Jumaat, Ogos 15, 2008

PASCA-APRESIASI SASTERA BENONI


Menjadi penulis yang bijaksana dan mengencerkan bakat yang dianugerahi Tuhan pada jalan yang benar... inilah bawaan yang menjadi buah tangan anak-anak di sebuah sekolah pada pagi hari ini. Kami berenam masuk ke dewan sekolah sambil membaca fikiran 200 lebih pelajar tingkatan 3, 4 dan 5: saya percaya mereka memikirkan peristiwa 3 jam yang bakal berlangsung atau sebenarnya mereka telah bersiap siaga dengan harapan-harapan yang menggunung agar dapatan mereka pada hari yang baik memberikan makna tersendiri, atau paling tidak menjadi dorongan untuk menghadapi kehidupan. Belajar dan menerima ilmu itulah kehidupan bagi seorang pelajar, yang diajar mengenal abjad serta angka, memahami setiap liku kata dan jumlah ukuran sains dan matematik. Namun ini tidak cukup tanpa jiwa yang mulia, tanpa keindahan yang terserlah daripada budi dan daya, tanpa ukur fikiran yang membangunkan sukma. Mereka sesungguhnya terus dilatih untuk menulis, membaca, mentafsir, memikir, mentamsil, memahami secara formalistik, analitik dan pedagogi yang berterusan. Ini usaha yang harus disungguh-sungguhkan. Dan dengan ini juga panggilan sehingga kami berenam menjejakkan kaki di sekolah berkenaan.

Bermula dengan ucapan sambutan Pengetua, Puan Rohani Abdullah yang menganggap kehadiran rombongan kami sebagai suatu kebahagiaan yang amat dihargai. Beliau berharap pemurnian ilmu harus berlangsung tanpa segan silu kerana sekolahnya sentiasa membuka pintu. Ini saya sambut dengan fikiran yang terbuka luas, apatah lagi usaha yang bakal kami lakukan untuk memantapkan program sastera di Papar menerusi Biro Kreatif yang sedia ada.

Program Apresiasi Sastera SMK Benoni kami mulakan dengan ceramah di bawah tajuk ‘Menikmati Puisi’. Sedikit banyak menyentuh tentang latar puisi – tradisi dan moden, menjawab pertanyaan mengapa menulis puisi dan yang lebih inti berkaitan dengan puisi-puisi yang terdapat pada teks KOMSAS PMR. Itu tugas saya. Noordin Zainal Abidin (NORZA), warga DBP Cawangan Sabah yang juga Ahli Jawatankuasa Tertinggi IPS pula berinteraksi dengan para pelajar dengan membincangkan isu-isu cerpen atau cereka. Interaksi mereka cukup bertenaga, untuk menjawab seribu satu persoalan dalam masa 40 minit tentu tidak memandai. Kerana itu Norza dengan bijak memberikan laluan menerusi hubungan telefon atau sms, saya fikir salah satu cara yang baik juga walaupun ini tidak seinteraktif melalui e-mel atau blog. Mohd Fuad Bebit, pensyarah sekolah seni Universiti Malaysia Sabah (UMS) juga merupakan AJK Tertinggi IPS, menceriakan lagi dewan sekolah dengan peragaan yang istimewa dan meriah. Mohd Fuad yang memiliki ikon tersendiri menerusi puisi-puisi jenakanya telah menarik minat para pelajar, walaupun ala jenaka tetapi menerapkan pengajaran yang jarang-jarang mereka temui. Tentu sahaja hari yang baik ini memberikan pengalaman yang baik juga buat mereka.

Sebagai sebuah apresiasi, saya amat terharu dan berbangga dengan kesediaan warga IPS memberikan ilmu kepada anak bangsa mereka. Pengorbanan masa dan tenaga bukan mudah, apatah lagi pergerakan kami dari ibu negeri seawal pagi meninggalkan tempat bekerja dan ada yang perlu bercuti. Kami sentiasa diceriakan sambutan guru panatia terutama puan Pengetua dan pelajar-pelajar. Malah yang menyentuh hati kecil saya ialah kehadiran warga IPS Papar yang sudah lama tidak kelihatan kelibat dan produk kreatif mereka. Semangat yang ditunjukkan saya fikir IPS akan bersemarak di Papar di bawah pimpinan JY dan RAM Papar. Dua jaguh sastera daerah ini telah saya galaskan tanggungjawab pelbagai rencana, mudah-mudahan akan terlaksana selepas Benoni dan PUSPA Kimanis seterusnya Melagui Kelatuan sebagaimana diutarakan mereka.

Saya membaca beberapa catatan kawan-kawan di Kemsas menerusi ‘Handheld PC’ ... sambil memahami apa yang tersirat dan kembali ke Kota Kinabalu, 1 jam kemudian. Mengingat ungkapan Mohd Fuad: jangan lupa utaraan program Baca Puisi bulanan di DBP Cawangan Sabah, memang wajar diungkayahkan.

Tiada ulasan: