Sabtu, Disember 24, 2011

Tentang Beberapa Hari yang Lalu


PERNAHKAH anda berfikir tentang beberpa hari yang lalu? Beberapa hari yang telah berlalu dengan seribu satu peristiwa, kenangan, kemenangan, suka dan duka. Tidak mungkin hari-hari itu berlalu begitu sahaja. Meski mustahil untuk memanggilnya semula, hari-hari yang lalu itu sentiasa memberikan nilai tersendiri. Pengalaman kata orang amat mahal dan untuk membezakan antara insan dengan yang lain inilah, pengalaman. Pengalaman itu pengisian hari-hari yang mungkin biasa, luar biasa dan tanpa disedari tentang masa lalu yang bermakna.

Sesiapa sahaja memiliki pengalaman dan penyair amat mencintainya. Seorang penyair sentiasa merakamkan peristiwa-peristiwa masa sudahnya, masa sudah orang lain atau mereka yang akrab dengannya. Dia berkisah dalam bait-bait peristiwa kemudian diperindah oleh keelokan bahasa, teknik pelukisan serta penulisan yang berwibawa.

Beberapa hari yang lalu telah mengajar tentang hijrah. Suatu perpindahan ke arah kelebih baikan untuk kehidupan. Memilih jalan yang diyakini benar daripada segala kemungkinan-kemungkinan yang benar. Beberapa hari yang lalu menerima berita tentang banjir di kampung halaman yang menyuntik ingin sekali menyedut air yang tengah membuak-buak menenggelamkam kawasan rendah, ia bertahan beberapa lama kerana tiada jalan keluar hingga menyebabkan kesulitan warganya. Barangkali beberapa hari yang lalu menerima berita gembira kerana permohonan pembelian kereta telah diluluskan pihak bank. Beberapa hari yang sama sekaligus menggembirakan apabila menerima cahaya mata baru menjelangnya bulan Muharam. Kegembiraan ditawarkan kenaikan pangkat kerana perkhidmatan yang lama dan cemerlang. Bebeapa hari yang lalu juga dicerca merbakan oleh isu-isu yang meragam mengangkat menara geram. Orang lain gembira menyambut kemenangan sedangkan orang lain yang berjuang untuknya mula menyumbangkan jurang dendam.

Beberapa yang lalu ramai orang begitu taksub memperkatakan masa depan politik yang semakin dicabar dan tercabar. Mereka bangun semata-mata politik, melihat kemakmuran rakyat hanyalah retorik tetapi tidak jelas. Politik terus berada di mana-mana ceruk rantau rimba, desa dan kota, di kantor, di menara gading, di tengah sawah dan ketika lautan banjir menenggelamkan tanaman dan membunuh haiwan ternakan. Beberapa hari yang lalu tentang dunia yang terus ribut dan retak, terus dibumbui rentak muzika hantu dan citra tahayul di tengah keseronokan manusia menontonnya. Apakah sudah tidak ada wacana yang lebih membina minda, membangunkan citra bangsa yang lebih menjanjikan kekuatan untuk negara bangsanya? Atau barangkali segala yang ada sudah cukup menjelaskan bahawa dunia telah ketandusan keindahan. Retoriknya kepada ciptaan yang mengkhayalkan, manusia begitu senang menerima suntikan candu hiburan hingga ramai yang alpa dan tidak berfikir untuk apa sesebuah citra yang memabukkan itu disogokkan kepada anak-anak bangsanya yang kian lemah kerana terlalu lemah oleh kebendaan dan janji-janji serta habuan wang ringgit hingga nilai perjuangan telah hanyut jauh meninggalkan jati diri.

Seorang penyair terus merakam hari-hari indah dan tidak indah, tentang beberapa hari yang lalu yang tidak mungkin berhenti meninggalkan sesuatu berupa peristiwa. Bahkan masa hadapan itu sebentar lagi akan menjadi beberapa hari yang baru, akan berlalu dan dia terus juga menceritakan indah dan tidak indahnya. Biasa bagi orang lain tetapi luar biasa baginya. Masa berjalan tanpa berhenti, manusia mencari tanpa henti sesuatu yang boleh sahaja menggembirakannya dan boleh jadi mendukacitakannya. Hari-hari yang menjadi beberapa peristiwa dirakam dan dicatatkan, diperindahkan, dinukilkan menjadi citra yang mencabar minda sebagai penghayatan kebenaran, penghayatan kebobrokan, penghayatan kerakusan, tamak haloba tanpa titik selagi manusia berfikir dan menjadikan fikirannya benar, jujur atau sebaliknya menjadikan fikirannya sebagai anjakan untuk mencapai impian dengan cara yang kurang tepat. Atau barangkali itulah takat kemampuan yang dipunyainya dan dia berjuang untuk itu.

Sesungguhnya beberapa hari yang lalu itu berharga emas jika kita benar-benar bernas dan berawas daripada fikiran-fikiran yang tidak bernas. Apa pun peristiwa mempunyai wibawanya dalam keadaan yang indah dan tidak indahnya. Beberapa hari yang lalu tak pernah berlalu selagi manusia penyair ada dan fikiran untuknya wujud.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: