Sabtu, Ogos 28, 2010

Semangat patriotik biar mekar sepanjang masa

Oleh Mohd Yusoff Hassan
2010/08/28 (Berita Harian Online)



Generasi muda perlu miliki ketahanan mental, jati diri elak negara diceroboh anasir luar


SABAN tahun, apabila menjelangnya sambutan ulang tahun kemerdekaan negara pada 31 Ogos, semua pihak membicarakan mengenai semangat cintakan negara atau semangat patriotik. Sehubungan itu, badan kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengadakan pelbagai program dan kempen untuk memeriahkan sambutan ini.

Untuk memeriahkan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara, perayaan ini diadakan dari 16 Ogos hingga 16 September setiap tahun di setiap peringkat, termasuk acara kemuncaknya pada 31 Ogos, yang dipenuhi dengan pelbagai acara dan membabitkan masyarakat pelbagai kaum dan anutan agama.

Dalam menghayati sambutan yang amat besar ertinya kepada negara dan rakyat ini, pelbagai aktiviti dilaksanakan yang mempamerkan daya kreativiti dan inovasi pelbagai pihak. Ini termasuk menghasilkan bendera terpanjang dalam sejarah, menghiasi Menara Kuala Lumpur dengan Jalur Gemilang dan pembinaan pintu gerbang khas. Keadaan ini amat membanggakan negara kerana semangat patriotik atau kenegaraan jelas terserlah dinyatakan pelbagai lapisan rakyat tanpa mengira kaum, agama, fahaman politik dan sosioekonomi.

Sebenarnya semangat patriotik perlu mekar di sanubari setiap warga Malaysia sepanjang masa. Malaysia adalah tanah air kita, sejak kita dilahirkan hingga akhir usia. Perayaan atau kempen sambutan hari kemerdekaan diadakan bagi mengingati tarikh atau detik negara ini bebas daripada belenggu penjajahan selama 446 tahun. Keperitan dan kesengsaraan pejuang dan rakyat negara terdahulu perlu dikenang dan disanjung oleh setiap rakyat Malaysia yang kini menikmati hasil perjuangan mereka.

Pejuang terdahulu seperti Tok Janggut, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah, Dol Said, Datuk Maharajalela dan ramai lagi berkorban untuk membebaskan negara daripada belenggu penjajahan. Tekanan demi tekanan dengan kebanyakan tempat memberontak dan menentang penjajahan secara kekerasan, Inggeris mula berlembut hasil beberapa rundingan diketuai pemimpin daripada elit Melayu ketika itu.

Tugas generasi masa kini dan akan datang adalah untuk mempertahankan kemerdekaan negara daripada bentuk penjajahan. Dunia tanpa sempadan dengan pelbagai teknologi moden yang dihasilkan oleh negara maju telah mencetuskan penjajahan bentuk baru iaitu penjajahan ekonomi dan budaya. Negara maju telah bersaing untuk menguasai ekonomi, budaya dan minda negara membangun dan kurang maju. Ideologi dan acuan negara maju terus menjadi senjata untuk menguasai dunia termasuk rantau ASEAN. Penjajahan bentuk baru yang menguasai ideologi, ekonomi dan budaya amat berbahaya kerana segala kedaulatan, kebebasan dan keputusan akan ditentukan oleh kuasa luar, iaitu penjajah bentuk baru.

Generasi muda perlu memiliki ketahanan mental dan jati diri yang kuat untuk terus mempertahankan negara daripada sebarang bentuk penjajahan. Golongan tidak bertanggungjawab dan kuasa asing sentiasa mengintai peluang untuk mempengaruhi generasi muda supaya mengikut telunjuk atau rentak mereka dalam usaha menguasai negara ini.

Kealpaan kita mengatur perjalanan dan sistem pemerintahan berteraskan semangat kenegaraan lebih memudahkan anasir luar meracuni pemikiran rakyat tempatan supaya melakukan tindakan yang boleh memudaratkan keselamatan dan kedaulatan negara. Semangat cintakan negara adalah benteng paling kukuh dalam mempertahankan kemerdekaan dan maruah negara daripada segala bentuk ancaman.

Oleh itu, ketahanan diri dan semangat sayangkan negara di kalangan rakyat perlu sentiasa dipupuk memandangkan gejala negatif dan sikap tidak menghiraukan kepentingan negara kini semakin menular di kalangan generasi muda.

Akibat terlalu leka dengan hiburan, golongan muda gemar mengamalkan cara hidup bebas yang mengetepikan batas budaya dan agama serta undang-undang menjadi.

Jika ini tidak dibendung, maka lebih mudahlah bagi anasir luar untuk menyelinap masuk dan menjajah negara ini tanpa disedari.

Berbeza dengan sikap golongan muda di Malaysia, rakyat negara jiran terdekat kita iaitu Indonesia dan Thailand terbukti mempunyai semangat kenegaraan dan patriotik yang kukuh. Walaupun negara mereka dihimpit pelbagai kesukaran dan kemiskinan, sifat taat setia dan sayangkan negara amat kukuh dalam kalangan rakyat negara itu.

Berbalik kepada rakyat Malaysia yang mempunyai keselesaan dan dianugerahi Allah pelbagai kemewahan, semangat patriotik mereka amat mengecewakan. Sikap mereka yang tidak menghargai segala nikmat yang dianugerahkan Allah terhadap negara ini amat ketara.

Perasaan bangga menjadi rakyat Malaysia juga tidak begitu menyerlah di kalangan mereka walaupun pelbagai program dan kempen kenegaraan dilaksanakan oleh kerajaan dari semasa ke semasa. Malah kebelakangan ini, perasaan tanggungjawab terhadap negara semakin luntur, terutama di kalangan generasi muda yang lebih gemar berseronok dengan kehidupan bebas dan segala macam jenis hiburan.

Generasi masa kini perlu menghayati sejarah perjuangan generasi terdahulu yang telah berkorban harta dan nyawa untuk memerdekakan tanah air daripada belenggu penjajah. Sudah terbukti bahawa bangsa yang berjaya dan mencipta tamadun dunia adalah bangsa yang mempelajari serta memahami sejarah perjuangan generasi sebelum mereka. Tugas kita dan generasi akan datang ialah mengekalkan kemerdekaan sedia ada dengan semangat patriotik.

Penulis ialah Penolong Pengarah Bahagian Penerbitan Dasar Negara Jabatan Penerangan Malaysia

Tiada ulasan: