Rabu, Jun 18, 2008

PSS: ke arah pencerahan

Saya berpendapat 'Perkampungan Sasterawan Sabah' seharusnya menjadi ikon kepada program sastera di Sabah, menjadi neraca terbaik para sasterawannya menilai keberadaan mereka dalam sejarah perkembangan sastera. Ia amat berbeza sekali dengan program-program yang sifatnya berkala, kadang-kadang, jarang-jarang dan sebagainya lagi. Sekiranya 'roh' PSS ini dijaga dengan baik, diperkemas sebagai medan pemartabatan sastera, dimurnikan oleh pewarnaan perisian yang dinamik menguja kehadiran sasterawan di seluruh pelosok negara dan nusantara tentu sahaja PSS mampu mengesan lebih ramai sasterawan Sabah diperkenalkan secara lebih terhormat. Jika tidak begitu ia menjadi medan berlibur, santai perjumpaan teman-teman lama dan tepat sekali melangsaikan duit rakyat.

Kos untuk program sebegini memang tinggi untuk zaman ini. Jika anda melihat beberapa program yang lain dengan kos yang sama tetapi masih berbaloi jika PSS dilaksanakan. Jika ada kemahuan dan iltizam, tidak ada yang mustahil. Bila melihat sesuatu itu secara positif, lebih terbuka ketika memberikan persepsi, membina harapan dan hasrat yang besar... yang penting apakah peranan yang lebih penting untuk melestarikan penghayatan sastera di kalangan generasi baru dan masyarakat keseluruhannya itu terhenti lantaran anggapan atau gambaran kaku akibat hasil yang tidak tampak selepas program itu dilaksanakan. Saya kira inipun bukan masalahnya sekiranya ada sukatan awal PSS sejajar dengan matlamat penganjurannya. Bukan buat asal mahu, dan inilah yang menjadi pertikaian kepada program-program selanjutnya.

Kehidupan ini pun tidak dapat berdiri dengan sendirinya tanpa elemen-elemen lain. Perlu ada kesepaduan buah fikiran, berkongsi impian, memacu gerakan dengan slogan berat sama dipikul... sama-sama mencari jalan keluar, jalan ke puncak atau sama merasa pedih ketika jatuh dan suka ketika bangun. Kotakan kata kita bukan kotak katikkan perjuangan yang membara apabila gentar disambar kilat kemarahan orang-orang yang tahunya memberi api, api dan api.

Tiada ulasan: