitu selesa dituju dengan jalanraya yang bagus walaupun barangkali ada sesetengah lokasi jalanrayanya tinggi rendah dan turapan aspalnya sekadar ditampal di sana sini.

5.
Orang-orang yang tidak kelihatan ialah ahli-ahli yang berhormat (YB) kami. Tidak apa-apa jika mereka tidak hadir walaupun sepatutnya mereka menyambut undangan rakyat jagaan mereka. Namun begitu pada saya ketidakhadiran mereka bukanlah perkara yang penting, barangkali berbaloi juga disebabkan saya bukan mereka 'amat kenali' selain diperlukan bila mereka perlu, didekati bileamereka mahu mendekati. Itu pun apabila masanya tiba. Masa pilihan raya segalanya dekat, mesra, akrab, berbudi dan seumpamanya. Dan ini lumrah... Tidaklah perlu jauh hati. Akhirnya orang-orang seperti mereka akan mendekati waima orang-orang kecil seperti kami. Orang-orang kecil biasanya menjadi amat bermakna suatu ketika walaupun banyak ketika orang-orang kecil menjadi terlalu kerdil.

Tiada ulasan: