Catatan ini hanya memfokus konteks Negeri di Bawah Bayu Sabah. Perpaduan bukan suatu ungkapan yang asing kepada masyarakat multi-kaum di Sabah, saya tidak risau masalah perkauman di kalangan etnik yang telah berkurun hidup dengan aman damai. Institusi perkahwinan sudah lama mengamalkan perkahwinan campur. Isteri saya berketurunan China, saya tidak ada masalah besar untuk hidup dengan keluarganya yang besar yang juga terdiri dari pelbagai ras yang lain. Ketidak sepaduan biasanya disebabkan oleh perbezaan pandangan terhadap sesuatu perkara dari sudut politik dan agama, misalnya. Namun masyarakat di Sabah tetap masih mampu duduk bersama-sama. Ada kalanya makan di sebuah kedai yang menghidangkan makanan Melayu dan China tanpa masalah yang merunsingkan. Dalam sebuah keluarga itu ada yang bersembahyang di gereja Kristian, ada yang pergi ke kuil Buddha atau ke Masjid yang beragama Islam dan sebagainya mengikut keyakinan masing-masing. Kadazan, Murut, China, Bisaya, Brunai, Idahan, Bugis, Suluk, Iranun, Bajau, Jawa, Orang Sungai, Dusun, Lundayeh, Kedayan, India, Pakistan dan banyak lagi telah memahami antara satu sama lain. Masalah perpaduan bukan di tempat kita ini sebenarnya. Sesekali saya berfikir mengapa agaknya isu perpaduan masih menjadi perbualan baik di peringkat atasan mahu di kalangan masyarakat. Apakah ia sekadar sebagai sebuah trend apabila pemimpin atasan bercakap mengenainya semua orang juga sibuk memperkatakannya. Barangkali yang perlu dibincangkan ialah kesepaduan falsafah, pemikiran, pandangan hidup dan jati diri serta keberadaan etnik-etnik itu di dalam sebuah negara bangsa yang berdaulat menerusi kemerdekaan.
Apa masalahnya, semua kaum di Sabah bercakap dalam Bahasa Melayu apabila bersua. Mereka boleh memahami masalah masing-masing melalui pertuturan yang seragam walaupun menggunakan bahasa basahan semata-mata. Anehnya pula apabila ada kaum lain yang kebetulan fasih dan boleh bercakap dalam Bahasa Melayu dengan baik, boleh menulis puisi misalnya dengan baik, dia telah dinobatkan sebagai sesesorang yang luar biasa. Puji-pujian terlalu melambung tinggi. Padahal Bahasa Melayu merupakan bahasa pengantar, bahasa Kebangsaan yang sekian lama berakar umbi menjadi lingua franca di mana-mana. di negara ini. Bagaimana pula sekiranya orang China yang boleh bertutur bahasa Bajau atau Kadazan. Bagaimana jika orang Melayu fasih berbahasa Mandarin atau India dan seterusnya? Memang tidak ada perangkaan untuk meletakkan isu ini di persada nasional barangkali. Pada saya bukan suatu yang luar biasa jika orang India atau China fasih berbahasa Melayu. Hinggakan ada peraduan atau sayembara persuratan khusus untuk masyarakat bukan Melayu ini tetapi menolak bila ada penglibatan etnik dari Sabah. Di Sabah wujud kelainan yang jarang terdapat di mana-mana tempat khususnya di Semenanjung, misalnya, walaupun namanya Sahimat, Aziz, Fatimah belum tentu dia berbangsa Melayu tetapi sebenarnya mereka ini mungkin masyarakat Dusun dan sebagainya. Inilah juga puncanya barangkali, masalah perpaduan sering dibicarakan. Demi perpaduan dan demi perpaduan... sehingga wujud jabatan perpaduan. Dan bagi sebuah negara yang telah merdeka yang dibangunkan oleh pelbagai bangsa isu perpaduan tidak mungkin berakhir kerana kita dengan sengaja mengiyakan masalah itu terus berlaku.
Akhirnya kita pun tidak dapat memahami apakah makna perpaduan yang sebenarnya.
Apa masalahnya, semua kaum di Sabah bercakap dalam Bahasa Melayu apabila bersua. Mereka boleh memahami masalah masing-masing melalui pertuturan yang seragam walaupun menggunakan bahasa basahan semata-mata. Anehnya pula apabila ada kaum lain yang kebetulan fasih dan boleh bercakap dalam Bahasa Melayu dengan baik, boleh menulis puisi misalnya dengan baik, dia telah dinobatkan sebagai sesesorang yang luar biasa. Puji-pujian terlalu melambung tinggi. Padahal Bahasa Melayu merupakan bahasa pengantar, bahasa Kebangsaan yang sekian lama berakar umbi menjadi lingua franca di mana-mana. di negara ini. Bagaimana pula sekiranya orang China yang boleh bertutur bahasa Bajau atau Kadazan. Bagaimana jika orang Melayu fasih berbahasa Mandarin atau India dan seterusnya? Memang tidak ada perangkaan untuk meletakkan isu ini di persada nasional barangkali. Pada saya bukan suatu yang luar biasa jika orang India atau China fasih berbahasa Melayu. Hinggakan ada peraduan atau sayembara persuratan khusus untuk masyarakat bukan Melayu ini tetapi menolak bila ada penglibatan etnik dari Sabah. Di Sabah wujud kelainan yang jarang terdapat di mana-mana tempat khususnya di Semenanjung, misalnya, walaupun namanya Sahimat, Aziz, Fatimah belum tentu dia berbangsa Melayu tetapi sebenarnya mereka ini mungkin masyarakat Dusun dan sebagainya. Inilah juga puncanya barangkali, masalah perpaduan sering dibicarakan. Demi perpaduan dan demi perpaduan... sehingga wujud jabatan perpaduan. Dan bagi sebuah negara yang telah merdeka yang dibangunkan oleh pelbagai bangsa isu perpaduan tidak mungkin berakhir kerana kita dengan sengaja mengiyakan masalah itu terus berlaku.
Akhirnya kita pun tidak dapat memahami apakah makna perpaduan yang sebenarnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan