Ahad, Disember 21, 2008

Sekitar Penyampaian Hadiah Sastera Sabah 2006/2007

Barisan penerima penghargaan Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 bergambar kenangan bersama Yang diPertua Negeri Sabah, Tun Haji Ahmad Shah Abdulah, YB Encik Bolkiah Ismail, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah dan Encik Zubaidi Abas, Pengarah DBP Cawangan Sabah selepas penyempurnaan Majlis Penyampaian Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 di Dewan Besar DBP Cawangan Sabah, Teluk Likas Kota Kinabalu.



Kenangan terbaru di sisi sahabat-sahabat Ikatan Penulis Sabah (IPS). Kiri sekali ialah Noraishah Madin, Ony Latifah Osman, Dr Ramzah Dambul, Abd Naddin Hj Shaiddin, Mohd Azrone Sarabatin dan Mabulmaddin Hj Shaiddin. Paparan foto ini kurang jelas, maklum saja dirakam oleh jurugambar amatur, tidak lain puteri saya Syahfierah @ Adek. Sebab itu senyuman Ony dan Naddin kurang jelas, begitu pun mereka tetap anggun dan bergaya terutama Mabul, lihat aksinya...


Dari Pitas - Saibil Madun menerusi puisinya berjudul 'Perjalanan di Waktu Petang' tersiar dalam Jendela Sabah, Ogos 2007. Di kiri Saibil merupa penyair yang berasal dari Beaufort (daerah ini pun apa kurangnya, telah melahirkan putera-puteri sastera di Sabah...). Ammy Manja namanya atau yang asli Abdul Manaf Kamaruddin. Puisinya bertajuk 'Sesudah Kumiliki Keris Kesedaran' tersiar dalam Wadah, Mac 2007. Tahniah dan syabas Saibil dan juga Ammy.




Bersama-sama penulis yang menerima penghargaan Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 daripada Tun Ahmad Shah Abdullah - (dari kiri) Tajudin Padis, Hj Alipah Jambuaan, Mohd Zain AH, saya dan NR Rahim. Tajudin seorang anggota polis kini berkhidmat di Serian Sarawak, Haji Alipah amat dikenali di kalangan penyair yang sering memenangi peraduan puisi Hari Kebangsaan, Mohd Zain AH ini 'sifu' bagi kebanyakan penyair muda di Kudat suatu ketika dulu, bertugas di Pitas. Kemudian di sebelah kanan sekali ialah NR Rahim, mempunyai kelebihan tersendiri dalam berkarya mahupun cara hidupnya. Bagi yang rapat dan dekat dengannya, mereka tahu apa yang saya maksudkan. Mereka ini antara penulis genius yang wajar sekali mendapat perhatian.


Ini rakaman istimewa bersama sahabat-sahabat saya - (dari kiri) Mohd Azrone Sarabatin, Abd Naddin Hj Shaiddin dan Mabulmaddin Hj Shaiddin, bersantai di Pejabat IPS DBP Cawangan Sabah selepas majlis penyampaian hadiah.







Bersama Faridah Abd Hamid, Hajah Mariam Omar dan Brahim Samad juga antara penerima Hadiah Sastera Sabah 2006/2007. Faridah menjadi penulis cerpen yang amat meningkat akhir-akhir ini. Brahim yang juga dikenali sebagai Ardiana juga amat produktif menulis cerpen di media tempat di Sabah, manakala Hajah Mariam pula bukanlah orang baru dalam dunia penulisan kreatif di Sabah. Puisi dan cerpennya amat menyengat, juga merupakan salah seorang penulis anak angkat DBP sebelum saya. Sesekali menulis, wah sengatan diksi, keindahan serta mesej yang dibawanya dalam karya tetap masih mampu dipertahan. Tahniah.


*Catatan tentang hadiah sastera kali ini akan menyusul. Lihat di sini.


Tiada ulasan: