Khamis, April 10, 2014

John Mui dan Kumpulan Anak Seni


APABILA bertemu semula, kita bertemu dalam situasi yang berbeza, walaupun mereka atau diri saya tetap sama; nama yang sama, wajahnya serupa, cara bersapa yang tidak banyak perubahannya. Hakikatnya, dulu dan sekarang memang berbeza. Bercakap tentang masa sudah sering kita mengulang kenangan, mencari teman-teman seperjuangan, mengulang kenangan paling indah dan palin...g mencuka. Itulah nikmat kehidupan dan beza antara satu dengan yang lain saya fikir hanyalah kenangan. Tidak semua mampu dikongsi bersama namun hakikatnya dengan kenangan hidup menjadi lebih hidup lagi. Itu anugerah Ilahi bairpun banyak perit daripada suka dan namanya pun kehidupan, itulah asam garamnya atau resepi enak tidaknya keindahan yang diberikan untuk kita.

Beberapa orang sahabat lama saya temukan, tiga orang sebenarnya. Seorang teman rapat ketika memulakan kehidupan di Kota Kinabalu kerana bekerja dan dua yang lain ialah mantan teman sekelas di sekolah menengah. Cerita kami tiada jauh bezanya. Mencari teman-teman lain entah di manakah mereka berada. Mengungkai betapa pengetua sekolah kami yang paling jahat kami temui (mungkin itu persepi kami semasa di bangku sekolah). Selebihnya berlegar tentang perkembangan diri masing-masing.

Kami bersekolah di St John's Secondary School Beaufort. Dari Kota Kinabalu jaraknya 100 km dan dari kampung saya sekolah itu punya jarak 10 atau 12 km. Memang jauh juga berbanding sekarang kerana perhubungan masa dulu tidak sebaik sekarang. Jalan raya belum beraspal, kenderaan pun mengharapkan kereta 'pick-up' yang memuatkan 10-12 orang pelajar sekolah. Pengalaman berebuat-rebut memasuki kenderaan Land Rover, kenderaan pacuan 4 roda satu-satu yang ada satu ketika juga tidak pernah luput dari ingatan. Pernah juga berjalan kaki dari kampung lantaran tidak ada kenderaan masuk akibat jalan raya rosak teruk. Selain daripada itu, banjir juga kerap menenggelamkan sekolah kami. Apabila air Sungai Padas melimpah ke atas paras bahaya, bandar Beaufort akan digenangi air hingga 5 meter. Sebab itu kedai-kedai di bandar itu dibina tinggi, begitupun ada waktunya air akan mencecah dalam lebih daripada sukatan biasa. Saya gerun bila melintasi deras air sungai Padas melalui jambatan yang menghubungkan kampung dengan bandar Beaufort. Apatah lagi di bawah jambatan itu jugalah terkenal dengan mitos 'tambuakar' yang begitu dipercayai sebilangan besar masyarakat setempat. Apabila banjir surut, kerja kami sebagai pelajar membersihkan bilik darjah. Begitulah kelazimannya saat banjir tiba. Beaufort sudah sinonim dengan banjir. Mungkin orang hairan jika Beaufort tidak lagi mengalami banjir. Apabila banjir terjadi banyak tempat di daerah itu menerima nasib yang sama termasuklah kampung kami kerana masalah perparitannya. Ketika banjir memberi makna yang lain buat kami, gembira tentunya. Ini kenangan masa banjir.

Berbalik kepada kisah pengetua kami yang dikatakan jahat itu. Dia mengajar subjek Bahasa Inggeris dan Geografi masa saya berada di Tingkatan Lima. Masa itu masih dalam aliran Inggeris. Baiknya pengetua kami ini dia suka bergurau membuat kami tidak mengantuk atau pun bosan semasa belajar. Tapi buruk perangainya hanya satu, iaitu apabila mukanya merah kami tahu dia baru saja 'minum'. Pernah seorang kawan ditempelengnya, agak memeranjatkan juga. Namun ketika itu, apapun yang guru-guru lakukan terhadap kami tidak dibawa keluar. Maksudnya tidak sampai ibu bapa campur tangan. Saya tidak berani memberitahu ayah atau ibu saya apa yang guru saya telah buat di sekolah melainkan perkara-perkara yang baik belaka. Saya tahu saya akan malah dimarahi. Lebih baik diam. Bukan seperti sekarang, banyak kes melibatkan guru-guru yang harus berhadapan dengan ibu bapa murid-muridnya setelah mereka bertindak sedikit 'kasar'.

Bila bercerita semula tentang sekolah, rakan-rakan yang saya temui akan bertanya di manakah si anu dan si polan itu. Ada juga yang sudah pergi meninggalkan kami, ada yang telah berjaya dalam pelbagai bidang masing-masing. Jadi bos, pernah jadi YB pun ada, jadi peniaga bahkan tidak kurang yang tetap berada di kampung, menjadi bilal dan bekerja di ladang kelapa sawit. Mereka juga tetap hidup bahagia, membesarkan keluarga dengan bahagia. Kami juga begitu berada dalam situasi yang tidak banyak bezaanya. Mungkin sahaja kedudukan dalam organisasi di mana kami bekerja. Mereka yang pandai masa sekolah dulu tentu sahaja tempat merekat lebih baik daripada kami. Apa yang penting bagaimana menghidupkan kehidupan ini.

Seorang sahabat yang banyak masanya bersama-sama sekitar tahun 1979, dulu juga bertanyakan sahabat-sahabat sepermainan. Masa itu saya baru berhenti sekolah dan berhijrah dari kampung ke Kota Kinabalu. Di situ saya bertemu dengannya dan ramai kawan lain. Bermula ketika kami menyertai Skuad Kecemasan St. John Ambulance, sahabat ini membawa saya bertemu dengan sekumpulan belia di Pantai Tanjung Aru. Di sana rupanya diadakan perjumpaan mingguan penggiat seni. Saya berkenalan dengan mereka dan salah seorangnya ialah penyair Hajah Zaiton Haji Ajamain. Siapakah insan ini, saya tidak kenal langsung sebelum itu. Manalah saya tahu tentang dunia penulis atau malah dunia seni. Orang kampung seperti saya agak terkejut juga tetapi menarik hati saya yang tidak tahu apa yang saya patut buat di bandar Kota Kinabalu ketika itu. Bila berkenalan selepas itu saya dipelawa menyertai kumpulan tersebut iaitu Kumpulan Anak Seni. Kawan-kawan yang aktif masa tu memang sudah tidak aktif lagi masa ini. Saya belajar menari. Saya boleh menari tapi tarian yang rasa boleh saya pelajari hanya Tarian Limbai dan Tarian Adai-Adai. Sebabnya hanya satu, mudah dipelajari. Langkahnya memang tidak rumit. Selepas itu barulah saya boleh menarikan Tarian Asli, Joget, Inang, Endang dan beberapa jenis tarian yang lain. Saya juga belajar bermain drama. Kebetulan masa itu aktiviti kesenian termasuklah teater begitu rancak. Maka sempatlah saya menyertai persembahan dan pertandingan teater. Memang hebat masa itu dengan kumpulan-kumpulan teater yang tidak calang-calang penggiatnya. Agresif bila tewas. Kumpulan Anak Seni juga bukan kurang, saya masih ingat satu ketika apabila beberapa orang kawan entah bagaimana menemui serpihan kertas yang memuatkan catatan pemarkahan sebuah pertandingan tarian. Kumpulan kami mendapat tempat kedua, namun begitu apabila mendapat tahu sapatutnya kami juara sebenar berdasarkan maklumat pada serpihan kertas yang ditemui, kami menyerbu pejabat Setiausaha Tetap Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Sabah. Masa itu penjawatnya ialah Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah sekarang ini iaitu Datuk Masidi Manjun. Kami pun berhujah. Maklumat yang ditemui dipersembah. Akhirnya keputusan dibuat kumpulan kamilah yang menang. Itu belum cukup lagi, ada kumpulan kesenian yang kalah sanggup mencerderakan atau mengugut panel hakim.

Pertemuan dengan kawan-kawan lama lazimnya merefleksikan ingatan-ingatan sesuatu era, bagaimana selama itu ia tumbuh bagai rumput yang diberi baja padahal bajanya hanyalah dorongan kawan-kawan dan kekerapan aktiviti yang dilaksanakan. Persatuan kesenian begitu menyerlah. Teater dan tari, begitu memberangsangkan serta menarik hati anak-anak mudah sebaya saya. Penulis hadir seiring dengan aktivitis teater dan tari serta kesenian yang lain. Tidak begitu serius, kerana tidak ada badan penulis yang khusus saat itu. Kecuali apabila Badan Bahasa Sabah aktif semula pada pertengahan 80-an dan lahirnya Ikatan Penulis Sabah (IPS) pada tahun 1990. Dan hingga kini dunia penulisan sentiasa menjadi fokus. Begitu hebat dunia penulisan ia tetap berhadapan dengan pelbagai hadangan dan cabaran. Terutama ketika membabitkan badan-badan penulis yang begitu memerlukan sokongan serta bantuan untuk menggerakan aktiviti berkaitan. Badan-badan penulis ini lebih bersifat eksklusif dalam pengertian ia disertai mereka yang memang mempunyai keterselahan bakat dalam dunia persuratan. Badan-badan kesenian dulu agak berbeza kerana ahli-ahli boleh memilih samada seni tari, seni teater, seni persuaratan, seni muzik dan seterusnya. Apabila Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukar atau nama yang lebih mesra bagi penggiat seni - KKBS, dipecahkan menjadi dua lembaga (Lembaga Sukan dan Lembaga Kebudayaan) di samping sebuah kementerian yang bertambah cabangnya seperti pelancongan dan alam sekitar, aktiviti seni hanya tampak kepada makna 'seni' yang sempit yakni bila menyebut seni ia lebih tertumpu kepada seni tari dan muzik (baca: tradisi). Dari segi pendanaan bidang tari dan muzik tradisi lebih terserlah berbanding seni persuratan. Selama ini kita tidak tahu sama ada wujud pemahaman yang jitu tentang seni persuratan. Apakah lombong emas kepada pelancongan itu hanya pada seni tari, muzik dan busana etnik. Apakah ada kesedaran tentang sejarah atau intipati budaya etnik dari sudut sastera dan bahasa? Atau menerima seadanya lantaran lombong emas tidak mungkin begitu mudah berbanding penampilan tarian dan keasyikan muzik yang dipertunjukkan kepada orang asing, antara aset utama pendapatan negara.

Perjuangan menempatkan dunia persuratan telah berlangsung sekian lama, bagaimana memartabatkan sastera etnik sebagai bahagian daripada sastera kebangsaan, yang telah banyak mengorbankan kepentingan setempat. Apakah hujahan para pejuang ini tidak seteguh para pejuang ekonomi yang lebih melebatkan keuntungan fizikal berbanding spritual. Padahal ada ketikanya dunia seni tempatan (baca: Sabah) telah dicercamerbakan oleh kepelbagaian literasi terhadap nilai majmuk masyarakatnya. Contoh, tarian limbai ditarikan oleh penari sumazau, penari magunatip menarikan tarian daling-daling dan sebagainya. Orang luar tentu tidak sensitif tentang perkara ini. Mereka lebih mementingkan pancawarna yang ada di hadapan mereka, yang barangkali tidak pernah mereka lihat atau memang tidak ada di tempat mereka. Barangkali juga inilah yang disebut kreativiti. Saya secara peribadi sejak sekian lama tidak bersetuju tentang 'rampaian' kesenian etnik di Malaysia.

Itulah kemeriahannya. Dulu dan sekarang memang banyak bezanya. Dulu hanyalah kenangan untuk sekarang. Jika indah memang patut dijadikan pedoman, jika tidak pula biarkan saja sebab keindahan itu pun terpulang kepada persepi masing-masing. Ada yang berkata di sebalik kekurangan ada hikmahnya untuk mencari keindahan yang lebih hakiki. Dan bila mengenang semua itu saya tidak mungkin melupakan Kumpulan Anak Seni misalnya, walaupun persatuan kesenian ini telah lama berkubur, ia tetap saya jadikan aras bermulanya seorang saya di arena persuratan seperti yang saya kenali sekarang. Begitu juga dengan tempat saya menimba ilmu, walaupun kelulusan saya hanya cukup makan, saya harus berbangga menemui seorang pengetua yang jahat tetapi telah mengajar kami erti perjuangan. Perjuangan yang tidak setakat apa yang diterima sekarang tetapi harus mencari dan mencari ilmu-ilmu baru tanpa jemu. Saya tahu beliau juga telah pergi jauh, setidak-tidaknya bila berjumpa dengan matan teman-teman sepersekolahan, insan itulah yang menjadi fokus perbualan kami. Terima kasih Mr. John Mui dan terima kasih kepada Kumpulan Anak Seni serta teman-teman sepermainan yang sentiasa saling berkongsi masa sudah yang indah.

Tiada ulasan: