Khamis, Disember 18, 2008

Buat Jamaludin dan Rosidah

Hitam putih kehidupan sentiasa dialami setiap insan. Kata-kata klise ini meskipun demikian terus memaknai usia yang kita punya. Setiap individu mengalami babak-babak yang amat gembira dan juga babak-babak yang amat memilukan hati. Dengan itu juga kehidupan lebih hebat, mendewasakannya dan mematangkan. Saat gembira kita tidak harus terlalu gembira kerana saat bersedih kita telah melupakannya.

Pagi-pagi hari ini saya diimbau pengalaman masa lalu, bahkan seawal pagi tadi puteri bongsu saya memaklumkan sebuah SMS tiba memaklumkan anak salah seorang rakan sepejabat telah kembali ke rahmatullah sekitar jam 2 pagi sebentar tadi. Memang anak itu telah sakit sejak selepas dilahirkan lantaran dilahirkan tidak senormal bayi-bayi biasa. Saya menggambarkan melihat wajah ayah dan ibunya, Jamaludin Iskandar dan Rosidah Daud dan dapat merasai perasaan sedih mereka. Saya percaya apapun juga yang dihadapi, mereka telah terlalu tabah mengharungi peristiwa sedih itu kerana mereka tahu bahawa peluang untuk hidup lebih lama amat tipis buat anak sulung mereka ini. Moga Allah memberikan tempatnya sebagaimana hamba-hambaNya yang telah menyambut panggilannya terlebih dahulu. Saya sekeluarga mengucapkan takziah dan berharap mereka bersabar menghadapi kesedihan ini. Marilah sama-sama kita menghadiah Al-Fatihah untuk arwah.


Tiada ulasan: