Khamis, Ogos 14, 2008

Gema merdeka dalam BPKL


Gema merdeka dalam BPKL

PADA 31 Ogos ini, genaplah 51 tahun negara bebas dari belenggu penjajahan. Sebagai sebuah negara merdeka, Malaysia meraih pencapaian fizikal dan mental yang cukup luar biasa dengan mengatasi negara-negara bebas seusianya.

Pencapaian tersebut tentunya tidak dapat dipisahkan daripada peranan dan keupayaan pemimpin-pemimpin negara dalam menjalankan tanggungjawab untuk mengisi kemerdekaan tersebut.

Bagi mengenang jasa dan memanifestasikan erti kemerdekaan dalam perspektif seni, Persatuan Penulis Kuala Lumpur (Kalam) dengan kerjasama Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sekali lagi menganjurkan program Baca Puisi Kuala Lumpur (BPKL).

Siri kelima program yang diadakan sempena Bulan Kemerdekaan 2008 tersebut akan berlangsung di Auditorium DBKL, Kuala Lumpur pada Sabtu, 23 Ogos ini, pukul 8.30 malam.

Program bertemakan Perjuangan dan Patriotisme tersebut akan dihoskan oleh Datuk Dr. Ahmad Kamal Abdullah (Kemala) dan diacarakan oleh Mansor Abu Bakar (Klasik Nasional).

Antara penyair, artis dan kumpulan yang terlibat menyemarakkan semangat bulan kemerdekaan pada malam tersebut ialah Mokhtar Yassin, Dr. Krishnan Maniam, Mohamad Daud Mohamad, Ras Adiba Radzi, Selina SF Lee dan Hasyuda Abadi.

Selain itu, persembahan-persembahan lain ialah nyanyian lagu puisi oleh Zubir Ali, nyanyian lagu patriotik oleh Roy dan deklamasi puisi oleh Saifullizan Yahya, Amiruddin Ali, Salleh Mohd. Tahir, Milyana Arshad (Juara Sayembara Deklamasi Peringkat IPTA 2007), Zamzuriah Zahari (Aswara - gurindam), Grupemuisi Rekayasa UiTM dan Kumpulan Dikir Barat Kencana Putera.

Bagi memeriahkan BPKL, Kalam turut mengundang Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Syed Jaafar Albar, Datuk Ab. Hakim Borhan (Datuk Bandar Kuala Lumpur), Datuk Johan Jaaffar (Pengerusi Lembaga Pengelola DBP) dan Datuk Norliza Rofli (Ketua Pengarah, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara).

Bersesuaian dengan semangat menyambut ulang tahun kemerdekaan Malaysia ke-51, semua hadirin dibekalkan bendera jalur gemilang dan akan bersama-sama peserta menyanyikan empat buah lagu antaranya Malaysia Baru, Kerana Mu Malaysia, Saya Anak Malaysia dan 31 Ogos.

BPKL terbuka secara percuma kepada semua penulis, penyair, penggiat budaya dan teater, pelajar, peminat bahasa dan sastera serta orang ramai.

Tiada ulasan: