Rabu, April 09, 2014

Pemula sebuah kehidupan



TAHUN 2014 ini menggenapkan angka 35 tahun saya berada di Kota Kinabalu dan berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan. Pada 8 Mac 1979 pertama kali saya ditawarkan kerja oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah sebagai Pembantu Siaran Gred D4 di Jabatan Penyiaran Malaysia. Ketika itu saya baru berumur 19 tahun dan baru melepasi peperiksaan Malaysian Certificate of Education (MCE). Saya agak bertuah kerana mendapat kerja lebih awal dalam erti kata tidak lama menganggur. Seronoknya kerja cari pekerja dan dalam kes saya, tanpa temuduga yang rumit. Seronok yang berganda pula walaupun keputusan MCE belum dikeluarkan saya sudah mempunyai kerja tetap. Gajinya relatif kecil jika dibanding dengan nilai sekarang - RM235.00 gaji pokok, dicampur dengan elaun-elaun yang ada dan tolak EPF, dapatlah sekitar RM400.00 bersih sebulan. Tapi bila ditolak lagi dengan bayaran sewa bilik, cukup-cukuplah untuk 'hidup' selama sebulan.

Dengan gaji itu memang tidak memberikan kemewahan, namun setidak-tidaknya, tidak menyusahkan ibu dan bapa yang bukan juga orang yang mewah ketika itu. Saya sentiasa ingat kesukaran bapa mencari nafkah untuk keluarganya seramai 8 orang termasuklah ibu dan lima adik saya. Saya juga ingat betul dengan gaji yang kecil itu saya kurang memberikan orang tua apa-apa kecuali sebuah rumah yang ada sekarang ini. Sahabat-sahabat yang pernah mengunjungi rumah saya itulah yang saya mulakan terletak di tengah Kampung Lumadan Beafuort, 8 batu dari pekan di mana kini perjalanannya sudah semakin cepat kerana jalan raya yang telah diperbaiki.

Di Jabatan Penyiaran Malaysia (selepas ini RTM) saya diletakkan di satu unit kecil tetapi amat penting. Saya bertugas di bahagian pita dan mengurus keluar masuk pita yang telah digunakan penerbit. Setiap penerbit akan ke bahagian kami (POA) untuk meminjam pita kosong. Dengan pita itu mereka akan gunakan untuk sebarang rakaman untuk program radio dan juga bahan-bahan rakaman di luar studio. 4 tahun kemudian saya berpindah ke unit Seranta. Kerjanya mudah sahaja - susun surat khabar harian, kemas kini buku-buku bacaan dan rujukan dan mengurus keluar masuk buku-buku yang dipinjam oleh warga RTM. Pendek kata di unit seranta ini selain mengwara-warakan program radio di surat khabar juga menjadi perpustakaan kepada warga jabatan berkenaan.

Selama setahun di unit itu, saya dibawa pula ke unit penerbitan radio. Unit Pembangunan melengkapkan keberadaan saya di RTM. Di unit ini saya menjadi penerbit beberapa buah rancangan. Program yang saya tangani ialah 'Desaku' dan juga 'Suara Pembangungan'. 'Desaku' disiarkan pada waktu pagi sementara 'Suara Pembangunan' dibuat secara 'live' di konti pada waktu tengah hari secara bergilir-gilir dengan penerbit lain. Selain menerbit kadang-kadang saya 'curi-curi' menggunakan suara saya ke udara. Yalah, sesekali mahu juga merasa macam mana agaknya menjadi juruhebah. Saya sebenar belum dibenarkan menggunakan suara sendiri. Memang seronok. Saya pernah ditegur oleh boss saya kerana memainkan lagu-lagu yang tidak sesuai. Saya tidak menjawab apa-apa kerana malu juga kerana kebanyakan lagu-lagu ditujukan kepada ‘buah hati’ ketika itu. Memang tidak patut namun ini yang lucunya dan tidak mungkin saya lupakan.

Jika ‘Suara Pembangunan’ dibuat secara ‘live’, Rancangan 'Desaku' merupakan rakaman. Saya perlu mendapatkan bahan-bahan temuramah dan kajian sebelum menulis skrip. Rancangan ini memaparkan perihal asal usul kampung yang terpilih di samping memberi liputan tentang pembangunan dan cara hidup masyarakat desa berkenaan.

Pertama kali diberikan tugasan untuk menemuramah orang awam di luar studio memang mendebarkan namun atas asuhan Puan Azizah Haji Itam ketika itu, saya kuatkan semangat. Tugas pertama saya ialah membuat liputan berkait dengan penggunaan lampu rumah. Alat rakaman pada masa itu sudah tentu berbeza dengan sekarang. Dengan menggunakan pita dan alat rakaman yang berat. Alat itulah juga yang digunakan dalam rakaman ucapan-ucapan Menteri dan sebagainya dalam majlis-majlis rasmi Kerajaan.

Berkhidmat di RTM memang menyeronokkan. Kisah-kisah hitam putih memang lumrah, di mana-mana pun kita berada, kita tidak dapat dipisahkan dengan hal-hal yang menjadi cabaran yang menjadikan kita bererti untuk kehidupan. Setidak-tidaknya menjadi panduan di hari-hari yang lain. Ketika saya dipindahkan ke unit penerbitan khususnya unit Pembangunan menyebabkan saya kerap keluar ke daerah-daerah luar bandar dan bandar-badnar di Sabah untuk mendapatkan bahan penerbitan. Bertemu dengan pelbagai ahli masyarakat termasuklah Pegawai Daerah, Ketua-ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri, Pemimpin Masyarakat, Ketua Kampung seterusnya orang-orang awam yang berkenaan. Kebetulan juga saya meminati bidang penulisan, walaupun ketika itu saya baru belajar dengan penulis-penulis hebat semasa menyertai persatuan kesenian, Kumpula Anak Seni. Rupanya bertautan antara minat dan bidang kerjaya menjadi lebih bermakna apabila ia ditemukan sebagai satu tanggungjawab dan amanah.

Saya amat kecil dan kerdil sekali dari segi pengalaman dan penampilan mungkin juga kemampuan. Di RTM saya banyak belajar. Saya tidak lupa jasa baik Encik Wilfred Mojilis, Encik Alex Sundang Alex, Encik Melin Biok, Puan Azizah Haji Itam, Puan Ramlah Amir yang pernah menjadi bos saya. Tidak lupa rakan-rakan sekerja seperti Francis Fahir, Allahyarham Abdullah Hussin, Samad Ismail, Puan Jovita Motuyun, Puan Alus Bokiah, Evelyn Gobile, dan Puan Aisyah Abdullah (sekadar menyebut beberapa nama) yang banyak memberikan tunjuk ajar serta panduan semasa bertugas di unit berkenaan. Selama setahun setengah saya 'bermain' dengan skrip dan rakaman serta lagu-lagu pembangunan. Pada 4 Julai 1985 saya terpaksa berangkat pergi dari bangunan RTM kerana menerima tawaran bekerja di Suruhanjaya Pilihan raya Malaysia (SPR) pada 4 Julai 1985.

Pada tarikh itu saya memulakan kehidupan baru dan suasana baru di tempat kerja yang baru bersama-sama rakan-rakan yang baru. Selama 6 tahun berada di RTM sudah tentu lebih pendek berbanding kini setelah 29 tahun di SPR, namun permulaan yang baik sudah pasti memberikan perjalanan seterusnya dengan baik juga. Apa yang penting terus berusaha untuk gigih memperbaiki sahsiah diri dan ilmu pengetahuan seterusnya memantapkan jati diri untuk kebahagiaan diri, keluarga, sahabat-sahabat, masyarakat dan negara. Sudah tentu dengan usia yang bersisa ini memberi ruang kita melihat sejenak apakah yang kita telah lakukan sesuatu yang berhasil dan tidak, meninggalkan jasa atau sebaliknya.

Tiada ulasan: