Ahad, Disember 28, 2008

Hadiah Masa Yang Telah Berlalu

Pada penghujung detik tahun muhasabah diri memandang kembali masa lalu. Banyak peristiwa menghimpunkan kenangan, manis berbaur hiba, jaya bergaul gagal, gembira bercampur duka. Begitu banyak meraih kejayaan begitu juga perkara-perkara yang dirancang yang tidak kesampaian. Barangkali ada hikmahnya biar pun sebesar debu. Menghitung jumlah detik, masa berlalu dengan begitu pantas sekali, sedar tak sedar hari ini adalah puncak 1429 Hijrah sedang esok bermulanya Muharam 1430 Hijrah yang memberikan ruang baru untuk melangkah di hari muka sebagaimana doa yang dipanjatkan petang tadi setelah mengakhiri doa penutup takwim. Yang telah berlaku menjadi sejarah, menjadi ingatan dan kenangan yang terpahat sepanjang hayat. Tidak semua mungkin dapat diingat melainkan beberapa peristwa yang benar-benar berbekas di kalbu.

Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata beberapa kejayaan yang dianggap cemerlang datang tanpa mengira waktu. Tidak kurang rasa kehilangan yang benar-benar menghiba rasa. Tidak juga percaya sesuatu yang tidak dijangka terjadi. Air mata tidak mampu menghadang jika ia terjadi dan harus terjadi. Kata-kata menjadi sirna, lidah kelu, pandangan berpinar dan akhirnya sirna tanpa suara. Selebihnya redha, rela dan pasrah.

Kehidupan ini tidak mungkin sempurna. Sebagai insan yang tidak sempurna tetap mengharapkan kesempurnaan walaupun sedikit. Biar apapun, saya tetap bersyukur kerana Yang Maha Esa menganugerahkan pelbagai kejayaan dan pelbagai dugaan. Tahun yang baru berlalu itu meletakkan saya pada satu tahap yang amat mencabar. Dalam bidang sastera tempatan saya pernah 'bermuhasabah' dengan pihak DBP Cawangan Sabah, berkonfrantasi terhadap beberapa perkara melalui suara yang sedikit 'keras' meskipun niat sebaliknya demi kelestarian sastera secara menyeluruh. Memang ada hikmahnya. Alhamdulillah saya telah berlembut dan kembali seperti biasa, apatah lagi sebagai pemimpin serta aktivis sastera, tindakan drastik saya tidak harus diperpanjangkan. Apa yang penting dan diutamakan ialah apa yang harus diberikan untuk sastera.

Saya menerima Anugerah Penyair Islam Sabah 2008, suatu hadiah peribadi yang tidak pernah difikirkan sebelumnya. Saya sentiasa mensyukuri apa juga rezeki yang diberikan Allah. Ini juga sebagai hadiah yang tidak mungkin saya lupakan kerana bukan mudah menerima keyakinan insan lain dalam keadaan saya yang serba kekurangan. Beberapa hari kemudian, ketika berada di Bali, Indonesia saya menerima berita tentang Hadiah Sastera Perdana menerusi sebuah puisi saya yang terbit di Dewan Sastera pada tahun 2005 berjudul 'Tsunami Bukan Hanya Nama'. Malah kejayaan menjadi berganda apabila sebuah lagi puisi saya yang bertajuk 'Sebagai Ayah Entah Apakah Yang Dihargai, Anak' telah tersenarai sebagai antara karya terbaik Hadiah Sastera Sabah 2006/2007. Syukur alhamdulillah.

Tahun yang baru berlalu ini juga meletakkan saya setingkat dalam kerjaya saya di Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia apabila dinaikkan pangkat yang kemudiannya diletakkan di Bahagian Pendidikan Pengundi. Berada pada satu tingkat bermakna satu tingkat tanggungjawab perlu digalas dan amanah harus saya lestarikan. Dalam keluarga pula saya menerima menantu di hujung tahun. Kebahagiaan begitu dinikmati apabila tampak wajah-wajah ceria orang-orang yang saya sayangi - bonda, ayahanda, isteri dan anak-anak serta seluruh keluarga.

Alhamdulillah, walau apapun yang dianugerahi Ilahi, dalam rasa gembira atau rasa duka, semuanya harus berjalan seiring tanpa melupakan segala pemberian-Nya itu pasti mengandungi hikmah sebagaimana rasa hiba saya kerana 'kehilangan' yang tidak dapat diungkapkan di sini. Kesedihan atau kehibaan juga dirasai orang lain malah lebih tinggi darjat kesedihan dan kehibaan masing-masing. Mudah-mudahan 'hijrah' yang dinikmati ada hikmah yang dapat dipelajari, direnung seterusnya dijadikan panduan untuk menjejak masa-masa yang mendatang. InsyaAllah.

Tiada ulasan: