Jumaat, Ogos 17, 2007

Optimis Sastera

Banyak yang boleh dibuat sahabat-sahabat semua. Diam diam atau riuh rendah kita, yang penting hasilnya ada. Orang tua dulu pernah kata diam-diam ubi beriisi kan. Itu yang baik berbanding bercakap lebih hasilnya tidak ada.

Saya teringat kata-kata ini dari mulut Hazami Zahari (DBP Kuching) semasa menyampaikan pembentangan kertas kerjanya di Brunei (Dialog Borneo). Terlalu banyak teori dan cadangan-cadangan yang berbentuk hiperbola semata-mata tidak mungkin memberikan hasil yang diingini jika tidak disusuli kerja keras yang berterusan.

Memang ada kerja kita, menerusi Badan Bahasa dan Sastera Sabah (nama baru BAHASA) dan IPS. Dalam pertemuan saya, rakan-rakan Bahasa dengan ahli-ahli PEKASA (kerabat baru GAPENA), PUTERA dari Miri, PERWILA Labuan dan ASTERAWANI Brunai menganjurkan Simposium Sastera Borneo. Program ini merangkumi wilayah Sabah, Sarawak, Labuan dan Brunei bergilir-gilir diselenggara oleh persatuan-persatuan penulis di wilayah-wilayah berkenaan. Program ini bermula di Miri seterusnya Sabah, Sarawak, Berunei dan Labuan sehinggalah keenam-enam persatuan yang ada melaksanakan tanggungjawab ini.

Justifikasi program ini memang besar dan berbobot khusus untuk kita sebagai generasi sastera di wilayah kita ini. Pada saya tidak ada siapa lagi yang sanggup melakukan aktiviti sebegini jika bukan kita yang komited dan juga optimis terhadap gerakan sastera yang semakin berhadapan dengan pelbagai cabaran domistik dan global. Kerana itu kita harus hidupkan dunia sastera dengan cara kita yang kita rasa mampu dan sesuai untuk kita lestarikan. Saya bermaksud bahawa tanpa bantuan kewangan daripada sesiapa kita masih mampu melakukan sesuatu.

Selama ini kita ingin berusaha secara mandiri biarpun kecil-kecilan. Jangan sampai dipersoalkan bahawa penulis atau aktivitis sastera itu mata duitan! Memang benar bahawa duit amat penting untuk sesuatu yang diharapkan menjadi. Namun jika niat dan hasrat daripada sebarang aktiviti sastera itu semata-mata kerana mahukan duit, baik undurlah dari sekarang. Ya, ini boleh dibuktikan tetapi biarlah yang memakan cili itu rasanya apa bila senario ini berlaku di hadapan kita. Isu surat-surat terbang atau hantaran pesanan ringkas tentulah tidak berbaloi untuk sastera kita yang harus diperkasakan oleh individu yang suci hatinya, murni mulia jiwanya, yang agung hebat nawaitunya. Kita boleh membuat pertimbangan, apakah aktiviti yang paksinya wang itu telah melahirkan produk yang tidak lekang oleh cuaca zaman? Biasanya kreativitinya beku, buntu, layu, kuyu dan tidak membangunkan minda manusiawi kita. Kreatifnya itu-itu saja, tidak berani keluar daripada kepompongnya.

Saya setuju dengan pandangan Mabulmadin Shaiddin dan pilihannya dalam berkarya. Kalau kita buat perkiraan tidak ramai penulis yang bertahan sebagai penulisyang optimis terhadap dunia sastera selain musim-musim yang bertandang. Sesekali ada kepulangan... dan entahlah apakah boleh bertahan sehingga musimnya ituberlalu.

17 Ogos 2007

Tiada ulasan: