Ahad, Mac 08, 2009

Dialog Persuratan Johor-Sabah

Persidangan Persuratan dan Kebudayaan Kebangsaan 2009 akhirnya berakhir, sebagaimana lazimnya meninggalkan jejak sebagai sebuah lagi sejarah. Persuratan dan kebudayaan yang dicerna sepanjang
2 hari yang lalu ini telah dilaksanakan semampu daya penganjur.

Bukan suatu yang luar biasa, setiap pelaksanaan program seperti seminar, persidangan, pertemuan dan seumpamanya sentiasa berhadapan dengan pelbagai perkara yang perlu diatasi selepas ini. Peristiwa merupakan pengalaman yang amat mahal. Tanpanya tidak mungkin berupaya mendapatkan sesuatu yang lebih murni buat sebuah program besar yang murni dan bermakna. Terserahlah, walau apapun tanggapan dan persepsi peserta terhadapnya, apa yang penting sesuatu yang telah diungkapkan, difikir dan dihujahkan yang telah menjadi kesatuan dalam sebuah resolusi perlu disusuli dengan tindakan.

Kepada pihak-pihak yang ditujukan apa juga hujah yang diperkatakan perlu mengambil perhatian dengan bertanggungjawab. Seperti dikatakan oleh Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Raymond Tan Shu Kiah, agar persidangan ini tidak selesai apabila berakhirnya di majlis penutupan tetapi perlu menelusuri perjuangan selanjutnya.

Dialog Persuratan Johor-Sabah yang menjadi acara terakhir sempena persidangan yang julung-julung kali diadakan ini juga melakarkan harapan yang tinggi kepada para penulis di kedua-dua buah negeri. Walaupun tidak kelihatan hal-hal yang baru dalam dialog ini melainkan pernah diungkapkan dalam pertemuan atau dialog yang pertama sebelum ini, namun perlu juga diberikan perhatian betapa perlunya hubungan dua hala menerusi bidang persuratan dapat diungkayahkan. Kita percaya DBP Cawangan Sabah dan DBP Wilayah Selatan di Johor Bahru akan memainkan peranannya agar apa yang digambarkan menerusi dialog ini memberi erti yang besar kepada para penulis berkaitan. Perlunya juga kedua-dua pihak dapat mengenengahkan kesohoran para penulis masing-masing. Menyenarai panjang nama-nama para penulis perlu sekali digandingkan dengan karya-karya mereka. Karyalah yang telah mengangkat seseorang penulis dan saya fikir wajar sekali diberikan perhatian misalnya menerusi serasehan karya, pameran dan seumpamanya. Pertukaran karya bukan sahaja menjadi sasaran yang utama bahkan akan menyebar luaskan karya para penulis kedua-dua buah negeri. Pertukaran lawatan tentu tidak memberikan makna yang besar andainya hanya diakhiri dengan pertukaran cenderakenangan dan pertukaran impian. semata-mata. Barangkali agak mengecewakan juga kerana dialog ini tidak begitu dirasai akibat kekangan masa, kata orang, alang-alang. Banyak perkara boleh dibincangkan malah ada persoalan dan juga pandangan para penulis yang hadir tidak dapat diberikan respon ahli panel. Walau apapun juga, mudah-mudahan sahaja dialog ini dapat dilestarikan dan berkembang sebagai sebahagian program pemugaran pemikiran para penulis kita menerusi apa juga aktiviti persuratan.

Tahniah diucapkan kepada penganjur persidangan ini, terutama barisan hadapan pimpinan Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA), agensi-agensi kerajaan Negeri dan Persekutuan seterusnya para peserta yang datang dari pelbagai pelosok negeri, dari Negara Berunai Darussalam, Wilayah Persekutuan Labuan, Sarawak dan Semenanjung Tanah Melayu. Mudah-mudahan akan tergerak pelbagai program sastera dan budaya di rantau ini menerusi genre ataupun disiplin yang akan ditentukan. Gerakan seperti ini tentu sahaja tidak pernah berhenti mahupun dianggap menemukan titik, kerana budaya dan sastera terus berkembang dan berhadapan dengan pelbagai cabaran perubahan.

Tiada ulasan: