Sabtu, November 22, 2008

Pemimpin dan Rumah Rakyat


Di kampung saya, telah terjadi cerita yang tidak pernah kunjung habis iaitu tentang pemimpin kami - ada yang memang sudah bergelar mantan pemimpin tapi masih ada hasrat memasuki semula sebuah pintu yang dia pernah duduk di dalamnya dengan selesa dan bangga; ada juga yang baru masuk ke pintu itu dan sedang duduk selesa dikelilingi para ‘macai’ malah ada juga yang masih menjeling, menyubuk atau dalam erti kata yang bercita-cita untuk memasuki pintu yang dimaksudkan.

Seperti di tempat-tempat lain, orang-orang pun menceritakan tentang pemilihan sebuah parti politik. Dan tidak jauh bezanya seperti mana di tempat-tempat lain, kekecohan atau masalah pemilihan menjadi kemestian untuk diatasi. Maka di kampung saya ceritanya pun tidak jauh bezanya. Istilah-istilah seperti ‘indorsement’ dan ‘korum’ begitu basah di lidah waima emak saya sendiri walaupun sebutannya kurang tepat. Pendek cerita, saya pun menyibukkan diri dengan bertanyakan khabar yang saya baca di media massa tentang kekecohan pemilihan parti berkenaan kawasan kami di Sipitang. Emak saudara saya pun bercerita panjang lebar, maklum saja dia pun baru menang dalam kemnya seorang ‘Datuk’ yang juga kawan baik saya di kampung, bekas Pembantu Menteri. Tiada siapa yang mahu mengatakan kemnya salah, begitu juga orang yang begitu menyukai kem yang satu lagi akan mengatakan sebaliknya. Kebetulan kem yang satu itu penyokong kuatnya ialah emak saya sendiri. Kata emak, jangan saja dia (mak saudara saya) cerita di depan ayah, tentu ayah naik angin. Sebelum ini pun dia sering bersuara tinggi bila saya timbulkan dalam perbualan kami tentang pemilihan parti berkenaan. Beliau selalu ungkitkan tanggungjawab yang diabaikan. Saya perlu berhati-hati bila berbual dengan ayah, bekas ketua kampung. Saya faham tapi tidak mungkin mempercayaa mana-mana kem pun kerana kedua-duanya mempunyai cita-cita yang sama - berada di dalam sebuah rumah yang pintunya akan menjadi tumpuan setiap tiga tahun itu bagi pemilihan parti dan empat atau lima tahun untuk pemilihan wakil rakyat. Dan apabila sudah berada di dalamnya, tidak siapa yang boleh mengatakan inilah pemimpin kami yang terbaik kecuali para ‘macai’ atau orang-orang yang saya istilahkan sebagai ‘tali pinggang’ pemimpin akan mengatakan sesuatu yang berbeza.

2.
Saya sudah melihat sebuah rumah yang amat cantik di kampung, tidak jauh dari rumah kami. Tersergam indah. Terserlah bila dipancari lampu berwarna-warni. Orang yang lalu tidak akan memandang sekejap, atau setidak-tidaknya memaling semula ke arah rumah itu untuk menjelaskan bawah betapa cantiknya rumah itu.

Emak tidak berkata banyak kecuali satu, bukan duit dia. Tidak terkejut dengan kenyataan pendek emak, saya segera didatangi diksi terbaik tentang rumah itu - Rumah Rakyat. Kata naluri saya, kau ni pandai-pandai. Apa tidaknya jika duit rakyat, tidak salah namakan saja itu rumah rakyat. Tiba-tiba saya ingin menulis sebuah cerpen tentang rumah itu. Tidak tahu sama ada boleh menjadi.

3.
Catatan ini saya buat masa bersantai di rumah keluarga saya di kampung (lihat foto), selepas sarapan pagi tapi sebenarnya bermula selepas solat subuh. Hanya kadang-kadang talian internet kurang memuaskan, operasi hantaran sering terganggu. Sudah berapa kali sejak kelmarin saya gagal meng’upload’ foto-foto untuk paparan di sini. Nampak harus menunggu sehingga petang semasa sudah berada di Kota Kinabalu.

4.
Menariknya kami sekeluarga berbual tentang pengalaman ahli-ahli keluarga yang pernah berada di Mekah alMukaramah. Insyaallah akan mengerjakan umrah pertengahan tahun depan, mudah-mudahan dapat lebih merasai apa yang dialami ahli keluarga.

5.
Alhamdulillah saya dapat menaik-turun foto-foto yang saya sukai untuk blog ini. Foto rumah keluarga ini tempat saya dibesarkan, tapi sudah banyak diubahsuai apabila keluarga semakin besar. Daripada emak dan bapa melahirkan kami enam beradik kemudian masing-masing bekeluarga kini menjadi 32 orang. Lihat salasilah keluarga kami di sini.

Tiada ulasan: