Ahad, November 12, 2006

Hussain Qasau dan Juri Durabi

Hari ini kutemui mereka yang sudah lama tidak bercerita tentang sastera. Mereka mungkin kurang dikenali tetapi telah menjadi milik pencinta sastera di Sabah. Kalau anda pernah bersembang dengan mereka, nada serius tergambar pada wajah yang amat mencintai sastera. Alangkah moleknya sesekali mengajak mereka sama-sama menikmati suka dan duka sastera yang pernah dilalui dan pernah mereka tinggalkan seketika.

Haji Hussain Qasau, tidak asing kepada orang-orang politik kerana insan ini amat dekat dengan Ketua Menteri yang juga Menteri Kewangan Negeri Sabah. Namun dalam dunia sastera penglibatannya tidak banyak yang tahu bahawa suatu ketika dahulu beliau antara penulis cerpen yang amat komited. Kami bercerita sekitar setengah jam ketika Haji Hussian mengunjungi saya di Pejabat.

Selepas menyelesaikan urusan rasmi beliau penuh yakin bahawa dunia sastera Sabah dapat dimantapkan lagi sekiranya peranan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah melakukan aktivitinya berterusan. Bukan bermusim mengikut kehendak pentadbir yang silih berganti. Misalnya lagi tentang penerbitan, beliau lebih suka DBP bersikap memilih kerana sikap ini bakal meletakkan sastera atau karya penulis Sabah diletakkan di suatu tempat yang jelas. Seandainya ada sikap ambil muat sahaja demi mengambil hati atau melayan rasa jauh hati di kalangan penulis lama, ini menurutnya tidak memberikan kebaikan untuk sastera Nasional. Beliau juga lebih memilih agar karya penulis Sabah diterbitkan diKuala Lumpur berbanding penerbitan di Kota Kinabalu.

Saya menjelaskan kepadanya mengapa perlu penerbitan DBP Sabah atas alasan Kuala Lumpur tidak dapat menampung lambakan manuskrip yang harus mereka tangani. Ada sebab lain misalnya manuskrip yang tidak diterima perlu diterbitkan juga untuk merancakkan lagi industri buku penulis tempatan. Mungkin beliau kurang mengikuti perkembangan sebagaimana diakuinya sendiri, namun ada juga benarnya pandangan Haji Hussain agar sikap memilih itu juga menjadi salah satu standard DBP dalam usaha menangani keinginan para penulis menerbitkan karya masing-masing.

Entah suatu waktu yang tidak diduga saya juga bertemu dengan sahabat yang lama tidak berjumpa iaitu Juri Durabi. Dengan isterinya, saya amat terharu kerana Juri tidak banyak bezanya sejak belasan tahun meninggalkan Kota Kinabalu. Walaupun beberapa kali bersua di KLIA, namun Juri amat saya rindui dengan kelembutan, keselambaan, kerendahan hati tetapi nekad untuk sastera sebagai sebahagian daripada rutinnya. Setelah membaca beberapa buah puisi di suratkhabar tempatan, saya amat ingin sekali bertemu dengannya. Alhamdulillah, saya lebih terharu bila Juri bertanyakan kawan-kawan dan juga IPS. Mudah-mudahan Juri dapat hadir bersama-sama semasa Majlis Pelancaran Buku Dawama pada sabtu ini, 16Disember di DBP Kota Kinabalu sempena Jualan Buku Dawama dan juga Ulang tahun Majalah Wadah. Mudah-mudahan Juri yang pernah menghasilkan 'Susuk Tingkayu' produk Penulis Anak Angkat DBP beberapa tahun dulu, akan menulis lebih rancaklagi.

11 November 2006

Tiada ulasan: