Sabtu, September 01, 2007

Memerdekaan Program Sastera

Saya telah berkata bahawa melakukan kegiatan sastera harus penuh komitmen, profesional dan berterusan. Bukan hangat-hangat najis burung, tidak juga melengahkan tugasan yang dipertanggungjawabkan. Jangan juga menyatakan kesanggupan tetapi sebenarnya tidak, bila tertangguh sasaran orang ramai tentulah dikembalikan kepada organisasi yang berkenaan.

Memang ada jawapan tetapi apakah jawapan itu semata-mata menjadi alas agar cacat celah yang ada didalamnya tidak diketahui. Kadang-kadang mengambil mudah, buat kerja asal jadi. Tidak kreatif. Entah sedar atau tidak, ada kegiatan yang meniru orang lain. Anda bolehlah fikir-fikirkan atau mengingat-ingat apa yang saya maksudkan ini. Ada sesuatu dalam kepala saya mengapa persatuan penulis tidak diberikan sebarang tanggung jawab menganjurkan pertemuan penulis.

Saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut merdeka kepada semua penulis. Makna merdeka tentulah berbeza bagi mereka yang tahu dan tak tahu. Tak kisahlah bagi penulis, merdeka memberi erti yang tersendiri dan dalam minda kita, merdeka tidak hanya setakat kenangan sejarah negara terlepas daripada belenggu penjajah tetapi lebih jauh daripada itu. Kemerdekaan dalam kehidupan. Kemerdekaan dalam menyatakan fikiran. Kemerdekaan terhadap cabaran-cabaran. Orang akan marah jika kita kata kita belum merdeka. Sesetengah orang kita masih terjajah, orang akan kata kita siapa berani membuat penilaian.

Kadang-kadang orang tidak merdeka bila dengan mudah menilai seseorang tanpa membuat penelitian rapi. Tidak kibarkan bendera kita dikata tidak merdeka dan sebagainya. Kita telah berada di Negera tercinta ini dalam makna merdeka 50 tahun dan dalam konteks Malaysia 44 tahun. Tiada masalah apa-apa untuk kita merayakan kemerdekaan dengan cara masing-masing. Dalam diam sekalipun. Apa yang penting kita telah menghargai kemerdekaan ini.

Saya juga suka mengucapkan tahniah kepada pengurusan akhbar Borneo Post (dalam edisi Bahasa Melayu Utusan Borneo) kerana membuka semula lembaran sastera yang bermula hari Isnin yang lalu. Ruangan ini memang ditunggu-tunggu. Utusan Borneo memang mempunyai keupayaan sendiri kerana ia ditangani oleh kakitangan yang celek sastera. Kita berharap kehadiran ruangan sastera di UB ini memberi laluan atau peluang kepada para penulis meluncurkan karya masing-masing. Mungkin UB boleh melakukan lebih baik lagi berbanding akhbar lain misalnya menyiarkan genre sastera yang pelbagai. Maksud saya begini: dalam masa sebulan hanya minggup ertama, kedua dan ketiga sahaja UB menyiarkan cerpen dan puisi. Ini bermakna ada 3 buah cerpen dan 6-10 buah puisi disiarkan. Pada minggu keempat, ruangan sastera ini diisi dengan kritikan sastera, ulasan terhadap cerpen dan puisi yang disiarkan minggu-minggu sebelumnya.

Dengan ini saya fikir aktiviti persuratan lebih terarah dan terancang. Hanya mungkin masalah yang timbul nanti ialah siapakah yang akan diberikan tanggungjawab mengisi slot bicara karya ini? Siapa akan memberikan saguhati kepada penulis kritikan ini? Saya akan membincangkan hal ini dalam IPS untuk memungkinkan slot kritikan sastera ditangani para penulisnya. Namun yang penting agar lebih ramai penulis akan tampil menulis. Kita sama-sama semarakkan aktiviti persuratan dan yang berkaitan dengannya sambil terus menghadapi dengan tabah setiap cabaran yang terus menerpa datang. Kita juga harus sama-sama memberikan sokongan kepada sesiapa juga atau agensi manapun melaksanakan program-program sastera secara konsisten dan cemerlang.

1 September 2007

Tiada ulasan: