Rabu, Disember 24, 2008

Penerbitan DSC: Kewibawaan DBP Cawangan Sabah



















ANTOLOGI KARYA PEMENANG HADIAH SASTERA SABAH 2006/2007

Penerbitan Antologi Karya Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 dengan tajuk 'Di Sebalik Cermin' (DSC) sebagaimana terpampang di atas merupakan suatu kesempurnaan yang amat dihargai, bukan sahaja dirasai oleh para pengarang yang karyanya termuat di dalamnya, bahkan impak yang amat besar kepada para penulis keseluruhannya. Sebelum ini kita tidak dapat melihat bahkan menatap sebuah kompilasi karya yang terbaik dilakukan bersekali dengan majlis penyampaian hadiah. Ini suatu kejutan, juga merupakan suatu pembaharuan. Penerbitan buku DSC ini menjadi lebih mudah kerana dilakukan sendiri oleh pihak DBP Cawangan Sabah sendiri. apabila adanya peralatan cetak serta kemahiran stafnya. Kelebihan ini telah mengangkat secara langsung kewibawaan DBP khususnya Cawangan Sabah dalam upayanya memberikan penghargaan kepada para penulis.

Kelestarian aktiviti sastera juga semakin dirasai sejak akhir-akhir ini. Secara positif saya merasakan bahawa wujud suatu penjenamaan semula gerak kerja warga DBP, sudah tentulah kewibawaan ini diungkayahkan dengan pencernaan pandangan, teguran dan tidak kurang pentingnya kesediaan melakukan pembaharuan. Kita berharap kecemerlangan yang kita nikmati ini terus dipertahankan. Apatah lagi semangat yang kental Pengarah DBP Cawangan Sabah, Encik Zubaidi Abas menyatakan hasrat yang tinggi terhadap pelestarian gerakan sastera dan bahasa, mengangkat selibriti para sasterawan melalui pengiktirafan karya mereka. Tindakan ini sudah amat memadai difikirkan oleh seluruh masyarakat agar sedar sastera dan bahasa perlu terus dimantapkan menerusi rangkaian karya, aktiviti literasi sastera dan pemuliharaan bahasa secara terus dan telus.

Bagi pihak para penulis, saya merakamkan ucapan terima kasih di atas keprihatinan DBP Cawangan Sabah terhadap para penulis di negeri ini. Mudah-mudahan juga tahun 2009 bakal menjelmakan pelbagai program sastera yang lebih dinamik walaupun semua maklum tentang dunia yang sedang berhadapan dengan kelembaban ekonomi. Tetapi, berbekalkan kekuatan daya fikir para penulis mudah-mudahan kita dapat mempertahankan keutuhan, kewibawaan, kesungguhan serta keperkasaan mengharungi kehidupan.

*5 buah buku antologi karya pemenang Hadiah Sastera juga turut diterbitkan selain DSC. Sehingga catatan ini ditulis hanya 4 buah buku termasuk DSC berada di rak buku Pustaka Iqbal Nazim (mini perpustakaan saya). Buku-buku tersebut bertajuk 'Lintasan Cinta' (Hadiah Sastera Sabah 1994/1995), 'Nembiluk' (Hadiah Sastera Sabah 1996/1997) dan 'Ega' (Hadiah Sastea Sabah 1998/1999). Para penulis yang ingin memiliki bolehlah menghubungi DBP Cawangan Sabah. Penerbitan terhad.




Tiada ulasan: