Rabu, Disember 17, 2008

23 PENULIS MENANG HADIAH SASTERA SABAH 2006/2007

KOTA KINABALU: Novel "Bungalina" karya Dr.Chacho Haji Bulah dan Novel "Gadis Adikara" karya Ruhaini Matdarin mendahului senarai pemenang Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 yang diumumkan di ibu negeri, pagi kelmarin.

Novel Bungalina memenangi Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 bagi kategori Novel Dewasa manakala Novel Gadis Adikara menang bagi kategori Novel Remaja," kata Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sabah, Zubaidi Abas.

Mereka adalah antara 23 penulis diumumkan sebagai pemenang Hadiah Sastera Sabah (HSS) 2006/2007, iaitu hadiah sastera paling berprestij di negeri ini yang diadakan sejak 1990.

Zubaidi berkata, Hadiah Sastera Sabah itu diadakans ebagai salah satu bentuk penghargaan dan pengiktirafan terhadap peranan dan sumbangan para penulis
Sabah khususnya dalam penghasilan karya yang baik dan bermutu untuk bacaan masyarakat.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis pelancaran Majalah Etnik oleh Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Bolkiah Haji Ismail.

Sementara itu, dua cerpen karya Faridah Abd Hamid iaitu "Bintur Dua Alam-NST 17 Disember 2006'"dan "Rokok Kirai Tembakau Keningau-Wadah Dis 2007 ' menang HSS bagi kategori cerpen manakala dua cerpen Mad Sakiran Haji Sulaiman bertajuk `Tuah Badan-Wadah Dis 2006 ' dan `Gelombang 3S-Jendela Sabah 2007 ' juga turut dipilih sebagai cerpen terbaik daripada 275 cerpen yang disiarkan sepanjang tahun 2006 dan 2007.

Cerpen-cerpen lain yang memenangi Hadiah Sastera Sabah ialah "Azam Sebuah Harapan-Harian Ekspres 19 Feb 2006 " karya Sundukan Kiulu," Tumpas- Harian Ekspres 1 Januari 2006 " karya Ardiana, "Bu' Santah (Masri Judah) Wadah Dis 2007, Di Sebalik Cermin-Wadah Sept 2006" karya Siti Aisyah Mat Saad, "Kerbauku Milikku-Jendela Sabah Ogos 2007 " karya Amil Jaya dan "Contohi Aku-New Sabah Times 27 Ogos 2006" karya Tajuddin Padis.

Sepuluh buah cerpen ini mempunyai empat faktor yang mampu meletakkannya sebagai cerpen yang mempunyai kekuatan dan keupayaan untuk berdiri sebagai karya-karya yang bermutu.

Empat faktor yang menjadi titik penilaian ialah pertama; Kekuatan tema iaitu pesan daripada persoalan yang menyangkut ruang hidup manusia dalam konteks penyampaian nilai, kedua; kekuatan cerita iaitu kesinambungan jalur cerita yang mampu memberikan kesan pemikiran, emosi dan logik,ketiga; Kekuatan bahasa iaitu olahan bahasa yang menarik dan berkesan serta mempunyai nilai estetik dan keempat; kekuatan struktur iaitu watak, plot, latar, teknik, dan corak penulisan yang kemas dan teratur.

Bagi Genre Drama, dua skrip drama terpilih daripada 27 buah skrip drama pentas yang dinilai. Dua skrip drama iaitu "Impian Orang-orang Kecil" karya Tasia Arlina Ismail- Anjung Apresiasi DBPCS 2006 , dan "Kubur" karya Abdul Rahman Ahmad Nafiah-Anjung Apresiasi DBPCS 2006 dipilih sebagai pemenang Hadiah Sastera Sabah kerana dua buah karya itu dinilai sebagai karya yang bersifat sejagat dari segi cerita dan pemikiran , yang dianggap lebih komunikatif sebagai hasil teaterm apabiola dipentaskan dan lebih penting akan terhasil sebagai sebuah pementasan yang teaterikal bentuknya.

Panel penilai juga telah memilih tiga esei sebagai pemenang bagi kategori Esei dan Kritikan. Esei-esi itu bertajuk Kelalagan: Analisis Awal Pascakolonialisme tulisan Jasni Matlani yang tersiar dalam Jendela Sabah Ogos 2006, dan esei karya Julis Mokujal bertajuk " Teknik Pengungkapan: Satu Perbicaraan Terhadap Puisi Jasni Matllani"yang tersiar dalam wadah Dis 2006 dan "Wacana Penentangan Feminisme Terhadap Patriarki: Satu Pembicaraan Karya Mistrine Radin-Jendela
Sabah 2006".

Sementara itu, sepuluh buah puisi terpilih menerima Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 daripada sejumlah 1,106 buah puisi yang dinilai.

Puisi-puisi itu ialah "Pulangkan Hayatmu ke Laut" karya Mohd.Zain A.H (Jendela sabah Dis 2007), "Perjalanan di Waktu Petang' karya Soibil Madun (Jendela Sabah Ogos 2007, "Catatan Harian: Menjejak Rumah Peribadi" karya Alipah JN-Jendela Sabah Ogos 2007 Hujan Petang di Kundasang karya Jasni Matlani Mac 2007, "Sebagai Ayah Entah Apakah yang Pernah Dihargai, Anak-Karya Hasyuda Abadi Harian Expres 18 Jun 2007", "Berteduh di Lazuardi Biru" karya Sri Padma-Wadah Dis 2006, "Surat dari Desa Pedalaman," karya Jair Sulai-Wadah Mac 2006, "Menjadi Burung-Burung" Karya NR Rahim-Wadah Mac 2007, "Sesudah Kumiliki Keris Kesedaran" karya Ammi Manja-Wadah Mac 2007 dan "Bukan Untuk Kita" karya Jariah Haji Taha-Jendela sabah Ogos 2006.

Majlis Penyampaian Hadiah Sastera Sabah itu akan diadakan pada 20 Disember ini di Dewan Besar DBP) Sabah oleh Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Ahmadshah Abdullah.

Sumber: Kemsas

Tiada ulasan: