Ahad, Jun 15, 2008

Orang Kecil yang Bersuara

KAMI bersantai sarapan pagi. Cikgu Julius Mokejal mempelawa saya sejak kelmarin sebenarnya. Besar juga hasrat di hati kebetulan lama tidak berjumpa dengan Dato' A. Aziz Deraman, 3 tahun rasanya sejak Dialog Borneo di Sandakan pada 2005. Masa program sastera di DBP Sabah baru-baru ini saya tidak menghadirkan diri dan tidak sempat bertemu, Dato' Aziz ada ketika itu sebelah malam. Banyak juga topik diperkatakan termasuklah persoalan politik negara, wajib saya fikir kepada sesiapa saja dan di mana juga. Dapat juga informasi yang kami tidak tahu. Begitu juga memberikan pandangan tentang senario politik di Sabah. Memang ceritanya tidak akan habis-habis.

Tentang DBP, lagi wajib, saya bercakap selepas Dato' Aziz menyentuh tentang kepimpinan dan birokrasi DBP masa ini. Semuanya memang perlukan perubahan, cuma perubahan yang bagaimana? Ada ketikanya saya rasa malas menulis tentangnya. Putar ke sana sini, tumpuannya yang itu-itu juga. Boleh kita menyatakan sesuatu tapi jangan bermusuh, ujar Dato Aziz. Mantapkan kegiatan sastera, bersatu dengan pengurusan DBP Sabah, buat jadual perancangan bersama persatuan penulis yang ada. Soal biaya masih boleh diatur. Tapi ini masalahnya, DBP bukan macam dulu, ketika DBP ditenagai oleh para pengurus yang faham dan tahu kemahuan dan hala tuju para penulis dan khalayak sastera itu sendiri. Saya kata macam mana mau buat program, DBP tidak lagi seghairah dulu membantu kami. Sedangkan nak dapatkan honororium memakan masa yang lama. Saya teringatkan sahabat-sahabat saya yang menulis menjadi mata pencarian mereka, bayaran honororium telah meringkankan serba sedikit beban mereka juga. Ya menulis bukanlah mudah, kerana sudah itu pilihan mereka. Ini isu lapuk sebenarnya. Tentulah tiada niat untuk menimbulkan rasa permusuhan. Tentulah tidak salah untuk kita memberikan pendapat demi mendapatkan hak. Saya pun tidak faham, apakah pendapat kita yang sifatnya 'keras' itu merupakan suatu kesalahan besar? Mungkin saya tidak seperti dulu, orang yang sentiasa ikut rentak angin dan seperti lalang. Buat apa berpayah-payah. Namun kini saya tidak akan meneruskan sikap pesimis begitu. Demi hak, jawabnya harus dan malah wajib untuk memperjuangkannya. Biarlah bercakap lebih sedikit hingga menyebabkan ada yang merasa, rupanya dia terpapak lada.

Dulu sebenarnya ini juga isunya. Seorang sahabat saya juga berhadapan masalah bila bercakap tentang haknya. Tentang bangunan DBP yang baru saja siap ketika itu, kini ada orang kata macam 'gajah putih'. Entahlah, ini mesti ada orang marahkan saya agaknya. Biarlah. Saya pun tidak tahu bilakah dunia ini akan berhadapan dengan perkara-perkara baru yang menarik. Masalah-masalah baru yang lebih mencabar. Para penulis, perjuangannya kepada perkara-perkara yang pernah dilalui oleh bapa-bapa mereka atau abang dan kakak mereka dulu. Itu dulu kerana belum ada mekanisme yang canggih seperti sekarang. Ya namanya manusia yang mengendalikannya akan ada saja sebab musabab yang boleh dijadikan asalan.

Akibatnya, penulis tidak dapat berkembang. Yang ada itu-itu juga, yang hadir dalam program sastera itu-itu juga. Bila 'yang itu-itu juga' tidak ada, wajah program sastera akan sugul hinggakan lagi apabila ketiadaan peserta, ia diisi oleh 'yang itu-itu juga'. Aduhai. Kesian penulis-penulis baru. Pernah saya kata dulu, apabila mereka baru nak menapak seperti bertunasnya benih yang disemai, mereka gerun memandang dunia dan berhadapan dengan arah perjuangan yang kantoi, tidak jelas dan malah tidak ada. Menulis untuk suka-suka? Tentu ada yang telah memperlihatkan kematangan, malangnya terhenti. Mengapa ini terjadi? Kata Dato' Aziz, sasterawan atau penulis merupakan pelanggan DBP. DBPlah yang menyebabkan jatuh bangun, jaya dan gagalnya seseorang penulis. Walaupun ini tidak semestinya kerana ada juga penulis yang hebat tanpa perhatian DBP pun, malah ada karyanya pernah ditolak DBP untuk penerbitan tetapi mendapat penilaian yang baik untuk Hadiah Sastera Perdana.
Kelangsungan program sastera memang betul bergantung kepada persetujuan pihak atasan. Memang DBP punya masalah besar apatah lagi semakin ramai tenaga pengurusannya yang bersara dan meninggalkan DBP. Ini bukan masalah untuk para penulis fikirkan. Namun apakah disebabkan kerenah dan masalah-masalah dalaman itu menjadi penyakit yang bakal memusnahkan harapan tinggi para penulis itu sendiri. Berapakah peratus peluang untuk menerbitkan dapat dinikmati oleh penulis kita? Sejauhmanakah hasil program-program sastera yang dilaksanakan itu mengimbangi tiras penerbitan buku? Bukan tidak ada, saya percaya para pegawai projeknya telah bertungkus lumus menyiapkan tugasan masing-masing. Begitupun masih ramai penulis dan sasterawan kita di Sabah yang boleh diangkat menerusi penerbitan buku mereka. Apakah perlu menunggu penulis-penulis seperti Datuk Jamdin Buyung mengemukakan karyanya ke DBP, sebagai contoh. Ya mungkin begitu standardnya. Harus merayu dan meminta! Penerbitan buku di Sabah memang punya cerita dan sejarahnya sendiri. Namun ini tidak payahlah diceritakan.

Saya tidak sekali-kali mahu menyalahkan DBP Sabah semata-mata. Saya masih rasional dan memahami apa yang sedang dihadapi oleh pihak pengurusan sama ada di Sabah dan di peringkat pusat. Niat saya murni dan perlukan pencerahan. Tiada siapa yang mahu berkata seperti yang saya lakukan secara terus terang berbanding penulis surat-surat layang yang ternyata pengecut serta tidak bertanggungjawab, mungkin agak kasar dan tidak digemari sesetengah pihak. Namun akhirnya demi untuk semua penulis, biarlah menjadi lilin dan 'terbakar'. Saya amat menyayangi dunia persuratan. 30 tahun bukan sekejap bergelomang dengannya. Saya juga tidak bertujuan mahu menjadi sesiapa yang muluk-muluk. Orang kecil yang bersuara. Orang seperti saya patut berhenti kerana apa yang saya dapat, tapi itu bukan hasrat saya. Saya juga ada kerja lain, namun peranan saya juga ada dalam dunia sastera, apatah lagi sastera itu kehidupan kita. Setiap persoalan dan permasalahan tetap menjadi beban yang harus dipikul bersama. Dan yang paling saya pantang ialah mendengar omelan dan rugutan para penulis terhadap haknya yang dikotak-katikkan!

Tiada ulasan: