Sabtu, Jun 17, 2006

Main-main Teater atau Teater Main-main

Jun 2006 akan meninggalkan kita selang 14 hari nanti. Ini bermakna sudah enam bulan berlalu dengan tinggalan kenangan yang tersendiri terutama sekali aktiviti teater. Campur acara baca puisi tentu lebih besar kenangan yang disimpan dalam sanubari. Barangkali tidak ada apa-apa yang mahu diperkatakan peristiwa-peristiwa sastera yang telah memberi warna baik DBP mahupun para penggiat yang terbabit. Daripada pementasan 'Kerja Gila' hingga kepada persembahan teater muzikal 'Selendang Tanjung Sampang Mengayau' kita amat bangga sekali jika mahu membuat pertimbangan dengan tahun-tahun yang lalu bahkan senario begini memang tidak pernah berlaku selain harapan-harapan agar ia terjadi. Namun apa yang ingin dibangkitkan di sini ialah ada untaian kata yang sedikit siring mengatakan teater yang main-main itu sebenarnya main-main dalam teater. Teater sudah ada di hadapan kita tetapi teater main-main lebih menyerlah berbanding teater yang bersungguh-sungguh yang mungkin boleh mengangkat 'Kerja Gila' dan 'Keranda 199' sebagai yang terbaik setakat ini. Ada teater yang bobot dengan eksperimen tetapi eksperimen yang main-main. Asal jadi, begitu dikatakan. Soalnya, tujuan berteater ialah untuk mengangkat martabat teater itu sendiri, mengisi pentas yang sudah lama kosong untuk teater, memberi peluang kepada para penggiat teater dan sebagainya lagi. Mengapa ada makna lain apabila peluang diserlahkan oleh pihak DBP?

Apakah kerana masalah pengurusan?

Apakah kerana dengan dana yang relatif kecil, maka produknya juga harus begitu, asal jadi? (ada juga teater dana yang besar tapi hasilnya...?)

Apakah juga kerana disebabkan berlumba-lumba, para penggiat teater buat persembahan tanpa persiapan yang lebih rapi, asal jadi adanya?

Jangan lupa teater memerlukan audiens. Kekosongan dewan kerana masalah ajakan yang tidak konsisten di samping masa yang tidak sesuai, akan bertambah parah apabila audiens yang awalnya menjangka teater yang ada di hadapan mereka itu baik tetapi terjadi di sebaliknya akan menambah masalah untuk mengajak mereka datang pada kali yang seterusnya. Barangkali pihak pengurusan DBP terlalu baik hati, tanpa membuat perkiraan apakah persembahan sesebuah produksi itu baik atau tidak. Mungkin ini agak kasar. Kita yakin DBP sudah membuat pertimbangan yang wajar dan berlaku adil kepada semua pihak. Tetapi, jangan pula menggunakan peluang ini secara seadanya. Apa pun juga yang akan terjadi bagi enam bulan seterusnya sebelum angka tahun berubah, semua pihak harus mengambil kira perkara-perkara yang dibangkitkan ini supaya apa yang dilakukan itu memberi kebaikan bukan saja kepada pihak pengurusan DBP secara menyeluruh tetapi juga wang yang dibelanjakan. Aktiviti berteater bukan hanya untuk semalam atau dua malam, anda tentu faham teater itu apa, untuk apa, untuk siapa dan seterusnya lagi...

Seuntai pandangan.

Tiada ulasan: