Rabu, Januari 21, 2009

Perjuangan pengurus sastera

Kalau bercerita tentang sastera, dunia buku atau paling tidak karya sastera asasnya tidak lain ialah medan; yakni bagaimana sesuatu bahan sastera waima dalam bentuk apa sekali pun dipasarkan. Pasaran di sini tidak semata-mata bagi tujuan komersil bahkan bagaimana bahan itu sampai kepada sasarannya.

Bila kita bercakap mengenai penulis memang tidak pernah habis, apatah lagi memperkatakan tentang haknya, peluang yang perlu diterimanya dan masalah-masalah yang terpaksa diharungi tidak dapat ditepis begitu sahaja. Banyak sekali rintangan yang dengan sengaja terjadi bahkan dilihat secara sambalewa tanpa inovasi. Perubahan atau pembaharuan harus ada sesuai dengan keadaan semasa. Tanpa perubahan, hidup kita menjadi terlalu mendatar menyebabkan pergerakan lembab.

Di mana-mana juga, sesiapa juga mahu menyatakan sesuatu tentang dirinya, tentang orang-orang yang dekat dengan dirinya, tentang bangsanya, tentang negaranya dan tentang dunianya. Mereka tidak berkata tetapi mencatatkan apa juga mengikut kemampuan masing-masing. Mereka boleh membuat pilihan sama ada secara eceran menerusi media seperti surat khabar, majalah dan blog atau menterjemahkan fikiran mereka itu dalam medan atau wacana yang lebih besar iaitu buku. Sebenarnya terlalu bannyak ruang dan tanpa batas. Tulislah apa sahaja asalkan bergariskan keyakinan bahawa media yang dipilihnya itu memberikan sesuatu yang berguna.

Menulis dalam blog tentu sahaja tiada sebarang pulangan selain kepuasan. Tidak ada duit untuk itu. Bila sampai kepada bab duit, apa pun boleh dilakukan bila mahu, tetapi tidak semua bakal menjadi. Kadang kala, peluang sering dihadang oleh tabiat manusia yang tidak mahu berfikir panjang sama ada tindakannya itu betul. Jika anda mempunyai ramai kawan yang pandai mengarang puisi atau cerpen tetapi ada beberapa orang kawan yang amat rapat malah lebih akrab hingga ruang yang disediakan di media itu hanya untuk orang-orang yang sama; orang-orang yang sama itu tentulah kawan yang amat akrab. Ini bukan soal duit tetapi kroni. Masalah besar apabila keadaan ini terdapat dalam mana-mana tempat. Apalah sangat bayaran untuk sebuah karya di media massa meskipun disediakan sejumlah peruntukan. Tolonglah, kata beberapa orang kawan, bahagi-bahagikanlah peluang itu dengan adil. Selain adil perlu konsisten. Mustahil tiada karya sastera yang sesuai untuk diterbitkan dengan ramainya penulis generasi baru yang telah pun dididik untuk menghasilkan karya yang baik.

Bagi pendatang baru atau penulis baru menempatkan karya mereka di media massa menjadi suatu perjuangan yang maha hebat. Apa lagi jika mendapat hono, semakin bermakna hidupnya.

Katakanlah anekdot ini sebagai sebuah sapaan, beringatlah bahawa tanggungjawab anda amat besar. Menjana program yang tercatat dalam senarai tugas yang panjang berjela itu perlu dilakukan secara saksama, adil, berhemah, bermakna dan diterima oleh mereka yang menjadi pelanggan anda. Perjuangan anda tidak sekadar menerima upah bulanan. Sebagai pengurus perjuangan anda tidak pernah selesai walau dalam apa keadaan sekali pun, kerana itu anda harus tahu apa akhirnya, apa hasilnya, apakah telah menepati piagam yang menjadi langgam indah sebagaimana yang dijanjikan.

Tiada ulasan: