Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Selasa, November 18, 2008

Membaca Nan

Saya masih ingat apabila Nan menghantar SMSnya begini: Ayah, nan dapat kerja tapi jauh di Sepulut. Saya menggambarkan sesuatu. Tentu saja dia gembira kerana dapat kerja seperti anak-anak muda sebaya, bukan senang menerima tawaran kerja, jadi, di manapun lokasi penempatan aturkan saja, fikir saya dan ini antara jawapan kepada Nan. Namun begitu, baru hari ini sempat membaca surat daripada Nan yang saya maksudkan, anak angkat dan anak didik, penulis wanita muda prolifik dan produktif di pedalaman. Surat itu dihantar dengan tangan oleh tunangnya, Manaf (belum begitu kenal tapi sudah seperti kenal sekian lama). Menceritakan tentang 'dunia' baru Nan sebagai penjawat awam di sebuah sekolah menengah di pedalaman Sabah. Panjang juga cerita tunangnnya itu. Apa yang diceritakan Manaf sama seperti tulis Nan tentang Sepulut Pensiangan, Sabah, suatu tempat yang agak sunyi daripada pelbagai segi tapi tentunya riuh untuk sebuah kehidupan yang tetap mendambakan kemudahan prasarana moden.
2.
Saya barangkali sama seperti peminat-peminat teater di Kota Kinabalu merasakan bahawa persembahan 'Menunggu Tuan Presiden' yang mengisi kekosongan Dewan Besar DBP Sabah tanggal 13 November lalu menjadi penutup tirai pentas berkenaan. Selepas ini tentulah bakal membuka tirainya yang baru, yang pasti pementasan teater kecil mahupun besar menjadi tumpuan penggiat dan peminatnya. Kota Kinabalu sebagai hab aktiviti seni dan sastera di Sabah memang wajar sekali diambil perhatian. Isu ini perlu menjadi fokus pemikir yang terlibat yang bakal merealisasikan semula sebuah majlis sastera dan bahasa baru. Majlis Bahasa dan Sastera 'lama' telah berkubur atau lebih mudah diungkapkan sebagai 'debu' yang dibawa angin entah ke mana memberi impak yang amat besar kepada aktiviti sastera yang bersifat mega. Sekarang tidak perlu membincangkan persoalan tentang 'kehilangan' MBSS tetapi mendapatkan upaya yang lebih dinamik dan segar agar sastera, bahasa, budaya dan seni mampu dicemerlangkan semula. Seperti dimahukan oleh Datuk Masidi Manjun yang kami kunjungi pada 13 November lepas, sudah ada tanggungjawab baru kepada para pemimpin penulis untuk menerajui bahtera persuratan diketuai Yang DiPertua Badan Bahasa dan Sastera Sabah, Jasni Matlani.

InsyaAllah 2009 bakal membuka langkah atau hala terbaru untuk sebuah gandingan yang mantap persatuan-persatuan penulis, penulis serta DBP dan juga agensi-agensi berkaitan di peringkat Negeri mahupun Nasional.

3.
Berbalik kepada khabar Nan di Sepulut betapa suasana di daerah pedalaman itu tetap ada keindahan tersendiri, kebahagiaan yang tidak ada di tempat lain. Belantaranya kaya dengan pelbagai khazanah tumbuhan yang mujarab kepada keperluan kehidupan sebagai mata pencarian. Dunia masa kini sudah tidak lagi bercakap tentang tidak cukup makan tetapi mereka memerlukan prasarana yang lebih canggih. Komunikasi dan keperluannya sudah bertambat di daerah itu. Mereka telah kenal dunia luar melalui Astro dan sebagainya. Anak-anak yang bersekolah kebanyakannya memiliki telefon mudah alih yang canggih. Masalah utama di situ cuma air bersih yang diperolehi daripada bukit secara graviti.

Saya teringat pula suatu tempat di Kota Belud, rasanya pernah diceritakan sebelum ini, iaitu di sebuah kampung bernama Lasau Podi, agak jauh juga dari pekan Kota Belud. Untuk sampai memang memenatkan bagi orang-orang bandar yang punya tujuan penting ke situ. Ketika itu saya bersama Pengarah SPR negeri dalam rangka lawatan ke Pusat-pusat Mengundi. Masalah yang sama juga dihadapi oleh penduduk kampung, dan bagi seorang guru yang saya temui, beliau dijangkiti kuman daripada air yang digunakan. Tangannya saya lihat berkudis dan harus ke pekan segera ketika itu. Selain bangunan sekolah yang terhad untuk pelajar yang semakin bertambah, tentulah masalah akar seperti air tidak harus dipandang remeh. Fokus permasalahan begini tidak dapat dielakkan oleh mereka diberikan amanah menggalas penyelesaian. Biar payah dan betapa kompleksnya pengurusan serta birokasi yang rumit, melihat suasana seperti itu memulangkan ingatan ketika membesar di kampung. Betul, dulu air sungai jernih, boleh diperbuat apa sahaja. Mandi, membasuh pakaian, minum malah tidak khuatir diteguk mentah-mentah. Kami amat gembira ketika menjadi kanak-kanak terutama musim banjir. Saya belajar berenang dan mulai pandai menyelam. Berbanding sekarang, berapa ramai anak-anak sebaya yang boleh berenang terutama di bandar, saya percaya di kampung saya tidak lagi ramai yang pandai berenang. Apa lagi dunia kini tidak lagi bermula di sungai. Sungai semakin kering, hanya kenangan bertambat. Perubahan masa menyalian kebiasaan dengan memberikan kemudahan-kemudahan asas misalnya air bersih sudah sampai di rumah melalui besi paip. Elektrik juga sudah singgah di rumah kami. Telefon datang lebih awal kemudiaan Astro di setiap rumah dan bila pemancar telekomunikasi dibangunkan telefon mudah alih mendekatkan dunia dan manusia. Saya boleh bercakap dengan selesa dengan ayah dan ibu serta adik-adik.

Tapi di Sepulut menurut Nan dan diceritakan juga oleh tunangnya, enjin janakuasa elektrik hanya mulai 'hidup' dari jam 6 petang hingga 6 pagi esoknya. Masa siang juga dioperasikan hingga jam 2 petang. Guru-guru dan staf bukan mengajar melangkah pulang ketika jam 2 itu berdetik. Walaupun peraturan pejabat di tempat lain masa pulang (kecuali guru) antara jam 4.30, 5.00 atau 5.30 petang. Tiada siapa yang berkuasa di situ. Semua boleh buat apa sahaja. Tiada siapa yang memantau kecuali Yang Maha Esa yang bakal menghitung berapa banyak masa yang dikorbankan melalui penipuan begitu. Gaji yang diterima tidak berbaloi dengan jumlah masa bekerja. Wah... seperti pernah saya dengar kawan-kawan cakap, kita di bandar tetap dengan peraturan tapi jika di pekan-pekan kecil, boleh memancing atau memburu di hutan ketika kita masih bertungkus lumus menyelesaikan masalah rutin orang ramai yang berurusan di pejabat.

Saya tahu Nan tegar orangnya walaupun lembut. Dia tidak mudah kalah. Agak lama juga tidak mendengar suaranya, begitu juga SMS yang mengkhabarkan fikiran-fikirannya tentang kehidupan dan rempah ratus kerenah manusia sekelilingnya. Tapi saya sering didengarkannya bila ada insan yang gemar 'mengganggu'nya walaupun hatinya telah berpunya.

4.
Mengingatkan Nan, rupanya puteri bongsu saya Fierah (lihat fotonya di sisi blog ini) sudah pandai mencipta sajak yang dilakukan pada PDA saya secara 'curi-curi'. Ini pernah dikhabarkan kepada pakciknya, Abd Naddin Shaiddin. Sebagai motivasi kita ikuti, apakah boleh digelar sajak, entahlah, katanya:

aku adalah aku
aku adalah bukan kamu
aku adalah manusia
yang diciptakan oleh Tuhan
aku adalah hamba yang
diberikan tangan kaki badan
dan sebagainya

janganlah kita mensia-siakan kehidupan kita
dan kita hargailah kehidupan
pada masa kini dan pada masa
akan datang.

SYAHFIERAH

Tiada ulasan: