Sabtu, Mac 07, 2009

Persidangan Persuratan & Kebudayaan Kebangsaan

Di bawah ini sebuah catatan dalam kotak diskusi Gerbang Hasyuda Abadi disiar dalam blog ini untuk tatapan bersama...

Salam,

Tahniah dan syabas kepada Badan Bahasa Sabah di atas kejayaan menganjurkan Persidangan Persuratan dan Kebudayaan Kebangsaan yang julung-julung kali diadakan. Sememangnya acara sebegini seharusnya diadakan dengan lebih kerap agar ia dapat menjadi wadah yang amat berkesan dan dinanti-nantikan oleh masyarakat khususnya para penulis dan aktivis budaya. Program ini telah pun menghimpunkan kebanyakan penulis tersohor Sabah terutamanya dan ahli akademik khusus untuk membentangkan kertas kerja masing-masing.

Namun demikian,pokok persoalan saya kali ini adalah agak berupa teguran mahu pun cadangan yang perlu kita perbaiki, paling tidak pun untuk kita fikir dan renungkan. Sebagai peserta persidangan ini, saya amat berbesar hati untuk menyertainya kerana beranggapan bahawa persidangan ini mampu menjadi medan dan platform untuk saya menyuarakan isu-isu berkaitan dengan persuratan dan kebudayaan.Malah kehadiran saya adalah kerana konsep PERSIDANGAN yang amat menarik perhatian saya. Pada hemat saya, ia sama seperti persidangan yang menurut pemahaman saya ialah suatu bentuk perbincangan ilmiah berteraskan sesuatu isu untuk diangkat menjadi gagasan bersama lalu diserahkan kepada pihak-pihak tertentu sebagai tindakan susulan yang boleh dianggap sebagai suara bersama yang mampan.Sayang seribu kali sayang, ia agak lari dari apa yang saya fikir dan harapkan.Ada sahabat penulis dan juga salah seorang pengelola,saya luahkan kemuskilan saya ini,satu jawapan mudah yang saya terima,jangan risau tentang nama program ini tetapi yang penting isinya.Apa ada pada nama?

Tidak saya nafikan, apa saja majlis ilmu sudah pasti ia sangat berguna dan bermanfaat,tetapi sebagai insan yang bergelumang dengan bahasa dalam keadaan yang sangat dekat, seharusnya kita menitikberatkan penggunaan kata yang bersesuaian agar konotasi makna dan perjalanan program sesuai dengan namanya. Sebenarnya pada nama ada harapan. Saya datang dengan harapan menggunung kerana nama PERSIDANGAN. Tapi apa yang saya temui hanyalah berupa seminar atau pun bicara karya dan juga penjelasan tentang apa itu kebudayaan. Tidak ada isu khusus yang dapat dibincangkan sesuai dengan nama PERSIDANGAN.Ia agak mengecewakan saya dan kekecewaan ini hanya kerana NAMA yang mengujakan saya.

Pada kesempatan ini, saya mohon maaf jika salah bicara tetapi izinkan saya memberikan cadangan jika PERSIDANGAN ini diteruskan pada tahun-tahun mendatang.Persidangan mesti ada isu khusus.Katalah kita mengambil isu : SEJAUH MANA BIDANG PENULISAN KREATIF MEMBANTU MEMBINA MODAL INSAN. Maka para pembentang, akan membentang khususnya untuk membuktikan bahawa sememangnya penulisan kreatif membantu membina modal insan. Berikan bukti konkrit.Misalnya mengambil beberapa tokoh penulis yang menjadi ikon negara. Penulisan telah menjadikan mereka insan terhebat.Maka para peserta pula boleh memberikan pandangan menyokong atau sebaliknya. Maka pada akhir persidangan, termeterailah satu resolusi atau deklarasi untuk diperjuangkan di peringkat yang sepatutnya.Ini yang pada hemat saya - PERSIDANGAN.

Akhir kata,makna keadilan bukanlah sama rata dan sama rasa tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya dengan betul dan tepat. Begitu juga dengan kata, kata-kata yang baik seharusnya di tempat yang baik-baik dengan makna yang baik-baik dan betul.

Tiada ulasan: