Khamis, Jun 15, 2006

Antara berbaur dan kabur: Selendang Tanjung Sempang Mengayau

Bersama dua orang puteriku menonton Teater Muzikal Selendang Tanjung Sempang Mengayau menginginkan sesuatu yang tentu saja bermakna untuk dibawa pulang, setidak-tidaknya menceritakannyakepada ibu mereka di rumah. Atau mengkhabarkannya kepada rakan-rakan mereka di sekolah.

Pada awal persembahan dewan berwarna warni oleh para pemain yang masuk memberi sembah kepada penonton dan cahaya lampu mula mewarnai komestik pentas yang cantik serta berwarna-warni. Maka bermulalah pementasan satu persatu babak dan adegan yang diadun gerak tari, teater, nyanyian dan muzik. Perlahan-lahan persembahan berkembang... saya sedar bahawa sesuatu yang tidak berlaku dalam fikiran saya dan anak-anak iaitu fokus cerita teater tersebut.

Di hadapan saya ialah Kakak Hasnah Ibrahim dan Puan Salbiah Jabrin, sesekali membisikkan: aku blur. Beberapa kali selepas itu dengan ungkapan yang sama. Kecuali adegan masuk Islam. Adegan pencahayaan menandakan kilat, guruh dan ribut. Dan beberapa adegan lain membelai selendang, membuang selendang. Berbaur lagu-lagu tradisi Sabah (yang sudah tentu bukan latar Sempang Mengayau, pada hemat saya).

Kosmetik latar dan pencahayaan, barangkali bolehlah dianggap baik. Malangnya, tumpuan cerita tidak jelas. Ini menebalkan ingintahu penonton yang sebilangan besarnya pelajar. Jika orang-orang teater kabur (saya harap tidak) apatah lagi anak-anak yang sedang inign mengetahui teater. Teater ini berbaur. Berkecamuk. Dan padaadegan akhir saya terdengar ungkapan 'ok bah itu' oleh salah seorang pemainnya.

Ketika orang bertepuk tangan, Kak Hasnah menoleh kepadasaya: kamu ini memang tidak ada perasaanlah! Saya jawab: macam manajuga kak, aku sedang berfikir teater ini apa? Kak Hasnah dan Salbiah tersenyum simpul.

Ketika di luar setelah berlegar-legar mendapatkankawan-kawan, Cikgu Mohd Fuad Bebit bertanya pandangan dan saya pun memberikan pandangan iaitu kabur! Rupanya itu juga yang difikirkan olehnya dan isterinya yang sempat berkata dengan maksud yang sama. Jadi bagaimana, kalau dibuat bertimbangan persembahan teater muzikal ini tidak dapat mengatasi persembahan Malam Puisi Dundangan Kasih yang dipentaskan bulan lalu.

Lihat komentar Rem di sini.

Tiada ulasan: