Rabu, Januari 28, 2009

Majalah Wadah: Sebuah komentar

Agak memeranjatkan juga apabila sahabat-sahabat penulis memberitahu majalah Wadah sudah lama berperam, di mana dan bagaimana keadaannya, wallahu'alam. Saya tidak pasti sama ada saya 'ketinggalan keretapi' dalam kasus ini. Agak lama juga tidak ingin tahu tentang majalah sastera yang disebut-sebut antara terbaik setakat ini apabila secara kebetulan banyak karya yang dimuatkan di Wadah menang Hadiah Sastera Sabah 2006/2007. Ironinya pula sepanjang 2008 Wadah menjadi sunyi, lengang ...

Apa sudah jadi bos. Tanya seorang sahabat. Manalah saya tahu, tanyalah orang dewan. Kata mereka lagi jika ada masalah bukankah lebih baik segera diatasi, jika satupun tidak terbit, ini masalah besar juga.

Entah-entah tiada bajet kot? Kata seorang sahabat yang sudah lama juga tidak menulis. Tiba-tiba saja menyampuk cerita.

Pada saya bajet mungkin bukan soalnya, kenapa banyak projek berjaya dibuat. Mega lagi tu. Ada lagi majalah baru terbit sedang Wadah terkapai-kapai entah di awangan mana. Lagi pun bukanlah susah sangat buat majalah tu. Bukankah orang yang diberi tugas tu orang yang hebat, kreatif.Tukas seorang sahabat yang sekarang sudah kurang merokok (kurangkan bajet katanya, maklum sahaja ekonomi dah merundum).

Yalah jika semuanya ok, mana majalah tu? Pernah begitu tanya anak didik saya bila bercakap tentang Wadah beberapa hari yang lalu. Bahan saya fikir tiada masalah bah kan? Tanyalnya lagi. Tidak kisahlah walaupun bayaran hono Wadah tidaklah seberapa; yang penting di Sabah sudah ada sebuah majalah sastera yang telah menjadi penyokong para penulis terus berada di arenanya kendatipun masih belum mampu menampung karya penulis secara menyeluruh. Kita harus berbangga kerana itu.

Wadah telah lama bertahan, wajar sangat ia diperkukuh dengan elemen-elemen sastera yang lebih menyerlah. Ia seharusnya wujud dengan penampilan yang cemerlang, gemilang bukan semakin menghilang. Disebabkan ini juga sewajarnyalah Wadah ditangani mereka yang benar-benar komited, memiliki iltizam yang maha tinggi, berpandangan jauh apatah lagi memiliki pelbagai ilmu yang bersangkutan. Mesra pelanggan dan sentiasa menerima pandangan selain berinovasi. Majalah Dewan Sastera boleh dijadikan contoh walaupun barangkali ada yang berpendapat antara Dewan Sastera dengan Wadah terlalu jauh disebabkan 'taraf'nya antara wilayah dan nasional. Namun ini bukan soalnya apabila kita membuat penilaian fokus penting ialah bahan yang disiarkan. Ini pernah saya sentuh baru-baru ini.

Jangan risau kepada sesiapa juga yang terasa dengan komentar ini, pada kami siapalah juga. Tukang heboh, barangkali penyibuk pun ada, tapi bukan begitu. Apapun juga Wadah tetap menjadi bingkisan para penulis seperti kami di Sabah. Jika persoalkan tentang jumlah duit yang kami perolehi tentu saja sudah lama kami lupakan Wadah ni. Kami pun faham bagaimana pihak pengurusan menyelaras soal pembayaran hono kepada para penulis.

Sebetulnya saya juga sudah lama tidak menghantar karya di Wadah malah di Jendela Sabah juga. Barangkali biarlah diberikan peluang kepada para penulis baru. Kini sudah ramai penulis muda yang memerlukan wadah menampung karya mereka. Sayang sekali jika bakat yang mereka miliki itu sirna begitu sahaja. Memang ada wadah karya yang lain misalnya majalah Karya. Majalah ni kata orang 'percuma' segalanya termasuklah tiada hono. Itupun bukan soalnya. Yang penting jangan bak hangat-hangat tahi ayam. Begitu juga dengan wadah-wadah yang lain yang tidak mahu disebut di sini.

Komitmen amat diperlukan dan pemurnian sikap. Betul, cakap memang senang. Kami tahu ini. Jika tidak siapa lagi mahu menyampaikan semata-mata demi kepentingan masyarakat terutama golongan penulis dan khalayak sastera. Ini bersangkut dengan soal tanggungjawab. Buatlah sesuatu. Jika tidak, ada atau tiada sama sahaja dan bagi para penulis, saya fikir mereka akan mencari alternatif lain. Apa dan bagaimana saya sekali lagi mahu berkata 'Wallahua'lam.

Pustaka Iqbal Nazim,
Kota Kinabalu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

majalah ini wajar di kembangkan.karya saya pernah dimuatkan cerpen'Sahul' 1995.