Jumaat, Januari 23, 2009

Ditinggalkan Keretapi

Bergerak cepat dan jangan pernah tertinggal!

Ungkapan di atas sterotaip sifatnya apabila memberikan motivasi kepada orang ramai yang selalu ketinggalan dalam apa bidang sekalipun. Memang betul kita perlu proaktif, selalu peka, cepat bertindak dan sebagainya.

Sebentar tadi saya terpanggil pula menulis tentang hal ini, apabila sedar tak sedar ada orang yang telah tertinggal 'keretapi'. Walaupun realitinya keretapi dari stesennya di Tanjung Aru ke destinasi-destinasi penting di pedalaman belum beroperasi, tapi memang ada orang yang telah tertinggal.

Ini masalahnya bila tidak ada motivasi diri yang akan berkembang menjadi inovasi. terpimpin. Tidak pernah mahu melakukan sesuatu yang baru. Orang kata memfotostat sesuatu yang sudah ada yang sudah tidak asli.

Apakah anda fikir, perjalanan anda itu percuma? Program 'amal' anda itu semuanya amal? Syukur Alhamduluillah jika betul demikian kerana memang sewajarnya begitu.

Bunyinya agak sinis, sebagai sebuah motivasi dan tentunya sapaan orang kecil seperti kami yang tetap simpati kepada rakyat Gaza dan masyarakat apa sekali pun yang ditimpa kesusahan. Yalah, kita akur saja, buat kerja amal sebegini patut dihargai. Maka lakukanlah demi untuk saudara-saudara kita yang menderita di benua sana.



Tiada ulasan: