Selasa, Mac 03, 2009

HBJohar

Saudaraku Hasyuda,

Terima kasih tak terhingga menghantarkan hadiah buku tersebut buat saya. Semoga Allah menambahkan lagi rezeki saudara dan diperkayakan ilham demi terus menghasilkan puisi-puisi kerohanian yang bermutu.

Sementara menunggu-nunggu akan ketibaan buku puisi saudara yang terbaru ini, Kembali di Lahad Rahsia, saya sempat menjengukkan diri ke lelaman web saudara yang sebegitu canggih dan hebat. Dan saya juga telah ke ruangan intisari sajak-sajak tersebut. Tetapi saya baru setakat mencuri-curi membacanya. Walau bagaimanapun, sudah nampak pencapaian saudara menyerlahkan teknik-teknik baru pengaryaan, apatahlagi jurusan temanya sudah memberanikan diri untuk keluar dari aliran sajak-sajak fenomenal.

Saya ucapkan syabas dan tahniah.

Saya amat tertarik sekali dengan sajak Titik Di Kalbu Nazim, (juga pada hemat saya secara peribadi, judul sajak ini teramat indah jika dipilih sebagai judul buku, kerana dari aspek intrinsik dan estetikanya, kekuatan setiap diksinya seolah-olah mewakili seluruh kekuatan puisi-puisi yang lainnya dalam berkumpulan.) Titik yang menjadi difinisi falsafah saudara itu adalah sesuatu yang tidak menyerupai yang lain, tunggal dan tidak dapat bandingkan apakah bentuknya (lurus, panjang, bulat, persegi dan sebagainya). Kelainan pengucapan saudara begitu indah dan bermakna;

jangan tunjukkan titik kepada sesiapa
yang hanya tahu ketiadaan daripada ke'ada'an
dalam titik itu dunia abadi yang lebur
mengalir ke saujana alam makna.

Sekian dan salam,

hbjohar
Singapura

Tiada ulasan: