Khamis, Februari 22, 2007

Gerak gempur untuk sastera, berhadapan dengan manusia dalam talam!

Apakah yang sedang bermain dalam kepala anda ketika saya mengatakan bahawa perlu sebuah gerak gempur untuk sastera di Sabah? Apakah selama ini gerakan sastera kita di sini tidak menjadi? Tidak. Tidak dan tidak. Bukan itu maksud saya.

Suatu gerak gempur perlu dilakukan. Barangkali selama ini kita hanya diasyikkan oleh suatu citra bermusim terhadap aktiviti sastera. Misalnya bila tiba musim membaca puisi, puisilah yang menjadi. Terciptalah rekod baca puisi terpanjang Negara. Ketika teater, segala sudut digunapakai untuk menjadikan aktiviti itu menjadi. Musimnya akan merundum apabila para penggiat dijurangkan oleh cara melaksanakannya. Persatuan penulis atau penggiat seni yang dimanjai oleh dana akan kehilangan motivasi gerakan seninya apabila penaja mereka sudah kurang mendengar atau melihat wajah-wajah meminta itu.

Banyak aktiviti yang hanya menjadi sejarah yang dicatatkan dalam kertas-kertas kerja. Kita tidak nampak sebarang kemajuan yang ketara berterusan. Membina penulis terjadi tetapi asal jadi, seperti dinyatakan dalam catatan yang lepas.Ini penyakit yang sukar dinafikan. Asal ada. Komitmen yang bermusim. Saya fikir kalau setiap program itu diatur dengan perancangan yang teliti akan menjadikannya kebanggaan yang tidak sekadar sesuai untuk mencantikkan sesebuah kertas kajian suatu hari kemudian. Tetapi yang lebih menarik sastera tidak ada tempat melainkan terus menarik minat semua golongan termasuklah parapengarangnya. Pengarang yang komitmennya menyertai semua genre walaupun tidak boleh dikuasainya. Misalnya apabila dianjurkan bengkel kritikan, mereka pun ikutserta. Bila diadakan bengkel cerpen, ikut juga. Novel pun tidak mahu ketinggalan. Teater apatah lagi, meskipun kebolehan itu pada saya jauh panggang dari dapur.

Perlu ada tumpuan yang jelas. Inilah antara punca kita sukar mencari formula apakah genre yang dikuasai seseorang penulis. Apakah dia seorang penulis puisi yang bagus atau seorang penulis cerpen yang boleh dinobatkan sebagai penulis contoh bagi generasinya. Saya sering merenung hal ini, saya tidak tahu sama ada orang lain menerimanya. Namun inilah realitinya. Bila saya menghadiri sesuatu aktiviti penulisan, biasanya tiada orang lain. Ini gara-gara sukarnya mendapatkan peserta. Sebagai contoh ketika sebuan agensi kerajaan menganjurkan bengkel penulisan tahun lalu yang terjadi ialah bengkelitu tidak menjadi selain sekadar menghabiskan dana yang telah disediakan. Yang penting bukan pengisian tetapi asal jadi. Sebab itu perancangan perlu lebih teliti. Mengapa kita begitu gerun dengan situasi tidak ada sambutan yang positif daripada orang ramai apabila dianjurkan pelbagai program sastera. Dari segi gender, mengapa hanya golongan wanita sahaja yang sering tampil? Memang betul, senario juga terjadi di mana-mana. Di mana pemikir lelaki? Apakah golongan lelaki tidak gemar berfikir menerusi penulisan? Saya kadang-kadang bosan dengan keadaan ini. Mungkin akan terjadi juga seseorang itu akan menjauhkan dirinya lantaran keinginannya tidak tercapai. Kepuasannya tidak kesampaian. Nalurinya untuk menggalas sebuah amanah hanya menjadikansetiap kerja yang asal ada dan asal jadi semata-mata. Maka tidak hairanlah, jikaramai penulis yang datang dan pergi. Ya lumrah di mana-mana. Anehnya kita yangs udah lama tidak berkarya itu pun tetap dinobatkan jasanya walaupun hanya adas ebuah dua mengisi media. Inipun tidak teliti. Asal ada dan asal jadi.

Saya bukan orang yang tidak suka mengenang jasa orang-orang lama. Jika betul, jujurapa salahnya. Semua ini perlu digerakgempurkan. Jangan lagi diungkapkanjawapan-jawapan yang sama. Cuba fikirkan. Zaman ini bukan zaman lalu yang sering membuang masa kita memikirkannya. Sejarah hanyalah suatu peristiwa sebagai perbandingan. Masalahnya bila masa kini tidak baik, dilihatlah peristiwa yangsama di mana lalu. Perbandingan ini kurang tepat kerana masa kini sepatutnyalebih baik. Kalau betul persoalannya disebabkan masalah manusia, manusialah yang menjadi galang ganti. Jika sistem, cari jalan bagaimana sistem mengganggu perjalanan gerakan sastera perlu diubah. Apakah andaakan katakan bahawa bercakap sebenarnynya mudah? Memang saya akui bercakap memang mudah. Bilakah masanya kita tidak boleh bercakap? Ketimbang perbuatanyang hanya terjadi apabila perkara kecil dibesarkan pada hal yang lebih besarada di hadapan mata dan perlu diambil perhatian serius, tidak diberikan perhatian. Misalnya menghadapai manusia yang hidup dalam talam!

21 Febuari 2007

Tiada ulasan: