Sabtu, Ogos 18, 2007

KEMERDEKAAN: Antara ketahuan dan ketaktahuan

Kali ini saya ingin menulis tentang sikap tahu atau ketahuan dengan sikap tidak tahu atau ketaktahuan terhadap sesuatu, dalam apa juga konteks pengertiannya tidak berbeza. Ada yang menganggap dunia ini miliknya, misalnya dunia sastera itu kepunyaannya dan orang lain tidak tahu apa yang dia tahu berkaitan sastera itu. Namun begitu, apakah dia tahu bahawa apa yang ada dalam ketahuan itu juga dipunyai orang lain yang pada firasatnya tidak tahu apa-apa. Wujud semacam sikap tinggi diri, tidak suka mendengar kata-kata orang lain, angkuh, bodoh sombong, tidak mahu bertolak ansur dan sebagainya lagi yang mempunyai pengertian yang sama. Sampai suatu ketika peristiwa demi peristiwa terjadi, ada pengalaman baru dilalui. Malangnya fikirannya yang kebal bebal itu tidak pernah menikmati pengalaman yang mendidiknya menjadi seseorang yang boleh diubah oleh pengalaman tersebut. Sikap bodoh sombongnya semakin mengujanya menjadi seseorang yang amat tahu tetapi tidak tahu bahawa ketahuannya itu hanyalah gambaran peribadinya semata-mata. Orang ini mencari kebencian kerana kebencian bakal menjadikan dirinya fokus atau punca percakaran. Sambil mereka yang tahu bahawa ketaktahuannya itu tidak bermakna dia tewas. Biarlah beralah kerana tidak ada pertandingan dalam kehidupan, tetapi memaknakan kehidupan itu dengan pengalaman yang dimurnikan.

Mungkin bunyi tulisan ini pelik dan berbelit-belit. Saya percaya sahabat-sahabat saya yang namanya Oneh, Mabul dan Abd Naddin masih ingat perbualan kami di sebuah kedai minum yang sering kami singgahi. Isunya mudah saja. Dan fokus saya hanyalah kepada sikap sesetengah orang yang mahu apa yang ada dalam fikirannya diterima orang lain secara mandatori. Pandangan orang lain tidak penting. Alasannya amat semborono tanpa memikirkan keperluan majoriti, kehendak ramai tidak ada dalam kotak fikiran yang membezakannya dengan orang lain yang pernah berada di tempatnya sekarang. Sebagai pengurus sastera, misalnya pelanggannya ialah para penulis dan aktivitis sastera itu sendiri atau orang ramai yang berada dalam lingkungan komuniti sastera berkenaan. Apa yang terjadi kuasa yang ada lebih mengarah kepada kotak yang telah dibentuknya. Kotak-kotak ini tidak boleh dibentuk lagi melainkan ada pihak dalam kotak itu berani menyatakan sesuatu. Mungkin orang ini mula jadi tidak popular dan dipinggirkan, dicop sebagai tidak berdisiplin, tidak mengenang jasa, tidak menghormati orang lain dan sebagainya. Apa tah lagi jika didapati orang kota kini mempunyai ideologi atau isme yang berbeza.

Barangkali perlu kembali kepada fitrah, kembali kepada tiada untuk menjadi ada semula. Apakah semudah itu? Jika bersalah, ucapakan saja: maafkan saya. Cukupkah dengan kata-kata itu? Bagaimana dengan hati yang dilukai, berbaloikah hanya dengan toleransi sebagai 'pekeras'nya? Benarlah apa yang pernah diucapkan oleh seorang sahabat saya di Brunei baru-baru ini, kita sudah terlalu banyak memberi walaupun harga yang kita beri itu telah meletakkan kita di atas keserbasalahan yang amat payah diungkapkan. Mungkin saya suka meminjam ungkapan Mabul, kita mengalah bukan bermakna kalah. Saya ingin menambah perjuangan kita bukan untuk menang. Menang atau kalah sudah berlalu. Dalam kehidupan kita bukan peperangan yang berada di hadapan tetapi keluhuran. Kebebasan dan kemerdekaan kita yang sebenarnya. Kita merdeka tidak hanya dengan kibaran jalur gemilang semata-mata. Perpaduan yang diwara-warakan bukan terletak hanya pada simbol yang dibuat-buat. Paksi kita cukup jelas, tolak ansur harus diterima dengan ikhlas dan ketelusan rasa tanpa mengharapkan belas atau balas.

Inilah antara ketahuan dan ketaktahuan kita secara menyeluruh. Mungkin kita tewas dalam beberapa hal tetapi kita menang dalam perkara yang lain. Namun sekali lagi saya ingin pegang prinsip bahawa kemegahan tidak terletak pada cara kita bergembira, jika kegembiraan itu masih diratapi oleh bangsa kita sendiri yang lebih banyak ketaktahuannya terhadap makna kemerdekaan itu.

18 Ogos 2007

Tiada ulasan: