Selasa, November 18, 2008

Membaca Nan

Saya masih ingat apabila Nan menghantar SMSnya begini: Ayah, nan dapat kerja tapi jauh di Sepulut. Saya menggambarkan sesuatu. Tentu saja dia gembira kerana dapat kerja seperti anak-anak muda sebaya, bukan senang menerima tawaran kerja, jadi, di manapun lokasi penempatan aturkan saja, fikir saya dan ini antara jawapan kepada Nan. Namun begitu, baru hari ini sempat membaca surat daripada Nan yang saya maksudkan, anak angkat dan anak didik, penulis wanita muda prolifik dan produktif di pedalaman. Surat itu dihantar dengan tangan oleh tunangnya, Manaf (belum begitu kenal tapi sudah seperti kenal sekian lama). Menceritakan tentang 'dunia' baru Nan sebagai penjawat awam di sebuah sekolah menengah di pedalaman Sabah. Panjang juga cerita tunangnnya itu. Apa yang diceritakan Manaf sama seperti tulis Nan tentang Sepulut Pensiangan, Sabah, suatu tempat yang agak sunyi daripada pelbagai segi tapi tentunya riuh untuk sebuah kehidupan yang tetap mendambakan kemudahan prasarana moden.
2.
Saya barangkali sama seperti peminat-peminat teater di Kota Kinabalu merasakan bahawa persembahan 'Menunggu Tuan Presiden' yang mengisi kekosongan Dewan Besar DBP Sabah tanggal 13 November lalu menjadi penutup tirai pentas berkenaan. Selepas ini tentulah bakal membuka tirainya yang baru, yang pasti pementasan teater kecil mahupun besar menjadi tumpuan penggiat dan peminatnya. Kota Kinabalu sebagai hab aktiviti seni dan sastera di Sabah memang wajar sekali diambil perhatian. Isu ini perlu menjadi fokus pemikir yang terlibat yang bakal merealisasikan semula sebuah majlis sastera dan bahasa baru. Majlis Bahasa dan Sastera 'lama' telah berkubur atau lebih mudah diungkapkan sebagai 'debu' yang dibawa angin entah ke mana memberi impak yang amat besar kepada aktiviti sastera yang bersifat mega. Sekarang tidak perlu membincangkan persoalan tentang 'kehilangan' MBSS tetapi mendapatkan upaya yang lebih dinamik dan segar agar sastera, bahasa, budaya dan seni mampu dicemerlangkan semula. Seperti dimahukan oleh Datuk Masidi Manjun yang kami kunjungi pada 13 November lepas, sudah ada tanggungjawab baru kepada para pemimpin penulis untuk menerajui bahtera persuratan diketuai Yang DiPertua Badan Bahasa dan Sastera Sabah, Jasni Matlani.

InsyaAllah 2009 bakal membuka langkah atau hala terbaru untuk sebuah gandingan yang mantap persatuan-persatuan penulis, penulis serta DBP dan juga agensi-agensi berkaitan di peringkat Negeri mahupun Nasional.

3.
Berbalik kepada khabar Nan di Sepulut betapa suasana di daerah pedalaman itu tetap ada keindahan tersendiri, kebahagiaan yang tidak ada di tempat lain. Belantaranya kaya dengan pelbagai khazanah tumbuhan yang mujarab kepada keperluan kehidupan sebagai mata pencarian. Dunia masa kini sudah tidak lagi bercakap tentang tidak cukup makan tetapi mereka memerlukan prasarana yang lebih canggih. Komunikasi dan keperluannya sudah bertambat di daerah itu. Mereka telah kenal dunia luar melalui Astro dan sebagainya. Anak-anak yang bersekolah kebanyakannya memiliki telefon mudah alih yang canggih. Masalah utama di situ cuma air bersih yang diperolehi daripada bukit secara graviti.

Saya teringat pula suatu tempat di Kota Belud, rasanya pernah diceritakan sebelum ini, iaitu di sebuah kampung bernama Lasau Podi, agak jauh juga dari pekan Kota Belud. Untuk sampai memang memenatkan bagi orang-orang bandar yang punya tujuan penting ke situ. Ketika itu saya bersama Pengarah SPR negeri dalam rangka lawatan ke Pusat-pusat Mengundi. Masalah yang sama juga dihadapi oleh penduduk kampung, dan bagi seorang guru yang saya temui, beliau dijangkiti kuman daripada air yang digunakan. Tangannya saya lihat berkudis dan harus ke pekan segera ketika itu. Selain bangunan sekolah yang terhad untuk pelajar yang semakin bertambah, tentulah masalah akar seperti air tidak harus dipandang remeh. Fokus permasalahan begini tidak dapat dielakkan oleh mereka diberikan amanah menggalas penyelesaian. Biar payah dan betapa kompleksnya pengurusan serta birokasi yang rumit, melihat suasana seperti itu memulangkan ingatan ketika membesar di kampung. Betul, dulu air sungai jernih, boleh diperbuat apa sahaja. Mandi, membasuh pakaian, minum malah tidak khuatir diteguk mentah-mentah. Kami amat gembira ketika menjadi kanak-kanak terutama musim banjir. Saya belajar berenang dan mulai pandai menyelam. Berbanding sekarang, berapa ramai anak-anak sebaya yang boleh berenang terutama di bandar, saya percaya di kampung saya tidak lagi ramai yang pandai berenang. Apa lagi dunia kini tidak lagi bermula di sungai. Sungai semakin kering, hanya kenangan bertambat. Perubahan masa menyalian kebiasaan dengan memberikan kemudahan-kemudahan asas misalnya air bersih sudah sampai di rumah melalui besi paip. Elektrik juga sudah singgah di rumah kami. Telefon datang lebih awal kemudiaan Astro di setiap rumah dan bila pemancar telekomunikasi dibangunkan telefon mudah alih mendekatkan dunia dan manusia. Saya boleh bercakap dengan selesa dengan ayah dan ibu serta adik-adik.

Tapi di Sepulut menurut Nan dan diceritakan juga oleh tunangnya, enjin janakuasa elektrik hanya mulai 'hidup' dari jam 6 petang hingga 6 pagi esoknya. Masa siang juga dioperasikan hingga jam 2 petang. Guru-guru dan staf bukan mengajar melangkah pulang ketika jam 2 itu berdetik. Walaupun peraturan pejabat di tempat lain masa pulang (kecuali guru) antara jam 4.30, 5.00 atau 5.30 petang. Tiada siapa yang berkuasa di situ. Semua boleh buat apa sahaja. Tiada siapa yang memantau kecuali Yang Maha Esa yang bakal menghitung berapa banyak masa yang dikorbankan melalui penipuan begitu. Gaji yang diterima tidak berbaloi dengan jumlah masa bekerja. Wah... seperti pernah saya dengar kawan-kawan cakap, kita di bandar tetap dengan peraturan tapi jika di pekan-pekan kecil, boleh memancing atau memburu di hutan ketika kita masih bertungkus lumus menyelesaikan masalah rutin orang ramai yang berurusan di pejabat.

Saya tahu Nan tegar orangnya walaupun lembut. Dia tidak mudah kalah. Agak lama juga tidak mendengar suaranya, begitu juga SMS yang mengkhabarkan fikiran-fikirannya tentang kehidupan dan rempah ratus kerenah manusia sekelilingnya. Tapi saya sering didengarkannya bila ada insan yang gemar 'mengganggu'nya walaupun hatinya telah berpunya.

4.
Mengingatkan Nan, rupanya puteri bongsu saya Fierah (lihat fotonya di sisi blog ini) sudah pandai mencipta sajak yang dilakukan pada PDA saya secara 'curi-curi'. Ini pernah dikhabarkan kepada pakciknya, Abd Naddin Shaiddin. Sebagai motivasi kita ikuti, apakah boleh digelar sajak, entahlah, katanya:

aku adalah aku
aku adalah bukan kamu
aku adalah manusia
yang diciptakan oleh Tuhan
aku adalah hamba yang
diberikan tangan kaki badan
dan sebagainya

janganlah kita mensia-siakan kehidupan kita
dan kita hargailah kehidupan
pada masa kini dan pada masa
akan datang.

SYAHFIERAH

Tiada ulasan: