Selasa, Mei 17, 2011

Sastera: Pengaruh dan Kecenderungan Semasa


ERA yang lalu telah dicipta sebagai sejarah. Gerakan apa sekali pun demikian sudahnya. Kegiatan kesenian pun sama. Kecenderungan para aktivis akan berakhir jua pada satu tempoh tertentu, ia akan dimulakan lagi oleh generasi baru. Begitulah putarannya - bermula dan berakhir, kemudian bermula lagi. Senario alami, yang patah tumbuh dan berganti. Ada gerakan baru sastera, kononnya terjadi masa ini, entah apakah ada benarnya. Pada saya ia bukan gerakan baru tetapi lebih merupakan satu putaran masa lalu yang baru dimulakan, satu gerakan masa sudah dijenamakan generasi massa. Natijahnya menyebabkan dunia seni sastera tidak kelihatan dewasa, belum sempat ke arah itu, ia mati tiba-tiba.

Hari ini juga bakal menjadi masa lalu dan kita berada di dalamnya ketika itu. Sebagaimana politik yang ikut memberi warnanya pada zamannya, juga ikut mendominasikan gerakan sastera. Pengaruh politik bagaikan air yang sedang sarat selepas hujan lebat di daerah ulu, begitu mudah menjadi ikutan masyarakat. Gerakan sastera oleh tokoh-tokoh politik ini pernah mendominasi Bahasa dan Gapura. Elemen politik juga membentuk pecahan-pecahan kumpulan penggiat sastera seperti Perpesa dan APMS yang telah kemudiannya terbentuk Bahasa dan Gapura. Dua persatuan penulis ini mengalami jatuh dan bangun. Kecuali Bahasa, Gapura terus tenggelam apabila tokoh-tokoh politik yang membayanginya kehilangan pengaruh dalam dunia politik mereka. Bahasa juga tidak bebas daripada pengaruh elemen politik namun ia mampu ditangani sehingga terus bergerak sebagai sebuah persatuan penulis yang dihormati dan menjadi kepercayaan satu-satunya persatuan penulis di Sabah yang menganggotai GAPENA hingga kini.

Puisi bergema tanpa sempadan apabila pemimpin politik sendiri menulis dan membacakan puisinya di arus perdana, ini diikuti ramai dan menjadi gelombang yang hebat. Puisi-puisi mereka diadaptasi menjadi lagu. Betapa besar pengaruh politik di situ. Sastera mekar di media elektronik dan ada medannya di kaca TV kerana menterinya amat meminati puisi. Surat khabar pernah mempunyai kerangka sastera yang hebat ketika ketua pegarangnya seorang penggerak sastera yang berpengaruh. Editor surat khabar juga turut mempengaruhi setinggi mana tahap kreativiti puisi dan cerpen yang ia kelolakan. Pengaruh ini bagaimana pun hilang apabila editornya bertukar. Di Sabah, kita boleh perhatikan paksi ini. Utusan Borneo menjadi pilihan penulis mapan berbanding Daily Express dan New Sabah Times.

Begitu juga yang terjadi di agensi-agensi seperti DBP di Sabah. Kita boleh perhatikan paksi pemimpin-pemimpinnya berdasarkan pengaruh dan citarasa mereka. Saya percaya anda yang pernah ada pada era yang lalu itu dapat melihatnya kembali. Dan kita ingin kembali pada pasca abad 20 ini, apakah benar wujud gerakan baru dengan bergemanya pencarian hal tuju sastera di samping kedengaran suara yang lebih berani menyatakan sasteranya sudah mati! Mari kita bincangkan hal ini secara dewasa dan hujahan yang kental.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: