Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Sabtu, Jun 17, 2006

Main-main Teater atau Teater Main-main

Jun 2006 akan meninggalkan kita selang 14 hari nanti. Ini bermakna sudah enam bulan berlalu dengan tinggalan kenangan yang tersendiri terutama sekali aktiviti teater. Campur acara baca puisi tentu lebih besar kenangan yang disimpan dalam sanubari. Barangkali tidak ada apa-apa yang mahu diperkatakan peristiwa-peristiwa sastera yang telah memberi warna baik DBP mahupun para penggiat yang terbabit. Daripada pementasan 'Kerja Gila' hingga kepada persembahan teater muzikal 'Selendang Tanjung Sampang Mengayau' kita amat bangga sekali jika mahu membuat pertimbangan dengan tahun-tahun yang lalu bahkan senario begini memang tidak pernah berlaku selain harapan-harapan agar ia terjadi. Namun apa yang ingin dibangkitkan di sini ialah ada untaian kata yang sedikit siring mengatakan teater yang main-main itu sebenarnya main-main dalam teater. Teater sudah ada di hadapan kita tetapi teater main-main lebih menyerlah berbanding teater yang bersungguh-sungguh yang mungkin boleh mengangkat 'Kerja Gila' dan 'Keranda 199' sebagai yang terbaik setakat ini. Ada teater yang bobot dengan eksperimen tetapi eksperimen yang main-main. Asal jadi, begitu dikatakan. Soalnya, tujuan berteater ialah untuk mengangkat martabat teater itu sendiri, mengisi pentas yang sudah lama kosong untuk teater, memberi peluang kepada para penggiat teater dan sebagainya lagi. Mengapa ada makna lain apabila peluang diserlahkan oleh pihak DBP?

Apakah kerana masalah pengurusan?

Apakah kerana dengan dana yang relatif kecil, maka produknya juga harus begitu, asal jadi? (ada juga teater dana yang besar tapi hasilnya...?)

Apakah juga kerana disebabkan berlumba-lumba, para penggiat teater buat persembahan tanpa persiapan yang lebih rapi, asal jadi adanya?

Jangan lupa teater memerlukan audiens. Kekosongan dewan kerana masalah ajakan yang tidak konsisten di samping masa yang tidak sesuai, akan bertambah parah apabila audiens yang awalnya menjangka teater yang ada di hadapan mereka itu baik tetapi terjadi di sebaliknya akan menambah masalah untuk mengajak mereka datang pada kali yang seterusnya. Barangkali pihak pengurusan DBP terlalu baik hati, tanpa membuat perkiraan apakah persembahan sesebuah produksi itu baik atau tidak. Mungkin ini agak kasar. Kita yakin DBP sudah membuat pertimbangan yang wajar dan berlaku adil kepada semua pihak. Tetapi, jangan pula menggunakan peluang ini secara seadanya. Apa pun juga yang akan terjadi bagi enam bulan seterusnya sebelum angka tahun berubah, semua pihak harus mengambil kira perkara-perkara yang dibangkitkan ini supaya apa yang dilakukan itu memberi kebaikan bukan saja kepada pihak pengurusan DBP secara menyeluruh tetapi juga wang yang dibelanjakan. Aktiviti berteater bukan hanya untuk semalam atau dua malam, anda tentu faham teater itu apa, untuk apa, untuk siapa dan seterusnya lagi...

Seuntai pandangan.

Tiada ulasan: