Selasa, November 18, 2008

Sastera oh Sastera: beberapa catatan keakraban

1.
Tidak semua perkara penting kepada orang lain walaupun kadang-kadang mahu dikongsi dengan mereka terutama yang dekat. Sebab itu ada waktunya saya diamkan sesuatu itu kerana prinsip dan peraturan hidup.

2.
Setelah beberapa tahun berlalu...saya telah berada di suatu tempat yang dahulunya begitu disukai orang malah sekarang juga, iaitu menjadi pemimpin. Bezanya memimpin sebuah persatuan penulis. Peranan yang cukup berat, punya tanggungjawab tersendiri, sering dijadikan fokus serta perhatian terutama sekali hal-hal sastera dan budaya. Ada juga politiknya. Sesekali memberikan pandangan yang kurang disenangi. Apapun juga natijahnya, sesuatu yang difikirkan itu tidak semua relevan dengan kehendak atau keinginan ataupun keperluan semasa. Hari ini begini, esok lain pula dan seterusnya.

Saya mendengar cakap-cakap yang tidak baik misalnya mengadu domba IPS yang saya pimpin dengan Bahasa yang begitu saya dekat pemimpin-pemimpinnya terutama sekali sahabat baik saya Jasni Matlani dan Aliuddin Mohd Salleh malah Cikgu Ramli dan Kak Rubiah Nordin merupakan insan yang sering memberi jalan bagaimana hala sastera perlu dilalui. Tidak hairan jika ada sesetengah orang yang kurang senang dengan keakraban Bahasa dan IPS. Saya tidak fikir wujud masalah besar dan ini tidak penting. Apa yang perlu difikirkan ialah menerajui sastera. Apa yang penting memperkasakan sastera serta mewujudkan sebuah institusi yang mampu meletakkan Negeri Sabah sebagai hub di rantau ini. Peranan itu akan meletakkan organisasi penulis sebagai teramat penting bukan melayan hiruk pikuk masalah yang lebih merugikan kita semua. Saya bersetuju dengan ungkapan JM baru-baru ini bahawa penulis perlu bersatu kerana kelompok mereka terlalu kecil. Kita perlu membesarkannya, melebarkan kecenderungan masyarakat terhadap kesedaran sastera di kalangan mereka, wujud rasa peduli yang tinggi terhadap kehadiran aktiviti ataupun program sastera sama ada yang berbentuk tempatan, wilayah mahupun nasional oleh pihak-pihak yang berwajib.

3.
Kami sungguh gembira kerana DBP Cawangan Sabah pimpinan Encik Zubaidi Abas memberikan ruang tempat kami menjalankan operasi pentadbiran persatuan. Ini ditambah lagi dengan pelantikan Yang Berhormah Datuk Haji Mohd Ariffin Arif sebagai ahli Lembaga Pengelola DBP Malaysia. Kami disatukan dalam sebuah pejabat. Ini menjadikan kami lebih dekat. DBP dekatan dengan Bahasa dan IPS. IPS dekat dengan Bahasa. Penulis-penulis meramahi DBP dan stafnya. Staf DBP mudah berinteraksi dengan para penulis dan pimpinan persatuan penulis berkenaan. Dan setiap persoalan akan mudah diatasi apabila Datuk Haji Mohd Ariffin kini juga duduk bersama-sama. Ikatan yang baik ini, saya fikir memberikan jalan yang baru dan laluan yang singkat untuk menterjemahkan hasrat, matlamat serta hakikat memperkasakan sastera. Di sini juga boleh dipusatkan aliran-aliran fikiran pada pemimpin persatuan penulis.

4.
Membaca puisi juga menjadi kegemaran saya. Walaupun sedar suara tidak sebaik para deklamator yang ada, tapi kegemaran ini memberikan makna tersendiri. Apatah lagi saat hati didekam rasa yang jika dibiarkan menjadi tekanan dalam hidup. Saya percaya tentang terapi melalui alat sastera. Saya selalu bercakap tentang hal ini. Semasa mengajar sastera di PLKN, ceramah-ceramah sastera dan bengkel-bengkel penulisan kreatif, bahkan baru-baru ini semasa menjadi tetamu Radio Sabah FM saya menjual kenyataan ini: Puisi sebagai suatu terapi.

Deklamasi puisi perlu berguru, setidak-tidaknya dengan kawan-kawan rapat. Saya pernah berguru dengan Marzuki Ali, sekitar tahun 80-an, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sabah sering menganjurkan bengkel teater. Dalam bengkel ini Abang Marzuki mengajar kami bagaimana menyampaikan puisi yang baik. Sengsara juga dibuatnya. Dia mengajar teater di Pantai Tanjung Aru. Kami bertempik hingga hilang suara. Pertama kali mendeklamasikan puisi di Auditoriun Yayasan Sabah sempena Hari Alam Sekitar dengan suara yang hilang. Selain Abang Marzuki sentiasa mencontohi Haji Ismaily Bongsu (dulu). Dia kini sudah jarang membaca puisi lantaran sibuk dengan perniagaannya tapi penampilan Haji Ismaily jauh berbeza berbanding dulu, barangkali atas faktor usia dan stamina yang kian susut. Tapi saya banyak belajar darinya juga. Sebetul saya juga tidak akan menyembunyikan orang yang banyak mengasah bakat saya dengan kawan-kawan yang bersama-sama sekitar 1979 dan awal 80-an iaitu Kakak Hajah Zaiton Ajamain. Kawan-kawan yang dimaksudkan itu termasuklah Datu Osman Sulai, Masdan Nurasid, Maryam Gambur, Osman Ampang, Datu Ruslan Sulai, Ariah Judah (sekadar menyebut nama-nama yang dekat). Dalam tempoh sepuluh tahun menyertai Kumpulan Anak Seni (pernah menyandang jawatan Setiausaha Kehormat Anak Seni tetapi meletakkan jawatan pada 1988 sebelum menyertai IPS, dua tahun kemudian). Anak Seni banyak menyediakan ruang dan peluang belajar kerana tahun-tahun 80-an merupakan era di mana aktiviti seni dan budaya dan juga persuratan begitu menyerlah. Walaupun aktiviti baca puisi tidak begitu dominan berbanding sekarang, namun pengalaman awal pada era berkenaan amat membantu. Pengalaman itu diperkasa lagi apabila saya sempat bersama-sama Kakak Zaiton dan kawan-kawan menganjurkan Pengucapan Puisi Patriotisme dan ketika terpilih sebagai Penulis Anak Angkat DBP Cawangan Sabah yang dibimbing oleh Ayahanda Kemala bersama-sama penyair Saibil Madun.

Program-program sastera yang rancak ketika itu menyebabkan saya lebih kenal K.Bali (Allahyarham), Datuk Jamdin Buyong (kini lebih akrab lagi kerana bersama-sama di SPR), Datuk Amil Jaya, Datuk Shuhaibun Yussuf, Datuk Murshidi Nambi, M.Y.Anas, S.Mala, Harun Haji Salleh (Allahyarham). ABM Fajeer, Sairah Haji Antin (Allahyarhamah) dan ramai lagi. Selepas menerima Hadiah Sastera Malaysia pada 1986 saya mula melangkah sedikit dan mendekati Datuk A.Samad Said yang sering berada di Kota Kinabalu, mengakrabi pula penulis-penulis muda seperti Zaen Kasturi dan lain-lain hingga mencetus gejolak kebangkitkan penulis-penulis muda sebagai sebuah kesedaran baru gerakan sastera Negara di Semenanjung. Bahang gerakan ini selanjutnya menempiaskan impak yang luar biasa di Sabah dengan penubuhan IPS. Sebelum ini saya juga amat tekun mengamati corak bacaan puisi penyair-penyair di Semenanjung seperti Pyanhabib, Dinsman, Sutung Umar RS, Moekhtar Awang (ketika menyertai Hari Sastera dan Hari Puisi) dan beberapa yang lain tentu sahaja A.Gafar Ibrahim (AGI), Pak A.Samad Said seterusnya Pak Taufik Ismail (ketika beliau berada di Kota Kinabalu dan Pengucapan Puisi Kuala Lumpur yang juga saya ikuti) serta tidak lengkap jika tak menyebut W.S.Rendra yang juga pernah berada di Kota Kinabalu. Puncak pengakaran dunia puisi ialah semasa menjadi peserta Bengkel Penulisan MASTERA di Jakarta pada 1997 di bawah asuhan Pak Taufik Ismail, Pak Supardi Joko Damono dan Pak Abdul Hadi WM.
5.
Bercakap tentang perbualan di studio Radio RTM Sabah, apa yang saya fikirkan ialah peluang kepada penulis, pemimpin persatuan penulis dan aktiviti sastera. Kebetulan sebagai orang nombor 1 IPS saya pun menjual IPS tetapi tidak pernah lupa menyebut aktiviti-aktiviti yang lakukan oleh Bahasa dan DBP Cawangan Sabah. Impaknya memang baik. Mengudarakan program sastera memang sudah lama tidak dibuat sejak RTM menjenamakan semula organisasi serta program-programnya sesuai dengan keperluan semasa. Program sastera yang amat relevan di RTM Sabah ialah Rancangan Seni dan Sastera. IPS sering dijemput sama ada untuk mempromosikan aktiviti atau menjadikan program tersebut sebagai ruang memperkenalkan penulis kepada pendengar di Sabah. Namun sejak stesen-stesen radio bersaing antara satu sama lain, stesen radio di Sabah juga tidak terkecuali. Ramai penulis merungut dan kecewa, kerana sejak itu juga rancangan Drama dan Cerpen turut menjadi mangsa di'matikan'. Walau pun rancangan drama di radio masih wujud tetapi ia lebih bermusim dan peluang para penulis menghantar skrip masing-masing cukup terhad.

6.
Apa yang masih saya dengar dalam perbualan radio dengan pendengar ialah pertanyaan nama pena saya. Hasyuda Abadi itu terjadi dan ada yang menyangka nama itu seorang perempuan. Pada saya 'asal usul' Hasyuda Abadi tidak lagi penting kerana nama itu menjadi sebuah nama yang hidup dalam dunia sastera kita. Menariknya lagi ramai kawan-kawan yang kenal nama itu jarang menggunakan nama sebenar saya. Misalnya Abd Naddin lekat di bibir 'HA' bila menyapa saya. Ony pula menggelar saya 'Che Da', JM pula sudah basah dengan gelaran 'Dah' kepada saya. Namun sahabat yang paling dekat ialah adik saya Jasni Yakub (JY) kerana membiasakan bahasa 'saudara' bukan sahaja kepada saya tetapi kepada semua sahabat dan rakan yang dikenalinya hinggakan orang pun memanggilnya 'SAUDARA'.

7.
Khabarnya Dialog Teluk di Labuan menjadi 'Lambaian Teluk', kata Dinda kesayangan yang saya temui di Lapangan Terbang Kota Kinabalu beberapa hari selepas program tersebut selesai. Beberapa perkara diceritakannya yang amat saya fahami tapi tidaklah mahu menjadi bagai 'rumah siap pahat masih berbunyi'. Apa yang jelas dialog itu tidak lagi sehebat dulu. Kenyataan yang lebih betul dialog ini tidak lagi melibatkan penulis di rantau teluk yang dimaksudkan kecuali Miri (selepas dikhabarkan Dinda saya itu dengan kehadiran Jaya Ramba dan Paul Nanggang, PUTERA) dan Labuan sendiri. Cerita di Nombor 2 di atas itu sebenarnya 'ole-ole' dari Labuan. Saya juga mendengar dari mulut seorang sahabat penting bagaimana kecohnya dialog berkenaan, daripada masalah penginapan hinggakan wakil IPS, Mabulmaddin Shaiddin hampir dikeluarkan daripada senarai pembentang makalah. Dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah namun kelihatannya masalah itu berpunca daripada kekurangan dana. Ya, saya sentiasa peka tentang ini, agar menyimpan sifat-sifat sederhana, misalnya jangan fikirkan program yang besar jika kemampuan setakat 'paras leher'. Natijahnya amat memalukan dan ia tidak mungkin berkesudahan di situ. Tentang penerbitan antologi puisi sempena perhimpunan dialog tesebut juga menimbulkan kesan yang tidak murni. Penulis-penulis dari luar W.P.Labuan merungut kerana menidakkan mereka. Malah apa yang terjadi menjadi 'kacau' kerana khabarnya puisi sahabat saya Jair Sulai diciplak oleh salah seorang penyumbang buku antologi 'Lambaian Teluk'. Bila kecoh bercampur kacau jadilah program yang baik itu hanya meninggalkan kerugiaan masa, tenaga, duit... Begitupun mudah-mudahan sahaja ia tetap memberikan makna yang tersendiri terhadap kedudukan sastera di kawasan teluk yang dimaksudkan.

Baca reaksi Mabul dan JY.

Tiada ulasan: