Rabu, Mac 14, 2007

Membina atau apa?

Saya selalu berfikir apakah melakukan sesuatu itu asal ada, asal jadi atau asal apa-apa saja ... sehingga ada waktunya entah apa yang dilakukan itu benar-benar memberi input bermanfaat atau dalam makna yang mudah: membina.

Masanya sudah tiba kita berubah, memang sewajarnya berubah. Setiap tahun terutama di awal tahun, ramai orang menambah azam masing-masing, agar lebih baik. Tentulah begitu, bukan bertambah teruk! Apa yang ingin saya sampaikan melalui mesej ini ialah peranan yang harus dimainkan oleh agensi yang diberi amanah membina penulis. Anda tentu faham agensi ini. Malangnya saya sering keliru malah sedikit sebal mengapa agaknya tidak jelas peranan yang dimainkan benar-benar meyakinkan, misalnya dalam usaha membina penulis baru, perencanaannya lebih terarah. Adakan bengkel penulisan cerpen yang bakal dianjur untuk penulis baru pada penghujung bulan ini di Kota Kinabalu. Tumpuan juga kepada diberikan kepada pelajar sekolah menengah. Usaha ini bagus tapi kurang menjanjikan. Mengapa tidak anjurkan satu program yang lebih luas. Adakan Minggu Penulis Remaja. Kalau mahu, saya ulangi kalau mahu sesuatu yang berhasil baik, saya fikir program ini sahaja yang mampu membina (yang benar2 membina). Mengapa tidak jadikan pengalaman lepas sebagai justifikasi?

Kalau dilihat cara penganjuran begini sama saja seperti badan-badan penulis, buat bengkel cerpen, bengkel puisi dan sebagainya sekadar suatu apresiasi. Bukankah agensi ini lebih berautoriti, punya dana dan memiliki kemudahan-kemudahan lain. Buatlah satu minggu yang sesuai. Kumpulkan para pelajar terpilih daripada sekolah-sekolahyang telah dikenal pasti. Lantik pembimbing yang benar-benar bertauliah. Rancangkan hasilnya hingga menjadi sebuah manuskrip yang akhirnya menjadi bacaan, kajian dan seterusnya. Ini sekadar pandangan bukan mengajar (maaf). Jika baik ambil, jika tidak, tidak mengapa abaikan saja. Membina penulis bukan menjadikan orang sekadar tahu menulis tetapi lebih daripada itu. Antaranya belajar untuk terus mempelajari tugas penulis yang tidak pernah ada noktahnya.

14 Mac 2007

Tiada ulasan: